Ígértem egy beszámolót a fórumtársaknak, de kicsit hosszúra nyúlt, úgyhogy inkább blogbejegyzésként teszem közzé. Így legalább ki tudom egészíteni majd, ha szükséges.
Hosszas keresgélés után szűkítettük le, hogy milyen autóra is van szükségünk. A Seat nem volt közte, képbe se került. Kia/Hyundai/Skoda/Toyota vonalon mozogtunk. Toyota nagyon drága volt, a 8milliós Active Plus feleszereltségű, bár elég kompromisszumos, de vonzó áru autót pedig nem lehetett az országban találni, kereskedők szerint rendelni sem lehet, nemhogy megvenni, vagy tesztelni. Na, akkor Toyota nem lesz. Hyundai kiesett, csak manuális volt elérhető, és amúgy sincs hátul szellőzőrostély. Kiánál van bizonyos felszereltségek esetén (Gold+ADA), de az egész beltér eléggé a lecserélni vágyott autó méreteivel egyező volt, nem lett volna előrelépés. Ez volt a baj a Scalaval is. Az egész családdal kipróbáltuk a méreteket. Maradt az Octavia.
Már az Octavia készre konfigurálását végeztük egy kereskedővel, mikor belefutottam egy készletes Seat hirdetésébe 250km-re… Minden extra benne volt, amit szerettünk volna (benzin, automata, parkolóradarok, adaptív tempomat, 3 ISOFIX, hátsó szellőzőrostély – sőt, 3 zónás klíma!), de a konfigurált Skodánál 2 millióval olcsóbban, és fontos, hogy azonnal. Megnéztünk egyet helyben, helykínálata bőséges volt, így belevágtunk.
6000 km-rel és három hónappal az autó átvétele után alapvetően meg vagyok elégedve. Az adaptív tempomatot nagyon szoknom kellett a hagyományos után, elég ’eco driving’-ban vezettem mindig, figyelve a motorfékre, a gurulásokra, ezeket teljesen újra kell gondolni, mert az autó bizony tempomattal és anélkül is képes kikapcsolni a motort és csak gurulni… Ezt az ’auto-stop’ kikapcsolással sem tudod kezelni, mert az csak az állóhelyzeti motorleállítást kapcsolja ki. A legnehezebben azt szoktam meg, hogy a többsávos utakon a belső sáv lassulása esetén Téged is lefékez, hogy elkerülje a jobbról előzést, ami néha konkrétan balesetveszélyes. (pl. M0 vége ahol 1-es útra kanyarodik a belső sáv, a másik kettő pedig megy tovább az M1 felé, reggelente a belső be szokott állni, de az M1 felé sima a közlekedés...) Dugóban viszont parádés, egy M7-es nyári araszolás esetén, terelésben haladásban vagy egy pesti dugóban szépen követi a forgalmat, megáll, újra elindul, imádom.
Futóműve rendben van, ettől féltem, hogy nem lesz olyan feszes, mint a Fordé volt, de egészen elfogadható, nem túl kemény, nem túl puha. A Focus-t azért bátrabban oda lehetett tenni 1-1 kanyarba, mint ezt, hiába ez a „Sportos Golf”, nem sportos. A 16-os kerekek optikailag kicsinek hatnak rajta nagyon, a szem kívánja rá a nagyobb felnit. Ha a gyári gumik elkopnak, akkor majd elgondolkodom egy nagyobb szetten, ez a méret pedig maradhatna télinek. Még alakul.
Motorja elegendő kicsit dinamikusabb vezetéshez is, nyilván nem egy sportkocsi, de hétköznapra bőven elég. Való igaz, amit a Speedzone tesztben mondanak, ha nem figyelsz oda csikorgó gumikkal indulsz el. Sokat használom pályán, tartottam tőle, hogy hiányozni fog a dízel nyomatéka, de szerencsére tévedtem, amivel viszont kalkulálni kell, hogy azért lassabban vált vissza az automata és emiatt lehet késlekedés. Első automata autóm, de nem vennék újra kézit. Fogyasztása 6,49 l/100 km-re jött ki eddig, többre vártam, így elégedett vagyok vele.
Hangszigetelés elfogadható, középkategória szint, nem rosszabb, mint a Ford volt, de annyiban mindenképpen jobb, hogy nincsen megfáradt autó zörgése semmilyen helyzetben.
Infotainment… A 8,25”-os kisebbik verzió van benne, de ez is full link. Eddigi tapasztalataim vegyesek, ettől féltem legjobban, mert a legtöbb funkció a központi rendszerbe költözött. Egyszer volt fagyásom, elsötétült a kijelző, egy menet közbeni reset (bekapcsológomb hosszas nyomása) megoldotta, ilyen azóta sem volt.
Mi az a kihasználatlan fekete sáv bal oldalt?
A klíma vezérlése kellemetlen, gyakran használnám a belső keringetést (füst előttem), ezt nem lehet szimultán és még jobban fáj, hogy fél fok állításához is a menüben kell bóklászni. Lehetne sokkal jobban kezelhető, vannak üres, feketén maradó helyek. Pl. Android Auto esetén egy gombod van, amivel a klímavezérlőre tudsz ugrani, (onnan még egy érintés a hőfok) alatta meg kihasználatlan fekete sáv, ahol lehetne direkt érintésre lehetőség. Van 6 fizikai gomb (főmenü, média, telefon, android auto/carplay, fogyasztási adatok, beállítások), de a klíma nem kapott sajátot. Nem értem a logikát, biztos gyakrabban váltanak fogyasztási adatok nézegetésére az emberek. (Kizárt...) USB-C anya van benne a középkonzol aljában, olyan jól pozícionálva, hogy bármit bedugsz, harmada a rekesznek ugrik.
Ha már Android Auto: kábelre háklis, Baseus kábellel gyakran szakadozott, gyári Samsungra cseréltem, azzal nem volt baj. Egy hónapig. Aztán már néha azzal is. Gondoltam a telefon portját is kímélem, váltok wireless androidra, így beruháztam egy AAWireless adapterre, de ezzel is szakadt néha. Support javaslata alapján rendeltem egy Anker kábelt, ezzel valóban javult a helyzet. Ami újdonságként megjelent az az interferencia, mint probléma, konkrétan két lokációban is állandó jelleggel megszakad a kapcsolat, akárhányszor arra járok, majd tovább haladva helyreáll. Nem mondom, hogy sokkal kevésbé problémás, mint kábellel, de jóval kényelmesebb.
Ami nem autóspecifikus, hanem Android Auto ökörség, hogy az értesítések egy részét hajnaldó csak gyárilag megjeleníteni az autó. Nincs Messenger, nincs e-mail, nincs okosotthonos értesítés sem, stb. bezzeg Teams meg Skype van. Szerencsére erre is sikerült megoldást találni az AA Notification Forwarder app konfigurálásával és a telefon nyelvének angolra állításával. Enélkül ugyanis a hangutasítás használatakor (pl. kormányon lévő gyorsgomb) a VW konszern klasszikus „szometing vent vrong” magyar fonetikusan felolvasott üzenetet hallgathatjuk meg, hiszen a menürendszer magyarra van állítva. Ezt orvosolja a telefon angolra állítása. És láss csodát, így képes a magyar üzenetek felolvasására, miközben angolul kommunikálhatsz vele hangüzenetekkel.
Telefonkezelésről egy szó, ami mellett nem tudok elmenni. A kocsiban van kormányfűtés, ami gyorsgombot kapott a kormányon. Igen ám, de a telefongomb helyén!
Így nincs lehetőség egy gombnyomással megszakítani az éppen zajló hívást. Vagy az érintőképernyőn kell megnyitni a hívást és megkeresni a nagy piros gombot, vagy a fedélzeti műszeregységen kell elnavigálni a telefon menüponthoz, ahonnan már a görgővel kiválasztható a hívás megszakítása opció. Ez gáz! Arányaiban hányszor kapcsol az ember kormányfűtést és hányszor szakít meg hívást?
Média… Kipróbáltam egy pendrive csatlakoztatásával, hát szörnyű a kezelése, nem is fecsérelnék szót rá, marad a Spotify AA-n.
Amiket még nem is próbáltam:
- parkoló asszisztens… Magától be tudna parkolni, de… Inkább bízom magamban.
- ülésfűtés, kormányfűtés… majd télen.
Klassz benne, hogy a tolatáskor buktatja a tükröket, hogy távirányítóról lehet ebben is le- ill. felhúzni az ablakokat. Viszont nincs napszemüveg tartó… Spanyolok nem használnak? Vagy lehet sosem veszik le.
SEAT Connectivity – ingyen adták egy évig az autóhoz. Sokat nem tud a program, megmutatja az autó helyzetét, lehet vele szerviz keresni, megmutatná a fogyasztási adatokat, de utóbbi nagyon béna, nem átlátható, nem segít a félrefordítások tömkelege sem (ez jellemző az autó szoftverére is). Lehetne nyitni/zárni az autót vele (további szerviz általi beállítás után), ill. lehet távolról bekapcsolni az irányjelzőket és/vagy a dudát. Ez viccnek jópofa. Évi 70.000 körüli összeget cseppet sem ér, főleg, hogy az app lassú, gyakran nem látja a kocsit, és van, hogy konkrétan a user adatokat is elfelejti, jelentkezhetsz be újra.
Szerviz: 2 év/30.000 km… Hát, 15.000-nél biztosan kap majd legalább egy olajcserét.
Kiegészítők: kapott a gyerekek miatt már most Sonniboy árnyékolást, ill. gumiszőnyegeket (inkább tálcákat), plusz kardánalagútra is, ill. egy csomagtértálcát hátra… És majd kell valami a csomagtér peremre (lökhárító) is, mert a Forddal ellentétben itt fényezett és bepakoláskor könnyen meg tud sérülni.
Összességében jó az autó, kedvelem nagyon, öröm rá nézni, múltkor egy Octavia mellé álltam, nagyon nem bántam meg, hogy nem az lett. Remélem, jó sokáig pajtások leszünk.
Ilyen lett volna az általam konfigurált Octavia is. Szedán, szürke. Talán a felni lett volna csak más.