Hirdetés

F-47, az új csúcsvadászgép

Trump elnök személyesen jelentette be, hogy a Boeing nyerte meg az Új Generációs Légi Fölény vadászgép kifejlesztésére kiírt tendert.

Előszó: a cikkhez lektorálásban sok segítséget nyújtott Hpasp, ez úton is köszönöm a segítségét! :)

2025. március 21-én, az Amerikai Egyesült Államok elnöke személyesen jelentette be, hogy a Boeing nyerte meg az Új Generációs Légi Fölény (Next Generation Air Dominance - NGAD) vadászgép kifejlesztésére kiírt tendert. A projekt központi eleme az F-47 névre keresztelt, „hatodik generációs” lopakodó vadászrepülő, amely az F-22A Raptor utódja lesz. Ez a légi hadviselés legjelentősebb amerikai fejlesztése az elmúlt két évtizedben.

Gen. David W. Allvin az USAF tábornoka és Donald Trump elnök bejelenti az F-47-et

Gyors előrefutás: jelenleg a legáltalánosabb „modern” lopakodó vadászgép-páros az F-22A Raptor és az F-35A/B/C Lightning II család. Az F-22A egy légifölény-vadászgép, elsődleges feladata az ellenséges repülőgépek felderítése és leküzdése, a földi célok elleni csapásmérés csak nagyon elenyésző szintű feladat lett, főleg, mivel a 2000-es években a program költségeire hivatkozva 8 teszt és 187 sorozatgyártású gép átadása után a törvényhozás több megrendelést nem hagyott jóvá és külső partnernek sem engedélyezték egy esetleges export változat beszerzését (például Japán aktívan érdeklődött iránta anno).


Az F-22A Raptor (alul) és az F-35A Lightning II (felül)

Az F-35 család vadászbombázó típus, noha szintén képes az ellenséges légi járművek felderítésére és azok leküzdésére, itt már kiemelten hangsúlyos volt a föld és/vagy tengeri célok elleni csapásmérés képessége is, ide értve azok felderítését és azonosítását is. Más szóval ez egy többfeladatú harci gép, az F-22A pedig inkább arra való, hogy a légtérben az ellenséges vadászgépeket és vadászbombázókat levadássza.

Már az NGAD program nevéből is származik, hogy itt az F-22A utódja érkezik, tehát egy relatíve nagy sebességre képes, közepes - nagy repülési magasságra optimalizált lopakodó harci gép kifejlesztése a cél, amely a lopakodás terén az elődjéhez képest előnyben lehet, így messzebbről lehet képes felderíteni a hagyományos kialakítású ellenséges gépeket, mint azok őt, így pedig jelentős taktikai előnyből indulhat a légi harcnál – ahogy az F-22A is bő 20 éve hasonló előnnyel bír.

A lopakodásra még egy pár mondatot áldozzunk. A lopakodó képességnek nincs dedikált határa, de ha szeretnénk ilyet, akkor mondjuk úgy, hogy a radar-keresztmetszete (RCS) a gépnek szemből 0,001 m2 (szakmaiabban: -30dBsm) vagy akörüli. Viszonyítás képen a nem lopakodó vadászbombázók 1-2-3 m2 nagyságrendet képviselnek - fegyver függesztmény nélkül. De ugye a fegyverzetet csak külső függesztményként tudják szállítani, tehát valójában inkább 2-3-5 m2 nagyságrendről beszélhetünk. A lopakodó repülőgépektől ezért az is elvárás, hogy belső fegyvertérrel bírjanak, tehát valamennyi fegyvert úgy is tudjon szállítani, hogy a radarkeresztmetszetét az nem befolyásolja.

