Hirdetés

Két borkoktél

Ezeket a recepteket többnyire magamnak akarom elmenteni, de hátha más is kedvet kap kipróbálni őket, ha már itt a kánikula. :))

Rosé borkoktél (Levander „Rozé”Mary):

Rozé
Aperol
Levendula szirup
Lime & Tonic

Csillag borkoktél (Elderflower Spritz):

Egri Csillag
Bodza szirup
Limoncello
Szóda

A receptek innen.

Uzsonnabor

"Hogy bízhassunk álmaink igazában, rizlinget vagy szilvánit igyunk – mondani sem kell: szikvízzel! Ne kössünk kompromisszumot, a fröccs sem suta koalíció (bár létezik koalíciós fröccs: egy nagyfröccs és két kisfröccs egy pohárban, Moldova György ír róla a Néma súgóban). Kártékony felfogás, miszerint fröccsbe gyengébb bort kell keverni. A képlet végtelen egyszerű: jó borból inni-, rossz borból csapnivaló fröccs kerekedik. A gyakorlott fröccsivó már az ital színéből és az apró gyöngyök gomolygásából pontosan tudja, értő kezek készítették-e a spriccert. És ha igen, az a legnagyobb gyönyörűség! A jó fröccsnek ritmusa van, ezért ha olvasunk, csak verset olvassunk közben – s ha igazi ínyencek vagyunk, azt is tudjuk, a kisfröccsnek a felező nyolcas áll a legjobban, jambikus lejtéssel. Így a gondolatnak is ritmusa lesz, ritmusa lesz a napnak, az életnek. Az elszánt uzsonnabor-fogyasztó mindig pontos és megbízható (Rottenbiller utcai pincekocsmákban járta a mondás, miszerint a pontos időt is a jó ivóhoz mondja be a Kossuth meg a Vasút)!

Téli forró alkoholos italok: Vörösboros forró csoki; Smoking bishop; Mama Juana

Csokoládéhoz bort párosítani éppen annyira nem újdonság, mint bizonyos borokban fölfedezni csokoládés ízjegyeket. A kakaó földes mélységének és egyes vörösborok fűszeres, bársonyos teltségének szövetsége az égben köttetett, mégsem jut feltétlenül eszünkbe egy italban hozni őket meghitt közelségbe egymással – pedig igencsak érdemes.

Elkészítés:
Olvasszunk fel egy tábla (100g) legalább 70%-os kakaótartalmú étcsokoládét 5 dl zsíros tejben. (Erre a legjobb módszer, ha a tejet – akár egy rúd fahéjjal – fölforraljuk, majd a csokoládéra öntjük, és addig kevergetjük habverővel, amíg a csoki teljesen föloldódik.) Adhatunk hozzá egy pici cukrot is, de igazából nem szükséges, ha bírjuk az enyhe édesség és a fűszeres-kesernyés ízek felnőttes kontrasztját. Amikor a csokoládé föloldódott, adjunk a keverékhez 2,5 dl közepes testű, fűszeres-gyümölcsös vörösbort, és tulajdonképpen készen is vagyunk; tovább melegíteni nem kell.

Biztos választás a merlot, de ha esetleg még fűszeresebbre hangolnánk az italt, akkor használjunk chilis csokoládét (vagy dobjunk a tejbe a fahéj mellé egy csipet chilipelyhet), és használjunk újvilági stílusú, dzsemesen gyümölcsös shirazt. A szervírozáshoz használt bögrékbe egy-egy szál rozmaringot állítva pedig még egy plusz villanásnyi télies fűszerességet adhatunk az íz-és illatélményhez.
megj.: kadarka, portugieser és jó lehet ;)

Forralt bor ahogy egy sommelier csinálja

Főleg magamnak szeretném elmenteni Kovács Antal sommelier jótanácsait, de hátha más is érdekesnek találja.

A megfelelő alapanyag:
"A forralt bort készíthetjük fehérborból, rozéból, sillerből, vagy vörösborból is. Viszont én általában fehér borból, vagy roséból nem készítek forralt bort, mert ezek a bortípusok a melegítés hatására hajlamosak zavarosnak mutatkozni....Főként emiatt én a siller bort, vagy az alacsony tannintartalmú vöröseket preferálom. Az alacsony tannintartalom a forralt bor esetében kulcsfontosságú szempont, mert a magas tannin- (csersav) tartalom kellemetlenné teszi a végeredményt. "

A recept:
"1 palack bor,
8 db szegfűszeg,
1 db csillagánizs,
1 rúd fahéj,
3 evőkanál nádcukor,
1/2 citrom leve,
1 narancs leve.

Időjárás, klíma és emberi tevékenység térképeken - Magyarország

Ma jött szembe ez is facebookon, a tegnapi bejegyzésemhez kicsit kapcsolódva.

Kevésbé interaktív ugyan, de legalább olyan érdekes.
Engem pl. kicsit meglepett, hogy hőmérséklet és csapadék szempontjából dél és kelet Budapest mennyire "kilóg" a környezetéből.

Magyarország Nemzeti Atlasza - térképek

Informatív és részletes gazdasági, társadalmi térképek .
Nem csak "térképkockáknak" ajánlott! :B

Lemezboltok Budapesten

semmi extra, csak egy jó kis gyűjtemény a wlbp cikkben. :))

Ivókutak Budapesten

A Fővárosi Önkormányzat egy térképen összegzi, hogy hol vannak tűzcsapra szerelt ivókutak, ami gondolom ebben a hőségben nagyon jól jön.
Magam sem tudtam róla hogy elérhető így, egyben, térképre szedve, a cikkben pedig a bkk futár alkalmazást is említik a honlap mellett.

Mindenki pótolja az elveszett folyadékmennyiséget!
Kulacsra, palackra fel!

Egy komment

Facebookon született nyilvános cikk alatti nyilvános hozzászólás.

