2024. május 3., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Titanic 100

100 éve, hogy elsüllyedt az egyik legtöbb emberáldozatot követelt hajó szerencsétlenség, a Titanic...

[ ÚJ TESZT ]

Építése


Nagyításhoz kattints a képre!

Építése:

1907-ben a White Star Line brit hajózási társaság három óriás(luxus)gőzös tervezésébe fogott, az egyik a Titanic volt. A Titanic építését a Harland és Wolff hajógyárban kezdték meg Írországban. A három hajó építésében több mint 12 ezer ember vett részt. A Titanic tényleges építése 1909-ben kezdődött. A tervek alapján a hajótest 269,06 méter hosszú, 28,19 méter széles, magassága az aljától a csónakfedélzetig 28 méter. Teljes magassága a kémény tetejéig ~58 méter. Űrtartalma 46 328 GT volt, amely 66 000 tonna vizet szorított ki.


Nagyításhoz kattints a képre!

A testet 3 millió szegecs tartotta össze. A hajónak dupla rétegű alja volt, külsejét 2,54 cm vastag acél lemez fedte és belül volt még egy vékonyabb burkolat, az sérülés esetén a víz beáramlását hivatott megakadályozni. A hullámzás lecsökkentésére 25 darab tőkesúly került a hajó két végére és középső részére. Megerősítették a hajó far részét is acél lemezekkel, hogy elbírja a propellerek súlyát,amik egyenként 98 tonnát nyomtak. A kormánylapát összsúlya meghaladta a 100 tonnát, magassága 24 méter hossza pedig 4,65 méter volt.

A hajó 3 darab óriási mangán-bronz ötvözetű hajócsavarral rendelkezett, a középső 5,2 a két szélső pedig 7,2 méter átmérőjű volt. Motorjai 4 emelet magasak voltak, 19 méter hosszúak és 720 tonna súllyal rendelkeztek darabonként. Összesen 2 darab volt belőlük, összteljesítményük ~46 000 lóerő volt. Az energiát 29 darab szén tüzelésű kazán szolgáltatta melyek súlya darabonként 91,5 tonna volt, ezeket emberi erővel szolgálták ki. Szén tüzelésűek voltak emiatt naponta 600 tonna szenet kellett eltüzelni a Titanic működéséhez. Ez több mint 100 tonna hamut eredményezett egy nap alatt. A hajón egyszerre több, mint 6600 tonna szén volt tárolható.


Nagyításhoz kattints a képre!

A Titanic vész esetére 16 vízzárórekeszt tartalmazott. A 16 rekeszből még ha 4-et el is öntött a víz, akkor is fennmaradt a hajó. A rekeszek közötti falak egy gombnyomásra automatikusan záródtak. Ám egy konstrukciós hibája volt a dolognak mégpedig, hogy nem volt elég magas a zárófal. Ez azért probléma, mert ha a hajó megbillen orral előre, akkor az egyik rekeszből átfolyik a víz a másikba és így tovább, elég csak 5 darab rekeszt elöntenie a víznek és a Titanic már elsüllyed.

Eredetileg 64 fa mentőcsónak készült volna a hajóhoz végül 20 darab fa csónak készült el, melyből 14 darab 64 ember befogadására voltak képes, 4 darab csónak 47 fő befogadására és további 2 darab vészhelyzeti csónak is volt, mely további 40 embernek biztosított menedéket.
Céljuk az volt, hogy ezzel helyet nyertek a fedélzeten. Manapság már nem a fedélzeten vannak a mentőcsónakok, hanem a hajó oldalára függesztve. A hajóra közel 3327 fő fért fel a legénységet is beleértve.


Nagyításhoz kattints a képre!

A hajótestet 1911. május 31-én bocsájtották vízre, erre még ezt követően jöttek a felépítmények, kémények. A fennmaradt munkát több, mint 3000 ember végezte el, még így is egy évbe került, mire minden a helyén volt. A Titanicot akkoriban nem kiálthatta ki a legnagyobb hajónak, mivel testvérhajója az Olympic már addigra kész volt és ő kapta ezt a megtisztelő nevet, helyette ő az elsüllyeszthetetlen hajóként került a köztudatba. Ez a szállóige főként egy hajókkal foglalkozott újságnak köszönhető, melyben leírták hogy a Titanicot biztonsági felszerelései egyedülállóak voltak akkoriban és emiatt szinte elsüllyeszthetetlen nyilvánították az újságban.
A hajó 1912. április 10-én került leszállításra. Eredetileg márciusban kezdte volna meg pályafutását, azonban az Olympic egyik hajócsavarja megsérült, ennek cseréje elsőséget élvezett a Titanickal szemben, így a Titanic hajócsavarjából lett pótolva. Ezt sokan baljós jelnek vélték.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.