Bevezető
Bevezető:
Ebben a részben jelen korunk órásait tekintjük át. Kezdésnek nézzük meg a hajók tulajdonosait.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Típus: Magán vállalat
Ipar: Szállítás, hajózás
Alapítva: 1987
Központ: Genf , Svájc
Weboldal: MSC Cruises
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anyavállalat: The Walt Disney Company
Típus: Leányvállalat
Ipar: Szállítás, hajózás
Alapítva: 1995
Központ: Port Canaveral, Florida, United States
Weboldal: Disney Cruise Line
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Típus: Magán vállalat
Ipar: Szállítás, hajózás
Alapítva: 1972
Központ: Doral, Florida, United States
Weboldal: Carnival Cruise
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anyavállalat: Chandris Line
Típus: Leányvállalat
Ipar: Szállítás, hajózás
Alapítva: 1989
Központ: Miami, Florida, United States
Weboldal: Celebrity Cruises
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Típus: Magán vállalat
Ipar: Szállítás, hajózás
Alapítva: 1966
Központ: Miami-Dade County, Florida, United States
Weboldal: Norwegian Cruise Line
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Típus: Magán vállalat
Ipar: Szállítás, hajózás
Alapítva: 1968
Központ: Caribbean Way, Miami, Florida, USA
Weboldal: Royal Caribbean International
MSC Splendida
MSC Splendida
A hajó:
Az MSC Splendida a Fantasia-osztályú hajók közé tartozik. Az osztály nevét az MSC Fantasia névre hallgató óceánjáróról kapta, mely a Splendida testvérhajója.
A hajó tulajdonosa és üzemeltetője a MSC Cruises. A kivitelező az STX Europe AS hajógyár volt, ők építették többek közt az Oasis Of The Seas, és az Allure Of The Seas óceánjárókat is.
A Splendida neve eredetileg MSC Serenata lett volna, de mivel az üzemeltető szerint ez a név nem hangsúlyozta ki kellőképpen a hajó szépségét és eleganciáját, így 2007 májusában átkeresztelték MSC Splendidára.
A hajó testvérével együtt az MSC Fantasia-val a legnagyobb, még európai tulajdonban lévő óceánjárók.
Jellemzők:
A hajó hossza 333,3 m, azaz hosszabb, mint az Eiffel torony hosszában, magassága 66,8 m, akkora, mint egy 23 emeletes felhőkarcoló, súlya 138 ezer tonna. A két propellere egyenként nagyobb, mint egy kétemeletes busz, a fesztávjuk 6 m, együttesen 23,3 csomóval tudják mozgatni a hajót.
Az MSC Splendida teljes területe 450 000 négyzetméter, ami körülbelül megegyezik 60 focipálya területével, ha hozzászámoljuk az 55 000 négyzetméter használható emeleti teret, akkor is nagyobb a területe, mint a Versailles Palotának.
Az 1600 üléses Strand Színház egyedül elfoglal 2000 négyzetmétert, ami 8 teniszpályának felel meg.
Közel 1700 négyzetméter területet szántak a fényűző MSC Aurea Spa-nak, további 1000 négyzetméter a Királyi Palm Kaszinónak és 400 négyzetméter kizárólag a gyermekek birodalma.
Az MSC Splendida 3959 vendéget tud elszállásolni, és három emberre jut egy fő a legénységből.
A vendégek igazi wellness paradicsomban érezhetik magukat. Erről 5 úszómedence, ezen belül 1 fedett medence, a lenyűgöző Aqua Park, valamint 12 pezsgő medence gondoskodik.
Összesen 1 637 kabin található az MSC Splendida fedélzetén. Ennyi vendégszobával még a híres New York Waldorf-Astoria Hotel sem rendelkezik.
A kabinok 82%-a külső kabin, összesen 1 256 kabin rendelkezik saját terasszal. A hajón 107 lakosztály található, melyből 99 a luxus MSC Yacht Club zónájához tartozik. Mozgássérültek részére 43 különlegesen felszerelt kabint alakítottak ki.
A 18 fedélzethez 25 különböző lift vezet, melyekből kettő panoráma lift. A hajó pazar díszítéséhez 43 egymással harmonizáló színt használtak fel.
A 17 000 négyzetméternyi szőnyeg elég lenne a londoni Trafalgar Square és a New York-i Times Square befedéséhez is. A hajó pompájának és a gyönyörű belsőépítészeti megoldások kiemeléséhez összesen 65 000 villanykörtét használtak fel.
A Splendida mai napig szeli a vizeket, a De Mallorca , Valencia , La Goulette , Izmir és Marmaris és Atlanti-óceáni kikötők, beleértve a Casablanca , Santa Cruz De Tenerife és Funchal útvonalakon halad
Videó:
Adatok:
Üzemeltető: MSC Cruises
Építő: STX Europe
Ára: 550.000.000 $
Első út: 2009. július 11
Fajtája és típusa: Fantasia-osztályú hajó
Űrtartalom: 133.500 GT
Hossz: 333,30 m
Szélesség: 37,98 m
Magasság: 66,81 m
Merülés: 8,29 m
Fedélzetek száma: 18
Teljesítmény: 53.640 Le
Sebesség: 21 csomó (39 km / h)
Befogadóképesség: 3900 utas + 1313 személyzet
Carnival Destiny
Carnival Destiny
A hajó:
Carnival Destiny egy óceánjáró hajó, melynek tulajdonosa és üzemeltetője a Carnival Cruise Lines hajózási vállalat. A Destiny 1996-ban, mikor is megépült, a világ legnagyobb űrtartalmú utasszállító hajója lett, űrtartalma átlépte a 100.000 Brt-t. A hajó megépítését az Olasz Fincantieri vállalat kivitelezte.
A hajó megépülésével hozták létre a Desitiny-osztályt, melyben további négy hajó tartozott bele név szerint a következők; Carnival Triumph, Carnival Victory, Costa Fortuna, és a Costa Magica.
Jellemzők:
A Destiny meghajtásáért változtatható irányú hajócsavarok felelnek. A hajót 2005-ben felújították, kapott három medencét, kialakítottak klubokat, kaszinót, és egy vámmentes részt. 2009-ben egy olasz kapitányt kapott a hajó Roberto Leotta személyében. 2010-ben újabb felújításon esett át, kicserélték a tévéket, és felújították a medencéket. A Destiny ma is szeli a vizeket, sok ezer utas igényeit kielégítve.
A hajó szolgáltatásai; 7 étterem, pizzéria, grill, 5 bár, 3 emeletes színház, medencék, spa, szauna, gőzkamra, masszázs, szépségszalon, aerobik terem, edzőterem, futópálya, sportpálya, kaszinó, diszkók, könyvtár, kártyaszoba, bevásárló utca, fotókiállítás, internetkávézó, gyermekjátszótér, és virtuális játékterem.
Videók:
Adatok:
Üzemeltető: Carnival Corporation & Plc
Építő: Fincantieri, Italy
Ára: 400.000.000 $
Első út: 1996. november 24
Fajtája és típusa: Destiny-osztályú hajó
Űrtartalom: 101.000 GT
Hossz: 273 m
Szélesség: 36 m
Merülés: 8.3 m
Fedélzetek száma: 17
Sebesség: 22.5 csomó (42 km/h)
Befogadóképesség: 2,642 utas + 1040 fő személyzet
Disney Dream
Disney Dream
A hajó:
A Disney Dream a Disney Cruise Line harmadik hajója, testvérei a Disney Magic és a Disney Wonder. Idén készül el a negyedik hajójuk a Disney Fantasy, mely március. 21-én indul első útjára, és a Dream testvére lesz. A Dream 2011.január 29-én indult első útjára, a kapitánya Tom Forberg volt.
Kezdetek:
A Disney Cruise Line 2007 februárjában jelentette be, hogy bővítik flottájukat két új hajóval, mely nagyobb lesz az addigi Magic-nél és Wondernél is. A hajó építését a Német Meyer Werft hajógyár kivitelezte a Papenburg-i székhelyén, a munkálatokat 2009-ben kezdték meg.
Első útjára 2011. január 26-án került sor, amely érintette a Bahama-szigeteki Nassau-t és a Disney privát szigetét a Castaway Cay-t.
A Disney Dream megépülése után bekerült a világ 10 legnagyobb hajója közé, és egyben a 3. leghosszabb hajó lett a világon.
A hajó 40%-al lett nagyobb két testvérénél, 340m hosszú és 128.000 GT az űrtartalma. A Disney hajók egyik jellegzetessége az egyéni dallamokat megszólaltató kürt, mely minden hajón jelen van.
A jellegzetes Disney hajó kürt hangok:
Szabadidő,szolgáltatások:
A Disney Dream sok szolgáltatással próbálja kielégíteni utasai igényeit, többek közt a fedélzeten mini golfpálya, gyalogossáv, digitális sportszimulátorok, foci pálya, kosárlabda pálya, asztali tenisz, valamint a gyermekek számára két kisebb sportpálya van fönntartva.
A hajón egy 765 méter hosszú csúszda található, melynek neve "The AquaDuck", e mellé van még 3db medence. A hajón van egy Oceaner Club nevezetű szórakoztató központ gyerekeknek, ahol felügyelet mellett 4 fajta játéktér közül választhatnak a fiatalok.
Videó:
Adatok:
Üzemeltető: Disney Cruise Line
Építő: Meyer Werft , Papenburg , Németország
Első út: 2011. január 26
Fajtája és típusa: Cruise hajó
Űrtartalom: 128.000 GT
Hossz: 340 m
Szélesség: 38 m
Merülés: 7,9 m
Fedélzetek száma: 16
Sebesség: 22 csomó
Befogadóképesség: 4000 utas + 1458 személyzet
Celebrity Eclipse
Celebrity Eclipse
A hajó:
A Celebrity Eclipse nevű óceánjáró, mely a Solstice osztályba tartozik, a Celebrity Cruises hajózási társaság tulajdonában van, melynek központja Miami-ban található. Testvérhajói a Celebrity Solsticea, Celebrity Equinox és a Celebrity Silhouette.
Az Eclipse súlya 122 000GT, 2852 utas és ~1270 fő személyzet számára van hely. A hajó kivitelezése 2009. január 23-án kezdődött meg, és 2010. februárjában készült el. Hossza 314m, szélessége 36,80 m, merülése 8,3 m.
Szolgáltatások:
Az utasok számára különböző rendezvények annak a hajón, valamint több étkezésre szolgáló helység, ahol kedvük szerint válogathatnak az ételekből. A hajó fedélzetéén található többek közt Aquapark, szolárium, és füvesített terület is, ahol valódi fű van telepítve. A füvesített részen minigolfpálya és tekepálya is található.
Az Eclipsenek van egy speciális része is, ahol üvegeket formáznak, a hely neve Hot Glass Show. Ezen a helyen üvegfújó szakemberek üvegeket formáznak tetszőleges tárgyá. További lehetősége a kikapcsolódásra a medencék és a kaszinók, valamint a hajónak van saját színháza, martini bárja, ajándékboltjai, könyvtára, és művészeti galériával is rendelkezik.
2010. április 26-tól a hajó rendelkezik internet kávézóval és Apple termékeket forgalmazó bolttal is.
Egyéb, érdekességek:
2010-ben az Izlandi vulkán kitörésekor, az Eclipse-t használták, hogy 2000 brit turistát kimentsenek.
Videó:
Adatok:
Üzemeltető: Celebrity Cruises
Építő: Meyer Werft , Papenburg
Ára: 750.000.000 $
Első út: 2010. február 28
Fajtája és típusa: Solstice-osztályú hajó
Űrtartalom: 122.000 GT
Hossz: 314,8 m
Szélesség: 36,80 m
Merülés: 8.3 m
Fedélzetek száma: 17
Teljesítmény: 90.120 Le
Sebesség: 24 csomó (44 km / h)
Befogadóképesség: 2,852 utas + 1271 fő személyzet
Norwegian Epic
Norwegian Epic
A hajó:
A Norwegian Epic a világ harmadik legnagyobb óceánjárója bruttó űrtartalom tekintetében, ami jelen esetben nem kevesebb, mint 155.873 GT , összehasonlításképpen a Titanic ~46.000 GT bruttó űrtartalommal rendelkezett. Tulajdonosa a Norwegian Cruise Line hajózási vállalat, a hajó építését az STX Europe hajógyár kivitelezte. A hajó felülmúlja a Jewel-osztály képviselőit, ami az üzemeltető kisebb hajóit tartalmazza melyek hozzávetőlegesen ~60.000-90.000GT bruttóűrtartalommal rendelkeznek.
