2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Játék integrált grafikán

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Új hónap, új teszt készül a számotokra! Mostani tesztemben azt szeretném bemutatni, hogy az ATI/AMD...

[ ÚJ TESZT ]

Új hónap, új teszt készül a számotokra!
Mostani tesztemben azt szeretném bemutatni, hogy az ATI/AMD integrált megoldása mennyire alkalmas a pár éves játékoktól kezdve, a legmodernebb játékokig futtatni őket. Azaz mit bír az AMD 780G chipsetbe integrált HD3200as VGA.
Igaz, hogy már minden nagyobb számítástechnikai oldal kivesézte ezt a témát, de én egy picit most is, az átlagtól eltérőbb tesztet szeretnék készíteni, ez abban nyilvánul meg, hogy az integrált videovezérlő órajelét egy „csöppet” feljebb „pöcköltem”, továbbá több régebbi, és újabb játékot vettem be a buliba.
Természetesen nem a kemény játékosoknak szánták ezt a megoldást, hanem a házi mozizás szerelmeseinek, de ismerve engem, én minden platformon, és minden megoldáson csak játszani szoktam, legalábbis egy próba erejéig mindenképp. Továbbá a tuning őrültek sem ezt a megoldást fogják előnyben részesíteni, de valamilyen szinten ez az alaplap is kínál tuning opciót.
Mivel csak a 3D megjelenítési sebességet vizsgálom, ezért a processzort végig alapon használtam, azaz 2600MHz-en, csak a GPU órajelét módosítottam 800Mhz-re 500-ról, illetve a dinamikus memória 800MHz-es órajelét emeltem 860MHz-re, ehhez a CPU FSB-jét kellett módosítanom 200MHz-ről 250MHz-re.
Ahhoz, hogy a processzor órajele ugyanúgy 2600MHz-en üzemeljen, a szorzót visszaosztottam 12X-esről 10, 5-szeresre.
Első látásra kicsit kemény ez a 60%-os túlhajtás a GPU-nak, de szerencsére nem kevés tuningpotenciál van a HD3200-asba, ezt az is bizonyítja, hogy semmi mást nem kellett állítanom, beállítottam a 800-as órajelet, és már ment is, tehát ezt bárki be tudja állítani, különösebb szaktudás nélkül is
Lényegében, ez a videokártya megegyezik a HD3450es VGA kártyával, csak ez ugye az északi hídba van integrálva.
Pár sorba bemutatnám eme főszereplőnk:

Gpu 55nanométeres csíkszélességgel készült
GPU órajele: 500Mhz
8komplex és 32 egyszerű Stream processzor
Memória órajele: 800Mhz

Tesztrendszer

És akkor csapjunk bele, de előtte a tesztrendszer:
Gigabyte GA-MA78GPM-DS2H
AMD Athlon64 5000+ Processzor
2X1GB Kingmax 800MHz memória
250GB SATA HDD

még egy kép az alaplapról:

nagyban

3Dmark2003

Elsőként a szintetikus tesztek következzenek, azon belül a 3Dmark03 alap és húzott órajelen.
Hölgyek, Urak, ismerősök, barátok, és kedves feleségem! Engedjétek meg, hogy bemutassam a tesztem, az új, igényesEBB Bacsis grafikonokkal!

Remélem, tetszik! Mármint a grafikon! Mert az eredmény elég gyengécske, tuning hatására 20%-os pluszt lehet elkönyvelni. Megmondom őszintén, először csak a GPU órajelét változtattam, de az csak 5%-os gyorsulást hozott, mikor a memóriát is feljebb pöcköltem, nem egész 10%-al, jobban meglódult a sok pixel, a lassan 15éves „Quadra-check4000” típusú monitoromon. Tehát a lassú Dinamikus memória a szűk keresztmetszet.

3Dmark2006

Most kiderül, hogy az újabb, 2006-os 3Dmark mennyire szereti az Integrált ATI-t?!

