Hirdetés

Mini Cooper 1. gen

Sziasztok,

Ez itt az első blogposztom, szóval bocsánat ha még nem tudom a blog minden know-how-ját, remélem majd belejövök.
Amiről szeretnék írni, az az első generációs Mini, amivel én is rendelkezek, hogyan vásároljunk, mire figyeljünk oda, típushibák és társai.

Előre bocsátom, én sem rendelkezek a bölcsek kövével, így a tévedés jogát fenntartom, csak a saját tapasztalataimat írom le :)

És akkor kezdjünk is neki.
Az első dolog, hogyha Minit szeretnél vásárolni, bárkit megkérdezel, le fog róla beszélni mert "sz@r" :)

Szóval ha tanácsot akarsz kérni, akkor a legjobb ha mindjárt az elején kikötöd, hogy márpedig te egy Minit akarsz vásárolni, ne is kezdjenek helyette ajánlani egy Corsát vagy Yarist, mert úgy sincs értelme.

Aki Minit akar vásárolni, az nem úgy indul neki hogy kell egy akármilyen kisautó, az pontosan tudja hogy neki ez kell.
Egyszerűen a Mini vásárlása mindig egy érzelmű alapú döntés, semmi köze a racionalitáshoz (megjegyzem, szerintem ez általában is igaz az autóvásárlásra, nagyon kevés eset az amikor tisztán a józan ész dönt).


Ha ez a becsípődés... :)

És hogy mire számíthatsz miután megvetted?
Nos, a Mini egy igazi élményautó, szóval még ha vannak is nyűgjei, olyan élményeket fog adni, amiket más hasonló kisautótól nem igazán fogsz megkapni. A Mini igazi terepe a kanyarokkal teli út, ha szerettél gyerekként sergőzni, akkor pillanatok alatt be fog szippantani a kocsi. A kanyarokban visszaváltasz, nyomod a gázpedált, és csak élvezed ahogy a kocsi gyorsul, miközben a centrifugális erők húznak ki a kocsiból.
És még mielőtt, ehhez egyáltalán nem kell gyorsan menned! A Mini kormányzása rendkívül közvetlen, a kocsiban érzed az út minden rezdülését (ez egyszerre jó és rossz is), szóval már alacsonyabb tempónál is nagyon intenzív vezetési élményed lesz. Azt mondanám, hogy már egy közönséges körforgalomban is simán meg tudja rángatni a fejedet, pedig nem is mész többel mint 30-40 km/h.
Mint ahogy azon se lepődj meg, hogy egy komolyabb kanyargós pálya után simán izomlázzal szállsz ki a kocsiból, mert mind a kormányzás, mind a kuplung és a váltó elég kemény :)

Továbbá, a Mini elég emocionális autó is. Az emberek sokszor megnézik az utcán, az előtted a zebrán átmenő gyerekek rád vigyorognak, sőt olyan is megtörténik hogy random emberek odamennek hozzád és érdeklődnek a kocsiról (velem már 3x is megtörtént, hogy benzinkúton tankolva vagy épp a Balaton partján a kocsit fotózva odajöttek hozzám és érdeklődték hogy mit kell tudni a kocsiról, ők is gondolkoznak rajta).
Ja igen, és a Minisek integetnek egymásnak :R

És persze a hosszú oldalajtóknak és a keret nélküli ablakoknak köszönhetően, ha letekered az ablakokat nyáron, akkor már majdnem kabrió feeling van a kocsiban (már persze ha alapból nem a kabriót választottad), nem viszi le a huzat a fejedet és nem is kezd el buddogni nagyobb tempónál sem (mondjuk 70 km/h-ig egész kellemes).

Típusok, Mini R50

Mini One 1.4 D (75 LE)
Mini One 1.6 (90 LE)
Mini Cooper 1.6 (116 LE)
Mini Cooper S 1.6 (163 LE, kompresszoros, 2004-től 170 LE)
Mini John Cooper Works 1.6 (211 LE, ha elgurult a gyógyszer :) )

Ezekből a modellekből tudsz választani, én azt mondanám, hogyha a cél a "Minizés" (gyorsulgatni, kanyargós úton tempósan menni), akkor a 116 LE-s Cooper és a Cooper S változat az ajánlható. (egy kis kitérő, hogy viszont a második generációból, amit 2006 után gyártottak az S változat pont hogy a kerülendő, mert annak a motorja egy igazi betegágy)
A One modellek inkább a "békésebb" felhasználóknak ajánlott, bár állítólag a benzines One szoftveresen átalakítható Cooper-szerűre (ugyanaz a motor van bennük).
A JCW modell egy gyárilag tuningolt Cooper S, ez szerintem már inkább csak versenypályára való.

A választás előtt azért van még valami, amit nem árt tudni:
A Minivel azért nagyon élvezetes kanyargós úton közlekedni, mert a kerekek kint vannak a kocsi négy sarkában (gokart feeling) és mert a futómű nagyon feszes, ami kanyargós utakon rendkívül jó tapadást tesz lehetővé.
De ugyanez a futómű az átlag magyar (budapesti) utakon azt is biztosítja, hogy ne legyenek vesekő problémáid... És az S változat futóműve még keményebb (nem is tudom mit gondoltak a német mérnökök), szóval azt is célszerű mérlegelni a teljesítmény mellet, hogy a mindennapokban mennyire bírod a rázkódást.

Típushibák, avagy mire figyelj oda vásárlás előtt

Nos, sokan azt mondják hogy a Mini nem jó autó. Ez szerintem így nem igaz (persze én elfogult vagyok), de a kép ennél mindenképp árnyaltabb. Először is, nem mindegy, hogy melyik modellről és melyik generációról beszélünk. A Minik rossz hírét leginkább a második generáció alapozta meg, abból is az S kivitel, mi viszont most az első genről fogunk beszélni.
Ezen kívül, itt is igaz, hogy mire egy átlag magyar ember meg tud venni egy Minit, az már tizensok éves és lehet hogy megtette a Föld-Hold távolságot. Az első generációt 2006-ig gyártották szóval a legfiatalabb példány is 15 éves lesz (2021 van), kivéve ha a kabriót kivitelt választod (R52), azt 2008-ig gyártották.

Alapvetően, itt is mint minden használt autó vásárláskor, alaposan ajánlott hogy nézz meg több példányt is mielőtt döntesz. Így lesz összehasonlítási alapod, hogy melyik milyen állapotban van, és időd is van átgondolni a dolgot.

A típushibákhoz megpróbálok javítási módot és árat is írni, természetesen ezt illik a helyén kezelni, sok mindent te magad is meg tudsz szerelni ha van hozzá némi affinitásod, ilyenkor csak az alkatrész ár számít, és persze a szerelőtől is függ hogy mennyit kér el a javításért.
Továbbá, hangsúlyoznám, hogy a felsorolt hibalista nem azt jelenti hogy ez mind elő fog jönni nálad, nagyban függ attól hogy mennyire megkímélt példányt vettél, hogy mit javított meg már az előző tulaj, és hogy mennyi ideig lesz nálad az autó.

Típushibák
Kormányszervó szivattyú
Ez talán a leggyakoribb elromló komponens, fő tünete hogy megszűnik a kormány szervó rásegítés, ez kezdetben lehet szakaszos vagy időleges (akár olyan is hogy a kocsi leállítása majd beindítása után megjavul), majd később teljesen és véglegesen elmegy.
Fontos, hogy ettől még az autó irányítható marad, egyszerűen csak ténylegesen fizikai erővel kell elforgatni a kormányt (és így a kereket), mint mondjuk egy régi Trabantnál, ez főleg parkoláskor tud gondot okozni.
A javítása nem túl bonyolult, nagyjából 3 opció van:
1, egy bontott szervó szivattyúra cserélés, ez kb. 30-50e ft-ba kerül, de én nem javaslom, mert ebben is ugyanúgy benne lesz ~200k km, szóval lehet hogy két hónap múlva ez is elromlik
2, a szivattyú felújítása (ez a javasolt), ez kb. 50-70e ft, ilyenkor sok esetben jobb lesz mint az új (már tudják hogy mik a leggyengébb komponensek és azt erősebbre cserélik)
3, új vásárlása, ez kb. 150k+ forint (ha sok pénzed van)
A ki/be szerelés költsége 10-30e ft között van (beleértve a szervó olajcserét is), szerencsére a szivattyú viszonylag jól szerelhető helyen van a kocsi alján, szóval teljesen egészében valahol 50-100k között lesz a javítás.
Nagyon fontos, hogy a szervó szivattyú elromlásának egyik korai tünete, hogy a szivattyú nem áll le, akkor sem ha leállítjuk az autót. Erre a motortér alja felől egy magas frekvenciás búgó hang figyelmeztet (dolgozik az elektromotor), ilyenkor vegyük le az akku sarut, különben 1-2 óra alatt lemeríti az akksit (viszont ilyenkor a kormányrásegítés még működik, szóval menet közben nem érezni semmit).

