Hirdetés

Honda DIO Elite SR (SA50) - Back to life! - Part 3

Nos hát az áttét középső fogaskerék forgóágy-perselyezés (hú de nehéz volt megszülni!) ugyan sikeres volt, de a fogak nagyon megsínylették a hajtóműházba került port. Ugyanis felül van egy furat, ahol egy kisebb labirintus van. Itt kap levegőt a hajtóműház. Ám ebben a furatban egy gumiágyban gyárilag van egy kiálló gumicső, ami megakadályozza a por bejutását. Elég fura megoldás, de hiszek a mérnököknek.
Szóval a cső hiánya miatt ide bejutott a por és megette a csapágy nélküli alu forgó-ágyat.
Csak, hogy érezhető legyen a probléma súlya itt egy újabb kép a gondos gazdájú motorról:

Lényeg, hogy keresnem kellett egy komplett félblokkot, mivel a blokk oldalon és a hajtásház deknifedél részén is szétkopott a középső áttét fogaskerék forgó-ágya. Így teljesen szétverte a fogazatot az összes fogaskeréken.
A neten kutatva végül seikrült egy Honda DJ félblokkot találnom Jászberényben. Őrület. Az ügyintéző hihetetlenül készséges volt és segítőkész. Többszöri egyeztetés után megrendeltem a félblokkot, ami két napon belül(!!!) nálam volt. Hát igen...ahogyan ígérte a tulaj, tényleg hibátlan hajtásházzal és fogaskerekekkel. Semmi kotty vagy ilyesmi. :)
Egyetlen bibi volt az egésszel: atomjaira kell szétbontanom a teljes blokkot, hogy megejtsem a cserét és jó legyen a hajtás. :O
Ehhez a következőket kellett beszereznem:
- gyújtás lendkerék lehúzó eszköz (legyártottam)
- főtengely szimering
- forgattyúsház tömítés
Most ott tartok, hogy összerakjam végre a félblokkot. Időközben szétszedtem az első futóművet és teljesen átnéztem, csapágyakat újrazsíroztam, szimeringeket ellenőríztem. Burkolatokat lebontottam, lemostam, megragasztottam, fejidomot kigitteltem, mivel hiányos/törött volt így újra kellett építenem egy részét. A napszítta részeket lecsiszoltam. A homlokidom orr-része valamikor megsérült, mivel az home-made acél-dizájn elemet leszedve jócskán karcos volt a felület. Ezt is kigitteltem. Újra kell majd fújni. Irányjelzőket rendbeszedtem, olajtartály tiszta, benzintank tiszta, karbi akár az új. Sár már csak a sztendel körül van. Mielőtt beépítem a blokkot, az is meg lesz pucolva.
Annyi mindent kell vele csinálnom, hogy nem is győzöm leírni. Sok minden van még hátra...
Mint azt korábban említettem, semmit nem akarok kidobni, amit javítani, felújítani van esélyem és lehetőségem. Így lesz ez a fejidommal is. Íme a fejidom állapota:

A másik oldal:

Jóféle autós gittel már újraépítettem a hiányzó részeket. Csiszolás, egy kis epoxy+üvegháló réteg + újra csiszolás és olyan lesz, int új korában.

Honda DIO Elite SR (SA50) - Back to life! - Part 2

Lassan haladok, de ez várható volt. Gyakorlatilag atomjaira kell szedni a masinát. Nem baj. Időm van. Télire terveztem egyébként is a felújítást. Először kicsit visszatérek a függőben lévő dolgokhoz...
Variátorház, görgők.

Ahogy látható, jó állapotnak örvend és így én is - nem kell újat vennem. :) Tehát ez pipa.
Henger, dugattyú, hengerfej.

Ide csak két képet töltök fel. Fogy a hely. :) A helyzet a következő volt. A dugattyú teteje teljesen elkormolódott. 1mm-t is elérte a vastagság. Drótkefe segített rajta. A dugattyú oldalát egy kicsit meghúzta a hengerfal, de egy szaki szerint az ilyet még ő is jó szívvel beszerelné.
A hengerfej belső kupolája is ugyanígy nézett ki - 1mm vastag ráégett korom.

