2024. április 22., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar

Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.

[ ÚJ TESZT ]

Ahogy én látom az európai helyzetet

Egy autót, ami ötvözi a jól bevált régit, a modern újjal. Ami nem szélsőség, hanem valahol az arany középút. Amiről sokan nem gondolnák, de egy ikon és ami egy olyan filozófia szerint készül, amivel valóban zöldebbé lehetne tenni a bolygót. Hölgyeim és Uraim a japán autógyártás egyik csúcsa, a Corolla legújabb modelljének bemutatása következik, előtte egy kis véleménnyel a jelenlegi autóipari helyzetről.

Régóta nem írtam címlapos cikket a Logout hasábjaira, de most van egy téma, ami nagyon régóta érik bennem. Több éve tervezgetem, hogy megírom és mint Gabriel García Márquez a 100 év magányt, úgy én is leültem is megírtam - majdnem egyben -. 😊

Mielőtt azonban magára az autóra térek engedjétek meg, hogy kiírjam magamból azt, ami évek óta gyűlik bennem a zöldségről, jelen esetben az e-autózás elfajulásáról. Akit csak maga az autó érdekel, már lapozhat is a következő oldalra.

Pár éve, talán már egy évtizede is várakozva tekintettem az e-autózásra mint egy kiegészítő alternatívára a közlekedésben, mivel számtalan hely van, ahol valóban hasznos és előnyösebb, mint a hagyományos autók: például a városi ingázás, belvárosban bóklászás, stb. Rengeteg gyermekbetegségtől szenvedett és szenved a technológia, de bíztam abban, hogy szépen kiforrja magát, megtalálja a helyét a piacon, jó kiegészítője lesz a robbanómotoroknak.

Aztán elkezdődött valami nagyon furcsa folyamat. A politika (itt gyakorlatilag az EU-s politikáról beszélünk) elkezdett beavatkozni a piaci mechanizmusba. A klímaváltozás valós rémképét összemosták az e-autózással és a belsőégésű motorokat kiáltották ki az ősellenségnek. És milyen igaz is. A klíma biztosan azért változik, mert a svéd kisnyugdíjas Euro 6-os motorja szennyezi a levegőt és véletlenül sem azért, mert mondjuk Kínában egy nagyobb iparváros több káros anyagot tol ki a levegőbe, mint némely európai ország összesen. Így aztán elhitették velünk, hogy az átállás nem várhat tovább, azonnal meg kell lépni, mert enélkül ki fog pusztulni az emberiség és az unokáink fogják meginni a levét a főztünknek.

Egyrészt olyan mértékű állami szubvenciók kezdtek el ömleni a szektorba, hogy ösztönözzék a vásárlást és a fejlesztéseket, amelyekre azelőtt sosem volt példa. Ez még csak hagyján mert azon kívül, hogy piactorzító hatása van, nagy gondot nem okozott volna, azonban idióta politikusaink kitalálták, hogy ezzel együtt építsük le a hagyományos autógyártást és elkezdtek olyan szabványokat és előírásokat kitalálni, ami olyan versenyhátrányba hozta az EU-s autóipart (ami elvben a sajátjuk), amit valószínűleg sohasem tud már ledolgozni. És mit kaptunk mi? Hát, nagyjából semmit, több okból sem.

Egyrészt elárasztották a piacot a béta autók, amelyek gyakorlatilag nem voltak megbízhatóak, de piacra kellett dobni őket. Másrészt egy valamire való elektromos autót újonnan nem lehet megkapni 15 millió forint alatt, de inkább 20 millió felett van ez a határ. Végül pedig megint sikerült eljutni oda, hogy böhöm nagy elektromos SUV-ok róják az utakat, amelyek bárminek mondhatóak, csak környezetbarátnak nem.
Persze azért a gazdagok is pofán lettek csapva, mert volt itt az elején ingyen parkolás, meg kedvezményes töltés, aztán ezekből az előnyökből is minden elpárolgott. Az EU autópiaca ott áll, hogy sikerült leépíteni azt, amiben előnyünk volt a világhoz képest, de legalább a potenciális vevők is belátták, hogy köszönik, de nem kérnek 30 milliós autókat jobb esetben 400km-es valós hatótávval, béta szoftverekkel, nulla szervízhálózattal. Gratulálok. Ráadásul egy olyan technológiát sikerült promótálni, amiben soha az életben nem lesz előnyünk egy nagyon prózai ok miatt. Mégpedig, hogy az akkumulátor gyártáshoz szükséges alapanyagok nem, vagy csak minimálisan találhatóak meg Európában, és ezeket pont a legnagyobb konkurenstől, Kínától kell beszereznünk.


Talán az egyedüli autógyártó akinek valós előnye van az e-autózás terén.