Csomagtérajtó nem nyílik
Ez csak egy pár száz/ezer forintos javítási tétel, az ajtóban lévő mikrokapcsolót kell kicserélni. Mindenesetre ha ez előfordul ne pánikolj, a hátsó ülés üléspárnáját felhajtva, találsz alatta egy kallantyút, azt meghúzva nyílik a csomagtérajtó.
Ha ezt meghúzod, kinyílik a csomagtér ajtó

Elektromos ablakemelő nem működik
Ebben az esetben az ablakemelő motort kell cserélni, célszerű egy bontottat beszerezni. Viszont sok esetben elég ha a megfelelő helyre odaütsz egyet a kezeddel, és voalá, megjavul egy időre (mivel a hibát általában az okozza, hogy már el van kopva a motor, megakad egy holtponton, és az ütés ereje kilöki ebből az állapotból).
Hogy hova kell ütni, arról találsz rengeteg Youtube videót :)

Ablak fel/le húzásakor nyikorgó hangot hallasz
Ez esetben elég csak letekert ablaknál a belső gumi(?)szigetelést (amik az üveget közrefogják) egy vizes ronggyal jó alaposan megtörölgetni. Itt belül rengeteg kosz tud lerakodni az évek alatt, ami nyikorgó hangot tud adni amikor az üveggel dörzsölődik. Ha ez sem segít, akkor le kell venni az ajtó belső kárpitját (ezt pár csavar fogja), és kézzel benyúlva a keretbe, bezsírozni a sínt amiben mozog az ablakemelő mechanika.

A váltó elromlik
Nos, talán ez a legdrágább és legfájóbb pont ami be tud következni egy első genes Mininél. 2004 év közben volt egy facelift, az az utáni modellekbe már egy erősebb váltó került, a korábbi változatokban a váltó gyengébb, hajlamosabb tönkre menni. Szóval javasolt inkább egy 2005-2006-os Minit venni.
Egy bontott váltó kb. 150e ft+szerelési költség (update: ennyiből egyébként fel is lehet újítani mint megtudtam). Előjele nem szükségszerűen van, sok múlik azon hogy az előző tulajok mennyire használták vadállatként az autót. A váltórudazat bezsírozásával, váltó olaj cserével a hiba elodázható.

Toronycsapágy hiba
Ez is gyakori, egyszerűen a feszes futómű a rövid rugóutak miatt rendesen kapja a terhelést. Egy idő után a toronycsapágy gumija hajlamos kiszakadni. Ennek tünete hogy a kormány eltekerésekor hangos kopogó, nyikorgó (mintha gumi gumin csúszna) hangot hallunk valamelyik oldal felől.
Ilyenkor a motorháztetőt felnyitva, általában szemmel is látható a hiba, de ha megemelik a kocsit, a kormány tekerésével egyértelműsíthető.
Javítása a toronycsapágy cseréje, a csapágy maga ~20e ft + a szerelés, nagyjából egy 30e forintos tételről beszélünk.
A motorháztető felnyitásával láthatóvá válik a kiszakadt toronycsapágy

Tető kárpitot elereszti a ragasztó
Nem is tudom ezt típus hibának mondjam-e, nagyon sok 15+ éves autónál előfordul ez. Ügyes kezű emberek maguk is ki tudják cserélni, egyébként kb. 30-40e forintos tétel.
Itt még nem eresztett el a ragasztó (hátul középen az gyárilag ilyen kialakítású)

