Hirdetés

Thrustmaster T500RS bemutató

A T500RS állítólag egy nem mindenapi kormány. Megnéztem beváltja-e a hozzá fűzött reményeimet.

Használat közben...

Használat közben...

Mivel nem vagyok túl nagy tehetség a vezetésben, különösen a pályaversenyzésben, ezért nem fogom nektek időeredményekkel bizonygatni a kormány képességeit. Helyette inkább az objektív (de lehet szubjektívnek fog majd tűnni:)) benyomásaimra hagyatkoznék.

A kormányt érzésre a GT3 RS V2-höz és a G25-höz tudnám hasonlítani. Az ereje és finomsága a GT3 kormányéhoz hasonlít. Rendkívül kifinomultan adja át a játék által generált rezgéseket a sofőr kezére. A Fanatec kormányoknak elég erős alapellenállása van magas FFB-s érték beállítása esetén. Azok állandóan feszítik a kezem. Ez nem. A G25 könnyedségével lehet tekerni kikapcsolt „centering” esetén, de ha jön valamilyen útegyenetlenség, kerékterhelés fékúton vagy kanyarban, akkor akár kicsavarja a kormányt a kezemből. Természetesen itt nem a rázókőre hajtásról írok, hanem amikor egy szervó nélküli hátsókerekes autó akár 225-s utcai gumival vagy slick-el kitépi a kezemből hintáztatásnál a kormányt. Annyira gyorsan pörgeti vissza a perecet manjinál, hogy nem tudom kézzel követni. Az onboard felvételeken látható „elengedemakormánythaddpörögjön” vezetési technikát kiválóan szimulálja. Pont oda forog a kormány, ahova kell és irgalmatlan sebességgel. Csak el kell kapni. Driftre ennél alkalmasabb kormány ebben a kategóriában nincsen. A középállást magától megtalálja és megtartja egyenesben 100% FFB-n is. Érdekes, hogy a középállást kikapcsolt állapotában csukott szemmel is be képes állítani az ember, mert valahogy ott „gödör” van. Nem tudom jobban leírni.
A pedál rendkívül finoman adagolható potméteres? megoldás létére. Mégis hiányzik belőle valami. Hát természetesen a loadcella. Az embernek olyan az érzése, mint amikor lát egy Ferrarit egy 150 lóerős utcai motorral megépítve. Persze ilyet nem építenek, de akkor a Thrustmaster miért?

Én összesen 4 játékkal játszom már évek óta: LFS vagy 8 éve, netKar Pro fél éve, RBR 5 éve, bár az utolsó félévben szinte soha és néha az iRacing-el.
Mindegyik játékban gyorsan be lehetett állítani. Az RBR-ben azonban sehogyan sem sikerült.
A másik három játékban érezhetően vezethetőbbé teszi az autókat a T500RS. Már az első körök megtételénél természetesebben és magabiztosabban tudtam vele menni. Az erőhatások csendben érkeznek. Nincs zörgés, csattogás, rázkódás. Csak a Genius SP HF 1800A hangfalak ugrálnak az asztalon:) Keresem az egyenetlenségeket az úton, hogy élményt kapjak. Sínek, rázókövek, bukkanók. Nagyon „Fanatec-es” érzés. Valahogy mintha minden hamarabb történne egy hajszállal, mint amit eddig megszoktam. Az 1080° pedig nagyon zsigulis az LFS-ben, ha a Fiat 131 Abarth Rallye-t (nagyon hasonlít külsőre is egy VFTS-re) használom megfelelő tweak beállításokkal. Leírni jobban nem nagyon tudom. ezt érezni kell! Személy szerint én úgy gondolom, hogy nagyon messze van játékélmény tekintetében bármely Logitech terméktől.

A gyönyörű Fiat 131

Hirdetés

A kormány érzékenységére és precizitására jellemző, hogy ha ujjbeggyel megérintem a „karikát” a DXTweak2 elmozdulást érez. A G25 is ilyen szerencsére, annyi különbséggel, hogy nem 16 bites jellel dolgozik, hanem 14 bitessel (16384 érték).

