Hirdetés

2024. június 9., vasárnap

Gyorskeresés

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2024-04-22 13:48:44

LOGOUT.hu

Mibe tegyem a megtakarításaimat? Összefoglaló!

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#112801) avl válasza Ixion77 (#112773) üzenetére


avl
aktív tag

a nagy kerdes: milyen idötavon mekkora esesre milyen eszközben varni realis ?

a stat (~66%-ban lump sum jobb) ismert

pl.: USA valasztasig - szerintem ott erre figyelnek, jobban mint pl. EU-ban az EU parlamenti valasztas kapcsan) - egy ZPRV vagy egy szeles ETF, amiben ~60% USA van, ott mi ?

-10% mar addig utopia ?
- 5% azert bejöhet / lesz ...en kb. igy gondolkodok, de böven 10%-nal kevesebbnyi cash-em van pl. XEON-ban; es az IB havi 2000 Ft, de tranzakcioköltseg levonodik is arra terel, hogy nem lump sum

pl. a 2000Ft-nyi a 0.05%: ~5.2€ a 0.05% tranzakcioköltseg, azaz ~10500 €-nkent havonta venni

(#112802) fecus válasza Oppenheimer (#112800) üzenetére


fecus
őstag

Welcome to the real world.

"Szörnyek léteznek, de túl kevesen vannak ahhoz, hogy igazán veszélyesek legyenek. Sokkal veszélyesebbek az átlagemberek, a funkcionáriusok, akik készek hinni és cselekedni anélkül, hogy kérdéseket tennének fel." (fordította DeepL ) - Primo Levi

(#112803) peetie1 válasza koko1238640 (#112799) üzenetére


peetie1
aktív tag

Én is a jövő évi pmáp kamatokat tervezem autó alapba forgatni majd. Szerintem ezzel még lesznek így egy jópáran :)

(#112804) Kobe válasza atee_13 (#112797) üzenetére


Kobe
veterán

Ez azert korlatozottan igaz, a magyar allapotokat tekintve
En most akarom cserelni a verdat, mert rohamosan kezd romlani a cost rate
ugyanannyiert el tudnam adni, mint amennyiert 5-6 eve vettem, vagy meg tobbert, csak eppen egy kisebb szerviz a kocsi forgalmi ertekenek 10-15%-a….es emelle nincs hibrid hajtas, eszi a benzint, foleg varosban
multkor matekoltam, hogy egy edriveos nissan 0% akcioban, hiaba 15M ujonnan, de havi fenntartasi ktgben a fele / harmadakkora varosi fogyasztassal es reszlettel nem ter el veszesen attol amennyit a mostani elvisz

mondjuk en inkabb a kereskedoknek attol a gyakorlatatatol kapok herotot, hogy csak vallalkozoi, flottas ajanlatra vannak jo finanszirozasi formaik, maganszemelykent venned, sokkal szarabb konsteukciokat adnak. De hat Mo nyilvan a 9millio klimaszerelo meg haszongepjarmus vallalkozo orszaga…

(#112805) Ixion77 válasza Oppenheimer (#112800) üzenetére


Ixion77
őstag

Szerintem az hogy 6 havi fizetés valakinek hány évi gyűjtögetéssel jön össze olyan mértékben képlékeny, hogy önmagában értelmetlenné teszi ezet a megközelítést. Az alsó decibilisben levők akár 50 év alatt sem gyűjtenek össze 6 havi fizetést, a felsőben élők meg akár kevesebb mint 1 év alatt is. A kereseten túl erősen függ az életmódtól és a körülményektől (pl. örökölt-e lakást) is.

Ha van egyáltalán bármi értelme bármelyik szabálynak, akkor az inkább a megtakarítás alapú.

Abban meg nemhogy a 6, de még a 12 is messze túl szigorú. Az én ismerőseim ha új autót vesznek, azt jellemzően 20+ évre veszik. Minthogy ez jellemzően a második legnagyobb kiadásuk életükben, ezért bőven belefér ha rámegy két évi megtakarítás.

"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."

(#112806) PredatorZoli válasza Oppenheimer (#112800) üzenetére


PredatorZoli
Topikgazda

Az általad definiált illető valójában nem engedheti meg magának hogy autója legyen.
Ha mindenki csak 6 havi megtakarítást(nem fizetést) költene autóra, akkor éppen csak néhány autó lenne az utakon. Ennél a valóság az, hogy az emberek sokkal többet költenek autóra (többet mint reális lenne).

(#112807) PredatorZoli válasza Ádám16 (#112798) üzenetére


PredatorZoli
Topikgazda

Azért fontold meg alaposan, hogy bele fér-e egy új autó reálisan illetve hogy az, hogy alacsony legyen a fogyasztása mennyit ér meg, mert lehet annyival többet költesz rá emiatt a szempont miatt hogy abból idők végezetéig kijönne egy kis plusz fogyasztásnyi üzemanyag.

(#112808) Ixion77 válasza avl (#112801) üzenetére


Ixion77
őstag

"milyen idötavon mekkora esesre milyen eszközben varni realis?"

