Hirdetés

Moddolt Geforce 6800 kihajtása

Előszó:
A bejegyzés hobbi szinten íródott, csupán a magam szórakoztatására, ezért ha pontatlan valahol a bejegyzés, nézzétek el nekem vagy nyugodtan javitsatok ki.

A sztori röviden, néhány éve hozzájutottam egy Geforce 6800 agp-s kártyához, már akkor sem volt egy túl gyakorta feltűnő de azért még ritkának sem igazán mondható példány, így eltettem hogy idővel majd foglalkozok vele. A kártyán lévő nv silencer 5 hűtés burkolata sérült volt és ventilátora sajnos eltávozott az örök bitmezőkre. Természetesen nem tudtam tesztelés nélkül a doboz mélyére küldeni, így egy külső ventilátor segítségével lefuttattam egy 3Dmark 2000 tesztet.

A teszt eredmény egy Asus Tusl2-C lappal, valami párszáz megaherztes pentium 3-as celeroncs processzor mellett történt, már pontosan nem emlékszem rá, évekkel ezelőtt volt. :)

Ebben az állapotban leledzett az első tesztelés alatt, a ventilátorral amit én "hekkeltem" rá.

Két alkalommal is feltettem az apróra eladni sikertelenül, még csak komoly érdeklődő sem volt rá, ment vissza a dobozba. Néhány hónapja sikerült hozzájutnom egy használt NV silencer 5 hűtéshez, amint időm engedte fel is szereltem rá, kis szépséghibája volt a hűtőnek hogy a gyári csatlakozót levágták róla, ezt orvosoltam egy rossz gépházból kiműtött kábellel, némi zsugorcsővel szigetelve egész takaros lett az eredmény.

Ugorgyunk...ahogy Pósalaky úr mondaná.

Kicsit alaposabban megvizsgálva a kártyát kiderül, hogy egy Inno3D 6800-as kártya viszont egy kis csavar is van a történetben. Az alap geforce 6800 kártya az NV40 kódnevű gpu-ra épül, idevágóan a bővebb infóért linkelném GAI kiváló cikkét.
Ez a kártya alapesetben 325mhz gpu 350mhz (DDR) memória sebességet tud, 12 pixel futószalagot, futószalagonként 1 TMU (textúrázó) egységet 12 pixel árnyalót és 5 vertex árnyalót tartalmaz, tehát összegezve 325/350Mhz és 12/12/12/5 felállású, GAI cikkéből kiderül hogy a szerencsésebb tulajok szoftveresen fel tudták oldani a letiltott pixel futószalagokat, a pixel és vertex árnyalókkal egyetemben.
Mint kiderült én a szerencsés tulajdonosok közé tartozom, az előző tulaj módosította a kártya bios-át feloldotta a letiltott egységeket, így most egy 16/16/16/6-os felállású kártyát tudhatok a magaménak, ami a gpu/ DDR3 vs DDR memória órajelet leszámítva egy 6800GT-hez áll talán a legközelebb technikailag, kiváncsi lennék azonos tesztkonfigban mekkora difi van a két kártya között 3DMark tesztekben.

Akkor következzen a teszt fázis.
Első körben egy Abit BD7 II-es lapban egy socket 478-as 1.6Ghz-es willamette pentium 4 processzor mellett teszteltem 1Gb ddr 400mhz memória mellett, nvidia 178.13-as whql driverrel.
Ekkor még úgy véltem ez a konfig elég lesz a kihajtásához...

3DMark 2000 - Willamette 1.6Ghz

3DMark 2001 - Willamette 1.6Ghz

3DMark 2003 - Willamette 1.6Ghz

A kártya tesztelése szóba került egy jóbarátommal történő beszélgetés során, ő tanácsolta hogy a kihajtásához 3Ghz körüli processzort használjak, akkor még nem gondoltam volna hogy ekkora cpu erő kellhet.

A következő tesztkonfiguráció Asus P4P800 socket 478-as alaplap, Prescott P4 3ghz cpu, 2x1Gb 400mhz-es ddr ram. Nézzük meg mennyit gyorsult a kártya.

3DMark 2000 - Prescott 3Ghz

3DMark 2001 - Prescott 3Ghz

3DMark 2003 - Prescott 3Ghz

A gyorsulást látva vérszemet kaptam és kicsit húztam a prescotton 3.23Ghz-re, az fsb-t picit feljebb toltam, viszont a memóriák órajelét kénytelen voltam vissza osztani így 400 helyett csak 335Mhz-en jártak.

3DMark 2000 - Prescott 3.23Ghz

3DMark 2001 - Prescott 3.23Ghz

3DMark 2003 - Prescott 3.23Ghz

A gyorsulás látványos volt 1.6Ghz-ről 3Ghz-re lépéskor, a dual channelben futó memóriák is dobtak a pontszámon, viszont 3,23Ghz-re húzva a prescottot gyorsulást igazán csak 3DMark 2000 alatt ért el, 2001 alatt ez a növekedés jelentősen lecsökkent, 2003 alatt pedig közel mérési hibahatáron belülinek mondható lett. Sajnos csak gyári s478 hűtéssel rendelkezem így nem tudtam komolyabban feljebb tolni a cpu órajelét, bár elindult 3,5ghz-en is a windows az aida64 stabilitás teszten már az első félpercben erőteljesen throttlingolt a "forrófejű" prescott magos processzor, üresjáratokat iktatva be a túlmelegedés ellen. A további tesztelésnek emiatt nem lett volna már értelme.

Update:
A kedves hozzászólások ösztönző hatására előkotortam egy Scythe ninja plus rev.B torony hűtőt, amihez kizárólag 775 lefogatóm volt, a lefogatót lecsavarozva jobb híján egy közel egy kilós (918gr) Zalman CNPS 7700 tiszta réz hűtővel lesúlyozva, már fixen állt a prescott kazán azaz cpu tetején a scythe. :D

A tuning nehézkes volt, néha csinált a proci random furcsaságokat de legvégül 3.69Ghz-en állt meg atomstabilan, a memóriák is épp csak 400mhz alatt jártak.

A 3DMark 2000 tudott még gyorsulni egy kicsit.

A 2001 is fel tudott mutatni némi pluszt.

Viszont a 3DMark 2003 már alig gyorsult valami.

Számszerüsítve a gyorsulás

Érdekesnek tartom hogy a 3DMark 2000 és 2001 szinte lineárisan gyorsultak, 1941 illetve 2055 pontot hozva fej fej mellett haladtak míg a 3DMark 2003 mindössze 357 pontot tudott felmutatni. Utólag kicsit sajnálom hogy nem tudom összevetni a részletes végeredményeket, kiváncsi lettem volna hogy nem e csak a cpu tesztek nyomták meg ennyire párhuzamosan az eredményeket. De majd legközelebb erre is odafigyelek.

Köszönöm a figyelmet!

Még van hozzászólás! Tovább