2019. április 22., hétfő

Gyorskeresés

Max bemutatkozik

Írta: | Kulcsszavak: használt . autó . bemutató . audi . audi Q7

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Teddy technikai testvére Max. Ez önmagában nem jelent semmit, valójában meg majdnem mindent. PL71 platform, Touareg MK1 és Porsche Cayenne MK1 tesókkal. Igazi nagy mellényes társaság. Ha valaki road presence-t keres akkor itt megtalálta. Igaz azt az előítéletet is fel kell vállalni amit a gyűrött tarkós kopasz vállalkozóknak sikerült hozzáadott "érték"-ként a kategóriára aggatni.

A megjelenés éve 2005 Q4 (Max éppen 2006 Q1), tehát jócskán benne van a korban. Nagyon szubjektív a dolog, de ahogyan a jó bornak sem árt az idő, úgy Satoshi Wada testet öltött álma sem panaszkodhat. Az itt -ott megjelent ősz csíkok csak hangsúlyozzák a karakterét. Annak aki nem ismeri a típust pár fotó a netről és megtoldva pár alap információval (klikk az első képre).

A kategória egy családi kombi és egy off-road disznó fajtalan, valószínűleg nem közös beleegyezésen nyugvó kapcsolatának eredménye. Sport Utility Vehicle, azaz SUV. Már ha el tudjuk képzelni az Arcot aki 2006-ban egy cca 55'000€-s alapárú autóval valós körülmények között sportolt... Alkalmas egy könnyebb terepre (na jó a havat elég jól bírja mennyiségtől függetlenül), de valódi otthona a murvától simább aszfalt, és a pálya.
Motorja EUR4 (igen-igen a hamarosan public enemy 1 kategóriás világvége gép -sic!), a VAG csoportból már jól ismert és szeretett 3.0 tdi. A bemutató példány esetében 233LE és 500NM. Ez az autó 2490kg önsúlya mellett elégséges egy 9,1 másodperces 0-100-ra. Csak halkan jegyezném meg, hogy aki ilyen méregetésre alapoz és ezért venne mozgó helyrajzi számot, annak kötelezővé tenném a vezetéstechnikai tréninget a használat előtt. Kivétel lehetek mert belőlem az úriembert hozta elő, még ha a forgalom többi résztvevője a kresz ellenére is elsőbbséget biztosít sokszor. Talán ezzel magyarázható a sok értetlen arc is amikor betartom a sebességkorlátokat, és boldog boldogtalant arra kényszerítek, hogy megelőzzön a napi forgalomban.
A Q7 (vidékies becézett nevén böhönye) méretei okán elsősorban nem városi-belvárosi gép: germán szomszédos országokban egy pályás tereléskor nevetve a 2 m szélességi korlát alá esik, a kamionok közé kárhoztatva külső sávban hosszú kilométereken keresztül. És ha már terelés, essen szó röviden a hazai piac rákfenéjéről: a fogyasztásról. Átlag 10,5 liter. Átlag. Tisztán városban ez átlag 15 liter. Gondolom ennyi elég a mazochizmusból :)

A belseje majdnem egy az egyben lett átemelve a C6 (4F) audi A6 modellből. Természetesen a helykínálathoz igazítva. Minden jó tapintású amit elsőre elér az ember. És a prémium szegmensben szégyenné váló kopó műanyag borítást is megtalálhatjuk, szerencsére alapáras a sz@r minőség. Az ülések bőrkárpitja meglehetősen jól vészelte a 270k km távolságot (Ha eddig nem említettem volna, 2017 -s szervizkönyv bejegyzés szerint 260k km magasságában volt utoljára szervizben - ami vagy igaz vagy nem. Márkaszerviz bejegyzés azonban 2013-ig kizárólagosan van az apró füzetecskében.) Vásárlásnál végig lett nyomkodva minden gomb ami szem előtt volt, és minden megfelelően reagált az izgatásra. Ez azért is fontos, mert alapvetően bizalmat sugall és taszajta a venni szándékozót a vásárlás irányába a látszólag hibátlan működés. Itt álljunk meg egy pöllanatra. Az autó Graz mellet egy kisebb népességkoncentrációjú lakóközösségben volt. Ez Szegedtől 500km. Tehát nem lehet csak úgy vakon repülni. Megnézéskor (természetesen a hirdetővel egyeztetve folyamatosan) nem csak a teljes vételár volt nálam kp, hanem egy laptop is a releváns diagnosztikai programmal - és telefonos segítséggel. Az eladó bólintott amikor google fordítóval engedélyt kértem a diagnosztikára. Kiolvasás meglett, barátommal (innen is köszönöm még egyszer neki :R )elvonultunk a szállodába estére. A logot átnézve kiderült pár hiba, ami alapvetően típus-gyártó-felszereltség jellemző a gépsárkány ilyen korában. Ha valaki nagyon kíváncsi akkor a tudok adni listát, de a lényege a szívótorok állító egyik motor időszakos határérék és a légrugó kompresszor túlhevülés védelmének bekapcsolása miatti probléma volt. Mindkettő ismert hibája a konstrukciónak, előbbi szerencsésebb esetben 25€ anyagköltségből orvosolható, míg utóbbinál már merülhetnek fel komolyabb kiadások ha nem a kompresszor természetes elöregedése miatt van a hibakód. Mindenkit meg kell nyugtatnom : ezek tervezhető költségek, és a piacon ennyi idővel a megjelenés után már vannak nagyon jó alternatívák a márkaszervizes megoldásokkal összehasonlítva.

Mivel a váltója automata annak próbája is nagyon fontos volt. Amennyiben az eladó ezt engedi próbáljuk ki az autót hidegen és melegen indítva is. Hidegen a használt tiptronicnak lehet kitolódott váltási pontja (nem a melegben konstans 1750 hanem 2000 rpm - ez gyakorlatilag a még nem üzem hőmérsékletű olaj)de magát a váltást nem kísérheti hirtelen rántás vagy hang jelenség. Ha ezen átmegy akkor már csak a mielőbbi olaj és szűrő cserét kell megtervezni. Azonban ha valamiért gyanú ébred bennünk, akkor komolyabb szerviz nélkül még a következőt tudjuk megnézni megfelelő diagnosztika birtokában: az autón üzem melegen üresbe rakott váltó mellett a váltóolaj hőmérsékletet mérve nem-e kapunk 60-70°C határon kívüli értéket? Ha kevesebb akkor gyanúzhatunk hogy elfolyik az olaj, ha pedig melegebb akkor el van használódva és vélhetően meg van égve már pár dolog a bélésében. Ez utóbbiról egyszerűen meg lehet győződni, ha a leengedőcsavarnál 4-5 csepp olajat egy fehér papírra engedünk és megszemléljük a színét.
-öröm és ujjongás: ha a folyadék tiszta-átlátszó
-azonnali csere és reménykedés: ha a leengedett olaj megszürkül, már nem átlátszó és kissé zavaros
-ha viszont a leengedett olaj teljesen fekete akkor vagy betervezünk egy felújítást vagy megköszönjük a részvételt és békében elköszönünk az eladótól.

Ekkora súlyú autónál, különösen a légrugó miatt, ki kell próbálni a kormányművet minden lehetséges helyzetben. Állóban tekergetni lassan és nagy sebességnél is figyelni a zajokra, esetleges ropogásra. Sajnos a típus jellemzője a fentiek miatt a kopott külső féltengelycsukló, a kopott szilentek és hát típushibának szokták venni az elnyalt első gumikat - bár ez utóbbin nincs csodálkozni való. Ekkora súllyal és a légrugó miatt nem állandó futómű beállításnál ezzel számolni kell. (Teddy esetében ugyanez volt, hiába lett az első futóműben kicserélve minden, pedig ott még a súly is kevesebb volt.)

Ha már meg lett említve a diagnosztika - a 3.0 tdi motornál fontos ellenőrizni az EGR és a DPF állapotát. Az itthoni kínálat nagy részéből ezek illegálisan ki vannak írva a fogyasztáscsökkentés és/vagy chip tuning jegyében. A bemutató példányon ezek megvannak, méghozzá meglepően jó állapotban. Az eladó nagyon sokat használta autópályán, és ez meg is látszik Max általános állapotán. Nagyon lényeges, hogy hallatszik-e ennél a motornál hidegindításkor a vezérmű lánc hangja mert a cseréjéhez ki kell szerelni a motort ami a valós magyar béreket tekintve jelentős költség. A VAG CR dízelek másik két fontos és kissé túlrettegett pontja, a turbó és a befecskendezők állapota. Ha már vásárlásnak adtuk a fejünket, ne sajnáljuk elvinni az autót egy állapotfelmérésre ahol ezeket a komponenseket is meg tudják vizsgálni bontás nélkül. Max esetében egy Pickerl 57/A nevezetű 2 hónapos vizsgapapír nagyban megkönnyítette a vásárlást. Még az is fel van rá tüntetve, hogy mit kezdett meg a sós rozsda (kipufogó, és a fém fékcsövek felülete).
Korából eredően a légrugó rendszerben előfordulhat hiba, amit kevés utánaolvasással viszonylag könnyen diagnosztizálni lehet. Vételkor a percet meghaladó vagy észrevehetően hangos légrugó funkció lehet intő jel, ahogyan az is ha az autó valamelyik sarka vagy oldala alacsonyabban áll mint a másik.

Nos, azt hiszem elszaladt megint velem a böhönye, ezért rövidebben fejezném be.
Az előzményeimet tekintve sok kérdés nem volt milyen vonalon fogok maradni (Lujzi, Gazsi, Domi, Teddy)
Amikor elkezdtem keresni abban reménykedtem, hogy itthon is találok olyan példányt amivel érdemes foglalkozni. Egy tucat telefon és pár személyes megtekintés után rá kellett jönnöm mennyire nagy tévedésben vagyok. Volt visszatekert aki a kérdésre, hogy át lehet-e nézni az autót már eladottnak mondta, csak valamiért még mindig árulja. Volt aki nem tudta mit árul, hiába kérdeztem a felszereléssel kapcsolatban - de a beszélgetés csúcsa az volt amikor egyik mondatában közölte h magának hozta be és egy évig használta barátja P-s rendszámával, majd a következő mondatban megjegyezte hogy hát áll az udvaron már hetek óta . A kérdésemre hogy miért van az autó a képeken jól láthatóan "lift" módban a legmagasabbra emelve egy "mer' így teCCik" volt a válasz :D - itt megköszöntem a beszélgetést megígérve, hogy átgondolom még és jelentkezek ha úgy alakul a dolog.
Teddy-ről váltva szempont volt az 5+2 ülés még ha inkább gyerekméretű is az a plusz kettő. A csomagtartó mérete (775L alapból!) megint csak erősen motiváló volt tudván mivel jár nálunk egy-egy szervezkedés vagy csak családlátogatás. Ami viszont ledöbbentett az a hangszigetelés Teddy után. Síri csend és nyugalom. Bárki aki a kényelmet fontosnak tartja, bátran nézelődjön a 4L Q7 modellek között.
Zárásnak még pár kép - bocsássatok meg nekem a rossz fotókért de telefonnal rohanásban egy gyors lándzsás mosás után ez tellett :B .

Hozzászólások

(#1) K Norbi


K Norbi
(PH! addikt)

Csak ennyi hozzáfűznivalóm lenne [link] :DDD

[ Szerkesztve ]

(#2) UnA válasza K Norbi (#1) üzenetére


UnA
(Korrektor)

Látom, te nagykanállal és nagy autóval érkezel :)

(#3) bitpork válasza UnA (#2) üzenetére


bitpork
(PH! kedvence)
LOGOUT blog (1)

Ha nekem szántad akkor nincs mit tagadnom :B

#eci ~~~ secundarium verecundiam ~ Az megvan, hogy Mária országa vagyunk, csak így körülnézve nem világos, hogy Geronazzo vagy Schmidt.

(#4) Doki16


Doki16
(PH! addikt)

Szuper ez a részletes bemutató nagyon tetszett. Örülök neki, hogy megint tanultam pár új dolgot. Ezt a váltós dolgot meg fogom én is nézni szerintem az enyémen meg a Q5-ön is. Gondolom DSG-n és az S-Tronicon is hasonló a fehér papíros módszer :)

A Tyrannosaurus Rex legközelebbi ma is élő rokona: a csirke. I'm M@Sh*

(#5) Coyot


Coyot
(őstag)

Nagyon szuper :R

Sok baleset és problémamentest!

[ Szerkesztve ]

HP gen8 microservert vennék

(#6) bitpork válasza Doki16 (#4) üzenetére


bitpork
(PH! kedvence)
LOGOUT blog (1)

Az mindenhol ugyanaz. A lényeg h ha feketét látsz akkor jöhet a pelus csere.

MOD

Viszont annyira nem egyszerű. Bizonyos váltóknál a leengedő csavar maga a töltő csavar is, és a gyári procedúra úgy van meghatározva h addig kell töltésnél járatni amíg kifolyik az olaj - amikor már nem folyik akkor ponjó.

[ Szerkesztve ]

#eci ~~~ secundarium verecundiam ~ Az megvan, hogy Mária országa vagyunk, csak így körülnézve nem világos, hogy Geronazzo vagy Schmidt.

(#7) K Norbi válasza bitpork (#6) üzenetére


K Norbi
(PH! addikt)

Már csak valami jó fényezés és 4 szép felni hiányzik> [link] ;]

[ Szerkesztve ]

(#8) Doki16 válasza K Norbi (#7) üzenetére


Doki16
(PH! addikt)

Jaja van itt egy nagyon szép garnitúra jófogáson :D ;] [link]

A Tyrannosaurus Rex legközelebbi ma is élő rokona: a csirke. I'm M@Sh*

(#9) Mindreader


Mindreader
(tag)

Na, meg lett? Grat hozzá. Üdv a klubban. ;) Most nem tudom teljesen végigolvasni, váltóolaj cserét tervezel, vagy már megvolt?

(#10) bitpork válasza Mindreader (#9) üzenetére


bitpork
(PH! kedvence)
LOGOUT blog (1)

Meg lesz, de még picit tolva. Ugyan a zsé itt van rá félretéve de előbb menjen el Teddy. Addig lesz rajta pár szilent cserélve (ha kapok időpontot de ugye mindenki gumit cserél most :D ), már úton az új kompresszor, jobb első féltengely külső csukló (ez lehet már jövőhéten az olajcserével meglesz) és hátsó ajtó zár ami szintén úton van már.

#eci ~~~ secundarium verecundiam ~ Az megvan, hogy Mária országa vagyunk, csak így körülnézve nem világos, hogy Geronazzo vagy Schmidt.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.