2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Germán De Lorean - VW Passat 32B

  • (f)
  • (p)
Írta: |

1980 szeptembertől 85 Augusztusáig gyártották ezt a szeretnivaló modellt. 85 szeptemberében...

[ ÚJ TESZT ]

Update1: a cikk végén akadnak újabb események.

1980 szeptembertől 85 Augusztusáig gyártották ezt a szeretnivaló modellt. 85 szeptemberében volt egy Facelift, 87-ig gyártották a hatchback-et és 88-ig a kombit. Nem igazán van benne semmi olyan említésre méltó, hacsak nem az, hogy tartósságában együtt említhető a legendás 123D-s (aka zöccséges) Mercivel, illetve, hogy Passat.

Nos tudom, hogy ez alapvetően egy hardver-szoftver és mobil kommunikációs portálcsoport, de úgy érzem, hogy érdemes egy picit a nagyobb vasakkal is foglalkozni. Jó-jó, tudom, hogy akkor ott a TotalCar, meg a tuningoldrommáaverdát.hu, de remélem itt is akad közönsége.

Egy 1982-es Volkswagen Passat (típuskód: 32B) 1,5-ös dízel verzióját nyúztam egészen 2 hónappal ezelőttig. A teljesség igénye nélkül, csak hogy legyen mihez képest viszonyítani, a kasztniban 2-300e km, a váltóban szintén ennyi, de tökéletes, a motorban 500e km körül van (illetve volt, erre is rátérünk még).
A motor teljesítményéről annyit, hogy komoly ellenfelet jelentettem egy 1 literes Yarisoknak, és a Maruti 800-aknak. 50 visszatarthatatlan wolfsburgi lóerő 82Nm-rel

Jelenleg egy elég komoly volumenű felújítási projekt végén járunk édesapámmal, akivel szakmai, fizikai, és mentális képességeit (illetve idejét) nem kímélve hoztuk jelen állapotába a gépsárkányt. Fontos megjegyezni, hogy a kasztnizáson és a festésen kívül mindent mi ketten csináltunk meg az autón. (kivéve a motorcserét, ahol elkelt némi segítő kéz ahhoz, hogy a helyére illesszük a motort)

Nem fogok regényt írni az eddigi lépésekről, inkább beszéljenek a képek:

Kasztni felújítás, 80-as évek elején tervezett/készült autókra jellemző kerékjárat, ív, szoknya, küszöb korrodációk eliminálása:

Közvetlenül fújás előtt:

Közvetlenül fújás után :):

És akkor most álljunk meg egy pár szó erejéig. Mielőtt bárki is rákérdezne, hogy miért ölünk ennyi pénzt az autóba (tekintve, hogy értékének többszörösét ráköltöttük már), azoknak a válasz a következő: mert szeretjük :).

A kasztnizás egy különálló blog bejegyzést is megérne, a jó magyar munkások kategóriába, de csak tömören itt említem meg. Szerény városkánk egyik garázssorán dolgozza (tengeti) végig mindennapjait Laci (sic!) a lakatos-hegesztő-mindenes kolléga. A munkájának minőségével probléma nem volt, bár voltak érdekes megoldásai. Ezek közül csak egyet említenék meg, Nos mint tudjuk az autó üveg (meg úgy semilyen üveg) nem igazán szereti a flexelésből, hegesztésből származó forró fémrészecskéket, szikrákat - nem szeretek kilógni az átlagból így az enyém sem szerette... Kérdezve is volt, hogy szedjük-e le az ablakokat, vagy megcsinálja ő? Azt mondta megoldja, hát megoldotta :). KB 2 hónap alatt annyira nem történt semmi, hogy azt megmagyarázni nem lehet, pedig napi szinten zaklattuk, de mindig csak a kulcsmondatot hallottuk válaszként: "Peeerszeee, gyere holnap!!!" Azóta szállóigévé vált a körökben ahova járok. Nos ezt a gyereket meguntuk egy idő után, és elvittük egy szomszédos településre a gépet, ahol az ürge az előre megbeszélt áron és órára pontosan időre megcsinálta a rábízott munkát.

Ezek után ment a festőhöz.

Egy másik (sötétkék) passat hátsó (5-ik) ajtaját használtuk fel, és az is lett lefestve vele együtt, mert egyszerűbb volt egy jó állapotűt átfesteni, mint az eredetit megjavítani, és átfesteni. Szintén ebből az autóból került át még egy jó pár alkatrész, mint például a belső ajtó borítások, melyek kifejezetten szépek.

Ekkor a motorhoz nem nyúltunk, mert akkor úgy tűnt, nem kell bántani.

Miután minden a helyére került, és szépen összeraktuk az autót, elment a zöldkártyára, műszakira, ahol szépen átment (majdnem szépen, mert a féktárcsák vadiújak voltak, és így a fékhatás hagyott némi kívánnivalót maga után, de egy vasalós km után már megállta a helyét). Ezek után (újra) elkezdtem vele járni ide-oda, inágztam Tiszaújváros és BP között hetente, kéthetente. Nagyon szépen ment az autó, de voltak bizonyos problémái, amik már régóta bontakoztak ki, de egy 650 ezres (km, nem FT :D) motornál nem hogy nem csodálkozik, de lassan el is várja az ember. Az a bizonyos probléma körvonalazódott már évek óta, de sajnos sem idő, sem energia nem volt rá, hogy behatóan foglalkozzunk vele. Az ezüstvillám folyton ette a vizet, mert kezdett hengerfejesedni. Aztán taknya nyála összecsordult, kronológiai sorrendben így történt:

Az olaj a vízbe - A nagy nyomás a vízbe - A víz az égéstérbe - Az olajos vízes egyveleg az égéstérbe.

Hozzá kell tennem, hogy soha nem fogyasztott egy csepp olajat sem a motor, ami ilyen korban igencsak meglepő volt. Persze miután a fentebb leírt körfolyamat drasztikus módon meggyorsult, már biztos nem volt ilyen rózsás a helyzet, de ez a legkevésbé sem érdekelt, amikor megtörtént...

Igen megtörtént, először csak képek kommentár nélkül:

A szemfülesek (a kevésbé azok is :D) észre vehetik, hogy némi hiány képződött a motorblokk hátrányára a 4-ik henger adagoló felőli oldalán. Nos ez azon ritka események közé tartozik, amikor egy VW motorblokkból "letörik" egy darab - egy kb 3*5 centis darab, amely az olaj és víz járatok, illetve a 10-ik hengerfej csavar furata közötti részt képviselte.
Ezen darabka hirtelen megválása régi otthonától igencsak megnehezítette, hogy 0,3 bar fölött maradjon az olajnyomás illetve ezen érték alatt a víznyomás.
Első lépésben leküldött két vízcsövet, majd sűrű fehér gőz közepette teljesen elerőtlenedett (az amúgy sem muscle beállítottságú) motor.

Ég veled, mondtam magamban, hatszázsok ezer km után a motor feladta a küzdelmet, pedig foglalkozva volt vele, nem is kicsit, de ezekszerint keveset.

Ekkor jött a dilemma, mi legyen. Az volt a szerencse, hogy elsősorban nem az anyagiak diktáltak, bár szar ügy lett volna, most venni 1 milkáért egy szivar Audit csak az, hogy ha már ennyi munka és pénzt beleöltünk adjuk fel?

Hát nem, nem adtuk fel, elkezdtünk keresgélni (inkább csak édesapám, mert Ő ebben profi, és gyakorlott ember). Pár hét alatt sikerült találni egy motort, ami megfelelt az elvárásoknak. Papírmunka megvolt. 1,6-os Turbó Dízel (JR blokkal, KKK turbóval). Ezt a turbót sok jóval nagyobb motorral megáldott autóban alkalmazták.

A motorcsere, mint azt sejteni lehet, nem túl egyszerű dolog, bár jó tervezéssel, és felszereléssel 1 nap alatt (plusz az előző motor lecsupasztása, ami pár óra volt) véghez vihető. Először csak szívó üzemben kerül bele, mert nincs meg a kipufogó a turbós szívotorokhoz, de lassan azt is be sikerül szerezni remélem. Az 1 napos terv teljesítve is lett, itt szintén beszéljenek a képek helyettem, illetve némi komment azért jár, mert nem mindenhol egyértelmű, hogy mit kell nézni :D.

Motorháztető levéve

A régi motor (illetve annak csak az alsó fele)

A törött blokk kiemelése:

Új motor kuplungja

Várakozik az "új" kicsike (ebben is van vagy 400e)

Emelkedik...

...emelkedik...

...ereszkedik.

Legózás nagyban :)

Minden (majdnem) a helyén.

Ennél rosszabb képet nem is lehetett volna csinálni erről a fontos eseményről, de este 11-kor beindult elsőre, méghozzá nem is akárhogy. Nagyon finoman, elsőre, nem kellett köszörülni, és egy pohár vizet rá mertem volna tenni a motorra, annyira egyenletesen járt.

Azért annyira nem eszik forrón azt a bizonyos kását. Az "új" motor nagyon sok tekintetben jobb (legalább is annak tűnik) mint az előző.
1. nem füstöl (a másiknak a porlasztóival problémák voltak)
2. bizonyos hangok eltüntek, melyeket eddig a középen lévő kipufogó dobnak tudtunk be, ami félig meddig igaz is, de a motorban fellépő plusz zaj gerjesztette ezt a mély duruzsolást.
3. Némileg jobban megy, bár mivel a turbo nincs rajta, így kemény 4 azaz négy darab lőerővel és 20Nm-rel lett erősebb
4. Ellenben ez már lehet, hogy fogyaszt némi olajat, de ahogy elnéztem nem számottevő, ilyen korú motortól nem kell elvárni, hogy patika tisztaságú legyen. Mindenesetre orvosolható probléma, és zöldkártya előtt mindenkép meg is lesz oldva.

Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta ezt a PH!-hoz legkisebb mértékben sem kapcsolódó írásomat, vehettem volna poénosabbra is a figurát, de ahhoz túl fáradt vagyok :), Ha esetleg van érdeklődés, akkor megpróbálom dokumentálni a Turbó felszerelését is, és az ahhoz tartozó bonyodalmakat.

Természetesen remélem, hogy a negatív kritikák mellett akadnak fórumtársi jótanácsok is. Például: miben legyen jobb; hogy ne írjam; hogy írjam; mit csináltam rosszul; mit jól :); stb...

Update1:
- A Motor teljesen fel lett újítva, olyaannyira, hogy null kilométeresnek tekinthető. Nem füstől, gyönyörű hangja van, járása tökéletes, mint egy Zinger varrógép.
- Fékek újak
- Hátsó lengéscsillapítók újak, és így nagyon kényelmes a közlekedés vele.

Azóta történt

  • VW_Beetle történelem

    Tudom hogy ez egy informtikai oldal de egy kis szabadidőt lehet erre a kis beszámolóra...

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.