2019. augusztus 26., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Hétindító: 15 év - 15 csúcskártya!

Avagy vitrinem tartalmának bemutatása és tesztje egy gigantikus cikkben.

[ ÚJ TESZT ]

2009 - GeForce GTX 295

A tizedik GeForce generációnál megváltoztatták a 8-9-es szériánál amúgy is eléggé összekuszált nevezéktant. A kártyák nevében innentől kezdve elöl szerepel a teljesítményszintre utaló jelölés (GT, GTS, GTX...), és mögötte a generációra utaló számsor. Az új termékpalettára először jó szokás szerint a csúcsmodell érkezett, a GTX 280 személyében. Ez a termék a 240 Stream processzorral rendelkező GT200-as kódnevű GPU-ra épült. 1024 MB memóriája az ekkor már kissé elavult GDDR3 típusú modulokból állt, de kellően széles, 512 bites memóriabuszra csatlakozott, így a sávszélességgel nem volt gond. Az olcsóbb változat az eleinte 192, majd később 216 db aktív Stream processzorral, valamint 448 bites memóriabusszal és 896 MB memóriával szerelt GTX 260 volt, ami kedvező ár/teljesítmény mutatói miatt elég nagy népszerűségre tett szert. Később kiadtak egy hibrid megoldást is (280-as GPU mellé 260-as memóriabusz), mely a GTX 275 nevet kapta. A GT200-as GPU idővel átesett a szokásos csíkszél csökkentésen, az immár kicsit kevesebbet fogyasztó, és nagyobb órajelek elérésére képes GT200b GPU-ra az új egymagos csúcskártya, a GTX 285, valamint a kétmagos GTX 295 épült. Utóbbival kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy bár teljes értékű (240 Stream processzoros) GPU-kat használt, de a GTX 260-asokra jellemző csonkolt memóriabuszt kapott, így összesen 1792 MB memóriával rendelkezett. Lényegében egy GTX 275 SLI-ről beszélhetünk tehát.

A középkategóriában a jól bevált G92-est versenyeztette az NVIDIA, immár harmadszor átnevezve: 8800 GTS-512, és 9800 GTX után GTS 250 néven hozták forgalomba gyakorlatilag ugyanazt a kártyát. Az alsóbb kategóriákba érkeztek még innovatívabb, ám teljesítmény szempontjából nem túl acélos fejlesztések a 96 Stream processzoros GT 240, és a 48 Stream processzoros GT 220 személyében. Ezek a kártyák DirectX 10.1 támogatással rendelkeztek, valamint a GT 240 elérhető volt GDDR5 memóriákkal is, ami a 128 bites memóriabusz ellenére is kellemes sávszélt biztosított neki. A "mindegy csak képet adjon" kategóriába a 16 Stream processzoros G 210 készült. Fontos még kiemelni ennél a három alsóbb kategóriás modellnél, hogy natív HDMI kimenetet, valamint saját hangkodeket kaptak, így nincs szükség átkötőkábelre ahhoz, hogy HDMI-n keresztül digitális hangot lehessen továbbítani velük.

Hirdetés

A kártya: referencia GeForce GTX 295 rev. 1 (ASUS)

Bizony, a 9800 GX2 után ismét egy kétmagos csúcskártyát üdvözölhetünk a GTX 295 személyében. Bár a csíkszél csökkentett GT200b GPU-k fogyasztása és melegedése kis mértékben csökkent, azért még így is nagyságrendekkel rosszabb értékekkel rendelkeznek ezen a fronton, mint a 9800 GX2-re szerelt G92b, így nem kis mérnöki kihívás volt összeházasítani őket egyetlen kártyára. Ezt a feladatot először, a 9800 GX2-höz hasonló kétnyákos felépítéssel oldotta meg az NVIDIA, később azomban gazdaságossági okokból készült egy "jóárasított" egynyákos változat is, mely specifikációit tekintve megegyezik az itt látható kártyával. A gyűjteménybe mindenképp rev. 1-es modellt kerestem, mert technikailag sokkal érdekesebb utódjánál. Kívülről ránézve az a benyomásunk támadhat, hogy nem túl sokat törődtek a tervezésével. Eltűnt a 9800 GX2-t beborító masszív fémház, csak egy lukacsos, gumírozott borítású lemez maradt a helyén. Hátoldalára (mármint arra az oldalra, amit egy hagyományos kártya esetén értünk annak, hiszen ha jobban belegondolunk, ennek a kártyának két hátulja van) nem került burkolat, így szabadon maradt a sérülékeny nyákfelület. Sokan abban a tévhitben vannak, hogy ez a hűtésre is negatív hatással van, de ezek a lemezek a 9800 GX2 esetében, és itt is, csak védelmi és dekorációs célokat szolgálnak, a hőátadásban nincs szerepük. A hűtőblokk felépítése nagyon hasonlít a 9800 GX2-n látott megoldáshoz. Természetesen a GPU-kkal érintkező rézbetét megnőtt, és mintha a lamellák is nagyobbak lennének, de az alapelv ugyanaz: a GPU-k a blokk két oldalát melegítik, a hőátadó felület pedig középen található. Sajnos itt is a gépházon belülre távozik a forró levegő nagy része. A nyáklapokon sokkal nagyobb zsúfoltsággal találkozunk, mint a 9800 GX2 esetében. A megnövekedett mennyiségű tápellátó alkatrész mellett mindkét GPU-hoz kapcsolódik 1-1 NVIO chip, amit a G80-as kártyákról már ismerünk. A hatalmas méretű GPU-k fémsapka alatt rejtőznek, valamint megkapták azt a fémkeretet, amit már a 8800 Ultrán is láthattunk. Körülöttük nem kevesebb, mint 14-14 db GDDR3-as memóriamodul található. Kár, hogy a GTX 295 nem kapta meg a 280-as és 285-ös 512 bites memóriabuszát, mert így kicsit olyan érzése van az embernek, hogy egy selejtes termékért adta ki a pénzét. Márpedig a GTX 295 a maga idejében minden volt, csak olcsó nem. Kimenetek tekintetében a helyzet változatlan: két DVI és egy HDMI csatlakozó áll rendelkezésre. A felhasznált LED-ek számán csökkentettek a 9800 GX2 óta, így már csak két fényforrást találunk a hátlapi lemezen: az egyik a bekapcsolt állapotot, a másik pedig a monitor csatlakoztatását jelzi. Tápcsatlakozóból egy 6 és egy 8 tűs található a kártyán, valamint megmaradt az SLI híd csatlakozója is, hiszen ez a monstrum továbbra is Quad-SLI képes.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.