Valahogy éreztem, hogy nem fognak itt sem repkedni a 10ezres pontszámok, de ennyire siralmas eredményre még én sem számítottam… Az egykori Csúcs X800GTO VGA kártya is klasszisokkal jobban teljesített. Viszont itt már %-os arányban már jobban gyorsult a rendszer tuning hatására, hisz több mint 30%-ot gyorsult a rendszer, természetesen így sem leszünk a 3Dmark06 toplista ördögei

Játékok

Igaz a szintetikus tesztek elég siralmas képet festenek, így első látásra, de ha lemondunk a toplisták döntögetéséről, lehet még játékokban megállja a helyét a rendszer…

Far Cry

Remegő kézzel telepítettem egykori kedvencem, a jó öreg Far Cry-t, ami már egy Geforce2 Mx200-on is eldöcög, remélve, low-end directx10-es integrált kártyánk, hátha szépen elboldogul még vele. A felbontást egészen 1024X768-as felbontásba állítottam, és a részletességet sem voltam rest beállítani egészen Medium szintre

Ebben a felbontásban még szépen elboldogul a gép a játékkal, húzott órajelen már megpróbálható az 1280X1024-es felbontás vagy az 1024X768-ban a High részletesség.

Need For Speed Carbon

Lövöldözés után egy kis autókázás következzék, egy picit újabb az NFS Carbon, de még ennél a játéknál is megpróbáltam az 1024es felbontást Medium részletességgel

Alap órajelen, már voltak kisebb belassulások, de azért még élvezhető a játék, legalábbis, ha nem lenne más szórakozásunk.
Tuning hatására teljesen megszűntek a belassulások, ide már elkél a plusz „kraft” Alap órajelen inkább maradjunk a 800X600-as felbontásnál, vagy a részletességet állítsuk 1024-be alacsonyra.

Call Of Juarez

Ismét lövöldözni támadt kedvem, ezúttal a máig igen népszerű Call Of Juarez-el, ami köztudottan ATI párti játék, de azért a felbontással csínján bántam, 1024X768-as felbontásban inkább maradtam a Low részletességnél

Ebben a felbontásban még szépen játszható maradt a játék, de a plusz kakaó hatására, ismét csak kellemesen gyorsult a gém, az átlag FPS egészen 40%-os gyorsulással jutalmazta a magasabb órajeleket.

Test Drive Unlimited

Ismét autós játék következik, a szintén igen népszerű Test Drive Unlimited-el kocsikáztam, ugyanúgy 1024X768-as felbontásban, alacsony részletesség mellett

Ebben a játékban az 1024-es felbontáshoz bizony már kezd kevés lenni a VGA kártya ereje, vagy maradunk a csont minimum 800X600-nál, vagy pedig tuningolunk, úgy még elfogadható sebességgel fut a játék.

Crysis Warhead

Ismét bátortalanul mertem telepíteni a nagy gépigényű Crysis Warhead nevű játékot, hisz ez a játék még a csúcs konfigokon is kifog, de hátha 800X600-as felbontásban alacsony részletesség mellett még játszható értékeket kapunk.

Nagyon megörültem, hogy igaz minimum grafikán, de aránylag játszható maradt a játék, tuning hatására megpróbálkozhatunk az 1024X768-as felbontással is

Far Cry 2

Tesztem utolsó játéka a vegyes érzelmeket keltett Far Cry2 ami, szintén Ati szimpatizáns, de azért maradtam itt is a 800X600-as Low beállításoknál.

Egy hangyányival jobban futott, mint a Crysis Warhead, de azért itt sem jött rosszul a magasabb órajel, tuningolva az 1024X768-as felbontás is megkockáztatható

Összegzés

Látható, hogy a régebbi játékok még elég szépen elfutnak picit magasabb felbontásban is, de ahogy egyre újabbak a játékok, úgy kell csökkenteni a felbontást, és a részletességet, hogy továbbra is elfogatható FPS-t kapjunk.
Abból kiindulva, hogy nem játékosoknak szánt megoldásról van szó, tehát nem is játékosok fogják ezt a rendszert használni, egy-egy délutánt el lehet vele játszogatni akár az újabb játékokkal is, ha nem hátráltat minket a porig butított grafika. Ha a tuningtól nem zárkózunk el, akkor egy picit magasabb részletességgel is játszhatunk kedvenc házi mozis gépünkön. Annak ellenére, hogy integrált megoldásról van szó, igen szép eredményt mutatott fel a gép 3D megjelenítési képessége, arról nem beszélve, hogy bármikor megtoldhatjuk egy erősebb VGA kártyával

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.