2017. február 28., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » IT-ipar rovat

Elkezdődött: Windows-ra vált a Mac-esek egy része

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Valahol sejthető volt, hogy ez be fog következni, mégis meglepő adatokat tett közzé a Microsoft a napokban. Véleménycikk!

[ ÚJ TESZT ]

Alapvetően nem szoktam elemzésekkel foglalkozni, de itt sokkal többről van szó, mint számokról vagy eladási mutatókról, így nézzünk kicsit a kulisszák mögé, mi történik, mi lehet ennek az oka, és a jövőre nézve miért veszélyes ez az egész az Apple számára.

A redmondi vállalat nemrég tette közzé legújabb beszámolóját a Surface család alakulásáról, amelyből kiderül, hogy a végfelhasználóknak értékesített modelleket illetően a november a valaha volt legjobb hónapjuk volt. Ez önmagában persze nem lenne túl érdekes, hiszen a szakma elégedett az új termékekkel, amelyből általában egyenesen következik egy növekvő kereslet. Brian Hall beszámolójában ugyanakkor kitér arra is - és ez az igazán érdekes -, hogy minden korábbinál több Mac-es vált Windows 10-es Surface termékre, ami - akár így van, akár nem - az Apple szemszögéből nagy baj és intő jel.

A Microsoft az új Apple?

A redmondi cég egy nappal az Apple október 27-i sajtóeseménye előtt hívta össze az újságírókat, hogy megmutassa nekik és az élő közvetítésen keresztül a világnak egyaránt, milyen line-uppal vágnak neki a következő időszaknak. Amíg tavaly a Windows 10 mobiltelefonokra szánt verzióján, illetve a virtuális valóságon volt a hangsúly, idén egyértelműen a termékeké volt a főszerep.

Az új Surface Bookra elismerően csettintettek a nézők, egy tényleg megkapó, stílusos, jól használható és gyors laptopot köszönthetünk a személyében, melynek kijelzője egyébként levehető, a masina így egy különálló tabletként használható tovább, ha igény van rá.


A gyönyörű Surface Book - veszély az Apple-nek, lehetőség a Microsoftnak

Az igazán nagy üdvrivalgás viszont akkor vette kezdetét, amikor bemutatták a cég első egybegépét, a Surface Studio-t. Ha bulvárosra akarnám venni a figurát, akkor azt írnám, hogy ez tipikusan egy olyan termék, amelyet az Apple-nek kellett volna piacra dobnia. Egy alapvetően kreatív munkát végző embereket megcélzó számítógépről van szó, amely a fotósokra is gondolva 3:2 képaránnyal és nagyon magas felbontással rendelkező kijelzővel büszkélkedhet. A 28”-os panel ráadásul érintésérzékeny és szinte teljesen ledönthető, így a mellékelt digitális ceruzával többek között rajzolni és más klassz dolgot is lehet művelni. Az opcionálisan megvásárolható Surface Dial pedig elsősorban a grafikusok és művészek számára lesz nélkülözhetetlen kellék. Egyértelműen látszik, hogy nem az átlag felhasználóra gondoltak a tervezéskor, ettől függetlenül a helyszínen ülő újságírókat teljesen levette a lábáról a masina a bemutatást követő demó alatt.


Surface Studio - egy új és izgalmas korszak kezdete lehet

Szinte déja vu-ként hatott a pillanat, amikor megláttam a hófehér, letisztult dobozt, a szürke alumínium billentyűzetet, az egyszerű és mégis elegáns egeret, alján a mágneses elemtartó fedéllel. Ha nem tudtam volna biztosan, hogy egy Microsoft eseményt nézek, bevallom, gondban lettem volna. Röviden: a redmondiak olyan minőségű termékeket mutattak be, amelyek - dacára a picit borsos áruknak - szinte biztos piaci sikernek néznek elébe. Az, hogy a Windows 10 mobilos változata egy év alatt eljutott odáig, hogy gyakorlatilag jelentéktelen tényező lett a piacon, most abszolút nem érdekes.

