Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Bad Pritt

    félisten

    válasz #48613632 #112221 üzenetére

    Ez csak egy tünet. Maradjunk akkor a filmiparnál. Ha mondjuk minden filmet készítő stábot egy kis miniuniverzumnak veszünk, akkor itt is vannak maszkulin és feminin pozíciók, nők ritkán lesznek a kaszkadőrcsapat irányítói, férfiak pedig nem túl gyakran kötnek ki a sminkasztal mögött pamaccsal a kezükben. Szerintem ez így is van jól, tényleg elkülönül az, amit pedzegettél korábban, hogy a férfi és női szerepek hogyan viszonyulnak egymáshoz, miként alakult ez ki a mai világban, mert hát voltak időszakok és helyek, mikor a férfiak többet foglalkoztak szépítkezéssel, máskor, máshol a nők pedig keményebbek voltak náluk.
    Viszont, Hollywood-nál maradva, jól példáz sok mindent: egy alapvetően férfiak által, a mondhatni nyíltan hímsoviniszta időkben alapított és alakított iparág, a mai napig az öt nagy stúdió menedzsmentjében (Disney, Warner, Fox, Universal, Sony) túlnyomórészt fehér férfiak vannak döntéshelyzetben. Ha ismét adott filmeket nézünk, akkor a legszembetűnőbb és amivel a legtöbbet foglalkoznak, az a juttatások rendszere. Egyszerű és friss példa, All the Money in the World újraforgatások, Plummer jött Spacey helyett, ezért Mark Wahlberget és Michelle Williams-t is reaktiválták, kaptak új szerződést és leforgatták Plummerrel, amit már egyszer megtettek Spacey-vel. A probléma csak annyi volt, hogy Marky Mark 1,5 milliót kaszált ezzel, Williams pedig 1000 dollárt kapott, pedig sem időben, sem nehézségben nem volt sok különbség kettejük munkája között. Ilyen esetekből temérdek van, de beszédesebb a 2017-es legjobban fizetett színészek listája, keresd az első nőt.
    És ez csak a pénz része.Pont most olvastam valahol,milyen érdekes az, hogy Dwayne Johnson a saját korának megfelelő színésznőkkel forgat és belegondoltam abba, hogy ez valóban érdekes. Tom Cruise mellé hol találnál egy 50-es színésznőt, akire a mai enyhétől a pofátlanig terjedő szexista reklámkampányokat lehetne építeni? 50-es színésznők már rendszerint a főszereplők anyukáját szokták alakítani, de például a Pókember Hazatérésnek maxi respect, hogy ezt enyhén kifigurázta és (szerintem) abszolút nem bántó módon MILF-et csináltak Carla Gugino-ból. De nem kellett messzebb menni, mert Cruise (lásd: Mummy) mellett remek példa Wahlberg (lásd: TF Last Knight), vagy Damon (Jason Bourne). És itt a hangsúly az, hogy példa: nem minden film ilyen, de van elég ilyen film ahhoz, hogy feltűnő legyen.
    Rendezőknél még rosszabb a helyzet, van egy szem Kathryn Bigelow, aki nagyjából 30 éve benne van az iparban, van egy Sofia Coppola, aki az anyatejjel szívta magába a tudást, meg most meglátjuk mi lesz Patty Jenkins-ből és ennyi. Rajtuk kívül az elmúlt 100 évben egy kezem is sok ahhoz, hogy megszámoljam, hány legalább jó, ha nem is kiemelkedő női rendező munkáját láthattuk, ráadásul ebbe pl már Jodie Fostert is beleszámolom, aki a színészi pályájáról kanyarodott le a rendezői szék felé.
    És akkor lehetne folytatni, helyzetelemzést végezni, történelmet kutatni, hogy miért tartunk most itt, de én ezt nem tettem meg sem a nemi emancipáció, sem a kisebbségek kérdésében, csak a felszínt karcolgattam mindig. Viszont igyekszem nyitott szemmel figyelni a történéseket és az összefüggéseket, így az olyan filmeket és eredményeket ezzel kapcsolatban, mint a Hurt Locker, a Wonder Woman, a 12 Years a Slave, a Black Panther vagy akár a Hidden Figures, amiből az egész beszélgetés kialakult, mindig tisztelettel kezelem, mert önmagukban fontos mérföldkövek valamilyen szempontból, akár tetszik nekem vagy bárki másnak, akár nem.

    Some motherf*ckers are always tryna ice skate uphill.

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés