A technika vizeiről elevezve most egy kis szösszenet jön a pénteki challenge-emről, mégpedig a Balaton körbetekeréséről 1 nap alatt.
Hol volt, hol nem volt, volt egy barátom, aki tavaly felvetette, hogy igazából körbe lehetne tekerni 1 nap alatt is a legnagyobb tavunkat. Minek erre két vagy akár három napot pazarolni? Jött hát a matek, ~210km, 20km/h-val, sima ügynek kell lennie 10-11 óra alatt, plusz a pihenők. Működhet nem? De, papíron mindenképp. Aztán elszállt a múltév, senkinek se volt igazán fontos a téma.
Eljött hát 2016. A Föld közel 7.4 milliárdnyi lakosának hála a globális felmelegedés kezdi éreztetni hatását -> szép nyarunk van. Immáron a sokadik hétvége volt amin kb 25-30 fok közötti időt vártak. Hát le is poroltam gyorsan a biciklizős témát, de gyorsan kiderült, hogy vagy nyuszik (egészség féltés), vagy nem érnek rá a barátok. Most már abban a korban vagyok, hogy ilyesmi nem állít meg a cél elérésében, és úgyis szabin voltam csütörtök-pénteken a szülinapom kapcsán, szóval úgy döntöttem beáldozom a pénteket.
Reggel 4-kor kelés, kicsi kómázás, cuccok bedobálása a táskába, fürdés és cuccolás a kocsiba. Hűséges igáslovam csak kivett első kerékkel tudja elnyelni a bringámat, szóval némi szerelés is következett, de Július 8.-án reggel 5-kor ez nem téma, tökéletes világosság van. Aztán következett kb 1 órányi kocsikázás egészen Balatonakarattyáig. Lehetett volna Balatonvilágos is, de nem az lett, nincs oka.
Szóval B.akarattya, egyből találtam egy hatalmas ingyenes parkolót, ideális volt kiindulópontnak és egész napos kocsitárolónak (leszámítva, hogy nincs árnyék, szóval még este 9-kor is fűtött a műszerfal. Ja és persze félig egy fa alatt álltam amiből vmi enyv csöpögött). A pontos hely, ha esetleg valaki szintén innét indulna: https://goo.gl/maps/apX5YT1esT72 . Kis tollászkodás, bicikli szerelés és 6:45-kor neki is vágtam. Innéttől némi képi riport:
5: Az útvonalon elég sok ilyen útbaigazító tábla van.
Sajnos pár helyen rosszul elhelyezve, félreérthetően. Ez még a kisebb baj, a nagyobb, hogy sok olyan kereszteződés van, ahol csak abból lehet sejteni, hogy merre, hogy a korábbi bringatársak festékszóróval egy nyilat fújtak a betonra. És még így is főleg a déli parton több helyen is tanácstalanul fordultam random irányba tábla és festés hiányában, néha ki a főútra, ahol kifejezetten táblával tiltják a kerékpárokat. Arról már ne is beszéljünk, hogy 4-5 olyan hely van, ahol tábla mutatja, hogy zsákutcába hajtasz, de a megérzésed azt súgja, hogy arra kell menned. És tényleg, a kerékpárút folytatódik a végén.
33: Az első megállóm Balatonfüred volt.
Régóta járok ide vissza, kis fotózkodás, vízivás. Még csak 30km-nél járok, az hivatalosan is semmi.
63: Révfülöp, 10:40-kor.
Kései reggeli, persze junkfood formájában, de igazi balatonígyszeretem módban. Révfülöp mindig megfog, picike település, de van hangulata a kis móló körüli résznek. A vendéglátósok kifejezetten kedvesek és jót lehet beszélgetni velük. Apropó az megvan, hogy az északi parton szinte mindenhol 130Ft a bor decije? Fröccsparadicsom. Nade visszatérve: Révfülöpnél már a 60. kilométernél jártam. Van aki kb ennyit tesz meg egy nap alatt, de én egyáltalán nem voltam még fáradt, csak éhes, mivel a reggel 6 órakor megevett csoki nemigazán fedezte a feladat energiaigényét. 3 csinta, krumpli és szóda, csak semmi zabálás, a teli has ugyanúgy keresztbe húzhatja az ügyet, mint egy defekt. Kicsit még belenéztem a TV1 reggeli műsorának forgatásába és mentem is tovább.
80: Badacsony
Nagyon nincs hozzáfűznivalóm. Aki hardcore feltekerhet az étteremhez a domboldalon, de az 1 napos túrába nekem nem fért bele.
