Hirdetés

Kerékpár tárcsafék nyikorgás eltüntetése

Rászántam magam, hogy veszek egy bicajt. Semmi bajom a gyaloglással, de itt a jó idő és van bicikli út is úgy 5 percnyi tekerésre 1-2 város felé. Na meg a közelben van két folyó is, ahová tűző napon nem épp kellemes a gyalogtúra, így ez is rátett egy lapáttal az elkötelezettségemre.
Nem értek a biciklikhez, ezt itt leszögezem. Minimum öt éve volt utoljára "lovam", azóta busszal, autóval vagy gyalog járok mindenhová.
Tehát a szakmai ismereteim egyenlőek a nullával, a szerelési tapasztalatom pedig kimerül a lyukas belső befoltozásánál.

25 Mátyást szántam rá, egyértelműen minden új kilőve. Majd jött a pofon, hogy ennyiért lehet még használtat sem kapok, mert nővérem és férje kb. két hete vettek bicikliket, teljesen alap gépeket, se teleszkóp, se tárcsafék, se különleges kinézet, mégis 60 felett volt darabja.

Itt képbe jött, hogy szerencsésen megemlítettem egy havernak a vásárlási szándékomat, aki beajánlott egy ismerőst, miszerint van neki eladó bringája, amiről én nem tudok. Gondoltam meglesem, kipróbálom és ha minden oké, akkor még feljebb is vihetem a lélektani árhatárt.
Megbeszéltünk egy találkozót, elmentem, kipróbáltam és tetszett. Név szerint egy Umf Hardy H3. Igaz, nem volt 100%-os a bringa, úgy 10-15 ezret még költeni kell majd rá, de nekem megérte, és picit drágábban, 27-ért el tudtam hozni. Persze később rájöttem, hogy jó fogást csináltam, de ez már csak bónusz volt a lényegre, hogy lett egy "új" szerkentyűm.

Tehát a hibái, teleszkóp be van szorulva: fixen ül a helyén, ezt majd szét kell kapni és meglesni a hiba okát. Nem fatális gond, későbbre halasztottam.

Kis 8-as a hátsó kerékben: neten találtam magyar videót a javításához, kb. 10 perc volt orvosolni és még a tudásom is bővült ennyivel.

Néha kattogó hajtómű: Ez teljesen random jön elő. Nem függ sem a tekerés gyorsaságától, sem a fokozatától. Integrált tengelyes, gyanítom a csapágy lesz a ludas, de szétszedéshez való szerszám nélkül nem tudom teljes bizonyossággal állítani. Sajna ezt szervizben kell orvosoltatni.

Nyikorgó tárcsafék: ez idegesített minden hiba közül a legjobban. Mert fogni fog, ha megyek vele normális sebességgel, akkor semmi hangja, de amikor éppen csak gurulok( tényleg éppen csak nem dőlök el oldalra) akkor kegyetlen hangja van. Nézzük a jó oldalát, nem kell csengő.

Elkezdtem kutakodni a neten, mi lehet a nyikorgás oka. Persze tippem volt, ami be is jött később, igyekeztem biztosra menni. A legtöbb helyen olajos szennyeződést vagy elkopást írtak, én az előbbire tippeltem, helyesen.
Na de már az írás elején említettem a szerelési tapasztalataim zéróságát, emiatt keresgéltem videókat. Majd találtam is, megnézve éreztem magamban az erőt és nekivágtam.

Pontos típus Tektro Auriga Comp, nem tudom ez jó-e vagy nem, mindenesetre fog.

A hátulsó fékkel kezdtem. Először ki kellett tekerni két csavart, ami a biciklihez fogatja.
Lapos csavarhúzót dugtam a két betét közé és óvatosan oldalra feszítettem őket.

Majd van még egy csavar, ami a betéteket rögzíti a szerkezetbe.

Betétek kivéve és iszonyat mocsok tárult a szemem elé. Valamilyen olajos-homokos trutyi volt az egész belsejében, a fékbetéteken és a tárcsákon is.
Először a fékbetéteket megtisztítottam kívülről egy hegyes vasdarab és egy rongy segítségével. Majd motorblokk tisztítóval befújtam, hagytam állni pár percig benne, ez kioldott elég sok olajat belőle, aztán lemostam. Pici száradás a tűző napon és csiszoló papírral nekiestem.
Óvatosan, körkörös mozdulatokkal csiszoltam rajuk, majd mikor elegendőnek ítéltem meg az eredményt, ismét befújtam a tisztítóval. Pár perc, lemosás, száradás és félretettem őket.

A bal oldali a tisztítás előtt, a jobb oldali a tisztítás utáni állapot.

Tisztításra ítéltem a fékszerkezetet is. Itt egy rongy és egy csavar voltak a segítségemre. a csavar menetére feltekertem a rongyot, így egy vékony de a tetején hegyes "fülpiszkáló" szerűséget kaptam, amivel a sarkakat is ki tudtam takarítani.

Szintén egy előtte-utána kép.

Végül maga a tárcsa maradt, ezt is befújtam tisztítóval és alaposan áttöröltem.

Jöhetett az összeszerelés, fékbetétek a kis fém keretbe, majd be a fékberendezésbe. Rögzítő csavar vissza, aztán a tárcsára igazítottam a féket, mert utólag vettem észre, hogy bizony oldal irányba lehet az egész szerkezetet csúsztatni is egy kicsit. Sebaj, a biciklihez rögzítő két csavart betekertem kicsit szorosra és felülről nézve úgy igazítottam (óvatosan pöccingettem), hogy a tárcsa a két fékbetéthez képest középen legyen. Végül pedig meghúztam erősen a csavarokat.

Ugyanezt megcsináltam az első fékkel is és örömmel könyveltem el magamban, hogy a nyikorgás megszűnt.
Persze sokkal egyszerűbb lett volna simán új betéteket venni hozzá, de mindenképp ki akartam próbálni előbb egy javításos módszert. Kelleni fog a szerelési tapasztalat későbbre, na meg saját magad csinálni a dolgokat jó érzés.

Köszönöm, hogy elolvastad, ha hülyeséget csináltam, vagy bármiféle kérdésed van, várom a kommentek között.

Még van hozzászólás! Tovább