Ez már inkább a másik topic témája, de röviden a véleményem:
Statisztikai alapon az első 3 hónap szokott kicsit gyengébb lenni, az április meg többnyire megmutatja hogy merre megy tovább az év. Idén választási év van, valamint több okból sem "engedhet meg" magának az USA egy recessziót. Ergo kerül amibe kerül de kihúzzák nélküle legalább év végéig.
A nagy kérdés szokás szerint az, hogy - mivel ezek nem az én személyes titkaim hanem mindenki tudja a piacon - mennyire van ez már beárazva, és ha nincs mikor lesz. Illetve hogy a piac mikor ültetett be végre mindenkit az az egyik irányba hogy mehessen a másikba. CTA-k már egy ideje 100% longban vannak, és pénzpiaci eszközökből pedig iszonyat összegek kell távozzanak amikor a FED bekapcsolja az utánégetőt is. A kettő közt én még remélek egy visszahúzást, ezért javasoltam türelmet.

"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."

(#112809) avl válasza Ixion77 (#112808) üzenetére


avl
aktív tag

köszi
az idötavra irtal
a "visszahúzás" merteke (szeles vilag vagy csak USA ETFeknek) ? (az en saccom az elöbb irtam)

(#112810) Kobe válasza PredatorZoli (#112807) üzenetére


Kobe
veterán

ez nagyon kevés szempont egy alapos döntéshez, és szerintem a legrosszabb következtetés amit le lehet vonni belőle
extrém esetben, ha kb egy szinten van havonta a kettő, akkor is az lenne a javaslat, hogy egy új helyett üljön inkább a lerúgott 15-20 évesben csak mert ugyanannyiba kerül? kényelem, komfortérzet, plusz szolgáltatások, biztonságtechnika, stb ?
a régieknél valós rizikó, hogy egyre több gyártó vonul ki egyre több szegmensből, és már csak az utángyártott alkatrészek maradnak a régiekhez (valameddig) de majdnem gyári áron, feleakkora élettartammal, így törvényszerűen nőni fog a karbantartási költség is, nem csak az üzemanyag....

(#112811) Tapsi válasza Oppenheimer (#112789) üzenetére


Tapsi
veterán

Ez a 6 havi dolog (jövedelem, nem megtakarítás!) még a Kiszámolóról jön, és mondjuk a magyar átlagbérre van is értelme, de magasabbra már abszolút nem. Ha valaki nettó 300-at keres, az tényleg ne vegyen 5-10 millióért verdát, de aki 5 milliót, az nyugodtan vehet arányaiban sokkal drágábban is, nem lesz gondja a fenntartással.

(#112812) Ixion77 válasza avl (#112809) üzenetére


Ixion77
őstag

Odaát válaszoltam, mert ez már annyira spekuláció, és nem "mibe tegyem a megtakarításaimat"

Ebben a fórumban a helyes válasz: visszahúzást nem lehet megjósolni, legjobb most azonnal lump sum berakni mindent World ETF-be.

"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."

(#112813) Enrico77


Enrico77
csendes tag

Sziasztok,
csak most találtam rá erre a fórumra, nem tudtam még teljesen visszaolvasni, de igyekszem.
Érdekelne a véleményetek; van most 4 különböző unit-linked biztosításom, a család minden tagjának van egy.
Különböznek az értékek, hiszen más-más időpontban lettek indítva.
Olvastam az összefoglalót, látom a negatív visszhangot a befektetési egységekhez kötött biztosítások kapcsán.
A 4 számlából kettőt emelnék ki, mivel a feleségemé teljes csőd jelen állapotban, azt felbontjuk, a fiamé meg csak 4 éves, most fordult pozitívba.
A sajátom és a lányomé 9+ éves, 2014 Októberben indítottam.
A kettő között a különbség alapvetően az, hogy én kapok adójóváírást, míg a lány nyilván nem.
Sajátom így nézne ki:
9. év végén a teljes befizetés összege 2.201.328 Ft. Év végi záróértéke: 2.831.930 Ft.
Ha jól számolom, akkor egy 31%-os hozamot értem el 9 év alatt.

A lányomé:
Teljes befizetés: 2.169.672 Ft, év végi záróértéke:2.343.245 Ft, tehát 8%-ot hozott a befektetés.

Nem értek a befektetésekhez, ezért is vannak ilyen megtakarításaim. Gondolkodtam rajta, hogy saját kézbe veszem a pénzem kezelését és én magam fektetem be, de a spekulációhoz nem értek, tehát én egy passzív befektetést tudok elképzelni, ahol megveszem az eszköz alapokat és tartom őket 15+ évig.
Olvastam az összefoglalóban ajánlott két könyvet, és más könyvet is a befektetésről, de még nem tartok ott, hogy tudjam, értsem mi alapján vegyek eszközalapot/részvényt (most azt gondolom, hogy az ETF lehetne egy megfelelő eszköz, hiszen az kellően diverzifikált és a havi 1 30-40e Ft-os befizetésekből talán ezt lenne érdemesebb venni, mint néhány részvényt, vagy kötvényt).

Szóval mit gondoltok, mennyire jó a mostani két megtakarítás?
Válaszaitokat előre is köszönöm!

