Az írás célja, egy kis tapasztalat megosztás, hátha más a jövőben ezt fel tudja használni a saját javára.
2003 Honda Accord VII.G, sedan, 2.0 benzin, motorkód: K20A6, Comfort 360 000+ km
A nagyszervizből maradt
A sztorit azzal kezdeném, hogy volt egy szerelő srác, akihez hordtam az autóimat. A számomra tökéletes szerelő volt, nem részletezném. Sajnos eltávozott közülünk, szívinfarktus, 38 éves volt. 2018, tavaszán járunk. Már azt hiszem korábban írtam az autós topicban erről. Egy check lámpás projekttel félbe maradtunk, kerestem szerelőt, végül valaki jelentkezett, hogy ő megcsinálja. Leellenőrizte a gyújtó trafókat, gyertyákat első körben. 50 000 Ft-omba került, hogy beszerelt egy Jakoparts utángyártott kopogásérzékelőt a kocsiba, meg injektorokat poharazott (ami nem tudom mit jelent) a gond nem oldódott meg, de azt nem akartam, hogy még nekiálljon bármi másnak is, szóval ezt buktam. Persze, mondhatjátok, hogy ti visszakértétek volna, de van az a szitu, amikor nem tudsz emberekkel vitatkozni, mert te állítod, hogy nem ért hozzá, de nem tudod bebizonyítani, ő meg állítja, hogy te nem értesz hozzá, és úgy lenne jó, ha még ezt, meg azt átnézné. Hagyjuk, a bejegyzés lényege nem ez lesz. Annyival váltunk el, hogy majd jelentkezem. A lényeg, hogy tavaly tavasz óta, hol visszajött a check lámpa, hol nem. Szerelőt nem találtam, Accord csoportban, crx fórumon mondták, cseréljem ki gyárira a szenzort. Nem tettem meg, mert lehet hogy nem csak az a baj, magyarul ez a feladat rajtam túlnőtt. Közben volt más fontosabb dolgom is, s az autó ezen hibája hanyagolva lett.
Kopogásérzékelő
Így jutottam el odáig, hogy a 360 000. km közeledett, ami a szervizkönyv szerint egy időszakos nagyszervizt is jelent. Gondoltam ha eddig nem találtam szerelőt, akkor Honda Flick Győr. Bementem, és jeleztem, hogy szeretnék egy nagyszervizt elvégeztetni, illetve a hibakódot felderíttetni. Ami nem nagy meglepetésemre ca. 20 lépésből áll, és nem pedig abból, hogy P0325 hibakód, kopogásérzékelő, kicseréljük... Előtte azért kell még pár dolgot ellenőrizni, hogy biztosak legyenek abban, valóban cserés a szenzor.
Szerviz
Hirdetés
Elérkezett az időpont, leraktam az autót.
A kért munkálatok tehát a következők lettek volna:
-Szelephézag ellenőrzése, állítása
-Üzemanyagszűrő csere
-Gyújtógyertya csere
-Vezérműlánc és vízpumpa ellenőrzés
-Ékszíjak ellenőrzése és beállítása
-Alapjárat ellenőrzés
-Hűtőfolyadék csere
-Váltóolaj csere
-Fékfolyadék csere
-Próbaút (zaj, satabilitás, műszerfali kapcsolók működése)
Szemrevételezés:
-Gömbcsuklók, kormányműház és gumiharangok
-Felfüggesztés elemei
-Féltengely gumiharangok
-Fékcsövek, és vezetékek, ABS
-Folyadékszintek, és folyadékok állapota
-Kipufogórendszer elemei
-Üzemanyagvezetékek és csatlakozások
Természetesen, olaj, olajszűrő, leeresztő csavar alátét, levegőszűrő, és pollenszűrő csere, de ezeket én végzem 10 000 km-enként.
