A SpaceX Starhopper nem egészen egy perc alatt az indulóhelyéről felemelkedett nagyjából 130 méter magasra (hivatalosan 200 méterre szerettek volna, de a légügyi hatóság (FAA) csak 150 métert engedélyezett), miközben oldalirányban elindulva végül a cirka 100 méterre lévő új landolóhelyen leszálljon:
Végre valóban repült a SpaceX "víztorony" (StarHopper)
-
llax
senior tag
Vélhetően a szabályozási tartomány legaljára mentek, ekkor már nem tudták tartani az ideálishoz közeli keverési arányt. Ha valami dúsul, akkor viszont a CH4 legyen az, a LOX dúsulása minden körülmények között kerülendő.
Egy ilyen "full flow" hajtómű szabályozása a legnagyobb kihívás az összes közül, a SpaceX-en kívül másnak nem is igazán van ezzel "éles" tapasztalata (plusz a metán hajtás sem szokásos dolog - egyelőre). A Raptor a világ 3. valameddig megépült full flow hajtóműve és az egyetlen, amit bármilyen jármű alá szereltek. (ezért is volt fontos a "víztorony" reptetése)
A Merlinek ennek az ellentettjei, nyílt ciklus és pintle injektor: nagyon széles sávban szabályozható tolóerő, minden körülmények között. -
llax
senior tag
Ez is egy cél.
A végső cél, hogy CH4+LOX-on kívül semmi mást ne kelljen tankolni. A StarHopper pont nem tudja ezt, héliummal helyezi nyomás alá a tartályokat, az RCS nitrogént használ, de legalább a gyújtáshoz nem kell külön "üzemanyag". (hétfő este pont ez a gyújtórendszer rendetlenkedett, ezért volt 1 nap halasztás)
Ha kiáll az indítóállásra egy F9 Dragonnal a tetején, a teljes rendszer üzemanyag rendszeréhez kell: RP1, LOX, MMH, NTO, sűrített He, sűrített N2, TEA, TEB.
-
joghurt
addikt
Mókás volt, ahogy a lilás szúrólángból a leszálláshoz közeledve hirtelen sárga fáklya lett.
-
llax
senior tag
Ha ez ekkora port kavar, mekkorát fog a booster???
(máshol a lángterelő alagutak és a rengeteg víz miatt nem látod külön a port)
Kérdéses még az is, hogy azon a helyszínen érdemes-e komolyabb erőfeszítéseket tenni egy teljes értékű indítóhely felé. Túl közel van lakott terület, részben ez, részben a minősített FTS hiánya miatt még 200m-re sem emelkedhetett. Még így is a házak elhagyását (de legalább ablakoktól eltávolodást) javasolták...
Továbbá gyakorolják a "minimál infrastruktúrás" repülést, a cél, hogy ne kelljen "teljes értékű" indítóállás ennek a rendszernek.
Szép repülés volt, de a leszállás lehetett volna finomabb is, a lábak alatti energiaelnyelők teljesen kilapultak. (óvatosabb volt, mint egy F9 booster, de egy személyszállítónak is tervezett jármű leszállítását kell még gyakorolni)
Ez volt a víztorony utolsó repülése, ezután hajtómű tesztállás lesz belőle.
-
Cifu
félisten
A SpaceX mindent a lehető legolcsóbban akar megoldani. Hozzáteszem, hogy az Blue Origin féle New Shepard leszállások is hasonlóan néznek ki. Ott sem aszfaltozzák / betonozzák le több száz méteres körben a leszállóhelyet. Hozzátéve, hogy hiába betonozod le, por esélyesen azon is lesz...
-
Szép volt, csak kissé poros! Az egész terület lebetonozása vállalhatatlan költség lett volna?
-
twollah1976
őstag
Jo nagy port csinalt.
-
Porfelhő... az volt rendesen
Még van hozzászólás! Tovább
Hirdetés
- Nők, nőügyek (18+)
- Kerékpárosok, bringások ide!
- One otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Milyen TV-t vegyek?
- Magyarországra jött az ultravékony S25 Edge
- Hivatalos a OnePlus 13 startdátuma
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Az AI megeszi a szoftverpiacot?
- Autós topik
- Elektromos autók - motorok
- További aktív témák...