(#112814) SzGee válasza Enrico77 (#112813) üzenetére


SzGee
aktív tag

4 Unit-Linked... :Y Te jó ég

If you leave me, can I come, too?

(#112815) atee_13 válasza Kobe (#112804) üzenetére


atee_13
őstag

Aktuálisan eladott ár egy pillanatnyi piaci helyzet, az hogy annyiért vagy drágábban is el tudod adni fél év alatt is változhat. Most pl a Tesla jelentős árvágása jelentősen befolyásolhatja a használt piacot is.

Egy egyszerű szívó benzinesre azért még az anyagköltség se vészes. Munkadíj más tészta. Ha nem a legalsó ársávos a verda, mert nyilván pár 100 ezres suzuki swiftre, ha kell venni 4 db vagy, ha téli nyári gumi van akkor 8 db jóminőségű gumit az arányosítva drasztikusnak tűnik matek oldalon, de egy egyszerű szívó benzinesnél a szűrők vezérléscsere se vészes, mert nincs túlbonyolítva.

Én csak annyit állítottam, hogy attól, h valami régi nem feltétlenül csak lestrapált lehet. De nyilván itthon lesz a kínálatban fost@rtály szépszámmal.

[ Szerkesztve ]

(#112816) PredatorZoli válasza Enrico77 (#112813) üzenetére


PredatorZoli
Topikgazda

A mostani befektetéseitek elképesztően rosszak. Láthatod, hogy még ami pluszban is van, az is mélyen az infláció alatti hozamot produkált, magyarul bukjátok a pénzeteket, és ebben nem is várhatsz érdemi változást.
Igen, az ETF-ek lennék neked valók, ezeket a biztosításokat minél előbb felmondod, annál kevesebbet fogsz még bukni.

(#112817) Kobe válasza atee_13 (#112815) üzenetére


Kobe
veterán

azért az anyagköltséggel lehet vitatkozni.......egyszerű szívóbenzines 2 literes honda tényleg probléma mentes széria, normális, nem szakszervizes szerelővel intézve, átlag árakon. Ékszíjjal meg ilyenekkel még szívni sem kell, mert láncos, durva szerelések méág elő sem fordultak
csak pár példa
1 db 80-90 cm hosszú szervócső (egy sima fém cső meghajlítva + némi gumiszigetelés szigetelés rajta) -> 160 ezer + munkadíj
első fékbetét csere -> 55-60K, ebből 1 óra munkaköltség. Pár éve ez még max 80 volt, féktárcsa + fékbetét + munkadíjjal, most olyan 120-140 között a komplett
kisszervíz 35-40K-ról 60K-ra drágult
megmattult első fényszórók -> darabja 130-140K + munkadíj

ezek ilyen adhoc minimál szerelések, ami a működéshez vagy a normális áron történő értékesítéshez azért szükségesek, és minden autónál ilyen korban benne vannak azért. és kapásból ellocsoltál fél milla + minimum 100ezer munkadíjat egy 2-2.5M-es autóra.....és esélyesen jön a következő
emellé városban ha nem figyelsz, fogyaszt 12 litert.....az havi 2 tankkal számolva kb 60 ezer havonta
így alapköltségeket tekintve 100-110 ezer fixen havonta + nem várt ktgek
ehhez képest amit néztem qashqai 0% konstrukcióban lett volna 139 + kb havi 20 a benzin hozzá, azért a havi 40 ezer difiért nagyon nem mindegy hogy egy kiült 15 évesben 12 litya fogyasztással mész vagy 0 kmesben üldögélsz 4-5 literrel

és ezek a dolgok így egyik évről a másikra kezdenek el jönni, nem fokozatosan, hanem egyszerűen eléri az adott kort az autó és utána exponenciálisan elkezdődnek

(#112818) Enrico77 válasza PredatorZoli (#112816) üzenetére


Enrico77
csendes tag

Köszönöm válaszod! :R
A saját biztosításomat nem tartom annyira rossznak, de persze nem tudom, hogy mennyi lenne egy ETF-es portfólió értéke.
Mint írtam, magam is érzem, hogy nem feltétlen vagyok jó irányban, szeretnék változtatni, ezért bátorkodtam itt írni.
Elkezdtem ezért pár hónapja olvasgatni befektetésekről, youtube videókat nézni (Investor , Elemzésközpont, Szendrei Ádám pl.)
Azt már sejtem, hogy TBSZ-t kellene nyitnom, azt is hogy a Lightyear-nél elég jók a kondíciók és szimpatikus az applikációja.
De rengeteg kérdésem van még a témában, sok a megválaszolatlan kérdés.
A TBSZ-nél minden évben újat kell nyitom és 5. évnél az ott tartott alapokat el kell adjam, majd azokat nyílván vissza forgatom a 6. évi TBSZ-be, de a spread ott egy + költség. Ebben van tapasztalat mennyivel lehet számolni?
A legfontosabb, hogyan tudom kiválasztani az ETF-eket?
Ez még most a legnagyobb fejfájás számomra.
Erről tudtok ajánlani könyvet, elemzést, bármit?

