Én anno Miskolcon szereztem a jogosítványomat úgy 8 éve.
Az első alkalommal, mikor egy péntek délután át kellett verekednem magamat úgy az M3-tól az M1-ig Budapesten, hogy közbe kellett iktatni egy budai utcát ahol még soha nem jártam, hát bizony leizzadtam elég csúnyán.
Az első pár alkalommal mikor ilyen előfordult még volt egy-két leizzadás, de nyilván, ha az ember nem szokta még meg a vezetést és mellette az ismeretlen helyen történő tájékozódást, akkor bizony szenvedni kell kicsit.
Azóta levezettem olyan 100e km körüli távot (lópikula még ), és örömmel megyek mindíg BP felé. Ott valahogy egy hangyányival normálisabban tudnak közlekedni az emberek. Nem azt mondom, hogy vezetni, mert ugyan úgy vannak balf*szok, viszont tudják mikor kell beengedni a másikat, jobban tudják hol nem illik tötymörögni és nem szerencsétlenkednek egy parkolással 2-3 perceket.
Miskolcon sincsen nagy gond egyébként, bár itt azért a helyismeretnek köszönhetően, sokszor kinyomom a szemét a gépnek, hogy otthagyjak egy-két egy pálcás jogosítványost szerencsétlenkedni.
Az viszont igaz, hogy meglátszik a közlekedési morálon egy-egy település mérete és összetettsége. Sokat járok Szolnokra, elvétve Szekszárdra és kisebb városkákba. Egyből érezni a kissé esetlen "helyieket" az utakon.
Természetesen mindezzel nem lenne probléma, ha nem lenne már a kezükben egy papír amivel bizony akár BP sűrűjébe is bemehetnek akár egy 2tonnás 3-400LE géppel is aprítani.
Mostanában barátnőmön tapasztalom a friss jogosítványosok problémáit. A szabályokkal nagy vonalakban tisztában van, de elképzelése sincsen arról mit művel az autóval, és mit művel a körülötte autózókkal, pedig alapvetően nem ügyetlen lányka. Példák:
- Nekem kellett kőkeményen elmagyaráznom és rászoktatnom, hogy pályán nem táncolunk ki 110-el a belső sávba, pláne nem úgy, hogy csak 20%-ban nézzük a tükröket. Akkor értettem meg vele, amikor pont egy kamion előzés után húzódott ki, majd egy laza 180-200-as tempóval megérkezett a seggébe egy pályarendőr (villogóval tűzött balesethez) és majdnem levitte a tükröt. Akkor belátta, hogy ez lehetett volna éppenséggel egy ukrán belőtt SUV huszár is, aki simán letolta volna az útról. Azóta szépen felgyorsul a saját tempójáról (110-120) 130-140-re és úgy megy ki előzni, mindeközben pedig 50-50%-ban néz előre és hátra.
-Nagyon sok helyen kell rászólnom, hogy ne meneküljön le az utakról. Egyszerűen fél a forgalomtól, nem érzi az autót. Ezt sem lehet ilyen alapokkal 20-30 óra alatt elsajátítani.
-A sebességtől ugyan így fél. Hiába tudja, hogy az autómmal el tud fordulni gumi nyikkanás nélkül is 90-el, ő kőkeményen megfékezi 40-re az autót. Nem szoktatták meg vele a tempót, nem tanították meg nagyobb sebességgel vezetni. Nekem kell erőltetnem, hogy padlózza le a gépet, szokja már meg, hogy megindul, és tudjon megindulni, ha szükség van rá. Pedig ez még csak egy 75LE-s autó. Mi lesz vele, ha beültetik egy lényegesen erősebbe!?
-A váltó kezelése és a váltások időzítése szintén kriminális. Ezt mondjuk az oktató és az autó számlájára írom. Egyrészt nagyon gáznak tartom, hogy ennyire elszaporodtak a dízel oktató autók. Nem tudnak egy hergelt benzinessel elindulni. Vicc. Lassan tiszta US, csak automata. Az pedig, hogy az oktató arra neveljen valakit, hogy 10-20km/h-s tempónál nyugodtan erőltesse bele a váltóba az 1-est, na ez meg kabaré.
-A parkolás is neuralgikus pontja barátnőmnek. Saját bevallása szerint az oktatások során a forgalomban 5x parkoltak összesen. Egy nap alatt többször állok be valahova. Vicc. Még most is nekem kell ki-be állni, még itthon is a garázsba. Talán még satu részegen is több merszem van nekem berakni a gépet a garázsba, mint hogy rábízzam. Ezt azért ciki.
-A féket sem érzi, visszaváltásokról még hírből sem hallott. Jó előre kidobja üresbe és tiporja a féket.
Az egészben az a szomorú, hogy kifizetett 150e+-t az egészre, mégis gyakorolhatunk vele még legalább fél-egy évet, hogy egyáltalán biztonságban érezze magát.
Egy szó mint száz. Én bizony felülvizsgálnám az összes oktatót, kötelezővé tennék legalább 1-2 óra BP, de legalább valami értelmesebb nagyvárosi forgalmi gyakorlatot, valamint legelsőnek bevezetném a vezetéstechnikai tréninget.
El sem tudom képzelni, hogy egy barátnőmhöz hasonló friss jogosítványos mi a búbánatot tudna kezdeni, ha hirtelen a feneke alá tolnának egy 150LE+ autót mondjuk ősz végén. Télen az első árokba beesne, de az is lehet, hogy már a garázsban összetörné magát.
[ Szerkesztve ]