Pár perce értem haza a szeptember 22-i európai autómentes nap jóvoltából megrendezett Critical Mass biciklis felvonulásról. Mindenekelőtt tisztáznám, hogy nem egy "autós", hanem egy "biciklis" ember vagyok, van egy szép single-speed/fixi kerékpárom (az agyon két fogaskerék is van, ergo cserélhető a dolog), van rajta két fék és lámpa is (igaz, ez fixis körökben nem túl menő), mindenhova azzal megyek, még BKV-bérletet sem veszek, nem térülne meg. Autóm nincs, a jogosítványt most csinálom, nem húzok egyik irányba sem, a véleményemet pedig most osztom meg a tisztelt olvasókkal.
A Critical Mass egy évente kétszer megrendezett biciklis felvonulás, véleményem szerint afféle erődemonstrációja a két keréken közlekedő budapesti lakosoknak, eredeti célja az, hogy a főváros vezetését rávegye arra, hogy biciklizésre valóban alkalmas körülményeket teremtsenek. A biciklizés pozitívumait valószínűleg felesleges sorolnom, az autónál környezetbarátabb, rövidtávon, városban pedig gyorsabb közlekedési mód, mely ráadásul meg is mozgatja az embereket, épp ezért hozzájárul az egészséges életmódhoz. Egyértelmű, hogy nem az autót kiváltó közlekedési módról van szó, nem értek egyet azzal, hogy a városból (mint "olyanból") ki kell tiltani az gépkocsikat, valószínűleg kevésbé lenne működőképes a társadalom, ha reggel a kiflit biciklivel tolnák a pékségbe, ahogy valószínűleg az sem lenne túl jó, ha a mentős biciklin érkezne a szívrohammal küzdő beteghez. Mindettől függetlenül hangsúlyozom, hogy a biciklinek komoly helye van a városi közlekedésben, több európai nagyvárosban is jártam már, ahol érdemben lehetett autózni és biciklizni is - természetesen egymás mellett, a "másik oldalon" lévőkkel szemben megfelelő tiszteletet tanúsítva. Budapesten nem feltétlenül vannak megfelelő körülmények, de bizonyos helyeken azért akadnak korrekt bicikliutak is. Engem leginkább a gyalogos és bicikliút névre hallgató részek zavarnak, ezeken a biciklis nem tud elég gyorsan menni, a gyalogosok pedig folyamatosan életveszélyben érezhetik magukat, plusz problémásak bizonyos bicikliút szakaszok is, vagy az aszfalt nem megfelelő minőségű, vagy sok a csatornafedő, vagy meg-megszakad az út, utóbbi talán a legidegesítőbb, egyszerűen nem lehet tudni, hogy az ilyen helyeken mi a megfelelő és szabályos közlekedési mód. Ettől függetlenül számomra tökéletesen biciklizhető a város, a szabályok betartásával is. Persze nem mindenki huszonéves, van, aki nálam jobban fél, lassabban megy, számára valóban csak egy átfogó bicikliút-hálózat jelentene megoldást.