Nos, talán ezek a leggyakoribb hibák, mint látható igazából egy tétel kivételével nem igazán beszélhetünk hatalmas javítási költségekről, inkább sok kisebbről. Ezen kívül még előfordulhatnak hűtőfolyadék "elillanások" (jellemzően kilyukad a hűtőradiátor), nyomhatja az olajat a szelepfedélnél (szelepfedél tömítés csere), az olajteknőnél (szintén tömítés csere), de ezek azért már megint csak elég gyakoriak bármelyik 15+ éves autónál.

Ami inkább idegesítő, hogy ezek a hibák viszont hajlamosan egymás után jelentkezni, szóval nem arról van szó, hogy ráköltesz évente 250e forintot egyszer és akkor jó egy évig, hanem inkább arról hogy megcsináltatsz valamit mondjuk 70e forintért, mész vele 1-2-3 hónapot, megint elromlik valami, megint megcsináltatod és így tovább.

Illetve az árakról azért azt még tudni kell, hogy a Minit a BMW gyártja, szóval érdemes ilyen fejjel gondolkodni. Van a családban egy első genes Yaris is, na az az autó ami elmegy akár félmillió km-ert is úgy hogy az olajcserén meg a kopó alkatrészeken kívül mást nem kell cserélni, a Mini nem ilyen, de persze nem is azt az élményt nyújtja.
Ettől függetlenül, az alkatrész árak teljesen normálisak, például nekem nem régiben volt egy teljes tárcsa+betét+fékfolyadék csere (elől, hátul) a Minin és az alkatrészár 70e ft volt (Brembo).
Ami pedig drága abból jellemzően van bontott.

Mire figyelj vásárláskor

Nos alapvetően különösebben nem tér el bármilyen használt autó vásárlástól, inkább csak azokat emelem ki amik Mini (BMW) specifikusak.
Arra felhívnám a figyelmet, hogy az S változat kompresszoros, amiben hivatalosan 60e kilométerenként olajat kellene cserélni, így ez egy extra hibaforrás (cserébe jobban megy), másfelől az S változatban már van kettős tömegű lendkerék is. Ebből a szempontból a sima Cooper olcsóbban fenntarthatóbb.

Lánc csörgése
A Mini vezérlése láncos (akárcsak a legtöbb BMW), ami hivatalosan az autó élettartamának végéig kibírja. Nos ez a mondat frappánsan igaz, ugyanis ha a lánc elszakad, az autónak annyi, szóval így vagy úgy, de kibírja az élettartam végéig :)
A lényeg, hogyha hideg indításkor (ez nagyon fontos) 1-2 mp-en túl is csörög a lánc (szerintem ez inkább egyébként ilyen kelepelő, traktoros/dízel hang miközben a kocsi benzines) akkor az a vezérléscsere indikátora.
A vezérlés cseréhez van aki kiveszi a motort, de anélkül is lehetséges, szóval nagyjából egy 200e forintos költséggel számolhatunk, de függően a kicserélt alkatrészek minőségétől (és hogy mindent cseréltek-e amit kell), ez szórhat fel és lefelé is.
Ez elsőre soknak hangzik de még mindig olcsóbb mint a motorcsere, és utána megint bírja pár százezer km-ert.
De ennél még jobb, ha nem kell cserélnünk, szóval erre figyeljünk oda és olyat vegyünk amiben nem csörög a lánc, vagy ha igen, akkor ezzel a költséggel számoljunk (és alkudjunk).
Néhányan azt mondják, hogy 200e km felett ajánlott cserélni a vezérlést, én beszéltem pár Mini specialistával, ők azt mondták hogy ebben még jó motor van (Tritec), akár 300e km-et is elmegy a lánc (ez mondjuk már szélső eset), nem jellemző a szakadás, átugrás.
Sokkal fontosabb, hogy a lánc csörgésére figyeljünk (az után is ha már megvettük az autót), de a lényeg annyi hogy valahol 200e és 300e km között ezt cserélni kell (és 21-re nem érdemes lapot húzni)
Tehát ha az eladó azt mondja, hogy ő már cserélte (és ezt igazolni is tudja), akkor ez egy nagyon jó hír, kivéve ha óra szerint csak mondjuk 150e km van benne, mert az meg gyanús. Ugyanígy gyanús ha mondjuk 150e km-nél motort cseréltek benne.

