2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » IT-ipar rovat

Az Apple buborék

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Valami történt a világ egyik legnagyobb tech vállalatával... Ez az írás az okokat és a "Hogyan tovább?"-ot fejtegeti.

[ ÚJ TESZT ]

Hogyan jutott el idáig a cég?

Gondolom mindenki sejti, hogy eljutni egy töréspontig nem hetek, nem hónapok, hanem évek balszerencsés lépései. Hol kezdődött el az egész? Véleményem szerint ott, amikor a befektetők, akiknek a rövid távú profitmaximalizálás a céljuk, átvették az irányítást. Vessünk egy pillantást a cég termékpalettájára!

Kezdjük a cég húzó termékével az IPhone-nal. Hogy létezhet az, hogy 230.000 Ft-ért 16 rongyos gigabyte-ot sikerült belepakolni? Ez olyan mértékű arcon csapása a vásárlóknak, amit egyszerűen nem lehet megbocsájtani. Lassan a belépő androidos készülékek is 32GB-tal érkeznek. A másik a 128GB-os iphone. Minek? Ki az, aki kihasználja? Mire nem elég 64GB? Persze van egy 0,1% aki lusta néha menteni a fotóit, videóit, de őket leszámítva kinek kell? Ezzel csak azt érik el, hogy ott porosodik rengeteg készülék a raktáron, ami viszi profitot, ahelyett, hogy követnék a Jobs vonalat és kevés termékre fókuszálnának.

Biztos, hogy Jobs ezt az utat jelölte ki?

iPad. Itt már tényleg vicc kategória az Air 2-nél a 16gb. De a 256gb-nak is kb annyi a létjogosultsága mint a 16-nak. Ki használja ki? Bezzeg az MacBook Air-be, potom 300 000-ért elég a 128gb... Egyszerűen nem értem. Aztán ott van a cellular verzió. Plusz 40 000 Ft.? Egy olyan chipért aminek az ára kb 5 dollár, de lehet még annyi sem. Már rég csak cellular modelleket kellene gyártani, és ezzel rögtön a felére lehetne csökkenteni a készleteket, illetve a gyártósorokat is. Ma konkrétan nem tudom összeszámolni, hogy hány iPad van forgalomban. Van mini 2/3/4, Air, Air 2, Pro 9,7, 12,7. Minek? Édesanyám vett nemrég egy mini 3-at, de mire sikerült kiválasztani elment vagy egy óra. (persze nem voltam ott) A laikusoknak lövésük nincs, hogy mi a különbség a gépek között, a vásárlók 90 százaléka ár alapján dönt. Akkor meg minek ennyi féle-fajta? Úgysem tudnak különbséget tenni. A vevő nagyon nem szereti, ha homályban kell vásárolnia. Elriasztja a vásárlástól. Szerintem a kínálat negyede elég lenne.

Melyik a "Probb" és melyik az innovatívabb?

És akkor még nem beszéltünk a pro-k ról, amik nem pro-k. Nagyon nem. Esetleg a pencil-el illetve a billentyűzettel azok lehetnének, de ez még plusz 80 000 Ft. Ez megint csak felfoghatatlan. Ki veszi meg ezeket? Megint kb a 0.1 százalék. Egyszerűen ezen termékek így, ebben a formában nem másak mint egy iPad Air 3 és Air 3 plus. Ehhez képest nem kis felárral kínálják őket.
Ott van a 9,7-es pro. Elnézést, de ez nem Pro, hanem másfél év alatt ennyit fejlődött a technológia, és még szép, hogy az Apple belerakta az új feature-öket, de semmi nem indokolta az áremelést. Még a 32GB sem, ez is a minimum így 2016-ban. Az iOS 9 meg nem Pro-hoz való OS, ezen nincs mit szépíteni. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy Pro-ból minek Gold meg Rose gold? Valószínűleg nem növelik az eladásokat, mivel más a célközönség. Megint csak plusz, felesleges termékek.

Mac. Vicc. Jött egy Air frissítés plusz 4GB RAM-mal. Azt hittem, nem jól látok. Amúgy maradt minden a régi, amiből a legfájóbb az árkategóriában csapnivaló TN kijelző, alacsony felbontással.
Retina: A 15”-os 650.000 Ft-os árába nem fért bele a dedikált grafikus gyorsító. Gratulálok.
Régi MacBook Pro: 3. generációs Intel processzorral. Nem tudom hova tenni. Egyedül a MacBook az, ami előremutató és korrekt felszereltséget ad, itt viszont az árral szálltak el, de nagyon messzire. Ja és a MacMini-k és a Pro-k sem frissülnek már egy ideje.

És akkor a többi termékkategóriát nem is említettem. iPod. Jó a nosztalgia, de minek? Viszi a gyártókapacitást, és emeli a raktárköltséget. Semmi szükség rájuk. Thunderbolt display. Nem tudom megmondani, hogy hány éve nem frissült. Ezt hogy gondolja a világ „leginnovatívabb” vállalata? Már rég ki kellett volna hozniuk a saját 4k vagy 5k kijelzőjüket.

Be kell látni, hogy ennyi terméket egyszerűen nem lehet 100 százalékon tartani, ami a minőséget és a frissességet érinti. Képtelenség. Az Apple megint ott van mint Jobs előtt, hogy rengeteg terméke van, de már egy sem éri el azt a szintet, amit mindenki elvár az almás cégtől.
Nem lehet profit alapján, Excel-ek mögül termékeket és termék portfóliókat tervezni, mert ez lesz a vége. Káosz, amit a cég nem tud kezelni, a vásárlók pedig elbizonytalanodnak. És ez nem jó. Hosszú távon pedig végzetes. Ennek a lejtőnek volt az első jele a mostani botlás. Vész még nincs, de a cégnek változtatnia kell a hozzáállásán. Hogy hogyan? Erről szól a harmadik fejezet.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.