Első útjára 2010. július 24-én került sor, az úti cél New York volt, ahova Southampton-t érintve érkezett meg július 1-én. Ez volt a legnagyobb hajó, mely valaha a New York-i személyhajó terminálban horgonyzott. Az Epic-en 4100 utas fér el, minden az óceánra néző kabin terasszal rendelkezik.
Nagyításhoz kattints a képre!
Jellemzők:
A hajó rendelkezik vízi élményparkkal, bowlingpályával, egy -8C hőmérsékletű jégbárral, és egy szikla mászófal. Továbbá 14 étterem, bárok ás kávézók, gyerekklubok és medencék, cirkusz, fitneszterem, könyvtár, két emeletes videójátékterem, diszkó,napozóterasz, pezsgőfürdők, és gőzfürdők is. A hajón áramellátásáért hat löketű, MAK gyártmányú dízelmotorok felelnek összesen 79,8 MW teljesítménnyel.
2010. május elején tűz ütött ki a hajón, a tüzet sikerült megfékezni, nagyobb kár a vezetékeket érte, de hamar kijavították a hibákat. Az esetet a rendőrség vizsgálta, mert fölmerült a gyújtogatás gyanúja.
Az Epic most is szállítja utasait, különböző helyekre, egy hetes utakkal, ilyen pl a Kelet-karibi hajóutak, de Barcelonában , Rómában és Marseille-ben is megáll.
Videó:
Adatok:
Üzemeltető: Norwegian Cruise Line
Építő: STX Europa
Első út: 2010. június 24
Űrtartalom: 155.873 GT
Hossz: 329,94 m
Szélesség: 40,54 m
Merülés: 8,7 m
Fedélzetek száma: 19
Teljesítmény: 108.000 Le
Sebesség: 22 csomó (41 km / h)
Befogadóképesség: 4,100 utas + 1708 fő személyzet
Navigator of the Seas
MS Navigator of the Seas
A hajó
A Navigator of the Seas, a Royal Caribbean International hajózási vállalat tulajdonában lévő óriás óceánjáró. 2002-ben mikor megépült a világ legnagyobb óceánjárója volt mindaddig míg a Queen Mary 2 el nem vette a címet tőle 2004-ben. A hajót a Finnország-i, Aker Finnyards a Turku építő vállalat kivitelezte, súlya 138.279 GT (bruttó tonna), hossza 311 méter.
A Navigator a Voyager-osztály tagja, amelybe még 4 hajó tartozik, ezek név szerint a Voyager of the Seas, Mariner of the Seas, Explorer of the Seas, és az Adventure of the Seas.
A hajó 2007 áprilisban az Angliai Southampton-ból indult, és a Földközi-tengeren sétahajózásra használták. A Navigator télen Floridában 4-5 éjszakás sétautakat kínál.
Több, mint 3 millió amerikai dollár értékű művészeti alkotást található a hajón, legtöbbjük a lépcsőházak és a nyílt helységek területén. A hajó sétánya napszaktól függően változtatja színeit.
Szolgáltatások:
A Navigatoron sok mód van a szabadidő eltöltésére, ilyen többek közt a jégkorcsolya pálya, mászófal, kávézók, 5db étterem, futópálya, medencék, fitneszközpont, kaszinó, színház, kilenc lyukú golfpálya, panoráma étterem és a diszkó.
Videók:
Adatok:
Üzemeltető: Royal Caribbean International
Építő: Aker Finnyards in Turku, Finland
Fajtája és típusa: Voyager-osztályú hajó
Első út: 2002
Űrtartalom: 138,279 GT
Hossz: 311,1 m
Szélesség: 49,1 m
Fedélzetek száma: 15
Teljesítmény: 56.000 Le
Sebesség: 22 csomó (41 km/h)
Befogadóképesség: 3,114 utas + 1213 fő személyzet
Freedom of the Seas
MS Freedom of the Seas
A hajó
A Freedom a Royal Caribbean International hajózási vállalat tulajdona és egyben ez a vállalat is üzemelteti. A hajó jeles képviselője és egyben névadója a Freedom osztálynak. A Freedom a finnországi Aker Finnyards in Turku hajógyárban épült.
2006-os megépülésekor a legnagyobb utasszállító hajó volt a világon, a címet a Queen Mary 2-től vette el.
Ugyan a hajó a vízvonalánál 2,4 méterrel keskenyebb, 6 méterrel rövidebb, és lassabb is a Queen Mary 2-nél, viszont a bruttó űrtartalma nagyobb ~3000 GT-vel, címét 2009-ig meg is őrizte.
A hajót 2006 április 17-én Hamburgba vitték, hogy átadás előtt átnézzék és kijavítsák az esetleges problémákat. Április 24-én visszahajózott Osloba, hogy a hajót hivatalosan is átadják a Royal Caribbean International vállalatnak. Első transzatlanti útjára május 3-án indul a Southampton-i kikötőből és május 12-én meg is érkezett New York-ba, ahol a hivatalos névadási ceremóniát tartották meg.
Első hivatalos útjára június 4-én került sor, mikor is a karibi térség fele vette az irányt, érintve Mexikót, a Kajmán szigeteket, Jamaicát, Labadeet és végül Haitit a Royal Caribbean International vállalat privát üdülőhelyét.
2011-ben kisebb felújításokat végeztek el a hajón, érintőképernyős készülékekkel és 3d-s moziteremmel szerelték föl.
Belső, szolgáltatások:
A hajó rendelkezik egy 136 méter hosszú sétánynál, amit kétoldalt különböző boltok, butikok szegélyeznek. A fedélzeten három részre vannak osztva a medencék, felnőtt, gyerek és a vízipark medencéi. A Freedomon pezsgőfürdőzésre is van lehetőség valamint, több kávézó, fagylaltüzlet, pizzéria, pub és vámszabad termékeket árusító üzlet is található.
Sportolásra is van lehetőség, erre a célra van a jégkorcsolyapálya, mászófal, minigolf, és kosárlabdapálya is. A szobák síkképernyős tévékkel vannak felszerelve és wifi kapcsolat is rendelkezésre áll.
Videók:
Adatok:
Üzemeltető: Royal Caribbean International
Építő: Aker Finnyards in Turku, Finland
Fajtája és típusa: Freedom-osztályú hajó
Első út: 2006, június 4
Űrtartalom: 154.407 GT
Hossz: 338,91 m
Szélesség: 38,60 m
Magasság: 63,7 m
Fedélzetek száma: 18
Teljesítmény: 102.000 Le
Sebesség: 21,6 csomó (40 km / h)
Befogadóképesség: 3634 utas + 1360 fő személyzet
Oasis of the Seas
MS Oasis of the Seas
A hajó:
Az Oasis of the Seas egy Oasis osztályú hajó, mint a neve is sejteti az osztály a hajóról kapta a nevét. Ezen osztály jelenleg két tagot számlál, a második az Oasis testvérhajója az Allure of the Seas, jelenleg ezek a 2 hajó a világ legnagyobb utasszállítói. A hajó 2009-re készült el, ekkor vette át a világ legnagyobb utasszállító hajó címet a Freedom osztály képviselőitől.
A hajó építését az STX Europe vállalat kivitelezte, 2006-ban készültek el a tervek a hajótól, ekkor még "Project Genesis" néven futott. Az Oasis 2009. október 28-án el is készült, 2 nappal később már Amerika fele vette az irányt, átszelve a Balti tenger vizét, november 1-én ért Dániába.
2009. november 13-án érkezett meg Port Everglades-be (Florida), ahol trópusi növényeket telepítettek a hajóra.
A hajó bruttóűrtartalma 225.282 GT, tényleges tömegét 100.000 tonnára becsülik, ami nagyjából annyi, mint egy Nimitz osztályú anyahajó. A stabilitás érdekében a hajótestet szélesre tervezték, ami nagyjából 9 méterrel merül a víz alá. Az Oasis energiaellátásáért 3db 16 hengeres nyomócsöves dízelmotorok (25.290 Le), valamint három 12 hengeres motor felel (18.590 Le).
Az Oasis 18 mentőcsónakot tartalmaz, melyre darabonként 370 fő fér el, ez összesen 6660 főt jelent 18 csónakra levetítve, és ehhez jönnek e felfújható hajók.
Szolgáltatások:
Az óriási fedélzeten számtalan kikapcsolódáshoz szolgáló építmény található, ilyen a két szintes tetőtéri luxus lakosztály erkélye, ami nem kevesebb, mint 150 m2 területű. A hajó rendelkezik minigolfpályával, több bárral, karaoke klubbal, comedy klubbal, öt medencével, kosár és röplabda pályával, óvodával a gyerekek számára, valamint egy szórakoztató parkkal, ami számos butikot, kávézót tartalmaz.
A képen a Costa Atlantica és az Oasis of the Seas, az Atlantica valamivel nagyobb, mint a nemrég megfeneklett Concordia. (Nagyításhoz kattints a képre!)
A hajón 2011-ben volt egy felújítás, amelyben a DreamWorks segédkezett ellátva a hajót 3d-s mozival.
Videók:
Adatok:
Üzemeltető: Royal Caribbean International
Építő: STX Europe
Fajtája és típusa: Oasis-osztályú hajó
Ára: 1.4 billion $
Első út: 2008. November 22
Űrtartalom: 225,282 GT
Hossz: 360 m
Szélesség: 47 m
Magasság: 72 m
Merülés: 9.3 m
Fedélzetek száma: 16
Teljesítmény: 130,052 Le
Sebesség: 22.6 csomó (41.9 km/h)
Befogadóképesség: 5,400 utas (max 6,296) + 2,165 fő személyzet
Bónuszhajó
MS Berge Stahl
A hajó:
Az MS Berge Stahl egy áruszállító hajó, amely 2011-ben a világ legnagyobb vasérc szállító hajója volt. A tulajdonosa a Partrederiet Bergesen cég, jelenlegi üzemeltetője a Bergesen Worldwide Gas ASA vállalat.
A hajó kapacitása 364.767 tonna, 1986-ban épült a Hyundai Heavy Industries gyárában. A Berge Stahl 342,08 méter hosszú, szélessége 63,5 méter. A meghajtásáért egy 9 méter magas MAN motor felelős, ami 27.610 lóerős, mely ilyen méreteknél nem egy nagy teljesítmény, végsebessége is csupán 25km\h.
A Berge Stahl a vasércet Brazíliába és Hollandiába szállítja, emiatt az apály-dagály viszonyokat figyelni kell, mert megrakodva magas dagálykor kell indítani a kikötőkből, hogy ne fusson zátonyra a nagy merülés miatt. A két út közötti távolsághoz 5 hét kell, évente pedig 11 alkalommal teszi meg a hajó ezt az utat.
2006. szeptemberében a hajó vasércet szállított Kínába, ezután a szárazdokkba került, ahol a 20 évenkénti vizsgálatot tartották meg rajta. Kínából visszatérve a hajó a Rotterdami kikötő fele vette az irányt, és ércet vett fel, majd Dél Afrikába Saldanha Bay, ezután Nyugat-Ausztrália Dampier fele indult, ahol a megengedett legnagyobb merülése 21m. A hajó azóta is szállítja a vasércet, ellátva vele sok országot.
Videó:
Adatok:
Tulajdonos: Partrederiet Bergesen
Üzemeltető: Bergesen Worldwide Gas ASA
Építő: Hyundai Heavy Industries Co., Ltd.
Fajtája és típusa: Oasis-osztályú hajó
Első út: 1986. szeptember 5
Űrtartalom: 175.720 GT
Hossz: 342 m
Szélesség: 63 m
Merülés: 23 m
Teljesítmény: 27.610 Le
Sebesség: 13,5 csomó (25km\h)
Befogadóképesség: 16 fő személyzet + rakomány
Források:
Köszönöm stevve kolléga segítség a korrigálásban!
Mérettáblázat az eddigi hajókról:
Köszönöm, hogy elolvastad a negyedik részt! :)