2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Thrustmaster T300 RS átépítése

Egyrészről ez egy nagyon jó kormány, mert modern, szíjas technológiát használ, de vannak problémái is...

[ ÚJ TESZT ]

A hangos ventilátor

Viszont itt még nem végeztem. Volt egy másik bajom is a kormánnyal, ez már nem garanciális jellegű volt, ámde ez is nagyon zavart. Mégpedig a túlságosan hangos gyári hűtése. Igen, aktív hűtése van ennek a kormánynak, egy picike, 60x15-ös ventilátor mozgatja benne a levegőt a motor hűtőbordája felé fújva, ha kellene. A ventinek 2 üzemmódja van: automatikus (adott hőmérséklet elérése esetén kapcsol csak be a ventilátor) és a "forced cooling", azaz mindig üzemelő ventilátor. Hint: a két mód között a "Mode" gomb és a kormányon a 8-as gomb egyidejű lenyomásával válthatunk (legfrissebb firmware nem árt hozzá, régebbiekben nem volt benne ez a funkció).

Viszont mint tudjuk, a T300/TX kormányok érzékenyebbek, ezért javasolt a forced cooling használata, ha sokáig szeretnénk még probléma nélkül használni a kormányunkat. Ez azt jelentette, hogy nem volt elég, hogy a táp folyamatosan zizegett, búgott, erre rátett még a folyamatosan zajongó ventilátor is. Ha már szét volt szedve a kormány, gondoltam ezen is változtatok. Szintén guglizás következett, hogy mit lehetne ezzel kezdeni.

Kézenfekvő megoldás az lett volna, hogy keresek egy másik 6cm-es, ámde sokkal halkabb ventilátort (pl. Noctua NF A6x25 FLX) és gyors csere lesz. Azért nem 100%-os egyezés lenne a két ventivel, mivel a gyári csak 15mm széles, a Noctua 25mm széles lett volna. De ennek sem okozna különösebb gondot a rögzítése a gyári felfogatóval és csavarokkal. Gyors, egyszerű csere lett volna.

De mivel nálam már nem volt útban a beépített tápegység és a kormány harmada gyakorlatilag üresen állt, így elkezdtem gondolkodni, hogy nem 6cm-es ventire cserélem ki a gyárit, hanem nagyobbra. Így ezzel kevesebb fordulattal (azaz halkabban) több levegőt tudok megmozgatni a base-ben, ami ráadásul a kidobott belső táp miatt nem is fog már annyira melegedni. Így esett a választásom egy Noctua NF-A8 FLX halk, minőségi ventilátorra.

Viszont ezt nem az eredeti helyre raktam vissza (oda nem is lehetett volna, mert beleért volna a base felső burkolatába), hanem kicsit hátrébb és lejjebb. Erre a gyári venti rögzítőkeretét használtam fel újra. Kicsavaroztam ezt a helyéről és az eredeti táp egyik legtávolabbi (kormány elejéhez legközelebb lévő) felfogatási pontjához csavaroztam, majd 1 csavarral ehhez rögzítettem az új, nagyobb ventit. Úgy pozícionáltam, hogy a motor hűtőbordáira is fújjon bőven levegőt, illetve a kormány tengelye alatt lévő vezérlőpanelre is jusson belőle. Így megint több legyet sikerült ütnöm 1 csapásra: szinte hangtalanul tudom immár jobban hűteni a motort és immár az elektronikát is.

A Noctua ventihez 2 fix fordulatszám adaptert adtak: egy LNA-t (Low Noise Adapter), ami 2000-ről 1600-ra csökkenti a fordulatszámot és egy ULNA-t (Ultra Low Noise Adapter), ami 1200-ra viszi ezt le. Maradtam az LNA-nál, ezzel is nagyon halk már a venti, ezt építettem be. És itt is kicsit bele kellett nyúlni, mivel a gyári ventinek 2 pin-es a csatija, a Noctua-é meg 3 pin-es. Csípőfogó és forrasztópáka ismét előkerült, így rá lett varázsolva a 2 pines csati. Lustábbak/jobban felkészültek beszerezhetnek előre egy 3 pin -> 2 pin adaptert, és akkor nem kell vágni/forrasztani.

És hogy még hatékonyabb legyen a hűtés, hatékonyabb légcsatornát hoztam létre 4-4 új furat elhelyezésével a burkolat alsó részén két oldalt: egyik oldalon jobban be tudja így szívni a friss levegőt, a másik oldalon könnyebben ki tudja tolni a melegebb levegőt. A szívó oldali lyukak a fenti képen láthatóak, másik oldalra is hasonlók kerültek. Itt is azt szem előtt tartottam, hogy a base alsó részén lévő gyári merevítéseket ne fúrjam át, emiatt nem lett szimmetrikus a furatok elhelyezkedése.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.