2017. május 25., csütörtök

Gyorskeresés

A lerobbant Ikarus esete

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Őszintén megmondom, eddig sose éreztem különösebb késztetést, hogy blogbejegyzést írjak, de valahogy ez most csak kikívánkozott belőlem.

Szóval véget ért mára a gyakorlat, indulok haza a 16 órási busszal. Teljesen átlagos útnak ígérkezett: a sofőr később érkezett, és később is indult el, de ami a legfontosabb az az, hogy újra egy öreg Ikarus gördült be a kocsiállásra. Tudniillik, ezen a vonalon ezt a járatot a Hajdú Volán (az új csilivili nevével: ÉMKK) 3 autóbusza szokta vinni (mikor egyik, mikor másik): a szóban forgó csuklós Ikarus (talán 280-as), egy másik hasonló Ikarus, és egy piros MAN (talán SÜ313-as). A két Ikarus között annyi a különbség, hogy bejegyzésem alanya picit jobban zörög, és barna bőr üléssekkel van ellátva. (Lehet, hogy furán hangzik, de mivel én szökőévente egyszer ülök csuklós buszon, ez a pár hetes gyakorlat ezekkel a buszokkal pont jó)

No elindultunk, és mivel otthon maradt a fülesem, ezért a fél órás utat igyekeztem egy kis szundival kitölteni (ki az, aki az Ikarus monoton hangjára amúgy is álmosan nem aludna el?). A szunyókálás a végcélom és a gyakszi helyem közötti település előtt egy picivel maradt abba, ugyanis eddigre úgy felforrósodott a busz, hogy ébren elviselni sem volt könnyű. (A buszon az ablakok nagy része nem nyitható, és nem volt függöny. Mi (nem) kell még?)

Bambulok a tájra és a házakra, amikor megérkezünk az út felénél lévő településhez, és begurul a busz a buszmegállóba, hogy kitegye a leszállókat. A bambulást azonban még a megállóban megszakította egy szörnyen erős csikorgó hang. Sofőr leállítja a buszt, hangosan konstatálja, hogy már (megint?) mi a fene baja van, felveszi a munkáskesztyűket, majd az utastér folyosóján lévő egyik szerelőajtót felnyitja. Nézi, nézi, hogy mi lehet a gond, de nem látja. Kérdezem tőle, hogy mi a helyzet, a válasza valami olyasmi volt, hogy ékszíj-gyanús, de jóknak tűnnek. (Próbáltam úgy tenni, mint ha infós létemre érteném amit mond xD ) Lehet, hogy csúnya dolog, de valahol mélyen reméltem hogy megnézhetem azt, hogy mi is történik lerobbanáskor. (3 éve buszozom rendszeresen, ez volt az első lerobbanásom.) Megint ráindít, a csikorgás a szerelőajtó felől jött, de most az előbbinél még erősebben. Busz leállít, telefon elő, hívja a diszpécsert, hogy "lerobbantam". A diszpécser mondott pár esetleges hibaforrást, a sofőrtől a "kitalálunk valamit" szavakkal búcsúzott.

Sofőr tájékoztatja a buszon tartózkodó 3 utast (köztük engem), hogy hát akkor most lerobbantunk (na bmeg, ez meglepett), szálljunk le, mert hogy ott jobb az idő (na ebben igaza is volt). Szerelő újból felveszi a kesztyűket, majd valamit piszkál a busz oldalán lévő szerelőajtón. Próbálja többször is beindítani, majd kb. 10 perc után megunja, beül, beindítja, majd üresben tövig nyomta a gázt. A sikítóhang pedig eltűnt. Sofőr leszáll, mondta, hogy nemsoká majd jön valamilyen busz, felszállt, intett egyet, majd ment dolgára, otthagyva minket.

Innen már nem történt túl sok minden. Többi utassal beszéltem pár szót, hogy merre mennek, meg hogy akkor mi is történt. 10 perc múlva a másik sofőr másik busszal megérkezett, kiszólt, hogy szálljunk fel, mi felszállunk, majd mint ha mi sem történt volna, mentünk tovább.

Mentségére legyen szólva a Volánnak (ki a franc adta ezt az új hülye ÉMKK nevet), ez volt az első alkalom, hogy lerobbantunk. Meg hát az öreg Ikarus sem bírhatja örökké (mondjuk, azokat anno úgy összerakták, hogy kb. 80 év múlva is mennének).

És persze ez a blogbejegyzés sem lenne teljes fotó nélkül. Ezen a képen a lerobbant buszunk oldala szerepel, és az én fotóművész Xperia SP-mel készítettem (bocsi a minőségért, a legtöbb ember nem tudja értékelni az SP zajdús művész fotóit). Íme a kép:

Hozzászólások

(#1) ivana


ivana
(PH! addikt)

Még jó, hogy a volánnak nem nagyon vannak 400-as ikaruszai azok igazán szarok :W BKV tele van velük... Konkrétan a felfüggesztésük nulla, kb. mint ha le lenne hegesztve :O Egyszer volt, hogy annyira megdöglött benne valami, hogy a sárvédőt súroló kerékkel gurult be a busz az Örsre :P Ablakok sincsenek, mert elvileg légkondis lenne csak nem az, a belső elrendezés egy katasztrófa (a hátsó két ülés sor között nem fér el a vállam :DDD ) Mondjuk amiket rendbe hozott a BKV azok egy fokkal jobbak, változtattak az elrendezésen is, meg azokban van légkondi. De még mindig a legjobb a 260 az megy mint az állat, van ablaka is rendesen, normális az elrendezése, mondjuk van egy hangja meg mindig ránt egy rohadt nagyot amikor vált :D Talán az új mercedes buszok amik tényleg jók alacsony padlósból, mert azoknak állítaható a felfüggesztése és nem olyan mint valami traktor.

(#2) Balrog


Balrog
(kvázi-tag)
LOGOUT blog

Előbb utóbb majd csak leselejtezik már ezeket a kohószökevény Ikarusokat. Nem szidni akarom őket, strapabíró, igénytelen szerkezetek ezek, de átülve egy hibrid Mercedes Citaro C1-ből felér egy instant időutazással.
De felhozhatnám példának az új helyközi Mercedes Tourismo-kat is. Nagyon kényelmesek és halkak. Vagy a Csehektől használtan vett Mercedes Intourokat. Még azok is tipp-topp állapotban vannak és kényelmesek. Átülni belőlük egy üvöltő hátsó hidas 260-as Ikarusba, már-már büntetés. Tudom van köztük 30+ év, de ez inkább a Volán társaságok szégyene, hogy még van forgalomban ilyen vén Ikarus.

Bocsánat az Ikarus fanoktól.

[ Szerkesztve ]

Sometimes you want orange, but life gives you lemon-lime.

(#3) Zoz válasza Balrog (#2) üzenetére


Zoz
(senior tag)

Ez inkább a politikusok szégyene, mivel már vagy 5 éve busz vásárlási tilalom van érvényben a volánoknál (itt-ott tettek csak kivételt kisebb adagokra). Gondolom az volt a cél, hogy az összes még létező hazai gyártót padlóra küldjék, aztán majd most a nemzeti busz mutyi ürügyén bekebelezzék a maradékot a haverok.

(#4) greenity


greenity
(fanatikus tag)
LOGOUT blog

Menetrend szerinti busszal még sosem robbantam le, osztálykirándulás és társain többször.

Őszintén szólva a somogyi és baranyai buszok is tudnak elég gázok lenni, főleg a kis távolságokra pakolják őket, én általában megúszom, mert csak olyanra szállok fel ami gyorsjárat, és azok egész jó állapotúak szoktak lenni :)

Nem minden az, aminek látszik.

(#5) potyautas válasza Zoz (#3) üzenetére


potyautas
(lelkes újonc)
LOGOUT blog (1)

Budapest főpolgármestere kategorikusan kijelentette, hogy nincs magyar buszgyártás. Kiket akarnak padlóra küldeni? Én a Credo-t hittem magyarnak, de van benne egy táblán valami gmbh. Ez ugye nem magyar elnevezés?

(#6) qqcqqc


qqcqqc
(senior tag)

A héten felszálltam egy 225-ös buszra. A sofőr így indított: "Kedves Utasaim az első megálló a Rákospatak utca, ott még után tudom tölteni a patakból a hűtővizet...."

(#7) potyautas válasza qqcqqc (#6) üzenetére


potyautas
(lelkes újonc)
LOGOUT blog (1)

Nekünk Miskolcon nincs esélyünk ilyen kalandokra. Tavaly még közlekedtek Debrecenből vásárolt Ikarusok, de már szinte csak új MAN kocsik futnak. A nemzeti buszgyártásra nem várhat egy felelős városvezetés. Néha előfordulok távolsági buszon is, de dél-Borsodban nem láttam rozoga járművet néhány éve.

(#8) Feketelaszlo válasza potyautas (#5) üzenetére


Feketelaszlo
(senior tag)

Tudtommal mindig is magyar volt - Győr, Tegez utca (de mintha Mosonmagyaróváron is lenne telephely vagy gyártás). Ikarusok felújításával kezdtek, aztán tértek át saját buszok felújítására. Az viszont elképzelhető, hogy van német tőke/alkatrészbeszállító a cégnél.

(#9) mbalint987 válasza ivana (#1) üzenetére


mbalint987
(tag)
LOGOUT blog (1)

Nekem alapvetően nincs bajom az Ikaruszokkal, van pár felújított példány belőlük itt vidéken is, és egy-egy járgány kényelmesebb mint egy közelmúltban vásárolt, városi közlekedésre szánt Solaris. Egyébként a Hajdú Volánnál egy nagy baj van: sokáig ők vitték Debrecen autóbusz-tömegközlekedését. Mikor a szerepét átvállalta a DKV (és a buszait meg nem), akkor rengeteg városi közlekedésre szánt busz maradt rá a cégre. És ezek közlekednek távolsági járatokra is. (Hallottam a BKV csoda új Merci buszairól, állítólag nagyon jók, és környezetkímélőek)

(#2) papesz90: Az lenne a nagy baj, ha nem lenne hatalmas különbség a régi és az új busz között. ;) Egy Ikarus felújítva szerintem még mindig nem túl rossz, persze az már más kérdés, hogy mennyire éri meg. (És ugye itt a távolsági buszokon van a hangsúly, ott nem tudom, hogy a Merci mennyire jöhet szóba)

(#4) greenity: Hát tulajdonképpen ment volna a busz csikorogva is (szóval nem egy tipikus lerobbanás), csak hát félt a buszsofőr, hogy ha elindulunk, akkor bárhol megállhat a busz, nem lehet tudni. (Kolis társam mesélte, hogy osztálykiránduláskor az egyik kereke kiesett a buszuknak, és mellettük gurult el. :D És még csak nem is valami régi cucc volt)

[ Szerkesztve ]

"Az igazság kibírja a kételyt – sőt fölfedezése igényli is. Vakhit csak olyasmihez kell – de ahhoz nagyon-, ami nem igaz." /Müller Péter/

(#10) proci985


proci985
(MODERÁTOR)

anno elég sokat Volánoztam (6+ évig), egy alkalomra emlékszem amikor a busznak felforrt a hűtővize, de az a délután 3mas járat volt ami mindig dugig szokott lenni és aznap éppen extrán dugig volt, 35+ fokban. de ennek 10+ éve.

The first rule of tautology club is the first rule of tautology club. // Social justice in lagom amount.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.