Másnap azonban hívtak, hogy baj van. Szelepfedelet úgy kellett lefeszegetni, valószínű, hogy még sosem volt leszedve. Ergo sosem volt még szelephézag ellenőrzés. Ez rögtön generált egy problémát, hogy szelepfedél tömítést kell cserélni, amiről mi azt beszéltük, hogy majd a régi megy vissza pasztázással, mert akár az is működhet. Mondom, OK, így legyen, mert lesz itt még költség úgyis szerintem. Hát ez nem jött össze. Az erőkifejtések közben tönkrement a tömítés, és különben is. Nem is akartam volna, hogy pasztázzunk, gányoljunk, ha tudom, hogy ez ilyen állapotban van. Az alkatrész beszerzése két napig tartott, szóval erre alapból kellett várnom. De a fő probléma az volt, hogy a kipufogó oldali vezérműtengely el volt kopva. Mint kiderült, ez a VII gennél, 2003.09. hóig gyártott szériáknál jön elő. Így hát egy új megbeszélést kellett lefolytatnunk, hogy merre tovább, mert ez nem olcsó mulatság, és még a futóműnél is van mit javítani. (Nyilván, kb 1 éve nem látta normális szerelő az autót, szóval a futóműn nem is lepődtem meg, számítottam is rá.)
Vezérműtengely kopása
Kezembe került egy kalkuláció, és hát mondanom sem kell, levert a víz.
Aztán osztottam szoroztam, és azt mondtam, éljen tovább, ha van rá mód. A hibás vezérműtengellyel, 360 000 km-rel, mégis kinek adtam volna el, és mennyiért? És abból mit is vettem volna? Szóval marad.
Eleinte mintha nem akartak volna komolyan venni. Vihetek bontott tengelyt mondták, meg stb... de mondom, dehogy akarok bontottat, aztán honnan tudjam az meddig jó? Accord csoportban, mondták, hogy 100 000 Ft egy nem szériahibás motor, abból ki kell venni, és jó is lesz. Puding voltam ehhez, a gyári eredeti alkatrészt választottam. Illetve akkor a futóműves dolgok és a hibakód(ok) hozzáadódtak még. Megbeszéltük végül az időpontot, lefixáltuk, hogy ha nem jön semmi váratlan, akkor ez két teljes műszakba fog kerülni a szerelőnek. És most akkor mehetek isten hírével, 72 000 Ft lesz a benzinszűrő csere, váltóolaj csere, szelepfedél tömítés csere, és a felmérések.
Elcsépelt kép, de...
A megbeszélt időpontra odavittem, nekiálltak.
Ez sem ment amúgy zökkenőmentesen, jelezték, hogy a két nap nem elég, mert fűrészelni kell, ez meg az be van rohadva. Kell egy hosszbordás szíj, egy bal első stab rúd is, 1 l olaj, mert nem volt szinten (persze, mert már 1500 km-rel voltunk túl a csereperióduson, csak ameddig a motorban turkálnak én le nem cserélem) és egy hátsó féklámpa izzó pluszba a megbeszélteken felül. Ezekkel együtt exponenciálisan nőtt a munkadíj is, ugyebár. No de hívnak, hogy kész az autó. "Mondjam a végösszeget?" Kérdi az ember. Persze, bár van nálam lóvé. 636 234 Ft. Szerintem sokkot kaptam, mert mondom, akurva, OK, akkor megyek érte. Csak nem hagyott nyugodni a dolog, és baszta csőrőmet. Ránéztem az excel táblámra, mondom ez nem lehet. Majd 200 000-rel több, mi a rák került ennyibe, mikor mindent leegyeztettünk, és még a munkadíjról is tudtam, hogy mennyi lesz. Anyagokról pedig pontos, összegszerű kinyomtatott ajánlatot kaptam. Hát visszahívtam a szervizvezetőt, hogy ne hari, de nekem nem jön ki a matek. A telefonban mégegyszer összeadta, és 2 FT eltéréssel kijött ami a táblázatomba volt felírva. Rosszul összesített. Van ilyen, de azért ledobtam a láncot ott hirtelen.
