Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz Winner_hun #31568 üzenetére

    Alacsony viszkozitási indexű olajok hidegen sűrűbbek, melegen hígabbak, mint az ugyanolyan SAE viszkozitási számmal jelölt magasabb VI-ű olajok. Mivel a függvény logaritmikus, az üzemi hőmérséklet fölött kevésbé változik a viszkozitás, mint az alacsony tartományban.
    Tehát elképzelhető, hogy egy 0W30-as, vagy egy 0W20-as olaj nagyon nagy nyári melegben, elégtelen hűtésnél, magas fordulaton járatva "túlmelegszik", és jobban elvékonyodik, mint az ideális, de ezt egyrészt elég nehéz üzemszerűen előidézni, másrészt viszont ezért van 0W40 vagy 5W40-es olaj.
    Tehát az xW30-as olaj, jobban el fog vékonyodni 100 fok fölött, mint az xW40-es, nyilván, hiszen a 30-as egyfokozatú olaj egyenese alacsonyabban van 100°C-nál, mint a 40-esé. De ehhez a 0W, 5W, vagy 15W hidegoldali résznek nincs sok köze, hacsak nem annyi, hogy a 10-15W már részszintetikus vagy ásványi, amik alapvetően gyengébb viszkozitási indexet tudnak, tehát meredekebb lesz az egyenesük, vagyis 100 fok fölött hirtelenebbül vékonyodnak. A magyar nyári 40°C-ban jól meghajtva egy autót nem indokolja a 40-nél magassabb melegoldal, és nem fog elvékonyodni, függetlenül attól, hogy 0W, vagy 15W van előtte, mindazonáltal extrém esetben a lapos egyenessel rendelkező 0W40 kevésbé fog vékonyodni, köszönhetően a magas VI-nek, és a szintetikus létnek mint a 10W40 a résszintetikusságával.

    Az a baj, hogy nem esik jól rajzolni, mégis inkább megrajzoltam de próbáld meg ezen elképzelni. [mindegy, bennehagyom] : Az 5W olaj egyenese alá képzelj el még egy párhuzamos egyenest, a 0W-ét, és fölé még kettőt a 10W és a 15W-ét. Kis szünettel rajzolj be még a 40-es egyenese alá 2-t, a 20-ast, a 30-ast, és egyet fölé, az 50-est. Ha megvannak a párhuzamos vonalak, akkor a 0°C-nál, meg a 100°C-nál rajzolj egy függőleges egyenest. Ezután az 5W40 szaggatott vonal mintájára kösd össze a 0W 0°C-át 3 külön egyenessel a 20, 30, 40 olajok 100°C-pontjaival, túlnyúlva a pontokon, és megkapod sorban a 0W20, 0W30, 0W40 egyeneseit. Ugyanígy az 5W 0 fokos pontját a 20,30,40 pontokkal 100°C-nál. És így tovább. Jó kusza lesz, úgyhogy csak a szélsőségeket érdemes kiemelni: 0W40 és 15W30. Az előbbié egy lapos egyenes lesz, az utóbbié egy erősen zuhanó. És éppen a 15W30 erős zuhanása miatt fog az az olaj hamarabb vékonyodni, ha véletlenül 100°C fölé megy a hőmérséklete, mint a 0W40. De az üzemi hőmérséklet környékén teljesen azonos értékük lesz...
    Remélem a rajzból látszani fog a lényeg: Bal oldalon az a jobb olaj (a zöld) amelyik lejjebb van, míg 100°C fölött az, amelyik feljebb van(ez is a zöld).

    Ezért mondjuk mindenkinek már 1 napja, hogy pl. a 10W40 annyival másabb az 5W40-nél, hogy hidegben szarabb, melegben meg ugyanolyan. HA meg túlmelegszik? Az 5W lassabban vékonyodik el. Ennyi a lényeg. Két 10W40-es olaj közül meg az lesz a jobb, amelyiknek magasabb a viszkozitási indexe, mert az vékonyodik kevésbé a véletlen túlmelegedéskor.

    (Ha valaki ezt végig érti, felmerülhet a kérdés, hogy a pontok összekötözgetése után hogy lehet két 10W40-es olajnak különböző meredeksége(VI), ha ugyanazokat a pontokat kéne összekötni: nos, a valóságban az azonos gyártó azonos típusú olajait kell összehasonlítani, mert a két különböző gyártó és típusú olajai esetében az "egyfokozatú alapolajok" egyenesei sem fognak megegyezni, tehát máshová esnek az adott olaj saját 0W, 5W, ... 20, 30, 40 egyfokozatú egyenesei, mint a másikéi.)

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés