Hát a Witcherrel az a baj, hogy szinte adott a főszereplő személyisége. Nem sokat játszottam vele, de ha nem is fogadok el valamiért pénzt, úgy érzem kiesek a szerepből, ami nem túl jó. Jobban szeretem ilyen szempontból a ME/DA-et, ott az alapoktól alakítja ki az ember a karakterét, és az egészet ő maga formázza.
A ME történetekre visszatérve az a minimum, hogy mindkét oldal racionális, különben ostoba a történet, és lehetett volna aggódni, hogy a Kroganok megint elszaporodnak mondjuk, de őszintén kit érdekel? Ha legyőzzük a Reapereket, akkor az már a jövő problémája. Ráadásul simán ki lehetett volna fejleszteni egy génfaló 2.0-árt vagy akármit, ebben a kérdésben csak a gyáva Salarianokat láttam, akik a végveszélyben sem képesek elfelejteni a múltat. Képesek lettek volna kihalásra ítélni egy fajt, mert a múltban túlszaporodtak és agresszívak voltak. Logikus lehet a népirtás, de semmiképp sem jóságos, és ez az, ami miatt egyszerű volt a Kroganok mellé állni, és végül a győzelemhez segítettek hozzá.
Bár megingattak a döntésben a Salariánok, de tudtam, hogy az lesz a helyes, ha nem verem át Wrexet, és mint írtam nem is éreztem valósnak a dilemmát, hisz minek aggódni, egy lehetséges következő háború miatt, ha az sem biztos, hogy a világ túléli a Reaperek pusztítását.
A Quariánok pedig mit csináltak? Teremtettek egy MI-t, szolgaként bántak vele, aztán csodálkoznak, hogy fellázadtak, és mindezek után a Reaperek támadása alatt elkezdték vívni ellenük a kis magánháborújukat. Jön a galaxist fenyegető veszély, ezeknek meg most jut eszükbe visszaszerezni a szülőotthonukat. Ráadásul a Geth nem is volt gonosz, csak volt egy réteg, akiket hatalma alá kerítettek a Reaperek, és ezt nem tudták megérteni a Quariánok, hogy a többi Geth szövetségessé válhat, és azok nem akarnak rosszat. A Geth ésszerű volt és hajlott a békére, a Quarián vezetők között meg akkora idióták voltak, hogy nem igaz. Arról nem is beszélve, hogy a csata közepén felrúgták az egyességet, és elpusztítottak valami erős Geth hajót, ami baromi hasznos lett volna a Reaperek ellen, de nekik fontosabb volt, hogy ahol és amikor csak tudják irtsák a Gethet. Nem azt mondom, hogy nem lehetett megérteni őket, régi sérelmek, bizonytalanság stb. ezek érthetővé teszik a konfliktust, de mint külső szemlélőnek könnyen át lehetett látni, hogy ha valakin elbukhat a dolog, azok a makacs tökkelütött Quarioánok, és emiatt nem is az a tisztességes, ha őket pártoljuk, csak azért, mert ők húsvér lények. Nem mindig hoztam Renegade döntéseket, de a Quarián admirális megkapta azt a gyomorszájon ütést, miután kiderült, hogy ő adta ki a parancsot a Geth hajó szétlövésére, amin ráadásul még rajta volt a csapat az akció közben.
A Rachni faj megmentése meg egy az egyben az Ender's Game vége, amikor Ender megmenti királynő utolsó tojását, és vállalja, hogy segít feléleszteni a faját. Ott is az emberiség pusztulására törtek a Hangyok, de Ender a jó utat követve megadta nekik a lehetőséget a túlélésre.
Ha leválasztjuk a körítést ezekről, a logikai érveket, akkor az első meglátás volt a helyes a jóságos út felé. Kétszer merült fel két teljes faj kiirtásának a kérdése, mert hogy követtek el hibákat, de mindkettő értelmes faj volt, és "jó" út a megbocsájtáson át vezet. A Getheknél meg a fő kérdés az volt, hogy egy mesterséges intelligenciát tisztelhetünk-e élőként, a sci-fik már évtizedek óta ezt próbálják a fejünkbe verni, hogy igen. Lecsupaszítva világos, hogy mik a jóságos döntések, az, hogy azok-e a jó döntések is nem tudhatta a játékos, de a lényeg, hogy a játékos általában akkor járt jól, ha jóhiszemű volt.
Erről jut eszembe, hogy a pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve, de a ME-ben a jó szándékkal kikövezett utak közül egy sem vezetett a pokolba. Vagy nem tudom, lehet volt pár ilyen, de nagyrészt nem ez volt a jellemző emlékeim szerint.
(#736) Menthirist
Hát igen, a Witcher egyben most én is lenyomogattam pár párbeszédet, mert annyi a locsogás és fölösleges sehova nem vezető párbeszéd, hogy nem igaz. És mint fent említettem, egy RPG-nél nekem fontos, hogy ne egy kész karakter bőrébe bújva cselekedjek, emiatt kevésbé fontosak az ilyen RPG részek, mert nem tud annyira érdekelni Geralt személyisége, hisz nem igazán arról van szó, hogy a válaszaimmal formálom meg menet közben a jellemét. Legalábbis nekem nem úgy tűnik, hogy erre lenne lehetőség, és még ilyen személyiségcsúszka sincs benne.
Az biztos, hogy mindkét játéknak vannak erősségei, és még mindig inkább a ME/DA felé húzok. Majd ha többet játszottam a Witcherrel jobban meg tudom alkotni a véleményemet arról is, de amiket hallottam róla a döntések, és azok következményei, egy helyzet átlátása összetettebb benne, és kevés tapasztalatom alapján eddig azt látom, hogy ez így is lehet.