Összegzés
A fórumokat olvasgatva sokszor találkozok azzal a kérdéssel, hogy vajon egy régi országúti vázat érdemesebb-e átalakítani, csinosítgatni vagy inkább egy új vázra kell építkezni. A személyes tapasztalatom az, hogy a régi országúti vázak esetében előbb vagy utóbb, de elkerülhetetlen a teljes hajtás felújítása. Értem ezalatt a középcsapágy monoblokkra történő cseréjét, az első lánctányér(ok), hajtókar, lánc, fogaskoszorú cseréjét.
További probléma, hogy a régi vázakhoz 630-as kerék való, szemben a mai 622-es mérettel. A régi kerékméretből gyakorlatilag egy féle felni van és egy féle gumi, szemben a 622-es mérettel, ahol a pénztárca szab határt az elképzeléseknek. A kerékméret különbözősége miatt a patkófék cseréje is okozhat gondot.
Egy régi országúti bringa állapottól függően 20-40 ezer forint körül kapható, egy új Torpedo váz 20-30 ezer forint környékén. Nem nagy a különbség, és ha figyelembe vesszük azt is, hogy a vázon kívül a többi alkatrészből keveset tudunk megtartani, akkor már nem is igazán spóroltunk. Aki építésen töri a fejét, annak mindenképpen az új vázra történő építést javasolom.
Összesen kereken 80 ezer forintba került a bringa megépítése, ami nem sok, ha figyelembe vesszük, hogy egy gyári összeszerelésű Torpedo ára 100 ezer forint körül van (szerintem) szerényebb felszereltséggel. Igaz az is, hogy jó néhány alkatrészt sikerült kedvezményes áron megvásárolnom, így ha teljes árat kellett volna fizetnem, akkor én is meghaladtam volna a 100 ezer forintos összeget.
A beépített alkatrészek listája és a beszerzési árak tételesen (mellette feltüntettem egy ismert webshop árait is összehasonlítási alapnak):
Persze joggal mondhatják sokan, hogy ezért a 80 ezer forintért akár gyári összeszerelésű garanciás Neuzer, illetve Csepel egysebességes kerékpárt is lehet kapni, amivel ugyanúgy el lehet szaladgálni a városban. Lehet matekozni, hogy kinek melyik éri meg.
Egy biztos, amit nem lehet pénzben kifejezni, az a bringaépítés élménye…