"Szabolcs Novotni Pont azért kellenének szakemberek, hogy ne irkáljanak ilyen hülyeségeket.Egy értelmes országban a sajtó nem indít gyűlölet kampányt a lakosság 85 %a- ellen. Ugyanis ma hazánkban a lakosság ennyi %- autósember, az autótlanok vannak, alapos kisebbségben. Mégis, akár fősodrú médiát nézzük akár TotalCart (szerencsére az már nem az) mindenki az autósokat - akik a lakosság döntő többségét alkotják - kutyapi...zzák. Igen, amikor a leghülyébb "érv"-et hallom " az autóban egy ember ül, egy ember ül, egy ember ül" akkor azon gondolkodom el, hogy most tényleg mindenki ilyen ostoba, vagy csak a sajtó? Tegyétek már be egy imamalomba : és tekerjétek " azautóbanegyemeberül". Ha egy csöpp sütnivaló lenne és egy kicsit tudnátok számolni, akkor rájönnétek, hogy, ha az autóban egy ember ül az akkor is 25% kihasználtság! Úgy ám, kiskomám! Számold már ki ezt az arányt, akkor, amikor a 123 férőhelyes autóbuszon, vagy 36 tonnás villamoson három ember ül! Tanultál matekot nem? Nade az autót 25 % rosszabbul nem lehet kihasználni, mert 0, 11 % ember nem tud vezetni, a vezetőülésben minimum, annak a bizonyos egy (!) embernek ott kell ülnie. Viszont gondoltál, már arra , amikor az autóbusz, vagy a villamos 0 azaz nulla emberrel halad? Utas nélkül! Az hány százalékos kihasználtság? 35 tonnát mozgatni a semmiért? Na erre varrj gombot!Aztán még valami: vegyünk egy példát "A" -ból "B" -be járnak ez emberek dolgozni. Aki kocsival jár beül(ne) az autójába és elmenne "A" -ból "B" -be, DE az autó ott marad(na)! és nem megy vissza és délután nem jön el újra, viszont ha tömegközlekedéssel járnak az emberek az autóbusz, villamos odaviszi a tömeget, és utána micsinál(?) visszafordul(!) és üresen elmegy következő adag tömegért. Na ez az igazi környezetszennyezés nem az autó!! "Nem a fizikai dolgozó az aki autóval jár, ők többnyire buszra ülnek, legalábbis aki műszakozik" Na pont műszakozó fizikai munkás van rákényszerítve az autóra! Úgy mégis szerinted, Nagytétényből Pécelre éjjel 0 óra 41 perckor (mert akkor van vége a műszakjának) miképpen menjen haza tömegközlekedéssel? Tudsz rá módszert? Várom a választ, ha van! Aztán még valami amit - amit ezek szerint nem tudsz, gondolom, nem vagy műszaki ember -, tudod, az autónak van egy része amit úgy hívnak: csomagtartó, na az a munkás, egyedül ül a kocsiban, ebben a (számodra) rejtélyes dologban tartja napi munkájához szükséges 50 - 70 kg.-nyi szerszámot és anyagot. Felszállsz vele villamosra vagy a biciglire? Mert ha igen kezdhetjük. Én felülök a buszra, Te pedig hozod utánam 8-10 láda szerszámot anyagot és indulhatunk, vállalod? Megint csak fősodrú sajtó hatását látom bicigliben is. Lehet , hogy valakinek alternatíva, de a többségnek nem, azért nem mert (1) a bicigli tényleg csak egy embert visz el, (2) nem szállíthatsz rajta csomagokat, (3) időjárási körülményektől függ a használta, hidegben, nagy esőben, hóesésében alkalmatlan,(4) egészségi állapottól függően nem mindenki tud biciglizni, (5) rendkívül balesetveszélyes, volt róla kimutatás, hogy számarányukat tekintve aránytalanul sok baleset okoznak, (6) a közutak egyetlen olyan résztvevői, akik anonim módon rohangálnak az utakon, közlekedési ismeretek, KRESZ-vizsga,rendszám, és egyéb azonosító nélkül, amivel, persze keményen vissza is élnek, (7) semmiféle módon nem járulnak hozzá az utak fenntartásához, míg rólam 68 bőrt húznak az "autós fizess!" elv alapján, ők semmiféle közterhet nem fizetnek, nem járulnak hozzá semmivel az utak fenntartásához, amiből egyre többet követelnek. Ami a munkába járást illeti, hogy erre is reagáljak, figyi, nem élünk már álomvilágban , és főleg nem a pártállami rendszerben. Nem hiszem, hogy van tapasztalatod arról ez időről (soha nem jöjjön vissza) de(!) én emlékszem amikor fél hatra kellett járni az egész országnak(!) 5 órakor már nem lehetett felférni a villamosra tömegek lógtak az ütközőkön, az ajtók külső peremén, a lökhárítókon. Én még utaztam így. Ezt akarod visszahozni(?) A világ megváltozott, ma nem 1/2 6- kettőig tart a műszak , három ember lehet, hogy egy irányban dogozik, de nem egyszerre kezdenek és egyszerre van vége műszakjuknak. Igen, a privát szféra, erről annyit, hogy engem egyáltalán nem zavar ha valakit fel kell vennem a kocsimba, szívesen megteszem, (Oszkározok), na de a villamoson(!) már nem örül(nék)ök, ha valaki a privát szférámba hatol. Mire gondolok: mi is a privát szféra? Elmondom, nem akarom magam kitenni olyan atrocitásoknak, melyek napi rendszerességgel történnek a tömegközlekedés járművein, és, amit különösen ezért tartok borzasztónak, mert nem tudok ellene semmit tenni. Ha a másik "utas" (bűnöző) valamit szándékozik tenni, megöl, kirabol, összever, nem tehetek semmit, menekülési lehetőségem nincs, bármit tehet velem, kénytelen vagyok eltűrni, mert össze vagyok zárva vele egy légtérbe, 0 védekezési lehetőséggel. Köszönöm az ilyen "szolgáltatást", valahogy nem akarok kérni belőle Ha nem hiszel nekem, nézz már szét a IT-n naponta hány ilyen videót tesznek fel, hány ilyen eset történik. Balesetmenetes közlekedést! "