86: Szigligeti vár
Itt inkább csak fotózni álltam meg. Itt is szép lehet a kilátás, de sajnos nagy az energia és idő igénye. Majd máskor
97: Balatongyörök
Mostanra már kezdtem demoralizálódni, amihez társult a nagyobb folyadékigény és a túlmelegedett lábfej élménye (kb délután 1 óra volt, 28 fok körül). Megjutalmaztam magam egy kis cipőnélküli távolbameredéssel, azon filózva, hogy miért pont a mólón pecázik egy házaspár.
Egyébként itt azt hittem már a nyugati parton vagyok. Nem kellett volna megnézni a google mapset, nem tett jót a lankadó hangulatomnak, de...
106: Keszthely
...de jött Keszthely, ami már tényleg félút és tényleg nyugati part. Kicsit sétáltam a mólónál, és majdnem ettem is. Ja igen, nem azért nem írtam Révfülöp óta evésről mert nincs kép, hanem mert nem találtam tetsző büfét/éttermet. Ezt a hozzáállást nem javaslom senkinek, Runkeeper alapján 2900 kalória az energiaigénye a Keszthelyig vezető 106 kilométeres szakasznak. Ez egy irodista férfi napi energiaszükségletének 125%-a. Persze a meleg és a terhelés eltünteti az éhséget, meg amúgy se vagyok ilyesmire érzékeny, de később megbántam a válogatós gondolkodásom. Ugyanis én még nem jártam a nyugati parton, de Keszthely és Balatonberény között nyoma sincs a civilizációnak. Szóval további 11 kilométer szenvedés jött míg magamhoz vehettem az újabb palacsintaadagomat.
131: Balatonfenyves
Fizikai és szellemi mélypont, de úgy igazán. Fájt a hátsóm és fejben is elfáradtam, muszáj volt megállni és kifeküdni a partra. Tudtam kb hol vagyok, viszont ez mentálisan csak rontott, mert úgy éreztem 15:45 környékén, hogy nem lesz erőm sötétedés előtt megtenni a maradék 70km távot.. A lábam szerencsére bírta. Időnként éreztem a térdem és a vádlim/combom, de fájdalom nem volt. Aztán összeszedtem magam és kínlódtam tovább, de a megváltás még nem itt jött el...
140: Fonyód: ... hanem Fonyódon. Keszthely és Fonyód között végig olyan érzésem volt mintha egy sunyi emelkedőn mennék felfele, ami nem látszik. Ez abban nyilvánult meg, hogy a korábbi 20km/h-ról 18-ra állt be a tempón. Most itt van előttem a Runkeeper stat, és megerősít abban, hogy igazából ki volt merülve az energiakészletem, hisz ez a szakasz majdnem végig 105-106 méter magasságon halad.
Mi segített? Bementem a helyi Sparba és vettem egy Manner-t meg egy üveg kék Powerraidet. Utóbbit Marathon alatt is vödörszámra ittam 2 éve, gondoltam most is jó lehet. Izotóniás ital, energiabomba olyan nyomelemekkel mint a kálcium és magnézium (az energiaitalok erre vannak kitalálva, nem pedig arra, hogy monitor előtt ülve igyuk, később csodálkozva, hogy dagadtak lettünk). Tudtam, hogy hatásos cucc, de még engem is meglepett mennyire pótolt vmit amiből kifogytam. Visszaülve a bringára a folyamatos emelkedő érzés átváltott folyamatos lejtő érzetbe és a tempóm is visszatért a 20-22km/h közötti tartományba, ami újra elérhető céllá tette a naplemente előtti finnisht.
Ugye megritkultak a képek. Ennek az oka, hogy a déli út szinte végig a parttól elkülönítve megy, meglehetősen ingerszegény környezetben. Ez alól a balatonszemesi fő utca volt a kivétel, igazán cuki rész így nyáron, megvan még a település régi hangulata (mármint ilyennek gondolok egy régi balatoni falut)
175: Zamárdi
(kép: festicket.com) Na itt ment a buli ezerrel. Sátortábor minden irányból, kocsik tömkelege. Ráadásul elég sok sportkocsi, amit persze az underage korosztály amint lehet kihuzat, szóval a legváratlanabb pillanatokban került velem szembe a sávomba egy üvöltő SLK vagy A3 Cabrio. A közeli parkoló viszont érdekes lehetett volna, a legkülönfélébb gépcsodák kerülnek ilyenkor elő apu garázsából. Eredetileg megakartam állni fotózni, de aztán rájöttem, hogy itt az egy négyzetméterre jutó embermennyiség az olyan 5, szóval egy biciklis az csak a túlélésre játszhat.