Saját beszerzés
Nem is nyújtanám tovább a dolgot, álljanak itt a táblázatok a keletkezett költségekkel, alkatrészekkel, hogy utat mutassanak. Azt még hozzá tenném, hogy a második forduló után elhoztam az autót, és másnap reggel ismét check lámpa. Ezt a dolgot is megértve fogadtam, mert a vezérműtengely miatt lehetett a kopogás érzékelő hibás jelzése, állították. Várjunk vele, hátha csak ennyi a gond. Amit eszkalál a dolog, hogy most már nem is a gyári van benne. Két hibafaktor is van így. Szar az utángyártott, és azért jelez most is hibásan, vagy ha visszatennénk a régi gyárit, az is rosszul jelezne, mert valóban elromlott. Ez még kiderítsére vár egy harmadik forduló alkalmával. (Ha nehezen olvasható a kép, akkor katt a Táblázatok feliratra, ott van egy jobb minőségű.) A munkadíjra egyedi kedvezményt kaptam, mert amúgy az olyan bő 10 000 Ft felett van. Szakszerviz...
Ami még vicces, hogy másnap reggel miután felmelegedd a motor, autópályán (a németen) mondom akkor 200, kergessük meg! Valami elkezdett iszonyatosan kotyogni, zörögni. Mondom mi a fasz? Utána már 180-nál is, 170-nél, és végül 160-nál is. (Visszalassítottam, felgyorsultam.) Ó, yeah, remélem nem húzták meg a kerék csavarokat, aztán mindjárt agyonbaszok valakit, én meg halálomat lelem úgy, hogy a temetési költségemet, a hivatalos márkaszervíznek ajándékoztam tegnap. Kb 40 km-t mentem, és közben még gondoltam rá, hogy hátha "szerencsém" van, és ezek a pékek, csak egyszerűen nem rögzítették a motorvédő műanyagot alul, és fújja a szél. Aláhajoltam...bingó! Mondom, istenem...Fura is volt, mert a kormány nem remegett, csak zaj volt. Délután alámásztam, olajat cseréltem, és a többit amit magam szoktam. Közben megnéztem, hogy lóg az a szar.
Mivel abban maradtunk, hogy jelzem a check lámpa újabb eljövetelét, hát gondoltam, felhívom, és tudtukra adom a másik hiányosságot is. Amúgy nem az az ember vagyok, aki nem próbál felkészülni és okoskodik feleslegesen. Mindig megvan bennem az idősebbek, és szakemberek felé a tisztelet, hiszek abban, hogy mindenki becsülettel csinálja a dolgát, amihez ért. Elfogadok érveket, és igyekszem értelmesen kérdezni, nem rabolva a másik idejét. Szóval kérdem a harmadik menet mikor legyen, hibakód még mindig rágja az agyamat. Ápr. 26. Rendben. Illetve udvariasan megkérdeztem, hogy a két db takaró elem csavarom ott van-e valahol?
-"Megkérdezem mindjárt itt a kollégámat...Biztos, hogy nem és hiányzott belőle csavar, igazából, tehát ő...valahogy pótoljuk."
Na ezen a ponton nem voltam benne biztos, hogy esetleg több csavar tartja-e a dolgot, és esetleg másik, a szerelő által fonotsabbnak vélt helyekre csavarta vissza azokat amiket én hiányoltam, vagy pedig tényleg elhagyták. Csak annyit tudtam mondani, hogy ott biztos hogy volt két csavar, mivel én cserélem az olajat, és eleget látom a kocsit alulról, ráadásul zsíros, olajos a helye, és a menet pedig tiszta, csillogó fém színű. Ha onnan hiányozna valami, akkor a felfröcsögő retektől rozsdás, és getvás lenne.
-"Biztos így van."
Nem vitatkoztam, nem is az volt a célom, április 26. Folyt. köv.
Köszi hogy elolvastad, remélem valakinek ad valami támpontot a jövőben.
FIGYELEM! A szerelési műveletek során mindig tartsuk be a megfelelő biztonsági előírásokat, rögzítsük az autót, és csak saját felelősségünkre szereljük járművünket, magunk, és mások testi épségének kockáztatása nélkül!
Ha valakinek van hozzáfűznivalója, vagy tenne hozzá egy kis pluszt, azt szívesen fogadom a hozzászólásokban.
-gzboti javaslatára motorkóddal kiegészítve, köszi.
Továbbá kérem, hogy a helyesírási hibákat jelezzétek nekem! Nem szándékos egyik sem, igyekeztem a szintemhez képest odafigyelni rá. Köszönöm.