Csak a tisztánlátás, és a nagyságrednek érzékeltetése végett gyors számolásokat végeztem a jogdíj témában. Előrebocsájtom az adatok nem teljes tényértékűek, mivel - a szervezet számára érthető módon - sehol a világon nincs egyértelmű kimutatás arról, ki mennyit kap és pontosan mi alapján az évente befolyó súlyos öszegekből. Ezen is el lehetne gondolkodni, miért titkos ez??
Elnézést kérek írásom ''összecsapottságáért'', de nem vagyok újságíró, csak ''érdeklődő''.
Néhány adat a témában:
Forrás proart.hu:
''2002-ben 25 millió üres Cd-t és további kb. ötmillió hangkazettát importáltak az országba. Piackutatási eredmények azt igazolják, hogy hangkazetták legfeljebb 5%-át használják saját anyag másolására, míg ez az arány az üres Cd-k esetében eléri a 10%-ot.
Az üreshordozók árába épített 40 forintnyi összegen a szerző, az előadóművész és a hangfelvétel előállítója osztozik 50%-30%-20% arányban.''
Mindez 2002-es adat!! 2006-ra csak becsülni lehet az eladott cd-ket (tuti sok x szer 25 millió), és a cédénkénti 40 forintokat...
Számoljuk hozzá, a DVD eladásokat. Sajnos erről hivatalos adatot nem tett közzé a jogvédő szervezet, de nagyjából ha a 2002-es arányokból indulunk ki a 25 millióhoz képest olyan 10 millió lehet. Viszont DVD-nként 150 forint a jogdíj összege... Azaz 10 millióval számolva másfél milliárd forint...
Viszont még mindig nincs vége. Vannak ugye a memóriakártyák, amelyeknél már mérettől függően 1000, de akár 5000 forint is lehet a jogdíj összege, per darab!
Jogdíj az mp3-lejátszókon, jogdíj a diszkósokra, jogdíj a zenét sugárzó (rádiózó) vendéglőkre, jogdíj a diszkókra, jogdíj a vásárokra, kiállításokra (ha zene szól).
És még: jogdíjat fizetnek a kereskedelmi rádiók. Éves reklámbevételük x százalékát, amit az éves playlisteken (zenejátszási lista) szereplő szerzők/előadók/kiadók arányában osztanak szét.
Valamint jogdíjat fizetnek a tévék, internetes rádiók.
Még néhány becsült adat: (forrás: index.hu, 2005-ös cikk)
''Hogy a szerzői jogdíjakból 2004-ben mekkora bevétele volt az Artisjusnak, még nem lehet tudni, 2003-ban tizenkét milliárd forint volt ez az összeg – derül ki a szervezet évkönyvéből. Ebből 2,4 milliárd származott az üres adattárolókból, a többi egyebek között a rádióktól és tévéktől érkezett. Ezen bevétel legnagyobb része, 1,8 milliárd forint a cd, és dvd-eladásokból jött össze, a többi hang és videokazettákból. Dvd-kből ugyanakkor tavaly lényegesen több bevétel származott, ahogy a memóriakártyákból származó összeg sincs a 2003-as listán.''
Elosztva mindez hogy is néz ki?
Csak számoljunk az 50-30-20-as aránnyal! 2003-ban tehát 6 milliárd forintot osztottak szét a szerzőknek, 3.6 milliárdot az előadóknak, 2.4 milliárdot a kiadóknak/stúdióknak...
Hány szerző, előadó, satöbbi van az artisjus nyilvántartásában? (azaz akik kaphatnak)
Idézet: (artisjus.hu)
''Az ARTISJUS tagcsoportjai 2005 májusában a következő létszámot és arányokat mutatják.
komolyzeneszerzők 172 14,9 %
könnyűzeneszerzők és zeneszövegírók 870 75,1 %
írók 98 8,5 %
zeneműkiadók 18 1,5 %
Összesen 1162
''
Ők osztoznak a 6 milliárdon... Azaz ha egyenlő arányban (legyünk jóindulatúak) osztjuk el - fejenként nagyjából egy évre 5.1 millió forint!!!!!!!!!!!! (2003-ban!!)
És ez csak a ''szerzői'' 6 milliárd. Ott van még az előadói 3.6 milliárd is, amiből pl. Kovács Ákos - aki ugye szerzőként és előadóként is regisztrálva van - is részesül pluszban...
És végül az elosztás aránya: (index.hu)
''Hogy kihez, pontosan mennyi kerül, az titkos információ, ugyanakkor Hegyi Györgytől, az Emil.RuleZ basszusgitárosától tudjuk, hogy az összeg elosztását a lemezeladások, a koncertek és a médiumokban történő megjelenések alapján számolják ki. Ha tehát megnézzük a Mahasz eladási toplistáján az első tíz helyezettet, valószínű, hogy az ott felsorolt művészek kiemelten részesültek az üres adattárolókból befolyó bevételből.''
És innen nem túl bonyolult továbbgondolni a dolgokat. Elég gyakorlatilag 3-5 ezer darab cédélemez (ezt akár magad is megveheted, jóindulatúan számolt 1500Ft/darab előállítási áron ''csupán 4.5 millió forint - ugye mindenki hallott már a megjelenés napján aranylemezzé vált cédékről...), hogy az illető előkelő helyre kerüljön a mahasz -listán, ezzel ne csak 5 milliót, hanem többszörösét kapja a nagy jogdíjkalapból. És ki tud eladni lemezeket? Hát akiket a kiadók, rádiók, tévék nyomnak, ''segítenek''. Bizony azért a plusz 2.4 milliárdért segítenek ilyen lelkesen!
És kis zenekar be tud ide törni? Ugyan már... Arra az érintettek alaposan vigyáznak, nehogy túl sok szerző/előadó legyen, ezzel ugyanis csökkene az egy főre eső juss...
Plusz még elég, ha a nagy országos rádiók orrba-szájjba nyomatják a szerző/előadó zenéjét hónapokig...
Vajon miért halljuk állandóan ugyanazt a 30-50 darab f*s magyar zenét a ker. rádiókon? Igen, azért, hogy az ő ''szerzeményeik'' kapják a nagy ''játszási számokat''...
Természetesen ezért visszajár (a játszásért), hogy a rádió-tv állandó sztárvendége legyen az illető, haknizzon nekik ha kell, illetve a kiadó oda-vissza barterezzen...
Ha egy kezdő zenekar pedig úgy gondolja be akar ide törni, nem fog menni. Hisz nem fogja játszani zenéjét a rádió - miért tenné, megvannak a jó kis pénztermelő sztárjai - nem fogja támogatni a kiadó, így maximum az elosztásnál csak a 3-5 ezer darab eladott lemeze után kaphat valamit - nem jár neki a ''médiamegjelenésért'' és egyebekért plusz arányszám.
Jól ki van ez találva.
A legszebb az egészben, hogy pont ezért nem csökkentik a cédé árakat érzékelhetően. Hiszen jajj, mi lenne a nox-al, lakodalomlajosokkal ha pl 1000 forint lenne minden lemez (akárcsak mostanában a DVD-k)? Lehet hogy a béna - letölteni nem tudó - emberkék mellett egy csomóan nekállnának lemezt vásárolni. És hopp, kiderülne a nyilvános értékesítésekből, nem is a nox-ákos-lakodalomdj előadók fogynának a legjobban, hanem normálisabb zenék. Alaposan átvariálódna az évek óta biztos bevételt teremtő aranylemezbiznisz. Mert netán más is betörne. És jajj, máris ugrana a jogdíj-részesedés eddigi sztárocskáinknak. Most meg bátran lehet fogni a nyuszira - a másolókra, hogy artisjust idézve: ''nyilván annak a lemezét másolják a legtöbben, aki a legtöbbet eladja/szerepel rádióban'' - most ugyanis ezzel indokolják az elosztás arányait!
Többek között ezért is van ez a lehetetlen állapot M.O.-on, hogy tulajdonképpen nem illegális letölteni, de nem is ''erkölcsös'', meg hogy nincsen egyértelmű szabályozás. Hiszen ha világosan tiltva lenne, nem lehetne jogdíjat szedni (mert ugye ez a kompenzáció a nem tiltott jogdíjsértésekért), anélkül meg nem lehetne jól megélni, mert az aranylemez akkor is csak 7500 példány lenne, ami elég röhejes...
Artisjus meg persze hogy kiabál és szidja a másolókat - ez a dolga - hiszen valamivel igazolnia kell a horribilis jogdíjrendszer létjogosultságát...
Hiszen előadóink rég ebből élnek már, nem a fizikai eladásból...
Már csak az a kérdés, mi erkölcsös, mi nem? Én már végképp nem tudom...
uff. legyen jó napotok.