(#112819) aujjobba válasza Tapsi (#112811) üzenetére


aujjobba
addikt

Az en szabalyom szerint annyiert veszek autot, amit zsebbol ki tudok fizetni az elso nagyszervizzel egyutt ugy, hogy a minimal vesztartalekom megmaradjon.
Pl. van epp 8millio Ft likviden, ebbol 3-4m a vesztartalek, akkor 4-5millio marad kocsira+szervizre.
Ilyen hasznalt cuccoknal azert elsore olaj, fek, esetleg kuplung, gumi ha olyan, gyertya, uj akku, stb. rogton vetel utan intezem.

[ Szerkesztve ]

(#112820) PredatorZoli válasza Enrico77 (#112818) üzenetére


PredatorZoli
Topikgazda

Ugyanennyi idő alatt egy globál ETF legalább megduplázódott volna. Ehhez képest te kaptál 30% hozamot amit nem tartasz rossznak (amiben akkor benne van az állami támogatás is ami önmagában 20%!!!!! magyarul a tényleges befektetési hozam csak 10%!!), pedig az kevesebb mint az infláció(ez kevesebb mint 1 évnyi infláció, nem 9 évnyi...). Vedd észre, hogy ez így rosszabb a világháborúnál...

Nem kell az 5. év végén feltétlenül eladni, van lehetőség a TBSz újabb 5 évre való lekötésének, költségek és hátraszaltók nélkül.

A választásnál ne gondold túl, válassz egy teljes világot lefedő globál ETF-et és kész, pl VWCE.

[ Szerkesztve ]

(#112821) aAron_ válasza Enrico77 (#112818) üzenetére


aAron_
őstag

"A saját biztosításomat nem tartom annyira rossznak"

Mi alapján? Sajnos ezeknek a konstrukcióknak az egyik célja, hogy elrejtsék a költségeket, befektetés teljesítményének mérése nehezebb a biztosítással kombinálás miatt.

[ Szerkesztve ]

What is your ikigai?

(#112822) bandus válasza SzGee (#112814) üzenetére


bandus
veterán

majdnem betoltam a rópusi vihar mémet, de azért mégsem :)

"a jövötsajnos nemlehet tudni csakhamárotvagy deakormegmár azajelen"

(#112823) atee_13 válasza Kobe (#112817) üzenetére


atee_13
őstag

Honda témában nem tudom a részleteket. Én egy 159 2.0 JTDm 2012 évjáraton (német piacos így a gyártás is 12 nem csak a forgalomba helyezés) Vezérlést cseréltettem, minden szíj minden görgő víz pumpa szíjtárcsa munkadíjjal 120 volt.

Első fék 4 dugattyús brembo nyereghez (305-nem a 330 as) 20 alatt van:

Ismétlem a Honda vonalat nem ismerem, de nekem így elsőre úgy tűnik neked vastagon rányomják a ceruzát mikor az árakat rajzolják a szervízben.

Mondanám, hogy teliáron vetetik meg veled az alkatrészeket, de nem úgy tűnsz mint akit ilyen egyszerű lehúzni.

Nekem nagyon soknak tűnnek az alkatrészárak és a munkadíjak is nálad.

(#112824) TCr válasza bandus (#112822) üzenetére


TCr
veterán

Nemár... tanulni, fejlődni jött, semmi szükség az ilyen jellegű megjegyzésekre. :(((
Arra sem, amire válaszoltál.

IBKR - - Revolut - - Gránit Bank <--- ajánlói kódokért küldj privát üzenetet. ;-)

(#112825) [CS]Blade2 válasza Oppenheimer (#112800) üzenetére


[CS]Blade2
addikt

Én 11 havi fizetésemből vettem egy sokat futott 2019-es Kia Rio-t, még nem volt 4 éves. Amit cseréltem, az 22 éves volt, bontóba való. Nem tudjuk, hogy ezek az újabbak mennyit bírnak, de én feltételeztem, hogy 20 éves korára a lakatos munkaigénye, a javítás igénye, a fogyasztása, a biztonsági szintje miatt már nem tuti egyik sem. Persze lehet úgy csinálni, hogy..., de én ezzel számoltam.
Na most, ha ezt elfogadjuk, akkor minden percben rohad a vas, fogyaszt valamennyit, és kell javítani valamennyire, valamint kerül valamennyibe. Végig zongoráztam egy csomó verziót, és nálam nem jött ki nagy különbség. pl.:
18 éves kocsi 400.000Ft-ért, amire azonnal kell költeni, egyfolytában kell költeni, sokat fogyaszt, és 2 év után bontós, vagy jobban meglocsolod pénzzel akkor még tovább 2 évig toldozhatod-foltozhatod.
10 éves kocsi 2 millióért, kell már költeni rá, kevesebbet fogyaszt, de azért többet, mint a legújabbak, a végén már ott van korban, hogy toldozni kell, és akkor 10 év után bontó.
4 éves kocsi, 3,4 millióért, még nem igazán kell költeni rá, keveset fogyaszt, persze itt az elején, ha kell, az drágább lehet, később ugyanaz, mint a többinél.

