Játék egy és két CPU-val, AMD K10 alapokon

Vajon egy (két) 2007-ben megjelent szerverprocesszor hogyan teljesít napjainkban játékok alatt?

Jöhetnek a játéktesztek

Jöjjenek a várva várt játékok!

Első játékom a Grid Autosport volt, amely 2014-ben jelent meg. A hivatalos gépigény szerint CPU-ból kétmagos Core 2 Duo 2,4 GHz-en, vagy egy Athlon X2 5400+ kell neki. Ezt a játékot 1680x1050-es felbontás és High részletesség mellett futtattam:

Egy 2014-es játéktól nem vártam azt, hogy mind a 8 magot kihasználja, ettől függetlenül az is szép eredmény, hogy 4 maggal is ilyen jól futott a játék, hiszen már ennél is elmarad a minimum megkövetelendő CPU-órajeltől. Ám ennek ellenére a benchmark/játék remekül futott.

Következő játékom a szintén 2014-ben megjelent Thief volt, illetve annak a beépített benchmarkja, amely csak annyit ír, hogy "nagy teljesítményű" kétmagos vagy négymagos CPU kell minimum, az optimumhoz pedig egyenesen Core i7-et kérne már. Ezt a játékot szintén 1680x1050-es felbontás és ezúttal is High részletesség mellett futtattam:

Érdekes eredmény született. És most nem a 0 fps-es minimumra gondolok. A benchmark elég “döcögősen” indult, és azért jelzett nekem 0 fps-t minimum értéknek, de 2-3 másodperc után aránylag “kisimult” a teszt. Ami érdekes, hogy a második CPU teljesítménye masszívan rontott a végeredményen. Míg az egy CPU 4 magjával már-már elfogadható sebességet kaptam, addig két CPU-val folyamatosan akadozott a benchmark. Itt próbáltam először a grafikai részletességgel játszani, és csak közepesre állítani, de konkrétan zéró hatással volt a sebességre. Mérési hibahatáron belül (sem) változott a sebesség. Így ennél a játéknál kijelenthető, hogy két CPU-s felállásban játszhatatlan a játék, s igaz egy CPU-val jobb lett az eredmény, de még mindig kompromisszumos.

Nem maradhatott ki a 2014-ben megjelent Metro: Last Light Redux, illetve annak a benchmarkja sem. Ez a játék egy 2,2 GHz-es kétmagos CPU-t kér minimumként, és bármilyen négymagos az ajánlott, tehát elvileg jónak kell lennünk az egy CPU-s felállással is. A benchmark elég erősen akciódús jelenetet játszik le, tehát ha játszható sebességet mutat a gép itt, akkor a játékban is garantáltan játszható sebességet fogunk kapni végig. A Benchmark 1680x1050-es felbontás és High részletesség mellett futott. A grafikai API-t DirectX 11-re állítottam, és a tesszellációt szintén High-ra állítottam.

A grafikon kicsit csalóka. Nyolc mag mellett, azaz két CPU-val a legalacsonyabb fps tényleg csak egy pillanatra volt jelen, de maga a teszt végig stabilan 30 fps fölött futott, míg egy CPU mellett sokkal többet “röccent” meg a játék. Igaz, a magasabb fps-számokban alig-alig látszódik a plusz 4 mag nyújtotta erőtöbblet, de a játszhatósághoz mégis sokat hozzá tudott tenni, ahogy “kisimította” a kisebb akadásokat. Így én ezt a játékot két CPU mellett simán játszhatónak ítélem meg ezen a konfigon. Továbbá fontos megjegyeznem, hogy próbáltam DirectX 10-es API (ott a tesszellálást nem lehet állítani) mellett futtatni a benchmarkot, de nem volt hatással a sebességre.

Folytattam a tesztet a Far Cry Primal-lal. Ez a játék már 2016 márciusában jelent meg, CPU-ból pedig minimum egy Core i3 550-et (2 mag 4 szál, 3,2 GHz-en) követel meg, vagy egyenesen egy Phenom II 965-t. Szóval erősen elmarad ez a konfig a minimumtól is. Lássuk, hogy futott a benchmark 1680x1050-es felbontás és High grafikai részletesség mellett:

Ennél a játéknál is próbálkoztam a részletesség állításával, és ezúttal is azt tapasztaltam, hogy hiába állítottam Medium-ra a részletességet, nem befolyásolta a játék sebességét. Viszont az egy és két processzoros felállás igen. A gond csak az, hogy ha nem is sokat, de a két CPU-s felállás inkább még némileg rontott is a sebességen. Pedig a Metro után bíztam a jó skálázódásban. Viszont annak ellenére, hogy már Core i3, vagy Phenom II kellene a játéknak, egész szépen futott az Opteronon, a csoffadt 2,2 GHz-ének ellenére.

Következzen a 2016-os Ashes Of The Singularity beépített tesztje. Ez a játék sem részletezi pontosan a CPU-igényét, csak annyit ír, hogy bármilyen négymagos kell neki minimum. A GPU-tesztet futtattam le DirectX 11-es API mellett, 1680x1050-es felbontás és a szokásos High grafikai részletesség mellett. A játék több “Average” framerate értéket jegyez fel, én az “All Batches” értékét vittem fel a grafikonomra, illetve a képkockák közötti késleltetést jegyeztem fel. Míg az előbbiből természetesen a minél magasabb, addig utóbbiból a minél alacsonyabb érték a jobb.

Igaz, a dupla teljesítmény nem tudott megmutatkozni, de bőven kimutatható a 8 CPU-maggal futtatott teszt. Leginkább a képkockák közötti késleltetés javult érezhetően.

Még egy kicsit 2016-nál maradva a Rise Of The Tomb Raider is bekerült a tesztbe. A hivatalos CPU-igénye a játéknak 2. generációs i3 CPU vagy “ennek megfelelő AMD”. Hát az Opteron 2354 ettől papíron nagyon messze van. De lássuk, mégis mire képes a játék alatt:

A benchmark több jelenetet futtat le. Én a Mountain Peak teszteredményeket jegyeztem fel. A minimum fps-ek ezúttal is csak a benchmark elejére voltak jellemzők, alapjában véve nagyon szépen futott a teszt. Érdekes, hogy a legmagasabb fps-ek egy CPU-val születtek, ám a nagy átlag a két CPU-s felállásban született.

Egy évet ugorjunk az időben! Lássuk, mit mutat a 2017-es Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands! A szokásos 1680-as felbontás és High részletesség mellett lett tesztelve. A játék CPU-igénye a hivatalos adatok szerint egy Core i5 2400, vagy egy AMD FX 4320.

Ezután a 2018-ban megjelent Battlefield 5-tel próbálkoztam, a szokásos 1680x1050-es felbontás és High grafikai részletesség mellett. Ez a játék már nagyon nem aprózza el a gépigényét, és legalább egy AMD FX 8350, vagy egyenesen egy Core i5 6600K CPU-t kér minimumhoz. Valahol éreztem, hogy erősen túlzó ez a gépigény, de már annak is örültem, mikor először láttam, hogy egyáltalán elindul a játék ezen a konfigon.

Na végre, ezt vártam! Hiába a hivatalos – ehhez a géphez mért brutális gépigény –, nemcsak, hogy elindult a játék, de remekül is futott. A CPU-skálázódás is tökéletes, hiszen mind a 8 CPU-magot ki tudta használni a játék, lényegében 100%-os skálázódással. Sőt, a minimum fps-szám 8 CPU-maggal több mint duplájára tudott emelkedni. Tényleg egy CPU mellett játszhatatlanul akadt szinte végig a teszt, amíg játszottam, míg két CPU mellett ennek nyoma sem volt, és végig élvezhetően futott a játék.

Mint látható, a tesztelt játékok elég jól futottak az Opteron 2354 CPU-kkal, annak ellenére, hogy sok esetben köszönőviszonyban sem volt a teljesítményük a játékok által minimum előírt CPU-kkal. Persze a tesztnek van egy árnyoldala is. Hiába egy szép csokor játékot tudtam összeválogatni, amikkel teszteltem, de valójában nagyon sok játék el sem indult. Úgy nagyjából 2016-ig többnyire elindultak a játékok. Viszont valahol 2017 környéke után történhetett valami hirtelen ugrás a gépigény terén, mert 2017-től alig-alig találtam játékot, ami elindult. Tényleg nagyon sokkal próbálkoztam, s nagyon megörültem, mikor találtam 2017-ből, 2018-ból és 2019-ből is egy-egy nevet. De igazándiból ez egyáltalán nem elvárható, hogy egy CPU megjelenése után több mint 10 évvel is elinduljanak rajta a játékok, tehát ezt továbbra sem hoznám fel hátránynak.

2018-ból választottam még a Strange Brigad nevű játékot, aminek a benchmarkja ezúttal is 1680x1050-es felbontás mellett High részletességgel futott. Hivatalosan egy 2. generációs Core i3, vagy egy AMD Ryzen 3 2200G processzort igényel a játék:

A játékot, illetve annak a beépített benchmarkját Vulkan API-ban futtattam.
Sajnos a benchmark csak az átlag fps-számot jegyezte fel, és mivel a Fraps nem működik Vulkan API alatt, így esélyem sem volt mérni legkisebb és legmagasabb fps-számot. Ettől függetlenül ebből az átlagolt eredményből is bőven jól látható, hogy a játék benchmarkja nagyon jól futott az Opteron 2354-esen. És Vulkan API ide vagy oda, sajnos a 2. CPU már nem hozott teljesítménytöbbletet.

Végül pedig a 2019-es World War Z nevű játék került be a tesztbe. A megszokott 1680-as felbontást és High részletességet alkalmazva. Hivatalosan egy 3. generációs Core i3, vagy egy AMD A10 5700-as APU kellene a játéknak:

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

3 pénzügyi döntés, amit minden kisvállalkozónak érdemes átgondolnia az év végéig

PR Ahogy az év vége közeledik, itt az ideje, hogy egy pillanatra megálljunk és áttekintsük vállalkozásunk pénzügyi helyzetét. Ne hagyjuk, hogy az év utolsó hónapjai elússzanak a sürgető feladatok és elfeledett határidők között!

Azóta történt

Előzmények