Hirdetés
Minap egy ismerős hölgynek mentünk autót nézni. Mivel ő fanatikus, ezért elsődlegesen Honda jöhetett szóba. Kinézett valamit, ahová én vittem el, hogy ne kelljen héveznie. A szóban forgó autó egy 7G5D Civic NFL 1.6 benzin, árban a hahu választék legalján, 599-ért. Hirdetés szerint tip-top, 24xK km-rel. Már itt gondoltam, hogy ebből nagy vásárlás nem lesz, mert akkor miért adják inkább 800-900 vagy akár milla körül a többit, de hát nézzük meg, nincs messze.
Sajnos csak este sikerült időpontot egyeztetni, elsődlegesen a hölgy munkája miatt, de segond, elemlámpa, telefon, miegymás, átvilágítjuk.
Érdekes volt, hogy magánszemély hirdette, kizárólag vele beszéltünk telefonon, de a helyszínen nepper fogadott, tulajjal nem is találkoztunk. Szerintem magán, családi ház volt (jó nagy), csak ott tartottak néhány autót. Szép nagy darab cigány srác volt az illető, de jó fej volt, meg minden, ez csak amolyan félig-meddig fontos részlet.
Körbenéztük az autót, kívül amennyire sikerült, nem volt probléma. Aztán jöttek a kérdések, na innentől válik érdekessé a dolog. A hirdetésben szerepelt ködlámpa, de az autón nem volt. Válasz, hát mert ennek hátul van a ködlámpája, nem elöl! Oké. Egyébként ez teljesen rendben is van, hiszen hivatalosan ködlámpának a hátsót nevezzük, elöl ködfényszóró van, amelyikben van. A gond csak az volt, hogy ezt az ismerősöm nem tudta, a nepper meg olyan furán magyarázta, hogy ebben nem elöl van, hanem hátul, mintha egyébként ködlámpát vagy ide vagy oda lenne szokás tenni. Na mind1, apróság.
Odabent a kormányoszlop szét volt gányolva. El is volt törve a műanyag borítás meg nem is volt szépen összerakva, csavarok hiányoztak belőle. Hát ez? Nem tudom. Oké.
Beindítottam, hangja szép. Nyissuk ki a motorháztetőt. Hopp, a kar le van törve. Olyat utoljára a Trabantos korszakunkban láttam, hogy kombinált fogóval kelljen kihúzni a bovdent, eh. Kis motortér leskelődés, nincs olajfolyás, nincsenek érdekes zajok.
Klíma? Hát, azt mondta a tulaj, hogy tölteni kell, amúgy nem tudja, hogy működik-e. Aha... Kicsit nyöszörögtettem a műszerfalon, de akármit variáltam vele, én nem hallottam a kompresszort bekapcsolni, úgyhogy az gyanús. Ismerős azt mondta, klímát úgyse használ, de azért szart akkor se vegyen.
Ekkor kezdett el gurulni hátra az autó... mondom kézifék nem volt behúzva? Nem. Fog? Nem tudom.
Jó, behúztam, fogott. Szervizről, előéletről nem tudni "semmit", na mindegy. Kulcsok megvannak, belseje egyébként rendben van. A váltó körüli ocsmadék fóliázást leszámítva. (Állítólag előző tulaj rakta fel, de egy öreg bácsi valóban karbon fóliával barmolná össze az autóját?? Úgyhogy nem első tulajos szvsz.)
Menjünk egy kört. Ja, teljesen új kipu rendszer van az autó alatt. Gyári? Nem tudom. Nagyon rugdosni nem akartam, mert hideg volt, de val'szeg gyári vagy legalábbis ugyanolyan, mint a gyári, mert hangja nem volt.
Ismerős beült a balegybe, mégiscsak az övé lesz, menjünk. Lámpa fel, műszerfalon nem világít semmi. Hát ez? Talán kiégett. Oké. Legalább a fényszóró ég, meg a tolatólámpa is. Kalaptartó helye üres. Nem ismerem ennyire a típust, kérdeztem, hogy ez hiányzik vagy kihúzós? Nem tudom. Oké.
Kifordulás, gáz, nagy fék. A fék fog, nem sikít (tárcsák nem vállasak). Az autó szépen megy, kis hanggal, váltó nem szól. Állítólag valami sportfutómű van alatta, ezért ráz nagyon. Hát, az én 6G-m gyári futóművel jobban ráz, úgyhogy ezt kétlem. Meg akkor megint csak nem 599-ért lenne listázva az autó, annyira meg látszólag nem volt lepukkanva (sőt), hogy valami értelmesebb sportfutóművel legyen ennyi a reális ára. Injektorok voltak nem rég cserélve. 240K-nál (azaz valamikor előtte)? Az érdekes, de oké. Két kis kör, Kipróbálom én is? Végül is, miért ne, legalább lesz összehasonlítási alapom az én vackomhoz képest.
Kuplung szépen és lent fog, menni megy, bár 3000-ig legalább olyan döglött, mint az enyém. Kihúzatva szépen pörög. A 110 lovat nem érezni, mondjuk a 90 feletti nagyját valószínűleg el is viszi a +200 kiló az enyémhez képest.
Kormány valami elképesztő döglött. Se visszajelzés az útról, se magától nem áll egyenesbe, se semmi. Kérdeztem, hogy ez villanyszervós vagy mitől ilyen, normális? Nem tudom. Jó. Kis kör megvolt, kiszáll, na, mi legyen? Mert hát holnap vinnék, ha nem kell (ó, persze, szokásos trükk). Ismerős hezitál, amúgy sincs mostazonnal pé'z.
Jön egy halom dícséret, hogy milyen jó kis autó ez. Meg hát kétezeré' szokott bele tankolni és elmegy 100 km-t vele. Innen az írás címe. Itt majdnem elröhögtem magam. Én azt hittem, hogy ez csak amolyan sehonnanjött kitalált dolog, erre tessék. "Nem tudom" testvér épp' itt húzta alá, hogy márpedig létezik.
Lehet rá aludni egyet legalább? Hááát, holnap délelőtt 10-kor már itt lesznek érte (mégis mi alapján? honnan tudta előre, hogy nem visszük el?). Mondom, akkor tehát lehet, hiszen ha 7-kor telefonál az ismerősöm, akkor még meglesz. Jaaa... végül is, igen. Jól van, akko' viszon'látásra!
Sok volt itt a nem tudom. Természetesen nem lett üzlet.
N