Én bontóig akarom használni, ergó beleraktam 16 évre előre a pénzt, de így végig ismerem, stb.
Ha nézem a 6 hónapos ajánlást, akkor egy 2010-es kocsit tudtam volna venni, + rögtön költök rá + a nagyobb fogyasztás addig, a vége szívás, aztán bontó. Aztán kell vennem megint egyet, egy 2020-ast 2030-be, hogy 2040-ig legyen vas.

Szóval összességében úgy gondolom, hogy kocsinál inkább a kategóriája számít.

Nem jövők is rosszul abból, ha a nagyobb vételár azért van, mert sokkal fiatalabb, főleg aki sokat megy, mert az sokat tud hozni a benzinen. (pl. Kia Rio és kombi Focus között a majd +4 liter az pár 100.000km alatt hoz 3,4 milliót a benzinen).

Ellenben rosszul jövök ki, ha az BMW, turbós, dízel, sokat fogyaszt, stb. Akkor érezném, hogy erőn felül vettem valamit.

(#112826) nort_on válasza Enrico77 (#112818) üzenetére


nort_on
senior tag

Valóban nem rossz, de azért csináltam neked egy gyors kalkulációt, a számokat egyszerűbb értelmezni. Egyáltalán nem pontos, mert minden év januári egyösszegű befizetésre van, (de kb ez jön ki, ha havi befizetésekre néznénk is), bár ilyen "kicsi" összegnél az nem költséghatékony, szal maradjunk az évesnél. Ebből még valamennyi költség lejön, de az olyan 1-2% körül lehet.

Szóval, 2.2M 9 évre, az 244.444 évente, ezt csak ha dollárba teszed minden év első napján, akkor ma ez 2.618.013 forint. De ilyet nem csinálunk, inkább befektetjük. Ékegyszerű S&P500, ha ezt vetted volna ebből a pénzből minden év első napján, akkor most egy kicsivel több pénzed lenne, nem sokkal, 4.715.844. A kettő közötti hozam különbséget meg a biztosító el is tette szépen zsebre, jönnek neked egy köszivel. :U

[ Szerkesztve ]

(#112827) donat_sz válasza kovaax (#112780) üzenetére


donat_sz
senior tag

Bocsi, félreértettelek akkor, azt hittem, csak a TBSZ-t szüntetnéd meg, ha a normált is, akkor szerintem is be kell menned.

(#112828) Paxker315 válasza Kobe (#112817) üzenetére


Paxker315
addikt

Áh. szerintem megérhet drágábban venni. Teszem fel, nem akarsz betegágyat, nem akarsz egy karbantartásigényes primadonnát, amin számtalan meghibásodási lehetőség van, és nincsenek "okosbamegoldod" megközelítések sem. Én ezért vagyok nagy pártolója a korábbi toyota hibrideknek, ott a karbantartási költségeken sokat fogsz, re-sale value klasszikusan jó, és talán a legkevesebb árelőnye a fogyasztásban van, de a "bolondbiztos, golyóálló" technika miatt megbocsájtod neki, hogy "csak" dízelesen fogyaszt. Én inkább áldoznék rá picit többet, ha tudom, hogy kockázat kisebb van így mögötte.

hátrány: amíg a Tied, addig "áll benne a pénz". Meg azért vannak bizonyos igények (nekem pl. manuál transzmissziós autó nem opció, így szűkebb választási lehetőségek vannak). :B Bár néha visszasírom az autómentes időket, mert tudom, mibe van a tankolás, biztosítás, gépjárműadó meg a szervizek (csak a kötelezők). :B

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

(#112829) Kobe válasza atee_13 (#112823) üzenetére


Kobe
veterán

nem húznak le, a HOP (Honda original parts) alkatrészek ennyibe fájnak. Annyi hogy amit ő kedvezményként kap nagyker részről, nyilván nem adja oda 100%ban az ügyfélnek.
de akihez járok, deklaráltan nem tud és nem is akar a szürkeimportos ÁFAcsalós / szlovák bejegyzésú sufniwebshopokkal vagy az UNIX / Bárdiautós dropshipperekkel versenyezni árban.
Meg általában én sem szivesen rendelek ilyen helyekről.
Ha a HOPnál gond van, akkor kiszereli, beküldi a gyártónak bevizsgálásra és jön az új.
PS: szervizek rezsi óradíja már bőven 10K per óra felett van.
Sajnos a "tudok valakit aki emgcisnálja occsoért okosba" világ megszűnt

Bárdi is ugyanezt csinálja, mindenre ad 40% kedvezményt, vállalkozónak. Utángyártott lámpabúrákat néztem, 80-85 ezer darabja, partnernek 50.....amiket ilyen kisebb webshopokon látsz, azok jórésze azért annyi mert valami bárdis kedvezménykártyával kihozza és továbbadja.

[ Szerkesztve ]

(#112831) Enrico77 válasza nort_on (#112826) üzenetére


Enrico77
csendes tag

Így már értem miért írjátok, hogy nem jó a mostani megtakarításom :(

#112821aAron_
én sosem tanultam pénzügyet. Mikor megszületett a lányom, megkeresett pár pénzügyi tanácsadó, szimpatikus volt néhány, velük beszélgettem, elhittem hogy jó az amit ajánlanak és így lettek a szerződések.

