Hirdetés

Gondolatébresztő CPU-VGA párosítás kapcsán

Üdv Mindenkinek!
Még sose írtam semmilyen cikket vagy tesztet, azonban 30 éves koromra családapaként valami oknál fogva megszállt az ihlet, hogy ha már ennyi ideje tag vagyok és ennyi alkatrész/számítógép került ki a kezeim közül, kellene alkotni egy kicsit e téren. Kicsit kombinált iromány, mert lesz teszt része is, valamint néhány gondolat, ami a számítástechnikához fűződik. Lassan két évtizede rakok össze számítógépeket és a legkülönbözőbb féle-fajta változatokat adtam ki a kezem közül, de mindez idáig nem foglalkoztatott mélyebbre hatóan a kérdés, hogy mennyiben befolyásolja a processzor és a videokártya párosítása a kapott teljesítményt mind szintetikus mind játék szintjén. Mivel az esetek többségében irodai jellegű felhasználásra kérnek konfigurációt, ezért az összegkeret nagyjából meghatározta, hogy mi az, ami szóba jöhet az építéskor. A játékos célra szánt gépek esetében ez sokkal összetettebb kérdés, ugyanis az alkatrészek közt nagyon nagy a szórás árazás terén és nagyon nem mindegy, hogy egy házra és tápra költünk 30.000 vagy adott esetben 15.000 forintot. Fontos megemlítenem, hogy nagyon nagy keresletet látok a piac részéről a közép-középfelső kategóriás videókártyák iránt, ami nem véletlen. Ez is egy témaindító ok volt nálam a cikk megírásakor. A nagyobb testvérek általában a teljesítményükhöz képest irreálisan túl vannak árazva, azt a plusz többletet az emberek nagyrésze nem engedheti meg magának. Hozzá jön még az átlagos magyar fizetés, ami az esetek többségében nem túl bőséges, így többször meg kell gondolni, hogy az erősebbet vesszük rosszabb hűtéssel, nem annyira nagy gyártótól, vagy egy kisebb modellt, jobb hűtéssel, nevesebb gyártótól. Az itt felmerülő árkülönbözetet ráfordíthatjuk egy erősebb videókártyára, vagy több RAM-ra, esetleg jobb processzorra. A másik oka ennek a kis írásnak az, hogy ráeszméltem arra, hogy régóta tévhitben élek, hiszen azt mondogattam, hogy egy játéknál a dolgok nagyját a VGA számolja ki... Most lehetőségem nyílt több variációban letesztelni alkatrészeket. Meglepett, hogy mennyire fontos egy játék vagy teszt alatt a VGA mögött lévő processzor! Nem olyan teszteket használtam, amik kizárólagosan a processzor képességei alapján pontoznak, hanem inkább olyanokat, amik a VGA-CPU páros keresztmetszetéről adnak pontosabb visszajelzést. A teszt során próbáltam a saját tapasztalataimra hagyatkozni, nem hasonlítottam össze mások teszteredményeit és nem is néztem háttérirodalmat, mielőtt eme sorokat publikálásra bocsájtottam volna.Térjünk ki a hardware-kre.

Két konfiguráció adott:

1- Intel i5-6500 alapon, gyári hűtővel, 2133MHz-es 2x8GB RAMMAL, 256GB CT256M550SSD1 SSD-vel, 630W-os TT SMART SE Táppal, Asus H170 Pro Gaming alaplappal.

Hirdetés

2- AMD FX8300 alapon, gyári hűtővel, 1600MHz-es 4x4GB RAMMAL, SUV400S37/240G SSD-vel, 550W-os Chieftec táppal, AsRock 970 Extreme3 alaplappal.

A cikk írása alatt időközben lecseréltem az i5-6500 –öt egy i7-6700K –ra. Ezt is belevettem a teszthalmazba, csak hogy még színesebb legyen a kép.

Az alábbi VGA-kkal teszteltem (plusz egy ráadás!)
- XFX RX470 4GB 1 ventilátoros változat
- XFX RX480 8GB 2 ventilátoros változat
- ASUS STRIX GTX1050TI-O4G GAMING 2 ventis változat ráadásnak az i5-ös inteles gépben: (köszönöm sheffy a lehetőséget!)

VGA-k főbb jellemzői:

Bocsi a képek minőségéért, a lényeg elvileg így is látszik.

A környezet mindkét esetben Windows 10 Pro 64bit. A következő programokat illetve játékokat használtam a villámteszthez:

Fallout 4 no MSAA, Ultra, 1080p(adott fix jelenet, fraps-al mérve, 10 másodperc FPS ingását vizsgálva)

GTA V 1080p-ben, a beállításokról kitérek egy külön táblázatban.

Mafia 3 1080p, 60FPS, D.O.F: ON, FOV: 65, Fullscreen, Vsync: ON, Ambient occlusion: HIGH, Motion blur: OFF, Geometry detail: HIGH, Shadows: HIGH, Reflection: HIGH, Volumetric effects: HIGH, Antialiasing: HIGH. (itt is fraps-al mértem ugyanazokat a részeket, 10 másodpercnyi játékidőt néztem)

3DMark 2 (free változat)

VRMark (free változat)

TESZTEK:


Szintetikus tesztnek elég jónak gondolom a VRMark-ot, mert rendesen kihajtja a kártyákat és erősen támaszkodik a processzorra és a ramra. A számok itt magukért beszélnek.


Második felvonásban szintetikus teszthez szintén "testvérterméket" választottam és itt is hozta a papírformát az eredményekben. Sajnos nem tudtam az i5-ös procival tesztelni az RX480-at.


Ez a játék rettentőmód hardware igényes, már-már megkívánja az i7-es processzort. Számomra ez nagyon meglepő volt. az FX-es konfigurációban az erősebb kártya szinte semmilyen gyorsulást nem eredményezett, viszont a zöldek kártyája nagyon szépen vizsgázott!


Sajnos ezt a játékot később tettem be a csokorba, az i5-el már nem tudtam tesztelni, viszont azt el lehet mondani, hogy kevésbé támaszkodik a processzorra, az RX480 az FX processzorral párosítva nagyon jól szerepelt. Itt látszik, hogy ebben a játékban a döntő szerepet a GPU kapja.

A GTA V már kicsit összetettebb történet, sajnos a teszt során be volt kapcsolva a V-SYNC, de ennek ellenére látszik, hogy a minimum és az átlag ennek ellenére hozza a vártakat annak ellenére, hogy a játék nem a híresen optimalizáltak közé tartozik. Egy csomó érdekességet látni, példának okáért azt, hogy az RX470 miért gyorsabb az RX480-nál? Rejtély marad, viszont az biztos, hogy ez a játék igényli a combosabb CPU-t.

Jól lehet látni, hogy a két gép nem egy ár kategória, az AMD-set az unokaöcsémnek raktam össze, szerintem egy 14 éves gyereknek első komolyabb asztali gépnek nem rossz. A munkám kapcsán rengeteg hardware-t adok-veszek, így a legjobb áron sikerült minden alkatrészhez hozzájutnom és ezen a ponton jöttem rá, hogy ha az ember tényleg jót akar, semmiképp se tudja olcsón megúszni. Nem lehet spórolni a processzoron vagy a memórián, mert az első szűk keresztmetszet rögtön megbosszulja magát. Ameddig nálam volt, ezeket a teszteket tudtam lefuttatni a munka és a család mellett. Más írásait nézve elég primitív és kezdetleges, de próbálkozni ér ugye :) . Végső konklúziónak az jön le számomra, hogy ugyanaz a VGA a gyorsabbik platform alatt sok esetben lényegesen többet tud kihozni magából mind játék és benchmark téren. Érdekesség a GTX 1050TI, ami játék alatt jobban produkálta magát Fallout4 –ben, mint a nála minden más paraméterben (szinte) gyorsabb RX-ek. Számomra az nVidia túlárazott termékei között ez egy gyöngyszem. Egy EX-es változat még meg is érheti az árát annak, akinek fontos, hogy két hangkeltő legyen rajta. Tudni kell, hogy a zöldek új kártyája még annyira se melegszik, mint a pirosoké, pedig mindkét gyártó nagyon odatette magát az új generációk kifejlesztése során. Ami az árakat illeti (kiskereskedelmi nyílvános árak) A legolcsóbb GTX1050TI 51.900 Ft. tól indul, Az RX470 64.300 Ft.-tól , valamint az RX480 82.000 Ft.-al van a tesztemen belül a legdrágább helyen.Nem tekintem magamat se nVidia se AMD fannak, bár VGA-k terén kicsit jobb ár érték arányúnak tartom ez utóbbit. A FullHD ligában persze, ameddig ki nem jön az "RX490" :DD .Nehéz megmondani, melyik kártya lehet a legjobb egy középkategóriás 1080p budget gamer géphez a nyerő, ehhez valószínűleg több játékkal kellett volna tesztelnem. Ezekből számomra az RX470 talán, ami időtállóbb és ár érték arányban meg is veri a másik kettőt. Elismerésem minden cikkírónak, a megvalósítás során szembesültem a feladat nagyságával. Köszönöm, hogy elolvastad a kis „szösszenetemet”, elnézést az összevisszaságért, még kezdő vagyok a témában :) Végül a számok magukért beszélnek ami a kártyákat illeti, várom az építő jellegű kritikákat hozzászólásban!

Tovább a fórumba.