Csőrlő, tolólap, 2014
Elérkeztünk arra a pontra, amikor az I. fázis alatt végzett építés befejeződött. Anno nem tudtam eszközölni megoldást a csörlő és a tolólap rádióról való üzemeltetésére, így ezen a ponton megrekedtem egy időre.
Azóta sikerült beszereznem egy három csatornás Spektrum DX3 típusú, 2,4 GHz-es DSM pisztolytávot egy SR300 vevővel. Erről annyit érdemes tudni, hogy a korábbi Traxxas rádiót a kanyarban veri, komoly setupot tudunk vele összehozni akár egy külön keverékképzéssel működő robbanós autó esetén is. Digitális trim, sub-trim, EPA, MIX, több modell és memória támogatott. Jelen rádió AUX csatornája elengedhetetlen volt a továbblépés megvalósításához.
Szerencse a szerencsétlenségben, hogy egy kisebb 1/16-os autó kormányának szervója feladta a harcot az erőkarral, így kidobásra került a gépezetből. Nagy veszteség anyagiakban nem ért, ellenben mivel egy modellező semmit sem dob ki, majd jó lesz még az valamire alapon lett egy szervóvezérlő elektronikám. Hoppá, az Unimoghoz épp valami ilyen kellene. Nézzük, hogy festett az első próbán:
Mivel ez a bemutató egyébként sem lesz túl rövid, a lényeget írnám le. A megoldás úgy jött létre, hogy a szervót szétbontottam, a teljes elektronikát kimentettem. Abból akad egy pici nyák, egy kis DC motor, és egy háromlábú potméter.
Na, azt a potit nem kellett volna leforrasztanom, így ment is vissza a helyére, mivel a kétállású kapcsoló nem helyettesítette. (Volt egy olyan elméletem, hogy majd a beépített váltókapcsolóval tudok forgásirányt váltani, de így a legjobb, hogy nem jött be, a lentiekből kiderül, miért is.)
Szóval, a poti maradt, a DC motor leforrasztva, és a két fekete vezeték (+/- kivezetés a szervó nyákról) ment az Unimog tolólap/csörlő váltókapcsolójának középső lábaira.
Ezt követte a kapcsoló további 2-2 lábára a csörlőmotor közvetlen felforrasztása és a tolólap csatlakozójának felforrasztása (ide kellett még egy +/- érpár behúzása is, mert a gyárit a korábbi upgrade idején kidobtam).
Elkészült a kapcsoló teljes bekábelezése, közben sikerült kicsit belerondítani a forrasztó pákával a házba, ez megesik, ha csak egy 80W-os páka van kéznél, és nincs egy sokkal precízebb... majd lesz.
Itt egy kicsit szárazabb rész következik, lévén, hogy be kell lőni a távot, hogy megfelelően bánjon az AUX csatorna végén, egy kapcsolóval választható két motorral. Ez elsőre nem tűnt egyszerű dolognak, de némi PDF dokumentáció átnyálazását követően rájöttem a dolog nyitjára. A rádió a 3. csatornát három választható funkcióval látja el.
Első beállítás: LN (lineáris mód, 0-100% között tudjuk "csavarni", kvázi tart egy folyamatos pozíciót, amit a trimmel tudok menet közben változtatni a távról. Ez megfelel egy üzemanyag keverék állítására, ha épp erre lenne szüksége a modellünknek, nekem ez nem volt jó.)
Második beállítás: 3P ( úgy tudnám legegyszerűbben leírni, hogy lehetőséget ad a szervót 4 pozícióba állítani, majd a trimmel ezek között váltani 0-1-2-3 lépésben. Ez sem volt megfelelő).
Harmadik beállítás: 0 (Ez viszont nagyon jó volt nekem. Ebben a módban a szervót a két vég állása között mozgatja a rádió, leírva: -1 0 1 és nekem épp ez kellett.)
Miután sikerrel beállítottam a rádiót, kitrimmeltem a csörlő / tolólap motorjait, már csak az összeszerelés volt hátra. Megigazítottam a burkolat felhelyezése előtt a megkülönböztető jelzés vezérlő paneljének egyik táp vezetékét, mert a korábbi forrasztás elengedte azt.
Az utolsó csavar betekerését követően előjött az igazi modellező ösztön, a hiányzó akkufedél helyett kell valami, ami nem engedi kiesni a sérülékeny Li-Po akkut. Erre természetesen az otthon fellelhető anyagok jöhettek csak szóba, így gyorsan felszámoltam két DVD tokot, egy feketét és egy vastagabb áttetszőt. Leméreteztem a szükséges méretű lapkákat, sarkaira készítettem egy-egy lyukat és már kész is.
Így fest alulról a gépezet:
És a takarót felhelyezve:
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!