Sikerült a kilóra megvett vagy teljesen tudatlan és tájékozatlan politikusainknak egy olyan csapdát állítani, amiből valószínűleg soha nem fogunk kijönni vagy legalább is amíg a jelenlegi E autózás lesz a divat, addig nem. Nem tanulták meg, hogy a szélsőségek sohasem jók. Amit erőszakkal kell átvinni, az sohasem fog megmaradni, mert az emberek összességében tudják, hogy mi jó nekik és nem fogják elfogadni a rossz megoldást, ha van jobb.

Érdekes, hogy anno, amikor kijöttek a ma ismert okostelefonok (iPhone, Android) egyik állam sem fizetett a vevőknek, hogy ugyan térjünk már át, mert ez a jövő, ettől lesz jobb a produktivitás, ettől lesz meredekebb a GDP növekedés görbéje.
De nézhetünk egy példát a közlekedésből is: például a ló/élő állat vs autó. Ott is magától történt az átállás, senki nem kényszerített senkit, csak ki kellett várni azt a 30-40 évet, amíg kiforrta magát a technológia. A mostani átállást nem volt hajlandó megvárni a politika és sajnos ezért nagyon nagy árat fogunk itt fizetni Európában, amikor a millió kínai meg egyéb távol-keleti gyártó megöli a legendás európai autógyártást és félő, hogy eljön az idő, amikor a BMW majd a Geely egyik almárkája lesz, mint most a Nokia a HMD-nek. 15 éve ezt senki nem hitte volna, de mégis bekövetkezett.

Arról már nem is tennék említést, hogy nem tudom mennyire etikus exportálni a szemetet. Gondolok itt arra, hogy az elhasznált akkumulátorok újrahasznosítása nem megoldott ipari mennyiségben és tartok tőle, hogy ezeket nem a norvég fjordok mellé fogják elásni, hanem valami eldugott afrikai ország nyomornegyede mellé. Erről kevés szó esik, de a valóság biztosan ez lesz. Azt meg már fel se hozzuk, hogy érdemes megnézni pár videót, amivel tele van az Internet, hogy az akkumulátor gyártáshoz felhasznált alapanyagokat kik és milyen körülmények között termelik ki, plusz egy akkumulátor gyár környezeti terhelése sem piskóta.

No, de nézzük meg mit is csinálnak a japánok, azon belül is a Toyota, amelyik végülis mégiscsak a világ legnagyobb autógyártója.

A Toyota az a gyártó, ami lassan halad, de biztosan. Nem ugrik bele vakon olyanba, amiben nem biztosak 100 százalékig. Ilyen volt például a sáv tartó asszisztens, ami már rengeteg autóban megtalálható volt, mire bekerült mondjuk egy Corollába, de említhetnem a Carplay-t stb. Az utótesztekben mindig lehúzzák a Toyotát, hogy így meg úgy elavult meg lemaradott, de azt sosem említik, hogy ami viszont belekerül az autóikba, az működik is.

És ez igaz a hajtásláncra is. A Toyota több évtizede fejlesztegeti a hibrid rendszerét, ami autós szakértők szerint is még mindig a világ legjobbja, legyen szó bármelyik fajtáról. És szerintem ebben a technológiában az a legcsodálatosabb, hogy nem radikális, hanem mindkét technológiának ötvözi az előnyeit. Mert ha kell, megy elektromosan, ha kell, megy hosszú távon gazdaságosan; öt perc megtankolni de keveset fogyaszt, nem nehezek mert nem nagy az akkumulátor. Amolyan minden az egyben. Nemhiába veszik is mint a cukrot világszerte. Azért évente eladni több mint tízmillió autót, aminek már több mint a fele hibrid, az nem kis teljesítmény. És nem hiába vannak még mindig hosszas várólisták bizonyos modellek iránt.

Kicsit más tészta, de azért idevág és mint autószerelmes muszáj megemlítenem, hogy a Toyota megajándékozta az emberiséget az elmúlt négy évben egy Supra-val ami egy pengeéles sportautó, egy GR86-al, ami olyan élményt ad, amit harmincmillión innen kb. semmi, és egy GR Yaris-al, ami a semmiből jött és nem győztek eleget gyártani, így mielőtt eladtak volna belőle huszonötezer darabot, bejelentették a folytatást. Talán van valami a japán munkaszervezésben, ami inkább alulról építkezik és nem egy ember mondja meg az irányt, aki ha épp nem oda való, elég gyorsan a süllyesztőbe tudja navigálni a céget.

Remélem kellően provokatív voltam, de engem is provokáltak az elmúlt jó pár évben a tömény hülyeséggel a politikusaink és a különböző lobbicsoportok, úgyhogy ennyit kérlek engedjetek meg. A legjobb az lenne ha a két technológia járhatná a maga útját és élhetne egymás mellett, egymást kiegészítve békességben. Most viszont jöjjön a teszt magáról az autóról.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.