Ez az írásom nem feltétlenül a totális életvitelszerű vedelésről szól. Aki egy jó piálós, beszívós, kollégiumi szobában meztelenül hempergős buli kéziratára vágyik, az most rossz helyen jár.
Az igazság az, hogy végzős gimnazistaként mit sem tudtam az életről. Egészen addig, amíg fel nem vettek főiskolára. Nem véletlenül írok egyetem helyett főiskolát, mivel a fősuli létszámát tekintve kisebb (kb. 500 fő), épp ezért családiasabb hangulatú is. Most tekintsünk el az adminisztrációs hibáktól, hogy bolognai rendszerben már nincsen főiskola, mert ahová én járok, ott még főiskolásként kezdtem meg tanulmányaimat 4 évvel ezelőtt…
Önállóság:
2005-ben nyertem felvételt az egyik dunántúli főiskolára. Azelőtt anyagi szempontjait tekintve átlagos családban éltem. Nem volt meg ugyan mindenem, de volt egy egészséges vágyakozás mindig valami után, amit végül aztán többnyire csak évek múltán értem el mindig. Alapvetően mindent megadott nekem édesanyám, amire erejéből futotta. Nem kellett a farmeremet szakadásig hordanom, mindig volt annyi zsebpénzem, hogy hétvégén megigyak egy-két sört, elutazhattam minden évben valahová (Balaton, sátorozások, ilyesmik) és még sorolhatnám. Azt hiszem megvolt az életemnek egy ritmusa. Mindig tudtam, hogy mi után mi következik, mit várnak el tőlem, mit várhatok a jövőtől. Ez az egész valahogy szertefoszlott, amikor elkezdődött az első szemeszter. Hirtelen nem tudtam mit kezdeni a fene nagy szabadságommal. Volt minden hónapban egy keretösszegem, amiből ki kellett jönni. Ha nem jöttem ki, akkor megszívtam. Elsősként még nem dolgoztam, mert bejártam a legtöbb órámra, de az ezt követő években bizony neki kellett állnom robotolni keményen. Az eddigi biztonságos, szülői ház védelme alatt álló életritmusom szépen átalakult a „túlélés” ritmusává. Na jó, azért még éheznem nem kellett, de újra kellett gondolnom mindent, mert ugyebár mindennek megvan a helye és ideje. Délelőttönként suliba jártam, délután pedig gőzerővel dolgoztam, esténként pedig elvégeztem a házimunkát a szállásomon. Néha azért volt időm leülni egy sörre a barátaimmal, de elég ritka volt.
Az anyagiakat leszámítva is önállóvá kellett válnom. Rá kellett jönnöm, hogy a tetteimnek súlya van. Ha valakivel összevesztem, akkor másnap mindenki arról beszélt. Ha valami hasznosat csináltam a főiskolán, akkor várható volt, hogy elterjed néhány pletyka, hogy nyalok valakinek vagy biztos hátsó szándékom is van. Mondjuk, hogy be kellett biztosítanom a tetteimet valamivel. Külön kellett választanom a magán életemet a főiskolai életemtől, ami valljuk be, hogy piszkosul nehéz. Könnyű annak, akinek családja van, mert napközben munkahely, esténként család. Viszont hogyan találjon maga mellé az ember valakit, ha egész nap iskolában van, utána pedig dolgozik? És még számos hasonló helyzetben kellett döntést hoznom egyedül, melyek ha rosszak voltak, akkor az rövid úton belül fájt.