Erről azt érdemes tudni, hogy ha visszahullik a hengertérbe és a forgattyús házba, érdekes dolgokat tud csinálni. Olyan, mintha homokot szórnának bele. Ezt is fémtisztára kellett suvickolni, de lagalább lejött. A hengerfallal semmi gond nem volt, átlagos kopás. A km-nek megfelelő kb. ahogy elnéztem. 7900+km. A lényeg, hogy ezeket az elemeket nem kellett cserélnem csak tisztítani.
A főtengelyről így is meg tudtam állapítani, hogy nem kottyan, tűgörgő is remek állapotban volt. Kicsit így megnyugodtam, nem kell nagyobb kiadásba belemennem a felújítás során. Legalábbis ezt gondoltam akkor...
Hátsó végáttétel
Mint talán már említettem úgy vettem meg a motort, hogy tudtam, valami nem kóser ott hátul. Furcsa kerregő hangja volt, amikor a kereket megmozgattam. Elértem a szétszereléssel abba a stádiumba, amikor is ezt a modult kellett bontani. Írtam, hogy olajnak semmi nyoma. De bizony volt. A hátsó dekni fedelet eltávolítva ömlött is ki a !!!szürke!!! löttya a hajtóműházból. Sucks gondoltam. Amikor megláttam, hogy fémdarabok is vannak lefőttem, mint az a bizonyos kávé. Egy kis ízelítő az áttét fogaskerék állapotáról:

Szép, mi? Tovább bontva kiderült, hogy a DIO bizony nem annyira időtálló konstrukció. A képen látható fogaskerék két végének forgattyús-kosara semmiféle perselyt nem tartalmazott. Csak simán egy furat az Alu házba, olajcsatornák és ennyi. Elszörnyedtem.
Sebaj, újabb problémát oldok meg eszterga és marógép nélkül - megperselyezem a fogaskerék ház forgórész-kosarát. Addig próbálkoztam, amíg sikerült kimarnom az Alu blokk megfelelő részeit és behelyeztem az általam készített acélperselyeket. Ragasztó (FBS) a dekni megfelelő részeire és vissza mindent a helyére. Feltöltöttem olajjal és azt gondoltam minden okés lesz. De nem...
Közben összepakoltam a hengert, dugattyút stb. Kicsit hülye volt a helyzet, mert a DIY nálam arról szól, hogy általában mindent magam csinálok és ez azt is magában foglalja, ami adott helyzetben még nem is létezik. :D Ilyen volt a hengertömítés a blokk oldalon.
Tudom lökött ötlet, de vékony alumíniumból vágtam ki a megfelelő tömítést és ezzel raktam össze a hengert. Ez azonban vékonynak bizonyult, mivel a dugattyú a forgás felső holtpontján beleütközött a hengerfejbe így felmentem a padlásra, ahol is a turbo kémény melletti tűzálló 1mm-es lemezből (valami speckó műanyag) készítettem megfelelő tömítést. Szuper lett, mondanom sem kell. :) Működik és nem ég ki.
Most ismét csak ennyi, de folyt.köv.

Honda DIO Elite SR (SA50) - Back to life! - Part 1

Nem is olyan rég vettem egy Aprilia Habana 50 ccm-es robogót, ami nagyon le volt amortizálva. Estek is vele, a gazdája meg nem törődött a jószággal és 2 évre száműzte a fészerbe. Lévén, hogy én amolyan DIY ezermester vagyok úgy döntöttem megveszem és kicsit kipofozom. Jó vétel volt: 70.000-ért megszereztem sisakkal és dobozzal. Ritka példány volt. Addig-addig ügyködtem, hogy sikerült beindítanom és kultúrált állapotba hoznom a szamarat. Azzal jártam munkába, téptem vele a városban és élveztem, ahogy a szél borzolja a borostámat. :)
Aztán, ahogy ez nálunk általában lenni szokott, kompromisszumot kellett kötnöm az élettel és a helyzettel: autócsere/vásárlás folytán a vásárláskor nem tudtam otthagyni a plusz 4db 85%-os Kléber téli abroncsot DEZENT Alu felnire szerelve. Értitek... Így a plusz kiadást a motorozás sínylette meg. A Habananak mennie kellett. R.I.P. motorozás.
Ám teltek-múltak a hetek és nem nyugodtam. "Kell nekem egy robogó! Így nem lehet élni..."
Egy régi jó barátom még hónapokkal ezelőtt megpendítette, hogy apósának ott áll egy Honda DIO-ja a fészerben. A minap újra előjött a téma és gondolkodóba estem. Gondoltam az is jobb, mint egy Babetta és időközben alakult egy kis rávaló összeg is. Pár hónapja tette le az öreg, mert megállt alatta és amúgy is valami gondja van "ott hátul". "Talán valami csapágy hiba..." Ennyi infóval és pár előzetesen készített képpel a mociról elindultam tegnap, hogy megnézzem és szénné alkudjam az öreget. :D A szénné alkudás nem ment, mert 2500-al többért kellett elhoznom, mint terveztem, de a 27500-as vételár még így is megérte. 35-nél kezdett a bácsi. Nem tetszett, pláne az alapján, amit élőben láttam.