Rozsda
A jó hír, hogy az első genes Minire nem annyira jellemző a rozsdásodás (persze más a helyzet ha az osztrák hegyekben használták), egy-két helyet kivéve. Ezek pedig a hátsó lámpatest alatti rész, illetve az ajtók alja.
Szóval ezeket alaposan nézzük meg, nyilván nem a világvége ha rozsdásodik ezeken a helyeken, de némi lakatolással számolhatunk. Természetesen mivel egy 15+ éves autóról beszélünk, egyébként is nézzük át hogy máshol mennyire rozsdás.
Itt szokott rozsdásodni, ez még rendben van

Váltó
Ha erőltetni kell, nem akarja venni a sebességet, ha kidobja a sebességet!, ha búg (próbakör alatt) az nem jó jel. Ha viszont csak hátramenetbe téve nyekken egyet, az csak kuplung probléma is lehet.

Ablakemelő motor
Mivel keret nélküli ablakról beszélünk, az ablak a kilincs lenyomásakor egy picit lehúzódik, majd az ajtó zárásakor visszatolódik. Ha ez nem történik meg a kiszemelt példányon, akkor az ablakemelő motor már gyengélkedik és hamarosan cserére szorul.

Az összes többi pedig csak a szokásos használt autó átvizsgálás, nézzük meg a kuplungot, szilentek nincsenek kiszakadva, klíma működik, a műszerfalon nem világít semmi "feleslegesen", esetleges törésnyomos keresése (rétegvastagság mérés) stb.
Festékvastagságot a belső íveken is mérjünk

Összegzés:
Bárhogy is, a legfontosabb hogyha Minit veszünk, akkor legyünk tisztában vele hogy egy élményautót veszünk, egy érzést. Mindenki máshogy hülye (hogy egy híres autókereskedőt idézzek), akinek ez a becsípődése annak ez a becsípődése :)
És legyünk reálisak, az élmények mellé, kapni fogunk nagyjából egy évi 200e forintos szerviz számlát is (ha szerelővel szereltetjük), ami nem a szokásos kopó/cserélendő dolgokat tartalmazza (olaj, fék).
Ez véleményem szerint nem sok, egy modernebb autónál ennek az összegnek a többszöröse tud hipp-hopp kicsusszanni a zsebünkből, mert épp a kettős tömegű/részecskeszűrő/nagynyomású rendszer/automata váltó akármi tönkrement és már repdesnek is a félmilliós tételek.
Másfelől, ha valaki ahhoz van szokva hogy egy kocsin csak olajat kell cserélni, akkor ez sok, és ez esetben ezt mérlegelni kell. Ez nem az az autó amit megveszek, lecserélem az olajat és akkor egy évig hozzá sem kell nyúlni, főleg akkor ha tényleg úgy megyünk vele, ahogy egy Minivel szoktak.
Persze lehet ilyen is, de akkor vagy nagy szerencsénk van, vagy az előző tulaj már mindent megjavított (és ez esetben a vételárban kifizettük).

Ha viszont van érzékünk a szereléshez (meg helyünk/eszközünk is), akkor akár még tanuló autónak is egész jó, mert rengeteg minden szerelhető rajta viszonylag egyszerűen, olyannyira hogy gyakorlatilag teli van a YouTube mindenféle DIY videókkal.
Egyébként az úgy általában minden idősebb használt autóra igaz, hogy akkor tudod olcsón fenntartani ha értesz a szereléséhez, vagy van egy kellően kompetens és lelkes ismerősöd aki ezt vállalja. Merthogy általában nem az alkatrész a drága, hanem a munkaidő ami sok.

A következő posztban arról fogok írni hogy mit érdemes kicserélni a Minin miután megvettünk (és miért), illetve pár apró javítási dolgot amivel feldobhatjuk az autót.

Még van hozzászólás! Tovább