Hirdetés

2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) gbors válasza Cathfaern (#1) üzenetére


gbors
nagyúr

Valamiért ez jutott eszembe :)

Pedro... amigo mio... ma is konzervvért iszunk! Kár lenne ezért a tehetséges gyerekért...

(#52) emvy válasza Tüzi (#49) üzenetére


emvy
nagyúr

> szeretek vezetni, szeretek gyorsan menni

ennek a helye a versenypalya lesz a jovoben

while (!sleep) sheep++;

(#53) #06658560 válasza Tüzi (#38) üzenetére


#06658560
törölt tag

Már ott kezdem, hogy ESP, ABS. Egyik sem te vagy, és garantálom, hogy jobbak nálad egy mezei focusban is.

Másrészt: [link], [link], [link]

#49 Tüzi: Repülővel szoktál utazni? Vonattal, metróval?

[ Szerkesztve ]

(#54) Tigerclaw


Tigerclaw
nagyúr

Érdekes kérdés lehet az is, hogy vajon az autók felépítése hogy változik meg ha nem lesz emberi sofőr, se kézi irányítás. A külső dizájn, a színek nem-e lesznek-e egységesítve, főleg ha inkább taxikról lesz szó, nem saját tulajdonú járművekről. Kit érdekel, hogy hogy néz ki a taxi, amíg az tiszta, kényelmes és biztonságos? A légellenállás persze továbbra is fontos lesz valamennyire, de nem annyira mint ma, hiszen a specifikációs lista egy része ma is csak eye candy az vásárlóknak.

Az autonom autók számára hasznosabb, ha a többi jármű minél könnyebben érzékelhető, tehát olyan alakot, festést, mintát kell kialakítani, ami jobban fekszik az érzékelőknek.

Szerintem csak szép lassan törvényi szabályozással érhetik el az önvezető autók terjesztését, tehát első körben olyan városokban, városrészeken, ahol már most is van valamilyen helyi szabályozás. Pl. vannak síparadicsomok, ahol csak elektromos autókkal lehet közlekedni. Ezeket követhetik történelmi városrészek, belvárosok. IT cégek városrészei, céges campus-ok. Talán alakulnak olyan kisebb települések ahol szintén helyi rendelettel szabályozzák ezt környezetvédelmi, közlekedés védelmi okokból.

Jó kérdés, hogy mire "komolyan" elindul ez, lesznek-e még gyártásban fosszilis üzemanyaggal működő autók, vagy már minden teljesen elektromos lesz.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#55) Tüzi válasza gbors (#51) üzenetére

Magyar szinkronnal sokkal jobb :)))

emvy
Wall-E-t láttad már? Na pontosan attól félek én is, már most. És pontosan ezen gondolkodás miatt nem megy az alfa giulia eladása sem.
Butul az emberiség.

Kopi31415
Ezek közül melyikhez kell optikai környezet-érzékelő, és ezek adatait feldolgozó kvázi célszoftver, hogy működjön? Mert se az esp-hez, se az abs-hez nincs szükség ilyesmire. Az esp-hez bonyolult szoftver van, ez oké, de ez kb kőkocka-atomreaktor viszonylatban áll az optikai szenzonros kiegészítőkhöz is, nem beszélve a robotautózás bonyolultságáról.
Repülővel szoktam, metrót nem szeretem, kicsit félek tőle, vonatot imádom.

Ültél már olyan autóban amiben egy mezei abs-t leszámítva semmi nincs csak klíma, és szervó, és stabrúd, és csapattál már ilyennel egy igazán jót?
Amiben te váltasz, te adod a gázt, te tekered a kormányt, stb.
Nincs elektronika, nincs semmi, csak te, és a kőkemény fizika, és lehet, hogy előbb-utóbb a leggagyibb verziójú Ai is le fog nyomni téged, csak akkor abban az időben te vezettél, te tapasztaltál, és te érezted jól magad, a te hátadon folyik a víz, nem pedig a cpu hűtő lamellái között.

Amíg nem, addig fogalmad sem lehet arról, hogy mi is az a vezetés... mert nem az A-B pont közti távolság leküzdését hívják annak.

どんな時代だろうが、機械は決断しない、 戦闘は人間がやるんだ。

(#56) -=RelakS=- válasza rudi (#48) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy a google és a facebook adatokból kihámozhasson ilyet, aztán lehet menni csapatni :D

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#57) -=RelakS=- válasza Tüzi (#49) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

"Rosszabb esetben több szenzorra is, persze nem ugyan az a cserebogár, hanem mondjuk egy madárszar, vagy télen egy kis hó amit a szemből jövő nyom rá az autódra, vagy sár, vagy akármi, és hopp, megvakult az autó, ami visszaadja a kormányzást a kezedbe de te épp a WSJ onlájnt olvasod a laptopodon, előtted pedig megállt a kamionsor... rip."

Egy radaron ennyi azért nem hinném, hogy kifogna, ha meg a te szemedbe megy az a bogár, mert pl berepült a lehúzott ablakon, akkor még nagyobb bajban vagy.

Amúgy meg kétlem, hogy a vezérlés visszaadása annyiból állna, hogy "Bíííp, nemtommivan, vezessé human", hanem amíg át nem veszed az irányítást, addig valami vészmódra csak átkapcsol. Tehát lelassít, kisorol, stb, amit a még működő, használható információt szállító szenzorok alapján ki tud találni.

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#58) emvy válasza Tüzi (#55) üzenetére


emvy
nagyúr

> Butul az emberiség.

Proof? :)

while (!sleep) sheep++;

(#59) DraXoN válasza Tüzi (#55) üzenetére


DraXoN
addikt

Ezt nézd végig ha még nem láttad: [link]
nem mai, de jól összerakott

"sajnos" most nem találok meg egy másikat ami szintén ilyen, de abban vannak példák, hogy "mit látott" az utakon.. az egyik legérdekesebb eset egy esti bicajos.. ebben a cikkben említi: [link]
sajnos a videót nem találom róla.. 2 éve volt, hogy néztem.
De említette az ember aki az előadást tartotta, hogy lehet, hogy elütötte volna a 2. bicajost.. és elgondolkodtam az eseten mert esélyes, hogy lehet én is (és szinte bárkinek mutatta olyan véleményen volt, hogy lehet a 2. bicajost elsodorja, mert az 1. bicajost nézi, hogy mi a fenét művel)..

De ezek a 2015ös állapotok.

Ez pl. a tervezett 2020ban megjelenő nissan utcai "teszt" rendszere már: [link].. addig meg még fejlődik.

[ Szerkesztve ]

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#60) #06658560 válasza Tüzi (#55) üzenetére


#06658560
törölt tag

Ültem, sőt, még ABS se volt benne. És bohóckodni jó volt, ellenben ezerpárszáz kilométert levezetni, dugóban araszolni nagyon nem az vele.

Hogy mered átadni a vezetést a metrón, repülőn gépeknek, s nem rohansz te magad vezetni? hát hogy óvod a családod életét?

Ültél már tizennégy órát autóban, éjjel, havas esőben az autópályán, túlméretes cuccokat hurcibáló gépek között, s figyelted, hogy ne ess be alájuk, de végig bírd az utad, mert dolgozni kell menned? ha nem, akkor nem tudod mi a vezetés!

(#61) dajkopali válasza #06658560 (#60) üzenetére


dajkopali
addikt

amikor még a sofőrködésből éltem, sok szar helyzet volt, hadd mondjam el a legdurvábbat:
a főnököm hajtott mint állat, kb. 500 kilométer volt naponta áruszállítással, tárgyalással, néha besegíteni még a műhelyben is
ez minimum 10 óra napi vezetést jelentett, szinte mindig sötétben értem vissza Szegedre
egy ilyen alkalommal már Baján túl, sötétben, tök kihalt úton, 12 óra meló után gyakorlatilag zombiként ültem a volán mögött, amikor egy kihalt részen - ott több kilométer távolságban nincs semmi - világítás nélkül kitolatott az útra egy pótkocsival felszerelt traktor, amikor én úgy százzal mentem
csak a Jóisten mentett meg, hogy volt még annyi reflex, hogy az útpadkán, kissé az árokba is belecsúszva el tudtam kerülni az ütközést
ezt egy szoftver nálam sokkal jobban meg tudta volna csinálni

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#62) #82729984 válasza #06658560 (#47) üzenetére


#82729984
törölt tag

Na ezt jó tudni. Én csak a tavalyi (vagy idei?) totalcaros tesla x-es videóra emlékszem ahol azt hiszem Hollandiában tesztelték a kocsit és konkrétan mihelyst eltünt az útfelfestés az árokba akart menni az autó.

Egyébként szerintem felesleges vitatkozni az önvezető autók jövőjén, mire ez az egész minket is érint, már örülni fogunk neki hogy érint.
A helyzet az, hogy még nyugat európában is 10 év körül van az autópark átlag életkora (azt hiszem németeknél valami 8, svédeknél meg 13), itthon is olyan 13-15 év körül van.

Szóval egy teljes géppark csere lezajlásához kb. 20 év kell, és a ma eladott autók 99.9%-a nem önvezető, tehát nem mostantól számítva, hanem amikor már csak önvezető új autók kerülnek forgalomba.
Ebből következőleg Magyarországon kb. 30 év múlva lesz ez reális (hogy már csak önvezető autó lesz), addigra meg szerintem az ide kommentelők jó része örülni fog hogy végre nem kell vezetnie 6x évesen :)

(#63) Hegasus


Hegasus
senior tag

wow, tetszik ez a jövő kép önvezető autókkal., de valóban necces lesz, hogy befogadja-e a társadalom.
meg ha csakis kizárólag egymással kommunikáló önvezető autók lesznek az utakon (vagy építenek új utakat nekik) akkor lámpákra se lesz szükség és mehetnek 200al mert úgyis tudja hol a másik autó vagy egy kanyar, mikor kell visszább venni a tempóbol.
én egyelőre mint új féle taxiként látok benne sok fantáziát, kérdés hogy fogadná a humán errőforrás...

Work it harder, Make it better, Do it faster, Makes us stronger.

(#64) Fred23


Fred23
nagyúr

(#65) dabadab válasza #82729984 (#62) üzenetére


dabadab
titán

A Teslanák nincs önvezető autója. Van nekik egy jól fejlett sávtartó automatikájuk autópályás használatra, ahhoz mért érzékelőkkel és szoftverrel, ami köszönőviszonyban sincs azzal, ami mondjuk a Waymo autóin van.

DRM is theft

(#66) #82729984 válasza dabadab (#65) üzenetére


#82729984
törölt tag

Waymo egy számodra nem létező autó, a Teslát pedig megvásárolhatod. Van még kérdés? :D

Egyébként csak tudnám akkor miért hivatkozik mindenki a tesla baleseti statisztikáira amikor arról van szó hogy az önvezető autó mennyivel biztonságosabban vezet mint az ember :C

Igen te is :D

(#67) Snoop-y válasza dabadab (#65) üzenetére


Snoop-y
veterán

Ezt magyarazd el a Tesla tulajoknak is :P

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#68) DraXoN válasza Snoop-y (#67) üzenetére


DraXoN
addikt

Pedig a tesla messze nem önvezető autókat gyárt még. Csak egy nagyon okos vezetési segédlet ami benne van.
Aki használja részt vesz egy globális Béta tesztben.. Ilyen szintű rendszere van más gyártóknak is, de nem adják átlag Józsi "kezébe". Vannak a tesláénál fejlettebb rendszerek is már (persze még nem megvehetően)..

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#69) dabadab válasza #82729984 (#66) üzenetére


dabadab
titán

"Waymo egy számodra nem létező autó, a Teslát pedig megvásárolhatod. Van még kérdés? :D"

Igen: hogy ez hogy jön ide. Nem a most kapható önvezető autókról van szó (mert olyanok nem léteznek), hanem a fejlesztés alatt állókról.

"Egyébként csak tudnám akkor miért hivatkozik mindenki a tesla baleseti statisztikáira amikor arról van szó hogy az önvezető autó mennyivel biztonságosabban vezet mint az ember"

Mert ott látszik, hogy még egy ilyen rendkívül korlátolt, egyszerű rendszer is milyen jól teljesít.

(#67) Snoop-y: nem hiszem, hogy nekem kellene megmagyarázni, amikor maga a rendszer is bazi nagy betűkkel felhívja erre a figyelmet.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#70) dajkopali válasza #82729984 (#66) üzenetére


dajkopali
addikt

az elmúlt két évben számtalan hírt közöltünk, melyek arról szóltak, hogy már koncepcionálisan is két különböző változatról van szó, melyek az évek során alakultak ki: mind a Google, mind az Apple úgy vágott bele az autonóm rendszerek fejlesztésébe, hogy először saját hardveres termékben - értsd: saját rendszerrel felszerelt saját autóban - gondolkodtak, aztán a Google-nál nagyon gyorsan, az Apple-nél később rájöttek, hogy ez járhatatlan út
A Google már évek óta mondja, hogy az autonóm járműveknél technológiát és szolgáltatást fejlesztenek, melyet majd várakozásaik szerint licencelnek (ez az Android modellje), a jelenlegi fázisban pedig partneri együttműködések segítségével több irányban tesztelnek.
Amúgy nemrég láttam egy infografikát, ami azt mutatta, hogy az autonóm járművek fejlesztésében a fontosabb cégek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, ki kivel működik együtt. Gyakorlatilag mindenki mindenkivel, ez már egy globális ügy.

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#71) Snoop-y válasza dabadab (#69) üzenetére


Snoop-y
veterán

Hjam azert halnak benne emberek meg karamboloznak mert tudjak mi az az AutoPilot :D

Szoval ez a Tesla hibaja mert a marketing mast ad el mint amit tud a kocsi. Igaz a savtarto automatika nem hangzik olyan jol de legalabb tudnak ,hogy fogni kell a kibaszott kormanyt nem pornot nezni vezetes helyett...

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#72) ncc1701 válasza Tüzi (#55) üzenetére


ncc1701
veterán

Több, mint 500ekm van a lábamban, vezettem már mindenfélét. Részemről örülnék, ha bepötyögném a címet, és menet közben plö alhatnék. Amit írsz, azt kinövi ember.

(#73) dajkopali


dajkopali
addikt

nem is oly rég, alig kétszáz éve a járműveket állatok hajtották, főleg lovak
a lovakat magukban hajtók, a lovak vontatta kocsikat irányítók végtelenül büszkék voltak arra, hogy milyen tudással rendelkeznek - tegyük hozzá, joggal
aztán a 19. század végén megjelentek a benzinmotoros járművek, melyek kezdetben csúnyák, nehézkesek, balesetveszélyesek, nehezen kezelhetőek voltak - a lovasok eleinte röhögtek, majd szinte lázadásszerűen szidták őket, gyakran olyanokat is a szemükre hányva, ami már a félelemből adódott
aztán eltelt pár évtized, és kialakult az a helyzet (már az 1920-as, 1930-as években, főleg, hogy a 2. világháború megdobta a fejlesztéseket), hogy a közutakon a benzin- vagy dízelmotoros autók lettek a meghatározók, aki meg lovagolni akart, az ment a versenypályára vagy a klubba - a szegényebbeknek, pláne Kelet felé haladva, meg megmaradt a régi rendszer, egyfajta zárványként
ugyanez fog történni az autonóm járműveknél is

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#74) Cathfaern válasza emvy (#52) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Igazából ennek már most is a versenypályán lenne a helye.

(#75) Tigerclaw válasza dajkopali (#73) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Azért nem egyforma a helyzet. Most az autógyártók is rosszul járhatnak. Az elektromos/hibrid hajtás és az önvezető autók is abba az irányba viszik el az autópiacot, hogy az várhatóan be fog szűkülni, mert sokan nem lesznek képesek kifizetni a jóval drágább járműveket. Emellett a megmaradó autók élettartama is várhatóan nőhet, az akku kivételével, mert a "robotsofőr" kíméletesebb lesz a vezetésben, kevesebb lesz a koccanás, karambol. Szóval jóval kevesebb extra autót és autóalkatrészt kell majd gyártani évente, ami szintén nagy bevétel kiesést jelenthet. Közben nő a munkanélküliség is várhatóan...nem csak emiatt, ami tovább csökkenti a vásárolt autók számát.

Szóval most nem csak a paraszt szívja meg a lovával, hanem az autógyárak mögött álló gazdag pénzemberek és egy egy autógyártó nemzet gazdasága is.

Az autógyárak a háttérben biztos komolyan fejlesztenek, de ahogy látom, nem szívesen hozzák elő a témát és nem dicsekednek azzal hogy épp hol tartanak. Jobb nekik, amíg a piac csak scifinek tartja az egészet, sőt titokban talán örülnek is annak, amikor baleset történik egy önvezető autóval.

Amúgy épp most olvastam, hogy Las Vegasban egy önvezető mikrobusz balesetbe keveredett. Nem az okozta a balesetet, de azt várták volna "tőle", hogy ne csak megálljon, hanem tolasson is, hogy elkerülje a koccanást. Szóval jelenleg akkor is az önvezető az autó a hibás, hanem az a hibás. Javítsa ki az emberi sofőrök hibáját. Ez egyébként még egy aspektusa a dolognak. Szóval vezessen a szabályok szerint, képes legyen jobban vezetni extrém körülmények között és még alkalmazkodjon az hibásan, szabálytalanul vezető emberi sofőrökhöz. Vajon ha szembe megy az önvezető autó sávjában egy másik szabálytalanul, mit kellene tennie az autónak? Megállnia, lehúzódnia jobbra (ha tud), tolatnia gyorsan (ha van idő), vagy legyen szabálytalan és menjen át a másik sávba, hogy kikerülje az ütközést?

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#76) #06658560 válasza DraXoN (#68) üzenetére


#06658560
törölt tag

"Ilyen szintű rendszere van más gyártóknak is, de nem adják átlag Józsi "kezébe"."

És nem ok nélkül nem engedik ki autonómként az autógyárak az ilyen fejlesztéseiket. Szerencsére.

#75 Tigerclaw: Ellenben a jövőben az egyéni közlekedés mint szolgáltatás esetén az autógyáraknak egyszerre lesz nagy mennyiségű, egységes autóra rendelése, kevesebb színben, felszereltségben, ezáltal lényegesen egyszerűbb logisztikában, plusz a kopó alkatrészek miatt így is úgy is szervizbe hordott autókkal- ami szervizek így jól ütemezhetően és biztos az előírt futásteljesítmény elérésekor-vagy állapot szerint fogják látni az autókat, nem lesznek elsumákolva a azok, meg meghamisítva, meg az órák vissza tekerve. Az autógyárak akár maguk is lehetnek üzemeltetői egy ilyen rendszernek.

[ Szerkesztve ]

(#77) Tigerclaw válasza #06658560 (#76) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

"Az autógyárak akár maguk is lehetnek üzemeltetői egy ilyen rendszernek." Ez egy jó megoldás lehetne.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#78) 0xmilan válasza Snoop-y (#71) üzenetére


0xmilan
addikt

Tudják, hogy fogni kell a kormányt, mert a rendszer figyelmeztet adott időközönként.

(#79) #82729984 válasza Tigerclaw (#75) üzenetére


#82729984
törölt tag

" Szóval jelenleg akkor is az önvezető az autó a hibás, hanem az a hibás. Javítsa ki az emberi sofőrök hibáját."

Ez igazából részben érthető. A balesetmentes közlekedésbe nem csak az tartozik bele hogy te nem okozol balesetet, hanem az is hogy megpróbálod elkerülni a baleseteket amennyiben/amennyire lehetséges.

Ez a baleset úgy is történhetett volna, hogy a balesetet okozó autón elromlik a fék, defektet kap, lefagy a komputer, kitörik a kerék egy kátyúban, félre kell rántani a kormányt mert egy gyerek kiugrott elé stb és szerintem az teljesen normális elvárás az emberek részéről hogy ilyenkor a másik autó nem csak bambán megáll, hanem ha tudja kikerüli az akadályt vagy hátratolat stb.

A tanulság pedig nem az hogy az önvezető autók sz@rok, hanem hogy a jövőben erre is gondolni kell. Főleg azért mert ez még a teljesen önvezető autók korában is előfordulhat

(#80) #82729984 válasza dabadab (#69) üzenetére


#82729984
törölt tag

Úgy jött ide, hogy én csak a létező autókból tudok kiindulni. Minden más számomra olyan mint az ITER (fúziós erőmü) hogy az is olyan hogyha egyszer kész lesz akkor eljön a kánaán, csak amig nincs kész addig nem lehet vele számolni.

"Mert ott látszik, hogy még egy ilyen rendkívül korlátolt, egyszerű rendszer is milyen jól teljesít."

Azért azt vágod hogy valójában ez durva statisztika hamisítás ám?
Ugyanis a csak és kizárólag tökélesek körülmények között vezető gép teljesítményét veted össze az összes többi körülmény között vezető emberekével.

Hogy egy hasonlatot mondjak, nagyjából olyan mintha lenne egy robot orvos aki csak és kizárólag a legegyszerübb eseteket látja el (bevertem a könyökömtől a leforráztam az ujjamig), majd összevetnéd a statisztikáit olyan emberi orvosokkal akik szivátültetést végeznek vagy épp áttétes rákos embereket kezelnének, majd győztesen mutatnál a robotorvosra hogy bezzeg nála senki nem hal meg...

(#81) DraXoN válasza #82729984 (#80) üzenetére


DraXoN
addikt

Amerikában már van olyan biztosító ami az ilyen vezetési segéddel rendelkező járművekre olcsóbb biztosítást ad mint a hagyományosra, mert az eddigi tapasztalataik alapján jóval kevesebb a baleset azon típusú autókkal.

(itt most nem csak a tesla, hanem valamennyi fék és sávtartó asszisztenssel ellátott autót belevettek)

The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

(#82) dabadab válasza #82729984 (#80) üzenetére


dabadab
titán

"Úgy jött ide, hogy én csak a létező autókból tudok kiindulni"

Á, értem, tehát szerinted egy fejlesztés alatt álló technológiáról nyilvánvalóan úgy tudunk igazi állításokat megfogalmazni, ha azokat a kereskedelmben kapható, az adott technológiához csak érintőlegesen kapcsolódó termékekre alapozzuk. Ilyen szempontból tulajdonképpen a Tesla Autopilot még egész istenes választás volt, hiszen vehettél volna alapul mondjuk egy üveg Nutellát is - az sem önvezető autó, de lehet kapni.

DRM is theft

(#83) 0xmilan válasza dabadab (#82) üzenetére


0xmilan
addikt

:DDD
Tegyük hozzá, hogy a Tesla már a jelenlegi hardverével - illetve HW 2.0-tól kezdve - sok OTA frissítés után elvileg képes lesz a teljes önvezetésre. Ezzel szemben az üveg Nutellát hiába frissítgeted...

(#84) NandorHUN válasza Cathfaern (#1) üzenetére


NandorHUN
addikt

Miért, van aki azt gondolja, hogy gyakrolatban ebből lesz bármi is ~30 éven belül? :F

www.kamerapro.hu | FOTÓS TERMÉKEK SZÉLES VÁLASZTÉKA

(#85) Somatom válasza dabadab (#82) üzenetére


Somatom
veterán

Nyilván nem, de azért nem mindegy, hogy száz, vagy százezer autóban alkalmazzák azt a technológiát. Továbbá az sem mindegy, hogy egy szűk tesztkörnyezetben, vagy globálisan.

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#86) #06658560 válasza 0xmilan (#83) üzenetére


#06658560
törölt tag

A jelenlegi hardverével biztos nem, csomó érzékelő hiányzik belőle.

(#87) #06658560 válasza #82729984 (#80) üzenetére


#06658560
törölt tag

A Tesla autopilot (a rendkívül korlátolt rendszer ugyanis arra vonatkozott) nem steril tesztkörülmények között megy, hanem forgalomban. Így a baleseti statisztikája nem hamisított, nem steril.

(#88) Cathfaern válasza dabadab (#37) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Igazából én azért szórakozok mindig jót ezeken a topicokon, mert 7 évvel ezelőtt diplomamunka címén összeraktam egy olyan programot, ami képes volt egy darab szerencsétlen webkamera képe plusz a megtett út alapján az autó előtti úton megmutatni a legalább 10cm magas (vagy mély) akadályokat, valós időben (idő hiány miatt felvételek előre fel lettek véve és utólag kiértékelve, mivel volt olyan jármű amiből elmozdulást ki lehetett volna nyerni). Ja a megtett út úgy volt mérve, hogy egy másik webkamera fel volt szerelve a kocsi oldalára, és vette a kocsi mellé felrajzolt 10cm pontosságú skálát, és ebből lett interpolálva az elmozdulás :) Nyilván ha lett volna pontos adat kerékfordulatból pl., már pontosabb lehetett volna. A dolog akkoriban csak ott bukott el kicsit, hogy az akkori pontkövető algoritmusok nem túl jól kezelték azt, hogy a kamera halad előre (alapvetően arra voltak kifejlesztve, hogy a kamera áll, a vizsgált pont meg mozog). Emiatt csak elég alacsony sebesség mellett működött pontosan (kvázi parkolási sebesség). De kb. miután meglett a diploma fél évvel már megoldották ezt a problémát, csak nem volt kedvem aktualizálni a programot (tök más libraryt kellett volna használni hozzá). És az ég világon semmi bonyolult nem volt benne, egyszerű trigonometriai műveletek, plusz én se gondolnám magam egy zseninek, mindez kb. fél év alatt, heti pár óra munkával. Mások meg ezen dolgoznak éveken keresztül napi 8+ órában. Meg nem egy webkamera van szenzornak, hanem körbe van szórva az egész autó mindenféle szenzorral.
Ennek fényében amikor meglátok olyan kommenteket, hogy na majd a magyar utakon nem tud mit kezdeni a gödrökkel, akkor csak röhögni tudok :)

(#89) 0xmilan válasza #06658560 (#86) üzenetére


0xmilan
addikt

[link]
Milyen csomó érzékelő hiányzik?
Van 8 kamera, 12 ultrahangos távolság érzékelő plusz 1 radar. Ami "hiányzik", az a lidar. Musk szerint viszont nem is kell, mert kamerákkal bőven megoldható a probléma.
“Once you solve cameras for vision, autonomy is solved; if you don’t solve vision, it’s not solved … You can absolutely be superhuman with just cameras.”
Mostanában nem követem, de pár hónapja még ez az új rendszer is csak egy kamerát használt és a HW 1.0-val próbálták egy szintre hozni. Tehát a jelenlegi 8 kamerás rendszerben rejlő lehetőségek még nagyon nincsenek kiaknázva.

(#90) #82729984 válasza Cathfaern (#88) üzenetére


#82729984
törölt tag

"Ennek fényében amikor meglátok olyan kommenteket, hogy na majd a magyar utakon nem tud mit kezdeni a gödrökkel, akkor csak röhögni tudok "

Nem tudom, az a helyzet hogy én pl. olyanokat is szoktam gondolni hogy nem lehet bankoktól url átírással pénzt lopni, hogy az olyan nagy cégektől mint a yahoo vagy microsoft vagy sony nem tudnak sok milliárd accountot ellopni, hogy nem plain textben tárolják a jelszavakat 2017-ben, aztán mégsem igy van...
Vagy hogy a Volvo ütközés megelőző rendszere nem üti el az újságírót a nyilvános bemutatón, vagy a Tesla nem néz reklámtáblának egy nyergesvontatót stb.

Vagy hogy egy olyan nagy cég, mint a google, amelyik ugye azt a csuda okos autót fejleszti amit korábban valaki említett, az le tud gyártani egy közönséges mobiltelefont (nem autót, mobiltelefont) amin van operációs rendszer nem kattog, nem szineződik el a kijelzője stb.

Aztán valahogy mégsem megy, pedig azért ez nem egy űrtechnika.

Szóval "Mások meg ezen dolgoznak éveken keresztül napi 8+ órában" és a végeredmény sokszor semmit nem változik vagy rosszabb lesz :)

Egyszóval, ne nézd le azt aki aggódik amiatt hogy vajon felismeri-e az autó a kátyút és le tudja-e kezelni, mert lásd fentiek (és a listát nap estig lehetne sorolni), napjaink és főleg az informatika, gyakorlatilag arról szól hogy teljesen triviális dolgokat képesek elb@szni.

Csak mondjuk eddig maximum ideges lettél ha elsz@ródott a telefonod, míg itt ha becsókolod a nyerges vontatót akkor már ideges sem leszel (végülis ez akár pozitiv is lehet...)

(#91) btprg


btprg
senior tag

Én azt nem tudom felfogni, amikor egyesek tapsolnak minden ilyen technikai bullshitnek, rábíznák a puha kis testüket pár programozó által tákolt szarra 90 kilométeres sebességnél, meg a googléra hogy hova engedélyezi majd az eljutást a beavatkozásmentes önvezető autóval. Közben kötelező kamerákat meg egyebeket követelni minden autóba, hogy mindenkit azonnal bármiért felelősségre lehessen vonni. Esetleg a vécébe ne rakjunk kamerát, hogy azonnal kielemezze az okos órás app a produktumot?

Nóóórmális?? Ti komolyan önként csinálnátok 1984-et a világból, totális kontrollt mindenkinek? Meg a nagy túróst... Remélem hogy csak egy hangos törpe kisebbség vagytok, és nem fogják a normális emberek miattatok megszívni.

"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)

(#92) Tigerclaw válasza btprg (#91) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

Azt nem hiszem, hogy a Google fejlesztőinek célja az lenne, hogy megfigyelésre használja az önvezető autó projektet, de a jó célra használt eszközt más rosszra is használhatja. Azon csodálkoznék, ha a hírszerző szervezetek kihagynának egy ilyen ziccert és nem akarnának beépíteni valamilyen backdoort. Ráadásul az irányítását is átvehetik egy ilyen autónak.

Persze, ahogy mondják: azon a hídon is átmegyünk ha odaértünk. Most még jópár másik hídon kell átmenni mielőtt az jönne. Először kell egy jól működő rendszer, amire szvsz 5-10 évet még várni kell. El kell hogy fogadja mindenféle hatóság, országonként. El kell fogadtatni az emberekkel. Aztán le kell csökkenteni az árát, hogy ne csak Tesla-kba és más luxusautóba kerüljön be.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#93) dabadab válasza btprg (#91) üzenetére


dabadab
titán

"rábíznák a puha kis testüket pár programozó által tákolt szarra"

Igazad van, én is inkább M. Ricsire szeretném rábízni.

DRM is theft

(#94) 0xmilan válasza btprg (#91) üzenetére


0xmilan
addikt

> meg a googléra hogy hova engedélyezi majd az eljutást a beavatkozásmentes önvezető autóval

Ez nagyobb veszélyt jelent szerintem, mint hogy az önvezető autó balesetet okozhat. Az már most sem kérdés, hogy a szuperszámítógép 360 fokos kamerarendszerrel, közelség-szenzorokkal, radarral megtámogatva jobban fog vezetni, mint az ember.

[ Szerkesztve ]

(#95) Somatom válasza 0xmilan (#94) üzenetére


Somatom
veterán

Beszélgessünk erről akkor, amikor már jobban vezet. Jelenleg még nagyon messze van az olyan szituk megoldásától, ami egy jó sofőrnek egyáltalán nem okoz nehézséget. Aztán jöhet a következő lépcső, amikor a másik sofőr hibáját, vagy szabálytalanságát is képes lesz kezelni. Aztán jöhet a szándékos megtévesztések kezelése. Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát. A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni. Mondjuk, a 12 éves Vérpistike egy rajzolt terelőút táblával benavigálja a 40 tonnás robotkamiont a szomszéd Mari néni konyhakertjébe. Stb., stb.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#96) dabadab válasza Somatom (#95) üzenetére


dabadab
titán

"Jelenleg még nagyon messze van az olyan szituk megoldásától, ami egy jó sofőrnek egyáltalán nem okoz nehézséget."

Mindeközben a valóságban: [link] ;]

"Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát."

Ja, a hiányzó táblákat azt nagyon le bírják kezelni: [link]

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#97) Somatom válasza dabadab (#96) üzenetére


Somatom
veterán

Nem véletlenül írtam úgy, hogy egy "jó sofőrnek". Sejtettem, hogy lesznek hasonló reakciók béna sofőröket említve. Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette? Egyébként érdekes a szitu. Csak átpörgettem a videót, mert roamingban vagyok. Úgy tűnt, hogy nem derült ki a megfordulás oka. Lehet, hogy egy teljes utat elzáró baleset volt (senki sem jött szembe). Viszont, ettől még egyértelműen ott van a záróvonal, amin ugyebár nem szabad megfordulni. De, még ez az ostoba sofőr is megfordult. Vajon egy robotautó is megfordulna, vagy az utasaival együtt kivárná azt a pár órát, amíg egy rendőr felülbírálja a záróvonalat, vagy fel nem szabadítják az utat?

A másik szitu is érdekes. Mi lenne akkor, ha az Egér út, Fehérvári út kereszteződésben az elsöbbség adás táblát lopnák el? Onnantól az Egér úton haladó számára az főútvonal, vagy legalábbis jobbkezes. Balról meg érkezik a Fehérvárin az ólomszállító kamion a valós főútvonalon. Robotika annyi, család vasalva. Na, ki volt a hibás?

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#98) Tigerclaw válasza Somatom (#95) üzenetére


Tigerclaw
nagyúr

El tudom képzelni azt is, hogy lenne egy online adatbázis az összes tábláról, és az AI azt hasonlítaná össze folyamatosan azzal amit "lát". Azt kétlem, hogy olyan útra hajtana az AI, ami nincs az adatbázisában, de tényleg lehet elég sok olyan szituáció a nagyon hosszú 30-50 éves átmeneti időszakban, amihez talán a döntési jogot át kell adni az utasnak.

Pl. vegyünk egy önvezető taxit, ami balesethez dugóhoz ér. Több alternatíva jöhet szóba:

- Az utas inkább kiszáll és gyalog megy tovább.
- Várakoznak a dugónál / balesetnél, hogy hátha átjutnak időben.
- Alternatív útvonalat választanak, ami hosszabb.

Ezek között az AI nem tud dönteni, mert kiesik a hatásköréből. Ekkor megkérdezi az utast, hogy mi legyen. Rengeteg szituáció van, amire fel kell készíteni az AI-t és vicces módon a többsége azzal függ össze, hogy emberek által vezetett járművek között kell boldogulnia. Az ideális egy "zárt pályás" megoldás lenne, ahol csak önvezető autók mászkálnak. A motorosok és biciklisek meg külön úton mozognak.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#99) Cathfaern válasza Somatom (#95) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

"A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni."
Próbáltad? :)

(#100) #06658560 válasza Somatom (#95) üzenetére


#06658560
törölt tag

"Beszélgessünk erről akkor, amikor már jobban vezet."

Akkor épp itt az ideje, ugyanis a tömegek képességeinél már most jobban vezet tán a Tesla is!

"Aztán jöhet a következő lépcső, amikor a másik sofőr hibáját, vagy szabálytalanságát is képes lesz kezelni."

A Google évek óta nem csapja el az össze-vissza kacsázó, szabálytalan kerékpárosokat, szóval check.

"Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát."

Ezzel szemben az esetek java részében a humán sofőr az álló stop táblát sem képes feldolgozni! A kidöntött esetben megváltozó forgalmi rendet meg pláne, ahogy egy Tesco parkol´ban a jobbkéz szabállyal is mindig gondjai akadnak.

"A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni. Mondjuk, a 12 éves Vérpistike egy rajzolt terelőút táblával benavigálja a 40 tonnás robotkamiont a szomszéd Mari néni konyhakertjébe. Stb., stb."

Mutasd, mikor és hol történt ilyen!

"Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette?"

A jogsi megszerzése hol és mikor volt garancia arra, hogy az adott ember jó sofőr?

#98 Tigerclaw: Mégis miért kéne az önvezető taxinak behajtania a dugóba, balesetbe, illetve mit kell azon lekezelni, hogy ott a fuvar vége, ami olyan rendkívül bonyolult?

#91 btprg: Repülőre, metróra, vonatra stb. szoktál ülni? Ott ugyanis sok esetben nem 90km/h sebesség mellett bízod az életed pár programozóra, hanem annak többszörösénél. Apropó, autót használsz? Van benne ABS, ESP, elektromos rásegítésű szervó?Ha igen, hogy vagy képes az életed pár programozóra bízni, akár 90km/h felett?

[ Szerkesztve ]

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.