Mindeközben Cupertino-ban: Hiba hiba hátán

Másnap következett az Apple szokásos őszi keynote-ja, amellyel kapcsolatban már előre lehetett tudni, hogy bemutatják az új MacBookokat és az új iPhone-t is. Ilyen tekintetben tehát nem számított senki nagy izgalomra, viszont a termékek, amiket a színpadon prezentáltak, aggodalommal teli arcokat eredményeztek a helyszínen; olyannyira, hogy néha szinte már fel kellett szólítani a nézőket, hogy tapsoljanak.

Az iPhone 7 és 7 Plus telefonok bemutatásakor például hosszú percekig taglalták, miért volt bátor és elkerülhetetlen lépés részükről a 3,5 mm-es jack csatlakozó elhagyása. Az egésznek egyértelműen izzadtságszagú magyarázkodás jellege volt, a csúcspontot talán az jelentette, amikor elhangzott a “kellett a hely az új technológiáknak” mondat. Bár jól sikerültek az új kamerák és nyilván gyorsabb lett a telefon, mint közvetlen elődje, mégsem fogta el az emberek többségét az az érzés, hogy igen, nekem kell egy ilyen cucc - és tekintettel arra, hogy ez nem egy félidei ráncfelvarrás, hanem elméletileg egy teljesen új termék, ez bizony probléma. Arról nem is beszélve, hogy az AirPods névre hallgató vezeték nélküli fülhallgató, amiről természetesen külön videóban Jony Ive ódákat zengett, egy kifejezetten csúnya valami lett, amiről akkor még csak annyit lehetett tudni, hogy nevetségesen drága lesz. Azóta viszont kiderült, hogy ilyen-olyan gyártási problémák miatt elképzelhető, hogy az ünnepek előtt sem kerül már a boltokba. Két hónapos csúszás Tim Cooknál úgy látszik, simán belefér, Steve Jobs-nál ez elfogadhatatlan lett volna - már, ha rábólint egyáltalán egy ilyen borzadályra.

Régóta nem frissítették már a MacBook kínálatot sem, így a rajongók nagyon várták, hogy kedvenc hordozható masinájuk megújuljon. Nos, amit a színpadon láttak, attól a többség ereiben meghűlt a vér. Az Apple bemutatott egy olyan notebookot, amely még vékonyabb, mint a korábbi MacBook Pro modellek, megkapta az ultra vékony 12”-os MacBook csapnivaló billentyűzetének egy valamelyest módosított változatát, az USB-C csatlakozókon kívül pedig semmilyen ma használatos portot nem találunk meg rajta. Üzemidőben és teljesítményben sem nyújt igazán többet, mint elődje, a cég védjegyének számító mágneses töltőcsatlakozót is lehagyták róla, ráadásul sokkal drágább is lett, pedig eddig sem volt valami olcsó.

A Touch Bar névre keresztelt OLED kijelzős érintősáv, amely a klaviatúra felett helyezkedik el, pedig szinte már nevetség tárgyává tette az eszközt - azóta kiderült, hogy az újságírók többsége egy haszontalan, hamar megunható funkciónak tartja, ráadásul lassítja a munkát, hiszen folyamatosan le kell vennünk a tekintetünket a képernyőről. Ja, az megvan, hogy az új MacBook Pro-val együtt bemutatott iPhone-okat nem lehet közvetlenül egymáshoz csatlakoztatni, illetve a telefonhoz adott fülhallgatót a notebookkal használni? Ha töltés közben pedig zenét szeretnénk hallgatni az iPhone-on, akkor szerezzünk egy átalakítót vagy Bluetooth-os hangszórót, mert az egyetlen Lightning csatlakozó ebben az esetben már foglalt.


