2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

VW_Beetle történelem

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Tudom hogy ez egy informtikai oldal de egy kis szabadidőt lehet erre a kis beszámolóra...

[ ÚJ TESZT ]

Tudom hogy ez egy informtikai oldal de egy kis szabadidőt lehet erre a kis beszámolóra fektetni :)

VW BEETLE (BOGÁR) Történelme

1936 Alapmodell:. Négyhengeres, léghűtésű boxermotor. Lökettérfogata 985 cm3, teljesítménye 17,7 kW (24 LE), hengerátmérő 70 mm, a dugattyú lökete G4 mm, sűrítési viszony 5,6.
Tolókerekes sebességváltómű: négy fokozat előre a következő áttételekkel: I.=3,2; IL=1,8; IIL=1,25; IV.=0,80. A főáttétel módosítása 4,428. A gyújtáselosztón mechanikus centrifugál előgyújtásszabályozó van. Egytárcsás, száraz tengelykapcsoló. Mechanikus működtetésű fékek, a fékbetétek felülete 408 cm2. A gépkocsi méretei: hosszúsága 3990 mm, szélessége és magassága 1500 mm, a tengelytáv - 2400 mm, az első kerekek nyomtávja 1284 mm, a hátsó kerekek nyomtáva 1250 mm, a gumiabroncsok jelölése 4.50-16. A menetkész gépkocsi tömege 600 kg. A legnagyobb sebessége 100 km/h.

1945 A motor lökettérfogata 1131 cm3, teljesítménye 18,4 kW (25 LE) 3300 1/min fordulatszámon. A hengerátmérő 75 mm, a löket 64 mm, a sűrítési viszony 5,8.
A sebességváltóműben az I. és a II. fokozat fogaskerekei egyenes fogazatú totókerekek, a III. és a IV. fokozaté ferdefogazásúak.
A fékbetétek súrlódó felülete 516 cm2. A gépkocsi méretei: hosszúsága 4050 mm, szélessége 1540 mm, magassága 1500 mm, a gumiabroncsok jelölése 5.00-16. A menetkész gépkocsi tömege 720 kg.

1949 Teleszkópos lengéscsillapítók. A jobb oldali kormányrudak csuklóin jobb- és balmenet van. A sebességváltóház könnyűfém ötvözetből készül. A mechanikus fék áttételét javították. A fékbowdenek műanyag védőcsőben helyezkednek el. Kétcsatornás fűtőberendezéssel látták el. A csomagtartófedél bowdennel az utastérből nyitható. A Limousine export kocsiszekrényét műgyanta alapú lakkal dukkózzák.

1950 Réz-azbeszt hengerfejtömítés. A szívócsövet és az előmelegítő kamrát könnyűfém ötvözetből készült fedéllel borították. A hűtést termosztát szabályozza automatikusan. Új autothermik dugattyúk úszó csapszegekkel. A kipufogószelepek felfekvő felületére keményfém felületet hegesztettek. A szelepfészkek króm-nikkel acélból készülnek. Öt lapból álló alsó és felső torziós rugók alkotják a rugózást. Hidraulikus fékberendezése van. Az export kivitelt kétágú kormánykerékkel szerelték fel.

1951 A motortest könnyűfém ötvözetből készül. A vezérműtengelyen levő fogaskerék az export kivitelben műanyag. A fűtőrendszer változott.

1952 A karburátort gyorsítószivattyúval szerelték fel. Az első kerékfelfüggesztés rugalmasságát növelték (hat lapból álló torziós rugók). A II. a III, és a IV. fokozat az export és Kabriolet kivitelben szinkronizált. A hajtóegység rugalmasabb, hárompontos felfüggesztésű. A hátsókerék-felfüggesztés rugalmasságát növelték. A torziós rugók átmérője csökkent. Gumiabroncsok mérete 5.60-15., keréktárcsák mérete 4 J x 15. Mindkét ajtó ablakai leereszthetők. Megerősítették és módosították a lökhárítók alakját. Új műszerfala van. A kilométerórát a műszerfal közepére helyezték. A féklámpák a hátsó helyzetjelző lámpákkal és a tolatólámpákkal közös, módosított alakú házban helyezkednek el. A hátsó lámpák és a féklámpák biztosítóinak dobozait a csomagtérbe építették. Az ablaktörlők működési szögét növelték. Az ablaktörlők a leállítás után automatikus alaphelyzetbe állnak. Az irányjelző kapcsolót a kormányrúdra szerelt hosszú kar működteti.

1953 Az első felfüggesztésben nyolc lapból álló alsó és felső torziós rugókat (egymásra helyezett rugólapok) alkalmaztak. A fékfolyadék-tartályt a csomagtérbe helyezték. Nagyobb a hátsó szélvédő, középen nincs osztva.

1954 22,1 kW-os (30 LE-s) motor. A legnagyobb sebessége 110 km/h. A motor lökettérfogata 1192 cm3, sűrítési viszonya 6,1. Nedves légszűrő. Nagyobb szívószelepek. A dinamó és a hűtőventillátor hajtása közös. A dinamó teljesítményét 160 W-ra növelték. Vákuumos előgyújtásszabályozást alkalmaztak.

1955 Egykamrás kipufogódob két hangtompítóval és két kipufogócsővel. A csomagteret növelték a tüzelőanyag-tartály alakjának változtatásával. Kétküllős kormánykerék. A sebességváltómű kapcsolókarja előbbre került, és hajlított kivitelű lett. A padlón az alagút mellett, a fűtést szabályozó forgatógombokat helyezték el. Szélesebbek az első ülések. Az első ülések háttámlája három helyzetben rögzíthető. A féklámpákat a hátsó sárvédőn feljebb helyezték. Ekkor kezdték gyártani a Karmann-Ghia Coupé modellt.

1956 Tömlőnélküli gumiabroncsok használatának kezdete. A motortérben jobb lett a rezgéscsillapítás. Az ajtózár vezető részének helyzete állítható. Az önindító nagyobb teljesítményű, növelték az ablaktörlőmotor teljesítményét is.

1957 Az első főcsapágyban ólomréteget, a kormányoszlopban műanyag perselyt alkalmaztak. A fékvezetékeket galvanizálással horganyozták. A fékkulcsok hordtárcsáját 180°-kal elforgatták. A fék- és tengelykapcsoló-pedálokat külön csapágyazták. Változott a fűtőcső beépítése. A hátsó és az első szélvédő mérete nagyobb lett. Új lett a műszerfal. Nagyobb a visszapillantó-tükör. Az ablaktörlőkarok helyzete változott, hosszabb ablaktörlőlapátokat szereltek fel. Ekkor kezdték gyártani a Karmann-Ghia Kabriolet modellt.

1958 A sebességváltómű olajleeresztő csavarját mágnesezték. Műanyag (PVC) tolótetőt alakítottak ki.

1959 180 W teljesítményű dinamót alkalmaztak. A hűtőventillátor fordulatszáma csökkent. Az irányjelző kapcsolókarja automatikusan visszatér alaphelyzetbe. A kormánykerék kétküllős, süllyesztett aggyal. A kürt a kormánykeréken elhelyezett gyűrűvel működtethető (csak az export kivitelben). Stabilizátor az elsőkerék-felfüggesztésnél. A hátsó felfüggesztésnél hosszabb lett a rugó útja, határolókkal. A hátsó ülés támlája lehajtható. Lábtámaszt szereltek a jobb oldali első ülés elé. Az ajtókilincsek belülről nyomógombbal rögzíthetők.

1960 Augusztustól. A motor teljesítménye 25 kW (34 LE). A sebességváltómű teljesen szinkronizált (csak az export kivitelben). A legnagyobb sebesség 115 km/h (ez egyúttal a tartós sebesség is). Automatikus szívatóberendezés. A levegőszűrőbe előmelegítőt terveztek. Hidraulikus lengéscsillapítót szereltek a kormányszerkezetbe. Változott a kormánymű módosítása. A fékfolyadék-tartály műanyagból készül. A csomagtartó térfogatát 65~-kal növelték. Kézi ablakmosót szereltek az első szélvédőhöz, ami a műszerfalon elhelyezett nyomógombbal működtethető. A fényszórók aszimmetrikusak. Az önindítómotor a gyújtáskapcsolóval működtethető. Villogó irányjelzőket alkalmaztak, amelyek közül az elsők külön lámpatestben, a hátsók a fék- és helyzetjelző lámpákkal közös lámpatestben vannak.

1961 A kormányműbe csigahajtást építettek. A kormányösszekötő rudak, a kézifék bowdenek és a pedáltengelyek nem igényelnek karbantartást. Ajtónyitás-határolót építettek be. Mechanikus tüzelőanyagszint-mutatót alkalmaztak. Az utastér első részébe áramló meleg levegő mennyisége szabályozható. Az első szélvédő ablakmosója pneumatikus. Nagyobb, kétrészes hátsó lámpatestek. Központi gyújtás- és önindító-kapcsoló kormányzárral (a Karmann-Ghia kivételével). Központi gyújtás- és önindító-kapcsoló a sebességváltókart rögzítő berendezéssel (csak a Karmann-Ghia modellben).

1962 Tökéletesített szelepvezérlés. A kocsiszekrény padlólemezének javították a szigetelését. Az utastér mennyezetét mosható műanyaggal borították (csak az export kivitelben). Új összecsukható fogantyú a tolótetőhöz.
Áprilistól. Hidraulikus lábfék (a standard kivitelben). Az utastérbe áramló friss levegőt a hűtőrendszer melegíti. A kocsiszekrény hátsó részének szabályozható a fűtése.

1963 Februártól. Változtak a sebességváltó kapcsolórúdjának perselyei és csuklója (acéllemez ház), amelyet gumi vezetőkkel láttak el, ami meggátolja a sebességváltó kiugrását az egyes fokozatokból, és csökkenti a kapcsolás zaját. Az ékszíjtárcsa átmérőjét 234 mm-ről 208 mm-re csökkentették, ezért az ékszíj hossza is 1000 mm-re csökkent, továbbá csendesebb lett a hűtőventillátor.
Augusztustól. A tüzelőanyag-szivattyú (AC-pumpa) tartója más (barna színű) műanyagból készül, ami kiküszöböli a szivattyú működtető karjának beékelődését. A hátsó rendszámtábla világításának buráját szélesítették. Lecsukható tető az eddigi csévélt-csúsztatott helyett (csak a Kabriolet modellben). A kürt a kormánykerékre szerelt gyűrűvel működtethető. Az ajtókilincsek alakja változott, könnyűfémből nyomásos öntéssel készül, polírozva. A BOSCH ZV/PAU 4R5 és 4R6 típusú gyújtáselosztókat új BOSCH ZV/JU 4R3 típusúval váltották fel. A kondenzátor a gyújtáselosztóba került.
Novembertől. Új SOLEX 28 P1CT-1 típusú karburátor. A szívató háza nagyobb, változott alakú. A karburátorban membrános gyorsítószivattyút alkalmaztak az eddigi dugattyús helyett, a szívatóberendezés fogazott szegmense 9 fogú helyett 6 fogú (a 8 154 031 motorszámtól).
Decembertől. Jobb hőelvezetés és fűtés külső bordákkal ellátott betét alkalmazásával. A fűtés intenzitása a betét alkalmazásával. A fűtés intenzitása a betét cseréjével változtatható. Az első irányjelzők lámpateste szélesebb. Új BOSCH 0 101 212 003 típusú dinamó új feszültségszabályozóval. A szelephimbákban olajcsatornákat készítettek az állítócsavarokhoz, így a szelepzárak végének és az állítócsavaroknak a kenése javult, ami ezek kopását csökkentette.

1964 Januártól. Alvázvédelem viaszalapú védőréteggel, tartóssága 6 hónap. Márciustól. Tekintettel a gépkocsi hátsó részének nagyobb terhelésére, növelték a hátsó torziós rugók előfeszítését 17°30'ą 50'-re.
Júniustól. A 18,4 kW (25 LE) és a 22,1 kW (30 LE) teljesítményű motorok kivételével minden motornál növelték 0,2 mm-ről 0,3 mm-re a kipufogószelep hézagát. Változott a kormánymű, hipoidolajjal töltötték fel. Nincs csavarral lezárt olajbeöntő nyílás, ezért az olajszint ellenőrzése is elmarad.
Augusztustól. A fűtés az eddigi forgatógombok helyett az alagúton elhelyezett két karral szabályozható. A meleg levegő kiáramlásánál elhelyezett csőbetét átmérőjét 60 mm-re növelték, ezért több meleg levegő áramolhat be az utastérbe. A fűtésvezetékek átmérőjét 62,5 mm-re növelték. A ventillátorhoz áramló hűtőlevegő mennyiségét fojtógyűrű helyett a ventillátorházba beépített négy terelőlemez szabályozza. A főfékhenger átmérőjét 19,05 mm-ről 17,46 mmre csökkentették, és egyúttal a löketét 30-ról 33-ra növelték. A fékbetétek jobb felfekvése érdekében növelték a megtámasztási pontjainak a számát (hárompontos támasztás), ezért a fékpedálra kifejtendő láberő csökkent. A fékpofák elmozdulási lehetőségét a kerékfékhengerek dugattyúiban és az állítócsavarokban levő kivágások nagyobbításával növelték. Az ablakok leeresztésére bowdent alkalmaznak emelő helyett. Az ablakok felületét 15~-kal növelték. Az első szélvédő hajlított, ezért növelték az ablaktörlőkarok hosszát, továbbá alaphelyzetüket jobb oldaliról bal oldalira változtatták. A motorházfedelet nyomózárral látták el. Az első ülések és támlái rugalmasabbak, vékonyabbak, így nőtt a hátsó tér. Növelték a csomagtér térfogatát. Nagyobb, 'forgatható és eltolható napellenzőket alkalmaztak. A villamos vezetékek fő kötegét a tető alatt a bal oldalról a padlólemez bal oldalára helyezték. Módosították az ajtókon levű szellőztető ablakok (elefántfülek) zárját. Változott a gyújtáselosztó, a megszakító bütykös tengelyét úgy alakították át, hogy a Ill. hengerben a gyújtás 2°-kal később következzen be (a 115 000 001 motorszámtól).
Októbertől. A tüzelőanyag-szivattyú és a karburátor közé visszacsapó szelepet szereltek a 25 kW-os (34 LE-s) motorokba. A tengelykapcsoló kinyomócsapágyát műanyag gyűrűvel látták el (a 115 162 922 motorszámtól).
Novembertől. A VW standard modellt felváltja a VW 1200A modell. Felszerelték több kiegészítő berendezéssel, szerelvénnyel teljesen szinkronizált sebességváltóművet, a kocsiszekrényt több színben gyártják. A teljesen szinkronizált sebességváltómű beépíthető a régebbi gépkocsikba is a 630 4938-as motorszámig visszamenőleg. A szelephimbák tartójában rövidebbek a csavarok. 1~isebbek a szelephézagok: hideg motor esetében mind a szívó-, mind a kipufogó szelepek hézaga 0, I mm.
Decembertől. A szeleplökőrudak tányérjának átmérője 29,5 mm-rőt 28,5 mnr re csökkent, vastagságuk I mm-rel nőtt. A tengelykapcsoló több alkatrészét megerősítették.

1965 Februártól. A sebességváltóműben módosították a hátrameneti fokozatot úgy, hogy az a gépkocsi ferde helyzetében se ugorjon ki. A fékkulcsok méretét növelték, ezért rövidebb pedálút esetén is egyenletes hatású a fékberendezés. A kéziféknél kiegyenlítő himbát építettek be.
Márciustól. A fém gyertyakábeleket grafittal helyettesítették. A zörejek kiküszöbölésére az ajtók csuklópántjai alá hullámos alátéteket szereltek. Májustól. A meleg levegő áramlását szabályozó zsalu tengelyét horganyozták; ami meggátolja berágódását.
Augusztustól. Elkezdődött a VW 1300-as és a VW 1200-A modellek gyártása 25 kW (34 LE) teljesítményű motorral és komplett VW 1300-as alvázzal (stabilizátor, görgős kormánymű).
YW 1300-as modell. A motor lökettérfogatát 1192 cm3-rőt 1285 cm3-re növelték a VW 1500/1600-as modell forgattyústengelyének alkalmazásával (nagyobb, 69 mm-es löket). A motor teljesítménye 4000 1/min fordulatszámon 29,4 kW (40 LE). A sűrítési viszonyt 7,3-ra növelték. Az előgyújtási szög 7,5°. A dugattyú lökete 64 mm helyett 69 mm. A dugattyúk és a dugattyúgyűrűk kialakítása is változott. A hajtórudak és a dugattyúcsapszegek (átmérőjük 2 mm-rel növelve) egyeznek a VW 1500-as motoréval. A hengeren 19 borda van, mint a VW 1500/1600-as motornál (eddig csak 14 borda volt). A vezérműtengelyt cserélhető acélperselyekkel csapágyazták. A szívószelepek átmérőjét 31,5-rőt 33 mm-re növelték.
A szívórendszer csatornáinak átmérőit, továbbá a hengerfejben levő szívócsatornákat is növelték: a karburátorét 29 mm-re, a szívócsőét 28 mm-re. A 30 PICT-1 típusú karburátor karakterisztikája változott: elektromágneses szelep van áz üresjárati rendszerben és a pillangószelepet mozgató kar leszerelheti.
A tengelykapcsolóban erősebb nyomórugók vannak, kék színűek, míg a 25 kW-os (34 LE-s) motorhoz valók barnák. Azokba az exportra készülő gépkocsikba, amelyek előreláthatólag poros utakon fognak közlekedni, kétféle levegőszűrőt (folyadékost) építenek be. 0°C feletti hőmérséklet esetén a SAE 30 motorolaj használatát ajánlják (csak a VW 1300-as gépkocsikhoz).
Változott az első ülések kerete. Az első ülések támlájának állítószerkezetét biztosították az ülés esetleges összecsukódása ellen (ez a változtatás a régebbi modellekben nem alkalmazható). A hangjelzés működtető karja félkör alakú. A kormánykerék rnatt fekete.
VW I200A/I300-as modell. Módosult a tüzelőanyag-tartály, a bal alsó bemélyedés a keresztrúdnál nagyobb. Javított kivitelű adóberendezést alkalmaztak a tüzelőanyagszint-jelzőhöz. A szeleplökőrudakba belső vezető gömbfejeket építettek (mint a VW 1500/1600-as modellben). Az olajszivattyú szívócsövének átmérője 10 helyett 12 mm. A 25 kW (34 LE) teljesítményű motor hengerén 1 I helyett l8 hűtőborda van, és nagyobb az olajszivattyú.
A tengelykapcsoló kiemelő karjait megváltoztatták, és a könnyebb állítás céljából szárnyas anyákat alkalmaztak. A kiemelőtengely csapágyait kopásálló műanyagból készítették. Az 1. és I1. sebességfokozat szinkrongyűrűit megnövelték, ezáltal kisebb a kapcsoláshoz szükséges erő (ez a módosítás a régebbi modelleken is végrehajtható). Az 1. és II. sebességfokozat kapcsolóvilláinak rúdja hosszabb és a házban két csapágyban ágyazták. Jobb a hajtótengely tömítése, a tömítőgyűrű előtt olajszóró tárcsa van.
Az első kerékfelfüggesztésben alapvető változásokat vezettek be. A kerekek (a tengelycsonk) karbantartást nem igénylő gömbcsuklókkal kapcsolódnak a lengőkarokhoz, mint a VW 1500/1600-as modellben. A felső lengőkar csapszegének a perselye külpontos (excentrikus), ami egyben a kerékdőlés beállítására is alkalmas. A csövek távolságát az első felfüggesztésben 120 mm-ről 150 mm-re növelték. A torziós rugók 8 helyett 10 lapból állnak. A lengőkarokat belül fémperselyben, kívül tűgörgős csapágyakban csapágyazzák (mint eddig). A kerékcsapágyak - ferde hatásvonalú golyóscsapágyak helyett kúpgörgős csapágyak. A csapágyhézag szorítóanyával állítható az eddigi két hatlapú anya helyett. A lengéscsillapítókat AEOM gumiütközőkkel látták el, ezáltal megfelelő a rugózás karakterisztikája.
A kerekek elfordítását egy, az első tengelyhez hegesztett ütköző határolja, amelyben két állítócsavar van. Ezek a csavarok egy külön kormánykarral működnek együtt. A kormányösszekötő- rudakat szorító hevederekkel biztosítják. A kerékösszetartás a hosszú összekötőrudakon levő hüvelyekkel állítható.
Az első felfüggesztés keretét a csövek módosított távolságának megfelelően változtatták. A keret kiegyenlíti és jobban tömíti a keret és a kocsiszekrény közötti rést.
Az ajtókra kilincslemezt szereltek, ami balesetkor meggátolja az ajtók esetleges kinyílását. A műszerfal közepén nyílás van a meleg levegő számára (a módosítás mindkét esetben a régebbi kocsikon is alkalmazható). Új foglalatokat szereltek a fényszórókba.
A keréktárcsákon nyílások vannak a fékdobok jobb hűtésére és a kerekek tömegének csökkentésére (a módosítás a korábbi gépkocsikon is bevezethető). A dísztárcsák laposak. A fékdobok agya bordázott, ami meggátolja deformációjukat. 6 mm-rel szélesebbek a fékdobok, ezért a kerekek távolsága 1288 mmről 1300 mm-re növekedett (a régebbi gépkocsikon is átalakíthatók így).
Új ajánlás a hátsó gumiabroncsok nyomására: egy vagy két személy esetén 1,7 bar (1,7 kp/cm2), teljes terhelés esetén 1,8 bar (1,8 kp/cm2) (valamennyi régebbi gépkocsira is érvényes).
Karmann-Ghia. Az ablaktörlők és a világítás kapcsolói a sebességmérő bal oldalán vannak. A villamos vezetékek fő kötegét nem a mennyezet jobb oldalán, hanem alul a padlólemez bal oldalán vezetik. Az akkumulátor a motortérben, a bal oldalon van. Hamarabb kapcsol be a töltődinamó, ékszíjtárcsájának átmérője 105 mm-ről 90 mm-re csökkent.
Októbertől. Az alapjárati fordulatszám 700-800 1/min, mert ez megfelelőbb a rövidebb téli utakhoz, azonkívül a kipufogó gázok is kevesebb mérgező anyagot tartalmaznak. A gyorsítószivattyú karja hosszabb, két furattal a sasszeg számára, a befecskendezett benzin mennyiségének változtatására.
Novembertől. A VW 1200A típusba is a VW 1300-as tengelykapcsolóját építik be. A tökéletesített kinyomókarok következtében a tengelykapcsoló-tárcsákat összeszorító erő növekedett.

1966 A benzin-levegő keverék pontosabban adagolható a gázpedál és a karburátor közötti áttétel karakterisztikájának módosítása következtében. Rövidebb a gázbowden, változott a karáttétel a karburátoron. A VW 1300-as modell ajtókilincsei változtak. Az 1300 cm3-es motor hajtórúdjait illesztő csavarokkal és anyákkal szerelték fel, mint a VW 1500/1600-as modellt.
Februártól. Javították az acél tolótető tömítését. A tömítőanyag gumihuzal. Áprilistól. Változott az ülés kerete és a háttámla rögzítőszerkezete. Új kilincsmű és emelő beépítésével a szerkezetet tökéletesítették (a módosítás a régebbi modelleken is elvégezhető).
Májustól. Lemezből készült pedáltartót alkalmaznak, mint a VW 1500/1600as modellnél. Az alvázkeretet a pedáltartónál módosították. Az előmelegített levegő beszívása nem a motortértől, hanem a fűtőcsatornából történik. A fékfolyadéktartályhoz vezető cső változott, szoros illesztés helyett csavaros szorítással kapcsolódik. Módosult a fékfolyadéktartály-fedél is. A lendítőkereket felfogó csavar meneteinek száma 1,5 menettel (kb. 2 mm-rel) több (ez a módosítás a régebbi modellekben is végrehajtható). Az első felfüggesztés csuklóinak gumiburkolatait tartósabb műanyagból készült szorítógyűrűkkel erősítették fel, ezért a tömítés hatásosabb és tartósabb. A belső persely átmérője 3 mm-rel nagyobb a csap átmérőjénél.
Augusztustól. Az önindító jobb üzemi körülményeinek biztosítására növelték 4 mm-rel (276 mm-re) a lendítőkerék átmérőjét. A fogszám 109-ről 130-ra emelkedett. Ezért a tengelykapcsoló által a sebességváltóműben elfoglalt tér is nagyobb, a kis fogaskerék csapágyának furata pedig kisebb lett. Az önindító fogaskereke változott. Növelték a szeleplökőrudak átmérőjét, hosszúságuk 0,8 mm-rel nőtt. A motorfelfüggesztés módasítása következtében javult a motor tartókeretének zajcsillapítása (az alkatrész száma 111 813 805R). Változott az ajánlott olajminőség: nyáron SAE 30, télen SAE 20W/20, -IS °C alatt SAE 10W.
Új töltődinamót alkalmaztak, amelynek fordulatszáma kisebb, átmérője 90 mm helyett 105 mm. Ennek következtében változott a hűtőventillátor néhány alkatrésze és háza. A feszültségszabályozó a hátsó ülés alá, a bal oldalra került. Változott a gyújtáselosztó karakterisztikája (az előgyújtás irányában). A gyújtótekercs !5 jelű csatlakozójára három vezetéket kötöttek (a tolatásjelző lámpáét is). Változott a gépkocsi villamos kapcsolási sémája.
Minden VW személygépkocsiban megváltoztatták a III. sebességfokozat módosítását: I : 1,32 helyed 1 : 1,26 (29 : 32 fog). Ennek hatására ebben a fokozatban nagyobb lett a végsebesség, javult az előzés lehetősége (ez a módosítás a régebbi gépkocsikban is elvégezhető). A hátsó felfüggesztésben rugalmas lett a stabilizátor, hogy csökkenjen a jármű dőlése a kanyarokban. Ennek érdekében rugalmasabb torziós rudakat építettek a hátsó felfüggesztésbe. A rúd átmérőjét 21 mm-re csökkentették, előfeszítési szöge 20°50'. A hátsó kerekek nyomtávját 58 mm-rel, 1380 mm-re növelték. Ezért a kézifék bowdenjei hosszabbak lettek és változtatták a fékcsöveket is. A biztosítódobozban 8-ról 10-re növekedett a biztosítók száma.
Új a gyújtáskapcsoló, két részből áll: a kapcsolóból és a kormányzárból. Meghibásodás esetén csak a rögzítő hengert kell cserélni, nem. az egész zárat. A gyújtáskulcs és az ajtókulcs azonos. Az ajtók belülről nyomógombbal rögzíthetők. Az ajtók belülről húzókarral nyithatók, mint a VW 1600-as típusban. Kilincsműves ajtózárakat alkalmaztak, mint a VW 1600-as modellben (jobb az ajtók biztosítása váratlan kinyílás ellen).
Az ajtókárpitokon és az utastér oldalán hátul nincsenek díszlécek. Mindkét ajtón könyöktámasz van (a VW 1300 A modell kivételével). A csomagtartófedélen, az ajtókon és a kocsiszekrény oldalán keskenyebbek a díszlécek. A díszléceket acél rögzítők helyett műanyag szemekkel lehet felerősíteni. Változott a motortér fedele, rövidebb lett, így nyitáskor távolabb van a lökhárítótól. Ez megkönnyíti a motorházfedél nyitását a lökhárító sérülése esetén. Csökkent a hátsó rendszámtábla ferdesége. Rövidebb lett a hátsó zárólemez, így a motor könnyebben kiszerelhető. Ugyanezért alkalmaztak keskenyebb oldallemezeket és szélesebb gumitömítéseket is.
A Kabriolet és a Karmann-Ghia modellt 1,5 1-es motorral gyártják, az utóbbit elöl tárcsafékkel szerelik (kétkörös fékrendszer).
A VW 1200 A típust felváltották a VW 1300 A típussal. Ez a VW 1300-as modellhez képest szerényebb kivitelű, de 29,4 kW-os (40 LE-s) motorral készül. VW 1500-as modell. A VW 1300-as kocsiszekrényekbe 1,5 l-es 32,4 kW (44 LE) teljesítményű motorokat is szerelnek, melyeket a VW áruszállító kocsikhoz sorozatban gyártanak. A modell jele VW 1500. Öblítő olajszűrője van két szívócsonkkal (a Karmann-Ghia modell kivételével). A SOLEX 30 P1CT-1 karburátor szabályozását módosították. A forró levegőt a két hengertejből vezetik a levegőszűrőbe. A jobb hűtés érdekében a ventillátor ékszíjtárcsájának átmérője 7 mm-rel nagyobb. A tengelykapcsoló átmérője 200 mm.
A főáttétel fogaskerekei azonosak a VW 1600-as típuséval, ezért a főáttétel módosítása is azonos, hogy a IV. sebességfokozatban a motor fordulatszáma és nőterhelése alacsony legyen. Az első kerekeken ATE tárcsafékek vannak. A keréktárcsák öt helyett, négy nagyobb átmérőjű csavarral szerelhetők (M14 az eddigi M12 helyett). Módosították a hátsó fékdobokat. Két szerelőnyílás van a fékbetétek állításához és két horony, mint a VW 1600 típusban. A hátsó kerekek nyomtávja 1350 mm.

1967 Januártól. VW 1200-as modell 25 kW-os (34 LE-s) motorral és az 1300-as modell alvázával és kocsiszekrényével, de kevesebb krómozott díszítéssel (pl. a szélvédők keretében díszléc helyett csak a fekete gumicsík van) készül, a hátsó felfüggesztés stabilizátor nélküli, az üzemi jellemzői azonosak a VW 1200 A és 1200 export modellek jellemzőivel.
Februártól. A forgattyústengelyben a főcsapágyak és hajtórúdcsapágyak között több az olajcsatorna, így jobb a kenés (a VW 1200-as modell kivételével).
Márciustól. Az első ülések háttámlájának beállítása új rendszerű, forgatógombokkal szabályozható (a VW 1200-as modell kivételével).
Augusztustól. 12 V-os a villamos berendezés (a VW 1200-as kivételével). Változott az 1,5 1-es motor karburátora. Nagyobb az úszóház, hogy a meleg motor könnyebb indítása érdekében a benzin hidegebb legyen. A fényszórók függőlegesek. A tüzelőanyag-tartály nyitása a kocsiszekrény oldalára került, hogy ne jusson benzingőz a csomagtérbe. Magasabban helyezték el és megerősítették a lökhárítókat. Az ablaktörlő kétsebességes lett.
Az üzemanyagszint-jelző műszert és az ellenőrzőlámpákat a sebességmérőben helyezték el. A teleszkópos kormányoszlop ütközéskor összenyomódik, A gyújtáskapcsoló a kormányoszlopra került. Az ablaktörlőlapátok 20 mm-rel hosszabbak. A friss levegő beszívása az utastérbe az első szélvédő elöl történik (a VW 1200-as modell kivételével). Az elefántfüleken új zárak vannak. Hárompontos rögzítésű biztonsági övekkel szerelték fel a gépkocsit. Nagyobb külső visszapillantó-tükör, összecsukható tartón helyezkedik el. A fékrendszer kétkörös (a VW 1200-as modell kivételével). A fékbetétek szélessége 30 mm-rőt 40 mm-re növekedett. A fékfolyadéktartály a csomagtér első részébe került. Rövidebb a csomagtartó fedél, nyomógombos zárra:. A jobb oldali ajtókon szintén van zár. A motorház fedele rövidebb. Az ajtókon a külső kilincseket módosították. A sebességváltókar rövidebb és 78 mm-rel hátrább került. A kézifék karja rövidebb. A VW 1200-as és 1300-as modellek keréktárcsáin négy furat van.
A VW 1500-as modellt részleges automatikával látták el. Új hátsó tengelye van (a kerékfelfüggesztés ferde lengőkarokkal, a féltengelyek két csuklóval).

1968 1967 szeptemberétől (a 118 071 488 alvázszámtól kezdve) a V W 1500-as modellben automatikus sebességváltómű.
Augusztusától (a 119 000 002 alvázszámtól kezdve) a V W 1300-as modellben is automatikus sebességváltómű van. Ettől kezdve átalakították a hidrokinetikus hajtóművet úgy, hogy az mind a VW 1500-as, mind a VW 1300-as modellbe beépíthető. A módosított hidrokinetikus hajtómű - amelyet az első fedélbe beütött 001 323 571 katalógusszám mellett levő A betű különböztet meg - a régebbi VW 1500-as modellekbe nem építhető be.

Az automatikus sebességváltóművet épített modellek fontosabb műszaki adatai
Modell 1300 Automatik 1500 Automatik
Teljesítmény, kW (LE) 29,4 (40) 32,4 (44)
A legnagyobb sebesség, km/h 115 120
A gépkocsi felgyorsításának ideje
100 km/h sebességre álló
helyzetből, kb., s
I. fokozat 32,5 25,5
II. fokozat 35,5 29,0
III. fokozat 40,5 34,5
Fogyasztás, 1/100 km, kb. 9,5 10,0

Az augusztus után gyártott modellek külsőleg nem különböznek az 1967 augusztusa és 1968 júliusa között gyártott modellektől. Ezért különös figyelmet kell fordítania használt gépkocsi értékének megállapftásakor a következőkben felsorolt részletekre.
A műszerfalon változtak a műszerek: a sebességmérőn az összes szám függőleges helyzetű, kevesebb osztásvonal van, minden ellenőrzőlámpát jellel láttak el. A gépkocsiba vészvillogót szereltek (mind a négy irányjelzőlámpa egyszerre működik): a visszajelzőlámpával ellátott gombot (amely a friss levegő beáramlását szabályozó jobb oldali forgatógomb alatt helyezkedik el) ki kell húzni. A csomagtartófedél nyitókarja a kesztyűtartóban van. A kesztyűtartóra zárat szereltek. A fedél belső oldalán feltüntetik a gumiabroncsok ajánlott nyomásértékeit. A tüzelőanyag-tartály beöntőnyílásának fedele a csomagtartó jobb oldali borító lemezén található és a műszerfal alatt, a bal oldalt elhelyezett bowdennel csak belülről nyitható. A beöntőnyílás fedelének belső részén tüntetik fel a tüzelőanyag szükséges oktánszámát (az RM vizsgálati módszer szerint).
Az utasteret fűtű meleg levegő beömlőnyílásait kb. 100 mm-re közelítették az első ülések sínjeihez. A fűtő levegő beáramlását szabályozó kar (ez a VW 1200-as modellben nincs) a nyílások felett, oldalt van. A fűtő levegőt lezáró szelep tömítését tökéletesítették, szilikongumiból készül. Javították az első szélvédő jégmentesítését is, mert a fűtés bekapcsolásakor a műszerfalon levő két nagy nyíláson áramlik be a meleg levegő.
Az első ülés háttámlája három helyett négy helyzetben rögzíthető. Az ülés jobb oldalán található az annak előretolását korlátozó berendezés. Az ülés teljes előretolása - kiszereléskor - a szabályozó rugó csavarhúzóval való benyomása után válik lehetségessé. Az új határolóberendezés a régebbi modellekbe is beépíthető.
A Karmann-Ghia modellen az első ülések sínen közép felé kissé eltolták, rugalmasabbak és kényelmesebbek a hátsó ülések. A motorházfedélen vízelvezető nyílások vannak. Nehezebben észrevehetők, de az eddig felsoroltaknál fontosabbak az 1968 augusztusa óta gyártott motorokon bevezetett különböző módosítások.
A motortér por elleni tömítése javult a megerősített kivitelű, egyperemes gumitömítések alkalmazásával. A levegőszűrő azonos a VW 1500-as típuséval, de csak egy szívócsonkja van. Ha a szívócsonkban levő szelep zárva van, akkor a motor meleg levegőt szív be. A motor szellőztetése zárt rendszerű, ezáltal alapjáraton és alacsony fordulatszámon jobb az átfújt kipufogó gázok elvezetése. Ezt többek között a szívócsonkban levő szelepre szerelt kis ellensúllyal érték ei.
Az új gyújtóberendezés elosztófedele magasabb és módosították a megszakítókat. A VW 1200-as, 1300-as és 1500-as modellek megszakítójának katalógusszáma: 111 905 205T (a régié 113 905 205K). Az előgyújtás szöge 7,5° a felső holtpont előtt. VW 1500 Automatik új megszakítójának száma: 113 905 205AA (a régié 113 905 2051'), az előgyújtás 0°.
Az augusztustól gyártott tengelykapcsolókon két fontos módosítást vezettek be. Az 1200-as típus 25 kW-os (34 LE-s) motorja kivételével minden VW motort (a forgás irányában) csavaró rugalmassággal rendelkező tengelykapcsoló-tárcsával látnak el. Ennek előnye az, hogy a tengelykapcsoló be-, ill. kikapcsolása folyamatosabbá vált. A rugalmas tengelykapcsoló-tárcsák a régiek helyett beépíthetők. Új szinkronizátorok beépítésével könnyebbé vált a sebességváltás is (ezt a módosítást a régebbi modellekben is végre lehet hajtani).
Augusztustól szállítanak VW 1300-as gépkocsikat tárcsafékekkel is (az első kerekeken). Ugyanezeket a fékeket építik be a sorozatban gyártott VW 1500-as gépkocsikba.
Nehezen észrevehető, de jelentős változás az új ablakleeresztő szerkezet, amely megkönnyíti az ablakok nyitását és zárását. Az ablakot emelő kar egész középső része vezetett, nemcsak két ponton, mint eddig volt. Az új ablakleeresztő az 1968 márciusa után gyártott gépkocsikba építhető be, a 118 701 827 alvázszámtól kezdve. Az ajtók csuklópántjainak és az ablakleeresztő vezetékeinek kenésére SAE 10 minőségű olajat kell használni zsír helyett.

1969 A VW 1500-as modell motorházfedelén változott a hűt(ínyílások száma, összesen 28 db nyílás (négy sorban) van.
Változott a Karmann-Ghia modell első irányjelző lámpateste, a hátsó lámpatestben vannak a tolatásjelző lámpák.
Az 1 típus összes modelljében a kilincsek, a belső ajtófogantyúk és az ablakleeresztő karok fekete műanyagból készülnek. Módosult az utastér első részének fűtését szabályozó kar. Változott az első jobb oldali ülés előtti napellenző (nem hajtható oldalra).
A VW 1200-as modellben kétkörös fékrendszer van. Az 1 típus minden modelljének keréktárcsái és dísztárcsái antikorróziós Chrom-Farbe bevonattal készülnek.
A VW 1300-as és 1500-as modellekhez kapható az ún. "L-Paket" (M 603), mely növeli az utazás biztonságát és kényelmét. Az összeállítás a következőket tartalmazza

ˇ két darab tolatásjelző lámpa,
ˇ gumi ütközőbakkal felszerelt lökhárítók,
ˇ puha borítású műszerfal fékellenőrző lámpával, vakításmentes belső visszapillantó-tükör,
ˇ tükör a vezető melletti ütés napellenzőjében, zár a kesztyűtartóhoz,
ˇ zseb a bal oldali ajtó kárpitján, külön hamutartó,
ˇ külön padlószőnyegek.

Azokon a gépkocsikon, amelyekbe a felsorolt felszereléseket beépítették, a gyári jelet egy L betű egészíti ki, pl.: VW 1500 L.
A Karmann-Ghia modellekben külön felszerelés az erősített hátsó lökhárító. Az 1200-as, 1300-as és 1500-as motorok forgattyúházában levő olajcsatornák nagyobbak, az olajnyomást külön szelep szabályozza, és módosították az olajszivattyú házát is. Az 1200-as és 1300-as motorokban a meleg levegő áramlását termosztát szabályozza. Mindkét motorba a VW 1300 Automatik típus levegőszűrőjét építették be.
Július 1-től az 1 típus minden modelljében új karburátor van. A VW 1500asban SOLEX 30 PICT-2, a VW 1200-as és 1300-as gépkocsik karburátorai szintén újak. Az üresjárati keverék összetételét szabályozó csavaron védőburkolat van.
Az USA számára a VW 1500-as modelleket 1600 cm3-es 33,8 kW (47 LE-s) motorral szállítják. Ez a motor megegyezik a VW Transporter motorjával az üzemanyagellátó rendszer kivételével. E modellbe SOLEX PICT-3 karburátort építenek be.
A villamos berendezésekben a legtöbb módosítás a lámpákat érinti, mert minden lámpát az európai szabványoknak megfelelően alakítottak át. Ezért a régebbi típusú gépkocsik javításakor már az új lámpákat kell beépíteni.
Az I típus minden modelljében a belső világítás nyomógombja süllyesztett, a sebességmérő díszkerete matt.

1970 Augusztustól változott a modellek jelölése és elkezdődött a VW 1302-es és ennek módosított változata, a VW 1302 S modell gyártása.