#112820PredatorZoli, #112826nort_on
így most már értem, miért írjátok, hogy nem jók a mostani megtakarításaim.
Bontom mindet azonnal.

Van tapasztalat hol érdemes TBSZ-t nyitni?
Nekem ahogy írtam szimpi a Lightyear, de mivel nincs tapasztalatom, ezért nincs ez kőbe vésve.
Gondolom elég egy TBSZ-t nyitnom és a család teljes megtakarítását abban tartanom.
(Mivel a feleségem és saját részemre nyugdíjkiegészítés lenne, ezért az 15+ év, a két gyereknek meg szintén 15+, ezért gondolom elég egy TBSZ)

A legtöbb ETF (a két javasolt S&P 500 és a VWCE USD, vagy EUR alapú, azt hogyan javasolt vásárolni?
Utalok forintot a TBSZ-re és ott váltsam át, vagy érdemes használni Revolut-ot csak erre?

Ha szeretnék mást is vásárolni (pl. egészségügy, ingatlan) arra hogyan tudok ETF-et keresni?
Kezdeti összegben lesz így ~8-8,5 millió HUF (a 4 megtakarítás várható összege szerződéskötési büntik után)
Arra gondoltam az összeg fele lenne S&P 500 és VWCE, 10% arany, a 40% pedig még nyitott, de ahogy írtam, az egészségügybe, gyógyszeripar úgy gondolom, hogy fejlődni fog.

(#112832) nort_on válasza Enrico77 (#112831) üzenetére


nort_on
senior tag

IBKR TBSZ-t javasolnám az egyszeri nagy összegnek (és esetleg a LY-t a kicsi/havi összegeknek), de ezt pontosan, konkrét számokkal ki kell számolni. S&P500 a példámban VWCE, forint beutal a brókerhez, vált euróra és VWCE megvesz. Ilyen egyszerű. :U ;)

Arany, szektor ETF (szerintem) kezdő szinten felejtős. TBSZ minden évben kell majd, de én máshogy szedném szét.

Legyen likvid, gyorsan hozzáférhető forintos rész (bankszámla + Magyar Államkincstár, PMÁP + DKJ), ez pl ilyen vésztartalék (betegség, baleset, munkanélküliség, stb). Ez van, de tulajdonképpen nincs, mert (ó esetben nem kell hozzányúlni).

És legyen egy hosszú (nyugdíj, gyerekek, stb), ez TBSZ és VWCE. Ennyi.

[ Szerkesztve ]

(#112833) Oppenheimer válasza nort_on (#112832) üzenetére


Oppenheimer
veterán

Hat nem tudom az IB-t ajanlani jo tanacs-e. Ott ki kell tolteni tesztet es elbiraljak hogy egyaltalan vehet-e ETF-et. A kerdezo nem biztos hogy ki tudna tolteni a kerdoivet (no offense, csak most csoppent a megtakaritasok vilagaba).

Erstenel nyitnek a helyeben szamlat, ott eleg a nyilatkozatot elfogadni.

Persze, Erstenel a koltsegek kicsit magasabbak, de eseteben az IB - Erste kozotti koltseg kulonbseg elenyeszo ahhoz kepest hogy mennyit bukna ha tovabb tartana a unit linkedet.

[ Szerkesztve ]

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lovemap.lovemapandroid

(#112834) Oppenheimer válasza TCr (#112824) üzenetére


Oppenheimer
veterán

+1, kulonosen annak tekinteteben hogy bandus kerdeseit megvalaszolni is eleg nagy turelem kell :DDD ;]

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lovemap.lovemapandroid

(#112835) Ixion77 válasza Oppenheimer (#112833) üzenetére


Ixion77
őstag

Ha minden igaz, akkor is megkapja az engedélyt, ha nem tölti jól ki az engedélyt. Csak le kell mindig kattingatnia mindig figyelmeztető üzeneteket, hogy megértette hogy ez az eszköz számára nem ajánlott.

"Seems like humanity needs war and famine to correct itself."

(#112836) Paxker315 válasza Enrico77 (#112831) üzenetére


Paxker315
addikt

IB-t tudnám "támogatni" a kedvező pénzváltás és tranzakciós díjak miatt, hátrány, hogy 2k HUF havonta (amit lekereskedhetsz, emiatt még a gyakori befektetések sem ördögtől valóak). De magyar brókereknél még az Erste sem ördögtől való, csak ott érdemes nagyobb összegben, ritkábban befektetni.

Az aranyat kevésbé értem, egy-egy szektornak túl nagy súlyt adni nem gondolnám jó elképzelésnek ("tematikus ETF"), a "kizárólag S&P 500" sem annyira jó megoldás egy all-world indexet követőhöz képest. Oké, "kiadta", de attól még az egyetlen "ingyenebéd" a diverzifikáltság és nagy lefedettség :B

És egy apróság:
"Mikor megszületett a lányom, megkeresett pár pénzügyi tanácsadó, szimpatikus volt néhány, velük beszélgettem, elhittem hogy jó az amit ajánlanak és így lettek a szerződések."
Sajnos nem a Te üdvöd motiválja őket, hanem a jutalékok és saját érdekeik. Az ügyfél irreleváns, vagy, hogy fog járni hosszú távon. Érdemes mindenre nemet mondani, ami így intéződik (vagy akár bankfiókban ügyintéző által ajánlódik). :R Naiv gyermeki elmével én is kb vakon bíznék a jóindulatban és abban, hogy mindenki alapvetően segíteni szeretne másoknak, de ettől "fokkal" árnyaltabb a teljes kép.

