Notehát. Kicsit talán hosszú lesz, de így másoknak is adhat egyfajta támpontot, ha ebben az árkategóriában keres magának hegyibringát.
Magellan Serpens LX Disc
Részletek.
A gép váza sportosan ejtett, hajlított felsőcsővel rendelkezik, a négyszög profilú, hajlított támvillák kellemes rugalmasságot kölcsönöznek a gép hátuljának, felülhegesztéseket nem találunk, cserélhető váltópapucs, tárcsa- és V-fékkonzol található rajta. A manapság divatos, terhelés irányában lapított alsócső itt hiányzik, helyette egy négyszögprofilú, hajlított csövet találunk, ami nagyobb súlyú harcos esetén a monoblokk környékén ébredő erők esetében hajlamos lehet a csavarodásra. 185.000 Ft-ért nagyon jó választás lehet, az egyetlen gyenge pont a teleszkóp, ami egy viszonylag egyszerű darab, ám acél becsúszóval és nyakkal gyártják, tehát strapabíró darab. Kormányról vezérelhető Pop-Lock-kal szerelik, innen vezérelhetjük a lock-out funkciót, ami mászásoknál igen jól jöhet. HC2-es csillapítórendszer került bele, így tág határok között, finoman állíthatjuk be az egyes felhasználási területeknek megfelelően.
A 32 lyukas, duplafalú WTB felnikből, B+ Country agyakból épült kerekek jó kompromisszumot jelenthetnek az optmiális merevség és súly elérésenek tekintetében. Esetedben talán el lehet gondolkodni egy ennél masszívabb, 36 küllős kerék beszerzésén. Hagyományosan B+ kiegészítőket találunk mindenfele, így a kormány, kormányszár, nyeregcső, stb. is ezek közül kerülnek ki.
A BB5-ösök jól belőhető, határozott nyomáspontú fékek, megfelelő fékkarral és bovdenezéssel egész szép eredmény érhető el vele, bár az esetedben szintén megfontolandó eggyel erősebb fék (BB7), vagy nagyobb első tárcsa (180 mm) beszerzése.
A hajtáslánc ebben a kategóriáőban kifogástalan, LX váltókarok és hátsóváltó, Deore átdobó, HG-53-as lánc, és a sorból némiképp kilógó Sram 950-es fogsor jellemzik. Az ISIS-es monoblokk és hajtómű, szintén jó választás, ám 100 kg fölött ennél valamivel masszívabb hajtókart javasolnék. 14.3 kg-os súlyával kellemesen tekerhető túragépet, hobbi versenygépet tisztelhetünk benne.
Magellan Polaris Deore Disc
Részletek.
A Serpens kistestvére, bár egy kategóriával lejjebbről, ami egyrészt a 119.000 Ft-os árán, másrészt a némiképp szerényebb felszerelésén is látszik. A váz kialakítása egyszerűbb, ám a fejcső környékén már bizalomgerjesztő felülhegesztéseket találunk, emellett az alsócső kialakítása miatt a váz közepe erősebb, mint a Serpens. Igaz ezekért általában súlyos grammokkal szokás áldozni a súly oltárán.
A Serpenshez képest kapott egy jóval gyengébb teleszkópot, egy RST Gila T8 személyében, ami amellett, hogy csupán 80 mm rugóúttal bír, mint tudásában, mind pedig minőségében elmarad az RS Dart 2-től. Egyszerűbb, rosszabb hatásfokú, kevésbé állítható csillapítási rendszer, rugalmasabb fékhíd, szűkebb határok közötti állíthatóság jellemzi.
A gép felszerelés a továbbiakban szinte pontról pontra megegyezik a Serpens-szével, mindössze a négszögtengelyes - tehát némiképp rugalmasabb tengelykapcsolódást biztosító - hajtómű, és az LX helyett túlnyomórészt Deore motyókból készült hajtásláncban különböznek egymástól.
Ár/érték arányban jobb, mint a Serpens, egy jobb telóval még vásárlás előtt meg lehetne kínálni, így még mindig a Serpens ára alatt lehetne maradni, ám masszívabb vázad lesz. Az LX és a Deore család közötti különbséget egyébként sem fogod igazán megérezni. Ebben a kialakításban leginkább túrázásra lehet ajánlani.
Magellan Polaris Deore
Részletek.
A fenti géptől mindössze a fékekben tér el, a remek kis BB5-ösök helyett mezei B+ Tribal V-fékeket találunk, az ára pedig 105.000 jó magyar Ft. Ez sem rossz választás abból a szempontból, hogy tapasztalatszerzés céljából megveszi az ember, majd, amikor látja, érzi, hogy merre, milyen mértékben szeretne tovább lépni, akkor nem áll ott egy 200.000-es géppel, ami igazából nem is jön be neki. A Polaris Deore meg ebben az esetben kaphat komolyabb teleszkópot, és mivel az agyak ezesetben is tárcsásak, egy később megvett tárcsafékszett felszerelés sem jár majd agycserével, keréképítéssel, stb.