A fenti képen Aviation Week Analysis ábrája, hogy egy Szu-35-ös vadászgép Irbisz-E radarja és az Sz-400 légvédelmi komplexum 92N6 radarja hozzávetőleg milyen távolságból képes egy magasan repülő célt észlelni – a különbségek jól mutatják a lopakodás lényegét és fontosságát…

Ez az a képesség, ami nyilvánvalóan jelentős előrelépés például az ukrán-orosz háború tapasztalatai alapján, mert egy nem lopakodó gép, mint az F-16 vagy a Szu-27, egy nagy hatótávolságú modern légvédelmi rendszer (most itt nagyságrendekről beszélünk) 150-180 km-es körzetébe sem mehet, legfeljebb fűnyíró módban (ahogy mind az ukrán, mind az orosz légierő csinálja a harctér közelében 2022 óta), míg egy F-35A kényelmesen elmehet mondjuk 30-50 km-re, mert csak ott kezd el képes lenni a légvédelmi tűzvezető radar már stabilan követni, ez pedig már bőven elegendő ahhoz, hogy siklóbombákat vagy hasonló csapásmérő fegyvereket indítson a légvédelmi rendszer elemei ellen.

Ezek a nagyságrendi különbségek egy vadászgép radarjára is vonatkoznak, tehát egy lopakodó harci gép előnyben van a nem lopakodó harci géppel szemben, hiszen képes azt észlelni nagyobb távolságból, jelentős taktikai fölényt biztosítva, hiszen így ő választhatja meg, hogy kíván-e harcolni (és egyben azt is, hogy mikor és milyen feltételekkel bocsátkozik harcba), vagy megfordul és elhagyja a légteret.

Visszatérve a hírre, az NGAD tender utolsó körében a Boeing és a Lockheed Martin indult, miután a Northrop Grumman korábban önként visszalépett (a cég a B-21 Raider lopakodó bombázó program megrendelésével amúgy is el van foglalva most). Ezzel együtt meglehetősen nagy volt a titkolódzás a program körül, szemben az ATF (Advanced Tactical Fighter, amelyben az F-22A Raptor lett a kiválasztott) és a JSF (Joint Strike Fighter, amelyben az F-35 Lightning II. lett a győztes) programokkal, amelyeknek a kiválasztási folyamata viszonylag nyíltan zajlott, legalábbis publikálva lettek a gépekről még a kezdeti stádiumban is fotók, videók. Ezzel szemben az NGAD-ről szinte semmi részletet nem osztottak meg, a létezésén kívül nagyjából semmit sem tudtunk róla, pár elnagyolt fantáziarajzot leszámítva. Az NGAD projekt ráadásul az elmúlt évben költségvetési és stratégiai okok miatt is bizonytalanná vált, ám végül ugye Donald Trump elnök hivatalosan is bejelentette a Boeing győzelmét.

A program teljes fejlesztési költsége (tehát maga a sorozatgyártási szintre való eljutás) várhatóan eléri a 20 milliárd dollárt, és a sorozatgyártásban egy repülőgép darabára akár a 300 millió dollárt is meghaladhatja, a teljes programköltség pedig a 120 milliárd dolláros nagyságrendet is elérheti. Az NGAD program azonban nem csupán a vadászgépre összpontosít: autonóm (külső irányítás nélkül is működni képes) drónok, új hajtóművek, fegyverrendszerek, érzékelők és harctéri irányító rendszerek is részét képezik majd a fejlesztéseknek – ám ezek egy része feltehetően külön programként fog lezajlani, „mindössze” integrálva lesznek az F-47 projektbe.

Az F-47 kialakításáról még csak vázlatos elképzelésünk lehet, hiszen eddig csak egy fantáziarajzot és egy „leleplezést” mutattak be, de mindkettőn csak a gép orr részét lehet látni, a farokrészét, a szárnyainak, vagy a hajtóművek szívócsatornának pontos kialakítását nem. Ezek alapján azt le lehet szűrni, hogy szokatlan, felelé erősen döntött félszárnyakkal rendelkezik, melyek a Boeing korábbi lopakodó technológiai demonstrátorához, a YF-118G Bird of Preyhez hasonlítanak, mintha két „kacsa” vezérsíkja lenne az orrán, és nincs függőleges vezérsíkja.

A gép tervezett sebessége meghaladhatja a Mach 2-t. Kiemelkedő hatótávval, fejlett lopakodóképességgel, elektronikus hadviselési technológiákkal és jelentős teherbírással rendelkezik majd – legalábbis az elejtett információk alapján.

Trump bejelentése szerint az F-47 titokban már közel öt éve repülési teszteket végez, és a tervek szerint a sorozatgyártás még az elnök jelenlegi mandátumának lejárta (2029) előtt elindulhat. Az USA emellett egy csökkentett képességű verziót is kínálna szövetségeseinek (itt egyébként 10%-os szintet jelölt, erről mindjárt), ami jelentős változás lenne az F-22A Raptorra vonatkozó, korábbi exportkorlátozásaihoz képest.

A „butított” export verzió általános tényező, a teljes képességű változatot a fejlesztő – gyártó ország magának szánja, de a baráti országok egy csökkentett képességű változatot vásárolhatnak.

Itt egy picit ki kell térni a generációk témájára is, bármennyire is félrevezető (és amúgy gyűlölöm... :D) . Nagyon nagy általánosságban:

1. Generáció: A II. vh és utáni sugárhajtóműves vadászgépek, géppuska és/vagy gépágyú fegyverzettel, esetleg nem irányított rakétákkal. (1940-es, 50-es évek, példák: Me-262, F-86 Sabre, MiG-15)

2. Generáció: Nagyobb sebesség elérésére képes gépek (megjelennek a hangsebességnél gyorsabb vadászgépek), lassan elterjednek a radarok a gépek orrában, az első irányított rakétafegyverzet. (1950-es és 60-as évek, példák: F-100 Super Sabre, MiG-19)

3. Generáció: A sebesség helyett a célok felderítése és irányított rakétával való leküzdése az elsődleges hangsúly. (1960-as és 70-es évek, példák: F-4 Phantom II, MiG-21, MiG-23, Mirage III)

4. Generáció: A többfeladatú gépek elterjedése, eddig a vadászgépek elsődleges feladata az ellenséges gépek leküzdése volt, míg a földi / tengeri célok ellen célirányosan kifejlesztett gépek voltak elsődlegesen. Itt már elvárás volt, hogy egy típus mindkét feladatot el tudja látni. (1970-es évektől a 2020-as évekig, példák: F-15, F-16, MiG-29, Szu-27 család (Szu-30, -33, -35 is), Eurofighter, Gripen)

5. Generáció: A lopakodóképesség alapelvárás lett, mivel az ellenséges radarok és irányított rakéták már akár száz kilométer feletti távolságból való célfelderítést és leküzdést is lehetővé tesznek. A lopakodóképesség nélkül a harci gépek legfeljebb nagyon kis magasságban próbálhatnak boldogulni, de így a frontvonal környékén a vállról indítható és a kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszerek jelentenek veszélyt rájuk. Szintén alapvető az un. AESA lokátor, amelynél a rádiónyalábok elektronikusan vannak kitérítve (1990-es évektől, példák: F-22A, F-35)

6. Generáció: Dedikáltan lopakodó kialakítású gépekkel szembeni harcra készült, és az 5. generációhoz képest a következőkben lehet előrelépést várni:

· változtatható kétáramúságú hajtómű (amely a kis- és nagysebességű repüléshez alkalmazkodik, gazdaságosabb működést és így nagyobb hatótávolságot biztosítva)
· STAP AESA lokátor (Lopakodó gépek felderítése és zavarása nagyobb távolságból)
· A modern LPI radarokat is észlelő rádió-besugárzás jelző rendszer (RWR)
· Pilóta vezette és a pilóta nélküli gépek szoros integrációja (csatársor)
· Lézeres önvédelem (?)

Meg kell említeni, hogy az egymással öröké versenyző amerikai haderőnemek közös típusra való kényszerítése ismét bukott a jelek szerint. A JSF / F-35 program egyik kulcsa volt, hogy a légierő (szárazföldi kifutóról való üzemeltetés – F35A), a tengerészgyalogság (rövid nekifutással felszállni és függőlegesen leszállni képes gépek – F-35B) és a haditengerészet (hordozófedélzeti bevetések – F35C) egy közös típust rendszeresítsen, mert így a fejlesztési költségek és az üzemeltetési költségek jelentősen csökkenthetőek. Anélkül, hogy túlságosan bele szeretnénk menni a témába, ez csak félig sikerült, mivel a programot jelentősen meghatározta a tengerészgyalogság elvárása, és például a három alváltozat három eléggé eltérő hajtómű-alváltozatot kapott.


Boeing F/A-XX fantáziarajz

Ezzel együtt az NGAD teljes egészében USAF projekt, a tengerészet pedig a hordozófedélzeti alkalmazásra az F/A-18E/F Super Hornet váltótípusaként még a 2000-es évek közepén elindította az F/A-XX programot, amely azonban nem csak a légifölény, de a csapásmérés terén is magas elvárásokat támasztana a géppel szemben. Az F/A-XX projekt kacifántos úton halad, de jelenleg úgy tűnik, hogy meg fog valósulni. Mellesleg ott is az egyik pályázó a Boeing…

Említést érdemel, hogy 2024-ben kiszivárogtak az első képek két kínai új vadászgép-programról, amelyek a hírek szerint „hatodik generációsak” (de a korábban említettek miatt itt ugye nehéz ezt alátámasztani vagy cáfolni), csakhogy az F-47 bizony 4-5 év előnyben van, hiszen a kínai gépek csak most szálltak fel először, míg az NGAD prototípusok a hírek szerint már 2020-ban repültek, vagyis sokkal több tapasztalatot tudtak már gyűjteni a tesztprogram alatt.

Végezetül pár kérdés-válasz:

Miért F-47?

Az Egyesült Államok fegyvernemei számára az addig meglehetősen nehezen követhető azonosítójelek után 1962-ben egy un. Három-Fegyvernem Azonosítót (Tri-Service Designation) vezettek be. Részletesen nem szeretném most ismertetni, de a lényeg, hogy itt betükkel jelölik az elsődleges célját az adott típusnak, például B, mint Bomber, azaz bombázó, vagy F, mint Fighter vagyis vadászgép. Az utána következő szám a sorrendben következő típus… lenne.

A hidegháborúban ez többnyire logikus volt, bár néhány szám „kimaradt”, például az F-13 (feltehetően babonából), és az F-19. Az YF-22 és az YF-23 az ATF tenderen versengett és ugye itt az F-22 Raptor nyert. Majd viszont már kezdett következetlen lenni, hiszen a JSF tendernél egy kissé nehezen érthető módon az addig kísérleti gépeknél használt X előtaggal a 32 és 35 számot használták. Ebből a Lockheed cég X-35-öse nyert és lett belőle F-35.

Trump a típus bemutatásakor maga is kitért arra, hogy a 47 egy nagyon szép szám, és Neki is köze van hozzá. Mivel a jelenlegi elnöksége a 47. az Egyesült Államok történetében. Logikus? Nem, de ezek után lassan már azon se lehetünk meglepődve, ha a típus elnevezése Trump lenne…


A Szu-75 makettje (prototípusa?)

Hozzá kell tenni, hogy a számmisztika máshol is szokás, Oroszországban a Szu-57 típusjelzése „véletlenül” pont az F-22 és az F-35 számok összege. Aztán bemutatták a Szu-75 vadászgép makettjét is (amelynek megvalósulására a közeli jövőben mondjuk kevés esély látszik), ahol egyszerűen megfordították a Szu-57-nél használt számok sorrendjét…

Miért akkora a jelentősége?

Mert ahogy az F-22A a hadrendbe állásakor kvázi elavulttá tette a légiharc tekintetében az összes elődjét és konkurensét, úgy ez a típus is várhatóan ekkora előrelépés lesz. Ráadásul az F-22A gyártását anno 187 sorozatpéldány után leállították, a gyártósorokat szétbontották, a beszállítók egy része így vagy úgy, de eltűnt, felvásárolták, stb.

Ez egy erős üzenet, hogy az Egyesült Államok továbbra is szeretné bebiztosítani a légi hadviselésben a technológiai fölényét, amelyre az utóbbi években Kína egyre nagyobb léptékben jelent veszélyt.

Miért nem lehet egyszerűen csak „feljavítani” a meglévő típusokat?

Egyfelől lehet az új technológiákat beépíteni a régebbi típusokba – például az F-16 jelenleg gyártott változatai is modern AESA radarokat kapnak, fejlettebb fedélzeti rendszereket építenek be, de ettől még a korábban említett lopakodóképesség hiánya miatt valójában élből hátrányban indulnak a harctéren, és nem a mai, hanem a 20-30 éves légvédelmi rendszerekkel szemben is.
Másfelől, ha mindenféle új technológiát szeretnél összegyúrni, akkor sokkal ideálisabb, ha tiszta lappal induló fejlesztésben ezeket figyelembe véve állsz neki a fejlesztésnek, így nem kell (vagy sokkal kevesebb) kompromisszumot vállalni.
Erre mintapélda a fedélzeti számítógép és a szoftverréteg. Az F-16 arról lett híres, hogy a gép irányítása „fly-by-wire” volt, vagyis digitális számítógép döntötte el a rendelkezésre álló repülési paraméterek alapján, hogy a pilóta kormánymozdulataira melyik vezérsíkot mennyire térítse ki.

Ma ott tartunk, hogy a fedélzeti számítógép(ek)be fut össze mindenféle adat, ezeket összegzi a rendszer és ezek alapján dolgozza ki azokat az adatokat, amiket a pilóta elé kivetít. A kedvenc példám az, hogy egy modern vadászgépnek önmagában is van 3-4-5 különféle érzékelője (lokátor, radar-besugárzás jelző, infravörös érzékelő, elektron-optikai érzékelő, stb.) és még ezek mellett különféle külső forrásokból (másik vadászgépektől, légi és földi telepítésű radaroktól, műholdaktól, stb.) is érkezhetnek be információk. Ezeket pedig fel kell dolgozni, hogy a pilóta elé csak a valós céljeleket vetítse, ne legyenek fals céljelek lehetőleg, ugyanakkor két külön céljel ne is legyen összemosva. Ez pedig egy iszonyú összetett és komoly kihívás…
Ezt pedig egy friss, a korábbi gépeken már összeszedett tapasztalatokra épülő rendszerben sokkal hatékonyabban lehet megvalósítani…

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz Victoryus #6 üzenetére

    Tulajdonképpen miért van szükség vadászgépekre, tankokra még mindig?

    Huhh... ez önmagában egy hosszabb cikk lenne, de akár lexikont is lehetne belőle írni... :D

    Tömören: elsődlegesen a fő probléma az, hogy egy ennyire új és drasztikus technológiai váltást nagyon drága és kockázatos bevezetni.

    Gyors példa: az Orosz-Ukrán háború elején tele volt az Ukrán propaganda a Bayraktar TB2 videókkal. Majd pár hónap után elvágták őket. Az ok az volt, hogy az Oroszok megfejtették a digitális adatkapcsolat működését és így elektronikus ellentevékenységet (EW) tudtak tenni, semlegesíteni a drónt már relatíve messziről.

    Technológiailag kvázi évtizedek óta itt vagyunk....

    [Kratos XQ-58A Valkyre] , ez most kb. a legfejlettebb, leginkább pörgős megoldás, de a Boeing fejleszti az Ausztráloknak az [MQ-28 Ghost Bat] rendszert. De mindkettő még fejlesztés alatti rendszer és viszonylag kis méretűek, kevés fegyvert vihetnek maguknak. Hasonlóból fejlesztenek Törökországtól Oroszországon át Kínáig minden felé.
    De itt a kulcs még mindig a fejlesztés. Ez a kép alant 2004 április 19-én készült, a Boeing X-45A egy GPS vezérlésű légibombát dobott le kísérlet képen...