Hibák

Sajnos ennek az álomnak azonban vannak hibái. Először is már a V4-es verziószámnál jár, nem véletlenül. Gondolom, mindig fejlesztenek valamilyen apróságot. A V1-es modellek hűtése nagyon hangos. Az enyém V2-es. Ennek már lényegesen halkabb a hűtése. Gondolom más ventilátort használtak, illetve a házban egy terelőlemezt is beépítettek a jobb hűtés érdekében a motoron található hűtőborda és a ház tetején látható nyílás közé.

A felső burkolat és a rá rögzített terelőlemez.

Másik komoly hibája, hogy az erőhatások miatt a kormány fellazul és lötyög. A házból egy majdnem négyzet alapú kormányoszlop jön ki, de arra 4 db meglehetősen kis csavarral van felrögzítve, a kormányok cseréjét biztosító műanyag adapter alsó fele. A gyors csavarlazulás oka nagy valószínűséggel az, hogy az adapter nem illeszkedik tökéletesen (mozog minimálisan jobbra-balra) a fémtengelyre, mivel az fröccsöntött műanyag és minimálisan kúposra öntötték (csak így jön ki az öntőformából).

A bűnösök. (forrás: www.gtplanet.net)

A probléma úgy gondolom nem elhanyagolható. Gondoljunk csak bele, megvásárolunk egy 120.000 Ft-os kormány-pedál kombót és 1 óra játék után fellazulnak a nagy igénybevételtől a csavarok. Nevetséges! A Thrustmaster ügyfélszolgálata készséges. A javítási segédlet miszerint, rögzíteni kell a csavarokat fém-fém menetrögzítővel, elegendő. De mégis felháborodom rajta. Ha már veszek egy ilyen majdnem felső kategóriás kormányt, ne kelljen már legalább egy évig vagy akár kettőig azzal foglalkoznom, hogy szereljem. Szeretem érintetlenül és bontatlanul használni ezeket, a drága holmikat. Ráadásul Loctite menetrögzítő sincs itthon a háztartásban. Nyilván, ha már bontani kellett, hát bontottam. A házból egy rendkívül masszív fémtengely áll ki. Arra szerelték rá a már említtet kormány adaptert.

A házból kiálló masszív fémtengely.

A kormányt levenni gyerekjáték. Menetes rögzítője feszesen tart. De az alatt található 4 csavar mégiscsak zsákbamacska. Véleményem szerint erősen tervezési hiba, főleg annak tudatában, hogy a gyárban is használtak menetrögzítőt. A ház szétbontása viszont lényegesen nehezebb feladat, mint egy G25-s bontása. A belsejében nem uralkodik túl nagy rend. A forrasztások egy-két helyen elég „amatőr” módon vannak kivitelezve. A képeken az elektronika nem látszik, mert az a váz alján található. A belső felépítése rendkívül erősnek tűnik. A kormánytengely közepében haladó kábel például nagy valószínűséggel kitart az élete végéig, olyan vastag és erős. A motor impozáns látványt nyújt a hűtőbordákkal. Nem véletlen a 20 cm magas kormányház, hiszen így is szinte érinti a tetejét a 65W-os motor. Biztos lehet benne bárki, nem ez lesz a szűk keresztmetszet.

Összehasonlításként egy G25...

...és a GT3 RS belsője.

A strapabíró belső váz.

Az ipari motor.

H.E.A.R.T HallEffect AccuRate Technology™

A kormányelektronika vastag spirális kábele

Ha a nagyobb kormánygyártó cégek termékeit sorba kell raknom, akkor elég nehéz dolgom van. Mindegyik terméknek vannak olyan tulajdonságai, amelyeket kompromisszumnak érzek.
DFP/DFGT-nél az egy motort, két pedált és olcsó műanyag kivitelt. G25-nél a gyenge rázós dupla motoros megoldást és a „lógós” váltót. G27-nél a ferde fogazású fogaskerék adta holtjátékot, ami kopogó hangot ad rezgő erőhatásoknál. GT3 RS-nél a "billegős" pillangó váltót, a műanyag H és szekvenciális váltót valamint az állandó feszességet nagyobb erő beállítása esetén. Ennél a konfigurációnál a standard pedál szóba sem jöhet. T500RS-nél az előbb felsorolt hibákat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!