Trek 4500
Részletek.
Masszív alu váz, papíron élettartamgaranciával, masszív felülhegesztésekkel az alsó- és homlokcső találkozásánál, enyhe S-bendes támvillákkal, a terhelés irányában megerősített alsócsővel, mely utóbbi jót tesz a váz torziós merevségének. Két kulacstartó szem, V-fék és tárcsakonzol található még rajta. A villája ugyanaz a Rock Shox Dart 2-es, mint amit a Serpens-nél már kiveséztem, ám ehhez alapból nem jár a Pop-Lock kar, így kormányról nem tudjuk vezérelni a telónkat.
A gép felszerelése némiképp akacsonyabb, mint a Polaris Deore V-fékes verziónál láttuk, mivel itt túlnyomórészt Alivio motyókat találunk, és csak elvétve Deore-t. A 163.000 Ftr-os árért tehát kapunk egy cseppett jobb minőségű, hosszabb hgarival rendelkező vázat, és eggyel alacsonyabb felszereltséget. A kiegészítők a Trek házi márkájának képviselői, tehát mindenfele Bontrager feliratokat fogunk látni. Az agyak itt is tárcsás verziók, a későbbi fejlesztés tehát itt sem jelent akadályt. Túrázásra, hobbi versenyzésre nyugodt szívvel ajánlható.
KTM Ultra Fun
Részletek.
Nagyon szemrevaló váz, megfelelő helyeken, megfelelő erősítésekkel, lapított alsócsővel, S-bendes hátsó villákkal, rendhagyó a tárcsafék konzol elhelyezése a lánc- és támvilla találkozásánál, a konzollal kapcsolatban biztos nem lesz merevségbeli problémánk. Hátrány lehet, hogy a bovdenek vezetése a felcsőcső oldalán némi kényelmetlenséget okozhat, ha valami oknál fogva a vállunkon kívánnánk transzportálni a jószágot. 155.000 Ft-os ára a felszerelésének függvényében jutányosnak mondható, kár, hogy alapból V-fékes aggyal szerelik, így, ha tárcsát veszünk, számolhatunk hozzá kerékfűzést, küllőket, agyat is.
A villa egy igen egyszerű darab, nem is mozog túl szépen, kb. az RST Gila T8-cal van egy szinten, ám lockolható. Mondjuk ebből a lockolásból én személy szerint nem kérnék, a lezárt villa zörgő, 2-3 mm-es útja nem valami nagy élmény. Acél becsúszók, acél nyak, 100 mm út.
A gép felszerelése vegytiszta Deore, ritkán látni ilyet, nagyon tetszetős, hogy a teljes család megtalálható egy gépen. Az octalinkes hajtómű a merevség szempontjából fontos, mivel erősebb, merevebb, mint a hagyományos, négyszögtengelyes kapcsolódás. Nagyjából ugyanolyan merev, mint az ISIS-es kialakítás, csak ugye Shimano.
Nagyon jó ár/érték arányú bringa, jó alapja lehet egy komolyabb felszerelésű túragépnek, súlya, és masszív kialakítása miatt akár hobbi versenycélokra is használható.
KTM Ultra Fire
Részletek.
Az Ultra Fun nagyobbik testvére, kapott egy alsó-középkategóriás, szérián kívüli hidraulikus tárcsafék szettet, és valamivel gyengébb váltást. A tárcsafék hatásfoka nagyjából a bovdenes BB5-össel van egy szinten, dícséretes, hogy elöl már helyből nagyobb, 180 mm-es tárcsával szerelik a gépet, így fékerőben már elégséges lehet a felhasználási terület (hobbi XC, túra) figyelembevételével. A kialakítás hátránya, hogy centerlockos a tárcsarögzítés, így, ha tárcsát cserélnénk, akkor ugye csak az ilyen kialakítású példányok közül válogathatunk.
Véleményem szerint nem ér meg plusz 20.000-t a tárcsafék, mert a későbbiekben egy erősebb tárcsába ruháznék be. Ajánlani ezt a gépet is nagyjából arra lehet, mint a kistesóját.
Összefoglalva, ezek közül én kinézet, tudás, felszereltség és ár alapján a KTM Ultra FUN-t választanám 155.000 Ft-ért, annyi kiegészítéssel, hogy a kerekeket cserélném tárcsás verzióra - amennyiben van rá lehetőség. Később, amennyiben kinövöd a telót komfortérzet vagy tudás szempontjából, 30-40k körül már találsz megfelelő minőségű darabot.
''És nagy kópék vagyunk. Igyunk barátaim, yo-hoo!'' - Jack Sparrow