Vajon mi a válasz arra a kérdésre, hogy melyik manapság a legfelhype-oltabb autó márka? Szerintem vitathatatlan, hogy a Tesla. Bár manapság az elektromos autókról nem lehet higgadtan, tárgyilagosan beszélni, ugyanis egyből ideológia és hitvitába csap a dolog, leszögezném, hogy nincs ilyen célom ezzel a bejegyzéssel. Én mindig is nyitottan álltam ehhez a dologhoz és izgalmasnak találtam azokat a tulajdonságokat, amiket egy villanymotor dinamikája ad egy e-autónak.
Jó 10 éve, mikor a "belsőégésű vs. villany" ellentét még nem volt ennyire kiélezve és Tesla még éppen csak bemutatta a Model S-t, én elismerően nézegettem az autót. Tetszett a formája, jó megjelenése volt (ami a villanyautókról általában nem volt elmondható) és a sportautókat legyorsulós videók a youtube-on különösen érdekessé tették. Azóta viszont eltelt már egy jó kis idő, sok minden változott, de én igyekszem továbbra is ugyanúgy kezelni ezeket a dolgokat, függetlenül attól, hogy épp hova tolódnak a frontvonalak.
Elhatároztam hát: ki kellene próbálni ezt az autót, úgyis mindig kíváncsi voltam rá. Meg ha ennyit beszélnek róla az autós körökben - ahol sokat mozgok - akkor legalább tudjak én is úgy hozzászólni, hogy első kézből szerzett tapasztalatom van.
Elkezdtem nézelődni a lehetőségek után - túl sok opció azért nem volt. Végül kiválasztottam egy Tesla S P90D-t.
Hirdetés
A csomag, amit választottam elvileg egy 60 perces vezetésről szólt, bár utólag megítélve, szerintem pontosabb lenne, ha 60 km-es körként promóznák. A fóti Auchan-nél lévő Supercharger-ektől indult (és ott is végződött) a kör. Az autó impozáns volt. 2015-ös évjárat, jó 320 000 km-rel.
Kényelmes, fekete bőrülései voltak, amin azért már látszott, hogy nem most gurult ki a gyárból. A kormányon is látszott már a kopás - nem volt rossz állapotban, de azért már észre lehetett venni a beltéren a használatot. De nem különösebben foglalkoztam vele. Amit meg akartam tudni erről az autóról, azt ez nem igazán befolyásolta.
Egyébként nem volt az a benyomásom, hogy nagyon puritán vagy gagyi lenne a beltér. Talán, mert egyrészt nem is a Model S, hanem inkább a Model 3-mal szemben szokták ezt jobban felhozni. Másrészt, mert hozta egy 15-20 milla közötti prémiumautó belterét, legalábbis dizájnban, ami már azért nem a ciki szint. Bár tény, ez az autó árban jóval fentebb van és aki ennyiért vesz autót, már nem biztos, hogy ezzel beéri.
Én alapvetően a vezetésére voltam kíváncsi. Milyen beleülni, milyen dinamikája van a forgalomban, milyen a road presence, milyen megjelenni vele és hogy úgy en bloc: mennyire jön be nekem?
Az instruktor ült a jobb egyben, ő kezelte a középkonzol képernyőjén megjelenő dolgokat. Kezdetben az "alap" módban volt az autó (talán Comfort volt a neve, nem emlékszem pontosan). Így gurultunk ki az M0-ig. Ebben a módban olyan 300-350 lóerős autó dinamikáját hozta. Én azért igyekeztem kihozni belőle, amit tud, oda-odaléptem neki egyenesekben. Akkor lettem felvilágosítva, hogy ez még csak a "városi" üzemmód, mikor már kezdett a csalódottság kiülni az arcomra.
Ahogy felértünk az M0-ra, az instruktor átkapcsolt "Sport" módba. Ekkor már valami 500+ lóerőt szabadult rá a hajtásra, erősen érezhető is volt a különbség. Az autó jó 2,2 tonna, 4-en ültünk benne, de itt a gyorsítósávon egy padlózásra már durván megindult a kocsi. Kezdte közelíteni azt az élményt, amit vártam ettől a vezetéstől.
Ecserig mentünk így, az autopilot-ot használva addig. Kíváncsi voltam arra, hogy hogy működik ez a feature. A kormányoszlopon bal alul volt egy bajuszkapcsoló, elvileg ez van az autopilotnak dedikálva, ezt kellett kétszer magam felé húzni és akkor autopilot módba kapcsolt. Tartotta a sávot és a követési távolságot. Indexelésre és a kormány enyhe billentésére (amit 20 mp-enként egyébként is meg kellett tenni, hogy jelezzük a gépnek, még itt vagyunk) pedig sávot is váltott. Őszintén szólva, nem nyűgözött le különösebben, kis túlzással ezt bármelyik mai ADAS 2 vezetéstámogató rendszerekkel rendelkező autó tudja. Jó, sávot nem váltanak azért. De egyáltalán nem adta azt az érzést, hogy én csak utasként ülhetnék ott, ő majd megold mindent, és elvisz, ahova kívánom.
De lehet, hogy az újabb Teslák, amik körbe vannak kamerázva (ezen még csak 2 kamera volt, 1 elöl, 1 hátul), azok már jobban tudják ezt a dolgot.
30 km M0-s szakasz után Ecsernél lementünk és itt kezdődött az a rész, amire nagyon vártam. A lehajtó után, tiszta, egyenes út előttünk. Az instruktor áttette az autót Ludicrous+ módba. Az utasításai szerint 15-20 km/h-ra lassítottam vissza, majd nagy levegő és padlógáz...
Na, amit ekkor mutatott az autó, az semmilyen szempontból sem volt csalódás. Olyan brutálisan kezdett tolni, hogy szinte megszédültem. Úgy lifteztette meg a gyomrom, mint a szabadesés. Rendesen nem volt kellemes érzés. Ha valami, akkor ez a része mindenképp felér a hype-hoz. Ahogy kis sebességről megindul, na az páratlan.
Utána kicsit megálltunk, fotózkodtunk, az instruktor bemutatta az autót kívül-belül. Megnéztük azokat a feature-öket, amiket, ha valaki nézett már pár videót a Teslákról, akkor ismerhet: fingópárna, kandallótűz stb.
Aztán elindultunk vissza. Itt még egyszer kipróbáltuk a gyorsulást. Másodjára sem volt kevésbé mellbevágó az élmény. Rendesen megfacsarta a belső szerveimet.
Vissza az M0-ra, innen már én akartam vezetni, úgyhogy nem kapcsoltunk autopilot-ot. A besorolásnál jött is az első alkalom, ahol a Tesla képességeit lehetett használni (Sport módban voltunk). A 3 sávos szakaszon épp a középsőben voltunk, ahol olyan 100 km/h-s volt a tempó. A Belsőben pedig 140 körül mentek el mellettünk és relatíve sűrűn, ilyen 4-5 autóhossznyi követési távolságokkal. Ahogy elhúzott mellettem az egyik autó balról, padlógáz és be a belsősávba. Még majdnem utol is értem. Nem tartottam fel a mögöttem jövőt egy pillanatra sem
Meg kell azért jegyezni, hogy bár 100 km/h felett is kegyetlenül meg tud indulni, egy 500 lóerő körüli sportosabb autó azért ott már tudja ugyanezt a gyorsulást. Abban a tartományban már nem annyira kivételes, mint álló közeli helyzetből.
Valami hasonló dinamizmussal szerettem volna vezetni az út hátralevő részében. De erre sajnos nem volt lehetőség. Nem akarok erre sok szót vesztegetni, de az instruktor, hogy is mondjam... Az az igazi "Teslás gyökér" volt, ahogy az ilyeneket elképzeled. Másról sem tudott beszélni, csak hogy minden más technika már elavult, ez a jövő és ez mindenben jobb mindennél. Inkább már nem is szóltam hozzá, csak ne ömöljön már a szájából ez a sok bullshit. Ha kapott valami rendes műszaki kérdést az autóval kapcsolatban akkor meg vagy csak pislogott vagy egyenesen hülyeséget beszélt.
Lényeg, hogy az előbb vázolt besorolási manőver után már mondta, hogy óvatosan kéne menni meg ilyesmik. Utána pedig szólt, hogy inkább tartsuk a sebességhatárt. Szóval dinamikusabb vezetésről, jó kis odalépésekről nem lehetett már szó.
Ami még feltűnt, ahogy próbáltam kiélvezni a belteret és a vezetést, hogy a kormánya nagyon nem jön be. Egy sportos autó kormánya vékony. De egy akármilyen autóé is nem túl vastag a kényelmes fogáshoz. Ennek a kormánya viszont kifejezetten vastag. Biztos együtt lehet vele élni, de ez is egy olyan apróság volt, ami az én szemszögemből inkább "meh..." volt.
Összességében jó tapsztalat volt, kíváncsi voltam, hogy mit vált ki belőlem. A végén azzal az érzéssel szálltam ki belőle, mint amit a parasztbácsi érez, amikor zsiráfot lát az állatkertben:
Szép, szép, de otthonra azért nem kéne.