A VW 1302 modell motorja:
lökettérfogata 1285 cm3;
teljesítménye 32,4 kW (44 LE) 4100 1/min fordulatszámon;
sűrítési viszonya 7,5;
a gépkocsi legnagyobb sebessége 130 km/h;

A VW 1302S modell motorja:
lökettérfogata 1584 cm3;
teljesítménye 36,8 kW (50 LE) 4000 1/min fordulatszámon;
sűrítési viszonya 7,5;
a gépkocsi legnagyobb sebessége 140 km/h.

Az olajhűtő könnyűfémötvözetből készül, a. hűtőrendszer lemezburkolata mögött keresztben helyezkedik el.
Az első kerékfelfüggesztés McPherson-típusú. A fordulási kör sugara 5,5 m-ről 4,8 m-re csökkent. A kocsiszekrényen elöl és hátul fülek vannak a vontatáshoz. A tengelykapcsolót és a fékpedált előretolták úgy, hogy 20 mm-rel a gázpedál felett vannak. A tüzelőanyag-tartály alakja változott, űrtartalma nagyobb, 41,5 1. Az ablakmosó folyadék tartályának űrtartalmát 1,6 1-re növelték. A csomagtér térfogata 0,14 m3-ről 0,26 m3-re változott. A gépkocsi tömege 820 kg helyett 870 kg, a hasznos teherbírás 20 kg-mal növekedve 400 kg-ra változott. Jelentősen javult az első és a hátsó tengely terheléseloszlása.
Az első szélvédő előtt levő összes karosszériaelem alakja változott. A csomagtartófedél domborúbb, a sárvédők hosszabbak és a merevítő elemek alakja is módosult. A hátsó oldalablakok mögött szellőzőnyílás van, a friss levegő a műszerfal mellett áramlik be. A tüzelőanyag-tartály zárófedele tömített kivitelű.
A tengelytáv 20 mm-rel, az első kerekek távolsága 69 mm-rel, a hátsóké 2 mm-rel nőtt, a gépkocsi teljes hossza 50 mm-rel, szélessége 35 mm-rel nagyobb. Kissé növelték a fékdobok átmérőjét is.

1972 Augusztustól gyártják az új VW 1303-as modellt. A motoron főleg a kipufogó gázok mérgezőanyag tartalmának csökkentése érdekében hajtottak végre változtatásokat. A sebességváltóműben az I. és IV. sebességfokozat áttételét módosították 17,54-ről 16,54-re, ill. 3,65-ről 3,89-re.
A kocsiszekrényen végrehajtott módosítások a következők. Az első szélvédő hajlított, 42~-kal nagyobb a réginél. Ennek következtében a vezető feje és a szélvédő közötti távolság 115 mm-rel növekedett. Az új szélvédő miatt új ablaktörlőt és a szélvédő görbületének megfelelő ablaktörlőlapátokat kellett beépíteni.
A hátsó lökhárítót megerősítették, és kissé eltávolították a kocsiszekrénytől, ezért a gépkocsi hossza 4110 mm-re növekedett. A hátsó lámpatesteket csaknem kétszeresre növelték. Az új műszerfalon matt fekete bevonat van, a beépített műszerek magasabban helyezkednek el. Külön kívánságra órát és öngyújtót is beépítenek a műszerfalba. Jelentősen javult az utastér fűtése és szellőzése. Az új első ülések 140 helyett 198 mm-es tartományban állíthatók és 11 helyzetben rögzíthetők. A gépkocsi tömege kb. 20 kg-mal növekedett.

1973 Augusztustól gyártják a VW 1303S jelű modellt 1585 cm3-es, 36,8 kW (50 LE) teljesítményű motorral. Külön kívánságra az első kerekekre tárcsaféket szerelnek.

1975 Júliusban megszüntették a 1303 és 13035 modellek gyártását. Ettől az időponttól kezdve az 1303-as modellt csak Kabriolet kivitelben gyártják.
Augusztustól folytatták a 1200-as modell gyártását Standard és Lux kivitelben kétféle motorral: 1200 cm3-es 25 kW-os (34 LE-s) vagy 1600 cm3-es 36,8 kW (50 LE) teljesítményűvel.

1978 Január 1-től az NSZK területén (Emden) beszüntették az 1 típusú gépkocsik gyártását. Ezeket a gépkocsikat a későbbiek folyamán csak külföldi leányvállalatok gyártják (Mexikó; Brazília) mind a mai napig.

1979 Az 1303 Cabriolet nagy sikerén felbuzdulva újabb 19.569 autót gyártanak. A VW ezen típusát 1980 elejéig Osnabrückben építik.

1980 Európába 13.052 db VW1200-as Mexikó-Käfert importálnak.

1981 május 15. A 20.000.000-dik bogár legördül a mexikói gyártósorról. A német piac a "Silver Bug" nevet viselő modellel ünnepel.

1982 Egy újabb modell érkezik, a "Jeans Bug". Kétféle színben vásárolható meg: hófehér (Alpinweis) és marsvörös (Marsrot). A bogár ekkor 9.995,00 DM áron vásárolható meg. Ugyanebben az évben kiadják a "Special-Bug"-ot is.

1983 Három újabb modell születik: "Aubergine-Käfer", "Eisblau-Metallic-Käfer" és az "Alpinweis".

1984 A bogarak ára már meghaladja a 10.000,00 DM-át. Megjelenik a "Sunny-Bug", "Samtroter Käfer" (teljesen vörös?).

1985 A bogár 50-ik születésnapján kiadják a "Jubileumi bogarat", melyet metálszürke fényezéssel és zöld fényvédő üvegezéssel láttak el.

1986. augusztus 12. Az utolsó 3.000 db Mexikó-Bogár érkezik meg Emdenbe - ezzel a hivatalos Németországi import véget ért.

Köszönöm hogy időt szenteltetek és elolvastátok az irományomat :) és külön köszönet JoPI barátomnak aki segitett ennek megírásában.
Megj: sajnos én még csak 16 éves vagyok így még nem volt szerencsém ilyen gyöngyszemet vezetni ám ültem már pár darabban :)

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.