182: Siófok
Ó a várva várt Siófok. Na nem azért mert annyira szeretem, hanem mert tudtam, hogy innét már csak 1-1.5 óra a vége. Az a fél liter Powerraid annyira működött, hogy a Fonyód utáni maradék táv simán ment, csak az ülés okozott gondot, néha ki-ki kelett emelkednem a nyeregből. A győzelem íze már a számban volt, így gondoltam nyalok hozzá egy kis fagyit (micsoda átkötés :D)
206: Balatonakarattya:
A végállomás. Balatonvilágosról az Aligai úton jöttem át, nem ajánlom. Legalább 2 "inkábbtolomabiciklit" emelkedő is volt, ráadásul egy erdőn keresztül, ami a kezdődő félhomályban nemigazán biztonságos.
A strand bejáratához érkeztem, ami így este fél 9-re ingyenes lett (vagy lehet egész nap az?). Hihetetlen megkönnyebülés volt. Bringa fánaktámaszt, büfésor betámad. Szerencsére még volt melegkonyha, a már jól bevált standard kaját ettem, mint ahogy a épen is látható, plusz egy kis virsli a változatosság kedvéért.
Summa summarum
Számokban:
- 6 liter víz,
- fél liter powerraid,
- 8 palacsinta,
- egy kazal krumpli,
- 0 defekt,
- 6400 elégetett kalória
- 206 kilométer 13,5 óra alatt.
Fontosnak érzem megemlíteni, hogy bár így a nyár közepén szívás lehet abból, hogy nagy a meleg, de ha sikerül egy kicsit lengébb napot kifogni, akkor mindenképp erre az időszakra időzítsünk, mert a világos órák száma kedvező. Olvastam olyat aki Októberben ment, ami nem annyira vonzó, hisz akkor már cidri van és kb 5 órával rövidebb a nappal. Ugye most 5-kor kelt a nap, 20:30 körül nyugodott, ami egy 15 órás keret. Szorosan, de belefértem.
Jut eszembe, állóképesség: én ekkora távot még nem tekertem egyben. Szoktam melóba bringázni és néha városban erre-arra, de semmi extra. Futni ugyan heti rendszerességgel megyek 5-10 kilométeres távra, de az nem igazán ugyanaz az izomcsoport. Szóval mondhatjuk, hogy az íróasztal mellől felállva sikerült a táv. De azért óvatosságra intenék mindenkit, aki nincs tisztában a határaival, az ne induljon neki egyedül, mert egy váratlan görcsből vagy szédülésből komolyabb baleset is lehet.
Tanácsok?
Kesztyű:
Kényelmesebb a kormányt markolni. Nekem így is félig lebénult a jobb kézfejem, pedig 3 féle fogáspont van a kormányon. Végülis nem para, volt már ilyen, 2 hét alatt helyrejön (ilyenkor nagyon gyenge a szorítás a kézben és nem bírom kinyújtani teljesen az ujjaimat). Ha esésre kerül sor akkor is hasznos.
Szemüveg:
13 órán át a napon, muszáj. Én egy alap 2000 Ft-os dechatlonost használok, tökéletes
Szerviz szett: defekt javító, gumi leszedő, mini pumpa. Hála a jó égnek nem kellett. Ha kellett volna akkor lőttek a célnak, ugyanis az én gyakorlottságommal az első kerék is minimum 30 perc míg megjavítom, hát még a hátsót.
Ülés:
mondanám, hogy legyen kényelmes, de fogalmam sincs ilyen távon mi a kényelmes. Az enyém kemény, középen lyukasztott, elméletileg kevésbé roncsolja a fontos dolgokat :)
Sapka
Én egy nem túl divatos, de hatékony horgász sapit használtam. Ez a fület és az arcot is védi a napsütéstől/leégéstől. Ez fontos, mert a terhelés közben fel sem tűnik az égés, és a naptej alatt is sérül a bőröd 13 órányi idő alatt.
Hosszú ujjú: 10 óra után felvettem egy hosszú ujjú inget az ujjatlan póló fölé. Nemnagyon szeretem kenegetni magam, plusz a kenés ellenére is kitud készülni a bőr. Egyáltalán nem zavaró és jól szellőzött.
Naptej: jó ha van (tömör tanács mi? :D)
Pozitív gondolkodás:
Balatonon vagy, mi történhet? :) Ha kettétörik a bringa max bevágod az árokba és lesétálsz a legközelebbi strandra. Egyébként meg végig karnyújtásnyira van a vasút, ha nagy a baj és feladod, akkor felülsz rá és visszavisz a kocsidhoz, vagy egyenesen haza.
Végszó
Kinek ajánlom? Senkinek. De tényleg. Olyan hülyeség ez, mint Marathont futni. Szürreális terhelés a testnek rövid idő alatt, aztán másnap folytatod a tespedős napjaidat. Viszont a sikerélmény megvan, és jó érzéssel gondolok vissza rá, valamint sztorinak sem utolsó. Legközelebb ha mennék, akkor elektromos bringával, vagy fekvő biciklivel...