Jaj, meg. Szendrei anyagai (csak az ingyenesek) amúgy elég informatívak, az ingyenes dolgok bőven jók. Nekem a stílus-agresszív marketing nem jön be, de jó átfogó képet ad.

[ Szerkesztve ]

https://dynotech.hu/ - Új, kultúrált környezet, könnyen megközelíthető : )

(#112837) Oppenheimer válasza Ixion77 (#112835) üzenetére


Oppenheimer
veterán

Ezt nem tudtam. Akkor nem izzadtam volna azzal hogy jol toltsem ki. :W :D

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lovemap.lovemapandroid

(#112838) travix válasza lemusz (#112830) üzenetére


travix
aktív tag

Biztos túl őszinte akart lenni

(#112839) Sub-S válasza nort_on (#112793) üzenetére


Sub-S
senior tag

"Egyébként a türelem tavaly is jó volt, Q3-ban szépen meg lehetett venni 97-99-en."

Ez mi is volt?

(#112840) bigdady válasza bigdady (#112752) üzenetére


bigdady
nagyúr

Valaki? :R

(#112841) Joe123 válasza Enrico77 (#112831) üzenetére


Joe123
aktív tag

Pénzügyi vonalon extra módon igaz, hogy a jó lehetőségeket mindig magadnak kell megkeresni. Amivel mások találnak meg, az mindig nekik jó. Aki ingyen ad pénzügyi "tanácsot", az terméket akar neked eladni (amiért ő zsíros jutalékot kap), legyen bármilyen megnyerő és szimpatikus is. Semmi olyat nem tud neked egy ügynök kínálni, amit ne vehetnél meg magadnak ugyanúgy a piacon, csak ha rajta keresztül veszed, akkor jó alaposan megfeji a pénztárcádat. (UL-nél jellemzően az első évi befizetés egy az egyben megy az ügynök zsebébe).

(#112842) forumpista válasza [CS]Blade2 (#112825) üzenetére


forumpista
aktív tag

Csak halkan jegyeznem meg hogy szep dolog hogy te egy uj autoval 20 evig szamolsz, de ezek az ujabb autok mar nem azok az autok amiket min 20 evre terveztek.

Szoval ami a regi autodon besz@rt 250e kmnel (pl kuplung) az ezeknek mar 150e kmnel besz@rik, es mig a regi kocsidon a kuplung csere megvolt 120e-bol, ezeknek min fel millio lesz mert van mellette meg egy kettostomegu is amit szinten cserelni kell (es a regi autodnal nem is letezett ez az alkatresz jo esellyel). Es ez csak egy komponens.
Es hiaba veszel 4 eves autot, ma mar benne van a pakliban hogy 6 evesen komplett motorgeneral kell majd. Akkor is ha meg 100e km sincs benne.

Egy szo mint szaz, egy mai uj(szeru) autonal nem lehet azt a matekot hasznalni amit egy 2000es evek elejeig gyartott autonal.

(#112843) seven7 válasza forumpista (#112842) üzenetére


seven7
aktív tag

Azért a legtöbb új autónál 5-7-10 évre garit adnak a drágább alkatrészekre. Nem rossz azért az a tudat, hogy ennyi ideig mentesülsz a váratlan magas költségektől.
Én pl tavaly jókor vettem, azóta többet ér használtan.

[ Szerkesztve ]

(#112844) donat_sz válasza Enrico77 (#112831) üzenetére


donat_sz
senior tag

nort_onnal abban teljesen egyetértek, hogy ha TBSZ felé is veszed az irányt, mivel azt nem lenne szabad piszkálni 10-15+ évig, ezért javasolt lenne mellette egy likvid biztonságot adó vésztartalék. Erre vannak különböző ökölszabályok (6-12 havi költés egy összegben félretéve), erre én is a MÁK-ot javaslom.
E mellett másik gyakran alkalmazott megoldás, hogy a nagyobb tervezett költésekre szintén az államkincstárban elkezdünk felhalmozni tőkét (pl autó csere, lakásfelújítás,.. ). Én ezt kezelném legelső lépésben.

E mellett keresném a nyugdíj kiegészítését/fedezését biztosító megtakarítást. Itt jó dolog, hogy most akár lesz ~8-8,5 millió HUF, de ha tartod a havi 30-40eFt-os megtakarítás bővítést, akkor a költségeid elég magasak lesznek a megtakarítás méretéhez képest az IBKR-nél (is). Ezzel szemben az ERSTE-nél 2 évre költségektől mentesítheted magad és tudsz arra fókuszálni, hogy ennek mértékét emelni tudd. A LY költségei nyilván jobbak lesznek, de annak biztonságossága a rövid múltja miatt még nem igazolt, így az ebből a szempontból kockázat.
Másik opció még ami itt kevésbé népszerű, de ilyen mértékű megtakarításnál lehet érdemes elgondolkodni a NYESZ és az ÖNYP opciókról is a két nyugdíj megoldására. Kevésbé jó termékek mint a TBSZ, de itt viszont segít az adójóváírás a mérlegen.
NYESZ esetén ugye évi 500eFt befizetés (~ havi 40eFt) fejenként hozhat 100eFt adójóváírást, így ennek a költségei és hozamai alapján valós alternatíva lehet szerintem. Ennek viszont a lejárata nyugdíjkorhatához kötött, nem úgy mint egy TBSZ. Ez valakinek előny (mert így biztosabb, hogy meglesz még nyugdíjkorhatárkor is), valakinek meg hátrány, mert talán nehezebben fér hozzá ha mégis másként dönt a saját vagyonához (fel lehet ezeket is törni idő előtt, ennek viszont költség vonzata van!).
ÖNYP már akár 750e-re is ad akár 150eFt adóvisszatérítést, hasonló lejárati kérdések merülnek fel itt is, mint a NYESZ-nél, de itt még értékpapírt se kell venned, ez egy egyszerűbb, ezért drágább és kevésbé potensebb befektetési forma a fentieknél, de nem feltétlen teljesen rossz megoldás.

Lényeg a lényeg, hogy javaslom olvass még utána, pl. Kiszámoló vagy Szenderi Ádám ingyenes írásait a 3 fentebbi opcióról (TBSZ,NYESZ, ÖNYP), ismerd meg előnyeiket hátrányaikat és szánd rá azt a kis időt a számolásokra, hogy felelőségteljes a ti igényeitekhez, lehetőségeitekhez passzoló megoldást tudjátok választani.

(#112845) PredatorZoli válasza bigdady (#112840) üzenetére


PredatorZoli
Topikgazda

magyar részvényt, állampapírt meg a saját szutyok befalapjaikat. kb ennyit

(#112846) forumpista válasza seven7 (#112843) üzenetére


forumpista
aktív tag

Azert erdemes elolvasni hogy mire is vonatkozik az a garancia es hogyan (foleg az ilyen kiterjesztett garanciak).
Jellemzoen csak nem kopo-fogyo eszkoznek minosulo fodarabra, es csak akkor ha vegig kihagyas nelkul markaszervizbe hortad a kocsit stb stb. Ha csak 1x is tullepted a szervizintervallumot par kilometerrel, mar ugrott a gari…

(#112847) seven7 válasza forumpista (#112846) üzenetére


seven7
aktív tag

Köszi, ezekkel tisztában vagyok és voltam a másik oldalon is, amikor sok-sok éves használtat szervizeltettem folyamatosan. De mindenki döntse el maga, mit szeretne. Az EV-k megjelenésével szerintem még inkább bonyolódott ez a hány havi keresetet érdemes autóra költeni ökölszabály.

(#112848) nort_on válasza Sub-S (#112839) üzenetére


nort_on
senior tag

Ez, VWCE, wMA50. Buy signal. ;]

(#112849) .mf válasza Enrico77 (#112831) üzenetére


.mf
veterán

"Bontom mindet azonnal."

Ha már ennyit kivártál vele, akkor most ne kapkodd el. Nézd át előbb a feltételeket, részleteket.
Biztosításoknál 10 év után van adómentesség, ha azelőtt töröd fel, akkor az adót is meg kell fizetni. A 9+ évessel már várd ki azt a pár hónapot, mert különben még nem kevés adó is lejön belőle.
Továbbá, a biztosítók jellemzően raknak még bele csapdákat, pl. általános, hogyha idő előtt feltöröd, akkor töredék pénzt kapsz vissza (pár év után még csak valami 60-70% szokott a visszavásárlási érték lenni), de az is előfordulhat, hogy valami egyéb levonás is lesz idő előtti feltörésre, benne van az apróbetűsben.

Fotóim és kalandjaim a világ körül: https://www.facebook.com/fmartinphoto/

(#112850) [CS]Blade2 válasza forumpista (#112842) üzenetére


[CS]Blade2
addikt

173.000km van a kuplungban, de nem drágább a cseréje, mert ez még egy tömegű. Szívó benzin, így nincs turbó sem. Még 2019.01-i ezért még részecskeszűrő sincs.
Máris itt van 3 tétel amivel jelentősen eltér egy ugyanilyen évjáratú és ugyanennyibe kerülő másik típustól. Éppen erről beszéltek, hogy nagyon durva eltérések vannak kocsi és kocsi között, ezért kocsira az életben nem tudod levezetni, hogy 6 havi fizetésednél drágábbat ne vegyél.
Többért veszed, az típustól függően tovább is tarthat (pl. ez), meg rövidebb ideig is tarthat (pl.: ha öreg, vagy hot hatch).

Nagyon alacsony fizetésnél pl. kijöhetne, hogy mindig 400.000-ért ajánlott venned, de amilyen állapotban vannak ezek, akkor 2-4 évente újra venned kell, mert van amelyik csak műszakiig jó csak.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.