Néztem-néztem és próbáltam vizualizálni a jövőt. Mit mondjak, nehezen ment...

Beindulni még véletlenül sem akart. Csak rugással lehetett próbálkozni, mert az akku halott volt. Néztem még egy darabig, morfondíroztam...hümmögtem. Aztán végül egymás markába csaptunk és beszuszakoltuk a gépet a Renault Scenic kirámolt hátsóüléseinek helyére. Befért. Nagy-nehezen.
Hazaérve rögtön lecsapattam róla a sarat - utálom a sarat a motoron - aztán betoltam a műhelyembe. Az viszont nem hagyott nyugodni, hogy nem hallottam még morogni. Párszor még rugdaltam gyújtás nélkül, hátha felveszi a naftát, majd ráadva a gyújtást is és láss csodát, mintha kicsit tovább hallottam volna forogni a főtengelyt, mint azelőtt. Még néhány rugás kellett és végre BEINDULT! Mentem is egy kört vele a kertben gyorsan. A motor relatíve halk volt, de érződött, hogy nincs erő benne. Vacsora helyett elkezdtem megbontani és a burkolat alatt várt még pár kiló olajsár.
A hibalista az első tüzetesebb felmérés után:
- akku totál száraz (jó, hogy gondozásmentes, na de kérem?! savszintet azért nem árt csekkolni)
- irányjelző csak vinnyog, de nem villog (tényleg vinnyog. Biztos reléhiba.)
- kürt nyekereg, de legalább aranyosan. Mint egy egy hetes macskakölök.
- első lámpa izzó cserés
- féklámpa nem működik
- burkolati idomok rögzítő fülei töröttek
- taposó törött
- légszűrő totál elkoszolódva
- km óra nem működik
- ülészárat csavarhúzóval akarták nyitni - zár cserés
- kipufogó elkoszolódva, félig eldugulva
- hajtóműház üres, olajnak nyoma sincs :( (talán szimering hiba..)
- fékek (nahát!) jók
- hajtásszíj - jó
- olajszivattyú - jó
- gyújtás - jó
- karburátor - jó
- berugó mechanika - jó
- festés, idomok állapota - kielégítő
- gumik, kerekek - jók
- kerékcsapágyak - rendben
- felfüggezstés rugózás - jó
- üzemanyagellátás - jó
- gyertya - jó
- üléshuzat - szakadt

Tömegkályha építése házilag

Bevezetés, alternatívák

Volt egy kis megtakarított pénzünk, és tavaly úgy döntöttem, hogy kiegészítő fűtési megoldások után nézek. Kevés pénzünk volt, mindössze 300 000 Ft (Rókás spórolós megoldás :), de azért megnéztem, milyen lehetőségek vannak. Sok alternatívát nem is találtam...

Napkollektor
Igyekeztem minden infót begyűjteni, de ott álltam meg, hogy egy ilyen kombinált (meleg víz+fűtésrásegítés) rendszer alapból 1 000 000 Ft-nál kezdődik. Előtte azonban találtam néhány más indokot is arra, miért ne ez legyen a kiválasztott megoldás.
Először is, mert szezonális, és ezzel van/volt a legnagyobb problémám a dologgal kapcsolatban. Pont abban a szezonban kicsi a hatásfoka, amelyikben a legnagyobbnak kellene lennie.
Másodsorban pedig a nyári időszakban olyan durva hőmérsékletnek lenne kitéve, hogy 3 évente lehetne cserélni a tömítéseket és a szelepeket. Karbantartási munkákra pedig nincs keret.
Harmadrészt pedig az olyan megoldásokat jobban preferálom, amihez én is konyítok kicsit és meg tudom javítani, ha szükséges. :)