    Ez nagyjából egy lopakodó könnyű bombázógép lehetett volna, mint az F-117A - és a kérdésedre a válasz: tessék, ez egy ideális platform lehetett volna erre, 20 évvel ezelőtt.
    Igazság szerint a légierő vezetésében se volt túl nagy rajongás érte (az ember vezette gépeket preferálták, hiszen jobbára Ők is pilóták voltak), és a politikai támogatás se volt korlátlan mögötte.

    Az X-45A is a DARPA (a védelmi minisztérium kutató ügynöksége) programja volt első sorban, a NASA meg az USAF beállt mellé. Bemutatták, hogy képesek rá, de katonai célra nem erőltették a valódi megrendelést, kvázi inkubátorban tartják ezeket. Nem csak az USAF, de az US Navy is amúgy, ők 2012-2014 között az X-47B-vel demonstrálták, hogy ha akarnák, tudnának hordozófedélzeti drón harci gépet is üzemeltetni.

    Az US Navy vezetése mégse akart pilóta nélküli harci gépet (részben ismét a pilóta hátterő döntéshozók miatt - szerintem), de hogy a drón-pártiakat valahogy lenyugtassák, csináltak egy Boeing MQ-25 Stingray programot, aminek a fő feladata... a légi utántöltés.

    Eddig 76 Stringray megrendelése van tervben, és mivel menet közben már rájöttek, hogy ja, ezt akár lehetne harci feladatokra is használni, utólagosan megkapta az elvi lehetőséget, hogy hajó elleni robotrepülőgépeket (AGM-158C LSRAM) hordozzon... De ugye az eredeti tenderben egyáltalán nem szerepelt ilyen kitétel, szóval a Boeing nem is készült ilyesmire...

    Ez egy igen összetett kérdés tehát...

    Ahogy a cikkben is írtam, az NGAD kapott hideget-meleget és komoly érvek szóltak, hogy a Valkyre és Ghost Bat szintű drónok nagyobb változatai felé forduljanak a fejlesztések terén. Végül úgy tűnik, hogy az ember vezette gépek tábora győzött...

  • philoxenia

    MODERÁTOR

    válasz Victoryus #6 üzenetére

    Talán az anyagi fölény demonstrálása miatt...
    "Mi meg tudjuk csinálni, ti nem!" A légifölény mint olyan, az orosz-ukrán háborúban is mennyiség és nem minőség. Egymás hátországát támadják, nem egymás légi harcjárműveit. Esetleg a földön.
    Hol van már a "Vörös Báró"?
    Ha más területet nézünk, Izrael is ötvenezer embert ölt meg ötezer terrorista helyett, míg előtte a Hamász eleve civilekre támadt.
    A legerősebb fegyver meg a dezinformáció jelenleg.

  • PR0JECTNR56

    addikt

    Pont a napokban láttam az F-47 renderképét felbukkani és érdekelt volna egy átfogó írás a témában. Köszönöm a cikket :R

  • Victoryus

    addikt

    LOGOUT blog

    Tulajdonképpen miért van szükség vadászgépekre, tankokra még mindig? Elég lenne a rakétákat fejleszteni meg a drónokat.
    Pilóta nélkül valószínűleg sokkal olcsóbb lenne egy ekkora drón, lehet még kevésbé látszódna a radaron fülke nélkül.
    Ha meg kap valamilyen profi elekromos zavarást, tök mindegy van-e benne ember, ugyanúgy lezuhan. Persze emp védettek elvileg, de gyenge pont mindig van.

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz DjFlanker #2 üzenetére

    Csak mert van olyan hobbi szinten érdeklődő ismerősöm, aki szerint ez tulajdonképpen csak egy "paper", "render" launch bejelentés volt, Trumpot fényezve (47, ne már :D), meg a Boeing mélyrepülését csökkentve.

    A "render" launch biztos, hogy nem igaz, 2020 szeptemberében jelentette be az USAF, hogy az NGAD keretében tesztrepüléseket hajtottak végre ( [Defense News hír] ).

    Csakhogy mindezt szigorúan titkosan, szemben az ATF vagy a JSF tenderrel, ahol a prototípusokról meglehetősen sok képet és videót kaptunk.

    Advanced Tactical Fighter - Wikipedia
    Az YF-23-ról és az YF-22-ről publikált kép az 1990-es évekből

    A cikket olvasva az jön le hogy te nem így gondolod, és ténynek veszed az 5 éve zajló fejlesztést.

    Nem 5 éve zajlik a fejlesztés, hanem legalább 5 éve repült(ek) a prototípus(ok), lásd az előbb linkelt hírt.
    A fejlesztés nagyjából 10 éve elkezdődhetett.

    Mert ellenpéldának számomra ott van a szintén említett B-21 program, ami láthatóan zajlik, és mondjuk az F-22 és F-35 fejlesztési idejének (vagy Typhoon, Szu-57) és sebességéhez képest számomra eddig meglepően gyors.

    A B-21 projekt megrendelését 2015-ben írták alá a Northrop Grumman céggel, és előtte már 4 évig folyt a légierő és a potenciális gyártók között az egyeztetés az igénylistáról.

    Egyébként a Szu-57 azért rossz példa, mert erőforráshiányos fejlesztés. Egyszerűbben fogalmazva, nincs elegendő pénzük arra a csökkentett képességű gépfejlesztésre sem, amit szerettek volna elérni. A Szu-57 esetén ugyebár a tervezőiroda a manőverezőképességet és a sebességet előrébb vette, mint a lopakodó képességet (mert többek között nincs megfelelő hajtóművük)... Az Indiaiak ezért hagyták ott az FGFA projektet, ami a kétüléses export Szu-57 lett volna. Csak amikor szembesültek vele, hogy milyen magas RCS értékkel bír a gép (pontosan nem tudjuk az értéket, de hivatkoznak rá), elengedték ezt az irányt...

  • Cifu

    félisten

    LOGOUT blog

    válasz Busterftw #1 üzenetére

    Az F-35 esetén elvárás volt, hogy a radarabszorbens bevonat ne legyen olyan karbantartás-igényes, mint az F-22A esetén. Ezt megvalósították, de többek között ennek az ára az volt, hogy nagyobb az RCS érték.

    A másik "áldozatot" ott hozták, hogy a helyből fel- és leszállás miatt a géptörzs kialakítása meglehetősen "dobozszerű", széles.

    Szóval kompromisszumok miatt alakult így...

  • DjFlanker

    aktív tag

    válasz Busterftw #1 üzenetére

    Én két dolgot tippelnék: a nagyobb fegyvertár miatt másféle méret, és a beömlőnyílások eltérése a szubszonikus tartományra optimalizálás vs közelharcra optimalizálás miatt.

  • DjFlanker

    aktív tag

    Köszi szépen, ha valakiben, benned megbízom a kérdésben. :R
    Csak mert van olyan hobbi szinten érdeklődő ismerősöm, aki szerint ez tulajdonképpen csak egy "paper", "render" launch bejelentés volt, Trumpot fényezve (47, ne már :D), meg a Boeing mélyrepülését csökkentve. És a cikkben is említett kínai bemutató utáni ""pánik""-ra reakció. A cikket olvasva az jön le hogy te nem így gondolod, és ténynek veszed az 5 éve zajló fejlesztést. Gyorsan hozzáteszem, ez nem személyes, nem neked szól, nem akarom kétségbe vonni amit leírsz.
    Mert ellenpéldának számomra ott van a szintén említett B-21 program, ami láthatóan zajlik, és mondjuk az F-22 és F-35 fejlesztési idejének (vagy Typhoon, Szu-57) és sebességéhez képest számomra eddig meglepően gyors.

  • Busterftw

    nagyúr

    Koszi az irast!

    A radaros kep meglepett, en azt gondoltam mivel az F-35 modernebb/ujabb, ezert jobb stealth kepessegekkel rendelkezik, mint az F-22.
    Persze, gondolom, a valasz ennel bonyolultabb. :)

Még van hozzászólás! Tovább