Az új MacBookokat nézegetni jó, használni már nem feltétlenül az

Azóta kiderült, hogy az üzemidő sokkal rosszabb, mint az elődmodellek esetében (Update: ezt úgy néz ki, az új 10.2.2-es frissítés megoldotta), amelyre az Apple reakciója nagyjából annyi volt, hogy a napokban megjelent macOS Sierra 10.12.2-es rendszer frissítésben kivették a hátralévő üzemidőt jelző sort a menüsávról, mondván “a mai komplex felhasználási módok és a fejlett energiamenedzsment miatt nagyon nehéz megjósolni ezt az értéket, ami folyamatosan változik”. Bár ennek van némi igazság tartalma, az előzményeket ismerve igencsak érdekesen időzített lépés ez. Az megvan, hogy a Windows 10 telepítésével tönkre lehet tenni az új masinák hangszóróit - és hogy ez nem a Microsoft hibája?

Soha annyi szoftveres probléma nem volt még az Apple történelmében, mint amennyit idén képesek voltak összehozni. A legújabb macOS az első nagyobb frissítésig gyakorlatilag minősíthetetlen volt, bár még most is sokan teszik vissza az eggyel korábbi El Capitan névre hallgató rendszert, ami igencsak nagy fricska. A telefonokon futó iOS 10-zel is voltak problémák, a legújabb hírek pedig arról szólnak, hogy a Tim Cook szerint szárnyaló eladást produkáló, valójában alulteljesítő második generációs Apple Watch okosórák tönkremennek és be sem kapcsolnak többet a napokban kiadott 3.1.1-es watchOS telepítését követően. Hogy mi volt erre az Apple reakciója? Visszavonták a frissítést.

Az iPhone 6S-ekkel kapcsolatban fennálló probléma úgy néz ki, hogy nem csak azokat a modelleket érinti, amelyeket tavaly ősszel gyártottak. A szomorú az, hogy a cég csak találgat, mi lehet a gond, van olyan készülék ugyanis, ahol az akkumulátor cseréje sem oldotta meg a hirtelen kikapcsolás okozta problémát. Az iPhone 6 és 6 Plus tulajdonosok sem ülhetnek a babérjaikon, hiszen tudjuk, hogy náluk pedig a kijelzőkkel lehetnek gondok - nem is kicsik.


Szerették, az Apple mégis abbahagyta a Thunderbolt Display gyártását

Nyár elején robbant a hír, hogy tizenhét év után a cég felhagy a monitorgyártással. A borsos áron kínált, ettől eltekintve remek Thunderbolt Display-t a tulajdonosok nagyon szerették és nem csak minőségében, de kinézetében is hozta azt a stílust, ami az Apple által gyártott eszközökre jellemző. Tény, hogy lehetett nagyobbat, olcsóbbat, másmilyenebbet venni, de dizájn tekintetében lehetetlen volt olyat találni, ami ennél jobban passzolt volna az almás családba. Az emberek egy része saját bevallása szerint többek között ezért is vette meg. Nos, ahelyett, hogy frissítették volna az új MacBookok érkezésével, egyszerűen felhagytak a gyártásával és ország-világ előtt közölték, hogy tessék az LG-hez fáradni a jövőben, ha kijelző kell.

Nemrég kaptak szárnyra hírek azzal kapcsolatban, hogy a hálózati eszközökért felelős ágat is fel akarja számolni az Apple, azaz nem frissülne többet a jelenleg kapható két router (AirPort Express és AirPort Extreme), illetve a NAS-ként is funkcionáló Time Capsule sem. Nem tudni, hogy álhírrel van-e dolgunk, vagy a hatalmas felháborodás következtében nem nyilatkozott a cég hivatalosan ezzel kapcsolatban. Mindenesetre a hallgatás a legrosszabb, amit tehetnek.

Az Apple-nek már csak az iPhone és a pénz számít?

Sokan kezdték ki a céget amiatt, hogy gyakorlatilag cserbenhagyta a Mac-eseket és a felszín alatt valójában már elsősorban telefongyártóként van jelen a piacon. Az tény, hogy a bevétel nagyon nagy része az iPhone eladásokból származik, ez korábban is így volt, elég, ha csak ránézünk a 2016-os pénzügyi évet ábrázoló grafikonokra:


A tavalyi pénzügyi év számokban (forrás: imagazin.hu)

A maga 12%-ával a Mac látszólag nem sok vizet zavar, valószínűleg nagyobb lehet az aggodalom a mindössze 9%-ra zsugorodó iPad esetében. Ugyanakkor van pár dolog, ami ezekről a színes ábrákról nem olvasható le. Az egyik, hogy Donald Trump (az Egyesült Államok következő elnöke) nagyon nagy kedvezményeket ígér az Apple-nek, hogy visszahozza Amerikába a gyártást. Ha ez megtörténik, elképzelhető, hogy Kína viszont büntetővámot fog kivetni az iPhone-okra, hiszen azokat már nem az országban fogják összeszerelni a Foxconn gyárban - vagy sokkal kisebb mennyiségben -, így rengeteg ember kerülhet az utcára, ami aligha tetszik majd a kínai kormánynak.

Ez azért is probléma, mert az Apple egyértelműen Ázsiában szeretne terjeszkedni a következő években, főleg Kínában és Indiában. Arról persze nem szólnak a hírek, hogy mondjuk Indiába melyik modellel szeretnének betörni, miután az elfogadható áron kínált, de már igencsak koros iPhone 4-et is évekkel a bemutatás után vitték át oda. Jelenleg a legolcsóbb telefon, amit az Apple kínál, az iPhone SE, melynek nettó 399 dolláros ára közel fél éves átlagbérnek felel meg arrafelé.

Szintén nem olvasható le a grafikonokról az, hogy az iPhone tulajdonosok körében a készülékcsere gyakorisága lassuló tendenciát mutat, azaz az emberek egyre tovább tartják meg jelenlegi telefonjukat.
Figyelembe véve, hogy egy három éves iPhone 5S a mai napig jól használható és mindazon szolgáltatások, amelyeket az Apple nyújt, elérhetők vele, egyre kevesebben rohannak a boltba újabb 150-200 ezer forintnak megfelelő összeget költeni. További probléma, hogy ezeken a piacokon a távol-keleti - jellemzően kínai - márkák nagyon népszerűek, olyannyira, hogy nem egy gyártó már Európa, sőt, a Xiaomi egyenesen Amerika felé kacsingat. A töredékáron kínálat telefonok nyilván minőségükben nem említhetők egy lapon az iPhone-okkal, de egyrészt iszonyú ütemben fejlődnek, másrészt vannak, akik gyári vagy ahhoz nagyon közeli Google Android rendszert tesznek termékeikre, ezzel pedig a megbízható működést sokkal könnyebben tudják garantálni. Nem véletlen, hogy olyan sikeres a nagyjából 160 euróba kerülő Xiaomi Redmi 3S vagy a szinte érintetlen Androidot futtató 439 eurós OnePlus 3T.

Az olykor fele- vagy harmadannyiba kerülő eszközök elsősorban azért tudnak jelentősen olcsóbbak lenni, mint mondjuk egy iPhone, mert gyártójuk sokkal kevesebbet költ marketingre, olykor fizikai értékesítő hálózata sincs, illetve - és talán mind közül ez a legfontosabb - nem kaszál arcpirítóan sok pénzt egy-egy eladott modellen. Az Apple a mobiltelefonos piac nagyjából 15%-át uralja, miközben az összes nyereség 90%-a az övék. Beszédes számok, ugyanakkor elemzők szerint nagyjából most jött el a pont, amikor az eladások már nem tudnak olyan ütemben nőni, mint korábban. Ez olyannyira így van, hogy a 2016-os pénzügyi évben valójában már csökkenés volt látható.

Visszakanyarodva az eredeti témához, az Apple rajongótábora mindig is az egyik leghűségesebb volt a világon, ennek köszönhető részben, hogy a közel húsz évvel ezelőtti krízist Steve Jobs zseniális húzásai mellett túlélte a vállalat. Ebben a mára több száz millió főre duzzadt táborban külön helyet foglalnak el a Mac-et (MacBook, iMac, Mac Mini, Mac Pro) használók, ők ugyanis egy nem reprezentatív felmérés szerint a leghűségesebbek, ha kategóriákra bontjuk az előbb említett csoportot. Többségük iPhone-t használ, elsősorban az Apple-féle szinergia miatt, amely tényleg elég jól működik a különböző eszközök között.

Mi történik viszont akkor, ha egy MacBook tulajdonos úgy dönt, hogy egy frissebb modell helyet vesz mondjuk egy Surface Bookot? Búcsút mond a szinergiának. Érezhetően macerásabbá válik a mindennapos használat, a különböző adatok szinkronizálása, egy szóval csorbul az eddig megszokott felhasználói élmény - ha mindent az Apple által biztosított szolgáltatásokra épített idáig. Ez adott esetben oda vezethet, hogy keres majd a mobilja esetében is egy olyan eszközt, amely helyrebillenti a rendet - főleg, ha azt fele annyiért megkaphatja, mint eddig. Márpedig, ha a legnagyobb profitot termelő, amúgy is csökkenésnek indult kategóriából elkezd egyre több potenciális felhasználó (régi iPhone-t újra cserélő) hiányozni, az külön fájó pont lehet az Apple-nek.

Még mielőtt bárki azt hinné, hogy temetni kellene az Apple-t, szó sincs róla, lehet, hogy a legsikeresebb évek elé néznek. Csupán arról van szó, hogyha a leghűségesebb felhasználók képesek elpártolni a márkától, alternatíva után kutatva, az nemcsak egy komoly pofon a cégnek, hanem egy segélykiáltással kombinált véleményformálás is azzal kapcsolatban, ami az elmúlt időszakban a cég háza táján történik.

A Microsoftnál olyannyira tisztában vannak a Mac-esek egyre nagyobb csalódottságával, hogy egyrészt 650 dolláros pénzvisszatérítést ajánlottak fel nemrég a Mac-ről Surface termékekre váltóknak egy őszi akció keretében, másrészt külön aloldalt kapott a macOS-ről Windows 10-re való átállásról szóló rész, sőt, a Surface Book egyik menüpontja is a MacBook Pro-val való összehasonlításról szól - nem véletlenül.

Steve Jobs idejében azért tudott az Apple márkahűséget és márkaimázst illetően annyira sikeres lenni, mert folyamatosan olyan termékeket és szolgáltatásokat tettek le az asztalra, amelyek valamilyen tekintetben forradalmiak voltak és úgy működtek, ahogy a vásznon vagy a videókban látható volt. Mostanra viszont eljutottunk oda, hogy szinte nincs olyan hónap, hogy ne derülne ki valamilyen szoftveres vagy hardveres hiba egy termékkel kapcsolatban. Megszüntetésre kerülnek továbbá márkaimázs részét képező termékek, a Mac-ek folyamatosan drágulnak, a felhasználók igényei másodlagosak, a visszajelzésükre nem mindig a megfelelő reakció történik, a vagyonért bővíthető 1 éves garancia pedig továbbra is nevetséges. Sok tekintetben ráadásul nem akció, hanem reakció történik, nem formálják, hanem követik a piaci trendeket, ami záros határidőn belül a korábban látott innováció halálához vezethet. A helyzet még bőven menthető, hiszen pár éve a félresikerült, gomb nélküli iPod Shuffle-t is kivágták a kukába, ahova való volt, de ahhoz először is le kellene ülni egy asztalhoz minden érintettnek, venni egy mély levegőt és megérteni, hogy nem kell mindenáron forradalmat csinálni.

Hirdetés

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.