Hirdetés

Egyedi vízhűtés építése! 1. rész

Egy cikksorozat, teljesen egyedi vízhűtés építéséről az alapoktól!

A radiátor

Nosza, csapjunk a lovak közé!

Első lépésben a radiátorról essen szó. Ez egy komoly fejtörést okozó tényező, mekkora legyen? Milyen anyagokból álljon? Milyen lamellasűrűség legyen? Milyen csövekkel legyen összerakva?

Nos, erre csak az én személyes környezetemben dolgozó szakik (akik egyébként komoly ipari hűtőket terveznek) tanácsainak fényében tudok tanácsot nyújtani. A lamellák egymástól viszonyított távolsága körülbelül a lamella vastagságának 3-4-szerese kell, hogy legyen. Ha ennél kevesebb, akkor nem szellőzik rendesen, ha ennél több, akkor nem lesz a hűtéshez megfelelő mennyiségű felület.

Hirdetés

Az én esetemben a 0,7-es falvastagságot ajánlották alumínium-epoxy anyagjellemzővel, így ekkora méretben ez vezeti el leggyorsabban a hőt a hűtőcsövektől. A radiátor méretét a piacon "dupla" jelzővel illetett radiátoréhoz lőttem be, de a könnyebb méretek miatt végül 300mm lett, 150 db lamellával, azaz 2mm-enként 1 darab.

Ezután már csak azt kellett eldöntenem, hogy milyen méretű, falvastagságú és anyagú legyen a hűtőcső. Szintén a profok tanácsára 11mm-es rézcső 0,5 mm falvastagsággal lett felhasználva, méghozzá 6 db. Egymáshoz képest átlóban elhelyezve, hogy minél nagyobb alu felületnek adja le a hőt.

Ha gyorsan kiszámoljuk, akkor ez majdnem 2 méternyi rézcső (az íveket is beleértve). Ha még tovább számolgatunk, akkor 7 dl víz fér el benne. Ez nem tűnik soknak, de az elrendezés és anyaghasználat miatt biztosítottak arról, hogy azonnali hőleadással kell számolni és ne nagyon hasonlítgassam az autóhűtők bordáihoz. De a tényleges teszt majd élesben, mert én is kíváncsi vagyok a teljesítményére.

Most lássunk néhány képet a radiátorról...

Persze a radiátor még koránt sincs kész, még hátravan a csövek feltágítása, hogy nekifeszüljön a lamelláknak és egyben tartsa a gépet. Ezenkívül felforrasztom a 2 ívet a középső 4 csőcsonkra, az első és utolsó csővégre pedig egy menetes csonkot forrasztok.
Rákerül az oldallemez, és ezzel el is készül a radiátor első prototípusa.

Egyelőre teszteletlen állapotban lesz, amíg a rendszer nem épül ki, de reméljük erre is hamarosan sor kerül.
(Észrevételeket, kérdéseket a radiátorról szívesen várok. A holnapi napon befejezem és jönnek a képek a komplett radiról.)

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt