Hirdetés

Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • arnyekxxx

    veterán

    válasz Ctrl+Alt~Del #54042 üzenetére

    PA a színpadi hangosítás ami a közönségnek szól. Ha ampszimet használsz akkor az közvetlenül megy a keverőbe onnan a nagy végfokba onnan meg a hangfalhegyekbe a szinpad körül. Ha erősítőzöl akkor a mikrofonkábel megy ugyanide aminek a mikrofonja az erősítőd hangfala elé van rakva.

    Studio monitor az olyan erősítő/hangszóró összeállítás aminek az a célja, hogy minél többmindent visszaadon a felvételből anélkül, hogy színezné a hangot. Vagy hogy annyira elbaszott hangja legyen, hogy ha azon jól szól a felvétel akkor mindenen jól fog szólni (ez tipikusan az a yamaha doboz ami kb minden studioban ott van

  • arnyekxxx

    veterán

    válasz Ctrl+Alt~Del #54042 üzenetére

    Cab az a láda amit a fejre kötnek. Kb mindegyik máskép szól, a benne levő hangszórótól, az anyagától meg a felépítésétől függően. Azonos márka azonos modelljei között is van különbség pl attól, hogy más évben gyártott ugyanolyan hangszórókkal készült.

    A hangján kívül van még a teljesítménye és az ellenállása, csöves fejet csak a hozzá passzoló ládára szabad dugni, 8ohmos kimenetet 8ohmos ládára 16-ost a 16-osra. Tranzisztoros fejnek mindegy. És persze 100w-os fejet nem kötünk rá 20wattos ládára és tekerjük fel maxra de ez gondolom evidens :)

    a láda baromira befolyásolja a hangot, egyrészt nélküle a gitárhang (főleg a torzitott) egy értékelhetetlen zsizsegés, másrészt alapvetően megváltoztatja a hangot egy ládacsere ugyanazzal az erősítővel.

    [ Szerkesztve ]

  • X2N

    őstag

    válasz Ctrl+Alt~Del #54042 üzenetére

    Érdemes onnan elindulni ahol kezdődött, kb a késő 1920-as évektől, elkészültek az első kis teljesítményű elektroncsöves erősítők zenekari használatra(akusztikus gitár/hawaii gitár), jellemzően ezek 10W alatti A osztályú erősítők voltak egyszerű tiszta hanggal, aztán 1949-ben Leo Fender készített egy 50W-os erősítőt sokkal nagyobb hangszórókkal, emiatt a zenészek nagyobb hangerőn kezdtek el játszani ahol már elkezdett a hangszóró is torzítani, ez a a sound része lett. Ezeket az erősítőket egészen addig fejlesztették amíg eljutottak a 4x10-es kombóig. Akkoriban jóformán csak a Fender gyártott ilyen erősítőket, közben Angliában 1962-ben Jim Marshall látva az elképesztő keresletet a zenészek körében a Fender erősítők iránt egy mérnökkel Ken Bran-el összerakták a JTM-45-öst, az akkor ottani elérhető elektroncsövekből, az erősítő 45W RMS teljesítményt adott le, a kapcsolás a Fender Bassman erősítőn alapult(nem másolat!!!!), mivel akkoriban a hangszórók jellemzően 25-30W teljesítményt voltak képesek elviselni, és a legenda szerint egy kombóban kipróbálva az erősítőt a hangszórót képes volt tönkretenni az erősítő ezért ők is 4db hangszóróm(12") mellett döntöttek, és fej-láda szettben kezdték el árulni(ennek a kialakításnak a hordozhatóságon kívül még az az előnye hogy az előfokcsövek hajlamosak voltak mikrofóniásak lenni, ezért nem célszerű beépíteni egy kombóba közvetlen a hangszóró mellé :DDD , szóval a fejet el lehetett szeparálni a ládától, ezt megakadályozva, persze a jó gitáros mit csinál? fogja és felteszi a fejet láda tetejére... ;]
    Aztán persze készítettek a következő pár évben még nagyobb teljesítményűeket mert volt rá igény, 50W, 100W, a többi már történelem. Egyébként egy ilyen 100W-os marshall fej jellemzőn ilyen 140-150W teljesítményt ad le RMS-ben szóval elég nagy teljesítmény, és ennél többet elektroncsöves erősítőből már nemigazán lehet gazdaságosan készíteni. Ma már persze vannak olyan brutál végtetraódák mint a KT150, abból 2db-lead 150W-ot, szóval 4-6-db-al már basszus erősítőt is lehetne csinálni, igaz lenne vagy 50kg. Akkoriban még nem voltak kifejezetten koncert hangosításra eszközök, végerősítők, PA hangfalak, ezért a zenekaroknak kellettek ezek a "nagy" teljesítményű gitárerősítők.

    PA-Power amp, végfok, teljesítményerősítő, ahogy tetszik, ezek nagy teljesítményű(ki gondolta volna)(Ma már D osztályú, régebben AB) félvezetős végfokok, vonal szintű jel bemenettel, amit keverőpultról szoktak meghajtani, előfokot nem tartalmaz mert nincs rá szükség mivel a jel sokkal erősebb mint egy gitárnál ahol jellemzően csak 400mV-okról beszélhetünk és ha 5m-nél hosszabb kábelen akarjuk átvinni a kapacitások miatt már a magasfrekvencia vágva lesz és a jel is gyengül. Elhelyezése rendszerint a hangalak közelében lesz mert a hangfal kábeleknek elég nagy teljesítmény-t kell átvinniük, ezért nem fognak 50-60m-es hangfalkábeleket készíteni(ha megnézed a gitárláda hangfal kábeleket megérted miért...)

    Stúdió monitor-na ez viszont már stúdiós cucc, arra való hogy az éppen keverendő anyagon minden hibát kitudj hallgatni. Ezt azt jelenti hogy a frekvencia menete elég lineáris lesz mind az erősítőnek, mind a hangszórónak, az erősítők és hangszórók eléggé színezik alapesetben a hangot, lást Hifi elterjedése a 70-es években V karakterisztika boomboxok stb. Ezen zenét hallgatni nem lesz kellemes(és nem is erre van) hosszabb távon, mert az emberi fül kedveli ha színezett a hangot, azt találja kellemesnek, ahogy a páros felharmonikus torzítást elektroncsöves erősítőknél. Ezekben a hangdobozokban jellemzőn 2 hangszóró lesz egy magas és egy a közép(a nagyon hi-end-ben talán 3 is a milliós cuccoknál) mert a keresztváltót nagy kihívás megcsinálni egy 3 utas hangfalrendszernél, ezért inkább a bevált 2 utas-t választják. A stúdió monitorokban van eleve beépítve erősítő, az egész rendszer egybe van tervezve, így csak vonalszintű jel kell a meghajtásához, csak bedugod a pc hangkártya, line out-ba. Ezekkel a stúdió monitor hangfalakkal egyébként szerintem csak az a baj hogy a szoba akusztika is beleszól a hangba, otthon nem tudsz stúdió szobát csinálni, hacsak rá nem szánsz 1-2 millió forintot, és falazod be az ablakokot a lehalgató szobában...stúdiók szoktak képet feltenni hogy nekik sikerült jó akusztikát csinálni úgy hogy van ablak is...nagy kihívás. De otthonra alapvetően elég lehet egy stúdió fejhallgató is csak azzal mg hosszabb távon nem lehet dolgozni(45perc max) mert nagyon fárasztja a fület.

  • arnyekxxx

    veterán

    válasz Ctrl+Alt~Del #54042 üzenetére

    Fej: itt azért fontos, hogy csöves fejet terhelés nélkül tilos bekapcsolni, vagy hangfalat vagy loadboxot rá kell dugni bekapcsolás előtt.

    [ Szerkesztve ]

  • arnyekxxx

    veterán

    válasz Ctrl+Alt~Del #54042 üzenetére

    Powerampot szerintem senki nem nevez PA-nak, de egyébként van ilyen is gitárra, rackes cuccoknál van külön előfok meg végfok.

    itt pl egy marshall végfok előtt van egy mesa meg egy marshall előfok meg egy effekt

  • espista

    senior tag

    válasz Ctrl+Alt~Del #54042 üzenetére

    Csak a félreértések elkerülése miatt. Ez a hangszóró:

    Romani ite domum!

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés