2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Óriáshajók II.rész - a Cunard Line

A Cunard Line (Korábban Cunard White Star Line hajózási vállalat), 1840-ben alapította a kanadai hajózási...

[ ÚJ TESZT ]

Queen Elizabeth

RMS Queen Elizabeth

A hajó:

Az RMS Queen Elizabeth, a Cunard Line hajózási cég óceánjárója volt, amely évtizedekig a világ legnagyobb utasszállító hajója címet tudhatta magáénak. Nevét Erzsébet királynőről, VI. György brit király feleségéről kapta.

A John Brown & Company clydebanki hajóépítő műhelyéből futott ki, 1938. szeptember 27.-én.
A második világháborúban csapatszállítónak használták, majd eredeti rendeltetésének megfelelően utasokat szállított. 1968-ban fejezte be a szolgálatot, ekkor iskolahajóvá alakították volna, de 1972-ben egy tűz tönkretette. 1996-ig, a Carnival Destiny vízre bocsátásáig nem épült a Queen Elisabethnél nagyobb utas hajó.

II. világháború alatt:

A Queen Elizabeth a kor egyik legnagyobb és leggyorsabb hajója, a Queen Mary váltótársának épült. A Queen Marytől eltérően azonban a háború előtt meg sem kezdhette az Atlanti-óceáni utas szállítást, bár korábban bocsátották vízre, a háború kitörésekor még mindig a hajó felszerelésénél tartottak, és a tulajdonosok úgy ítélték meg, hogy a Clyde folyón horgonyozva a hajó ki van téve a bombázások veszélyeinek.
Bejelentették, hogy Southamptonba megy, ahol teljesen felszerelték és 1940. március 3.-án ki is futott, amikor azonban Townley kapitány kinyitotta az írott utasításokat tartalmazó borítékot, meglepetésére azt a parancsot találta benne, hogy vigye a Queen Elisabethet New Yorkba. Abban az időben, amikor a hajónak Southamptonba kellett volna érnie, a várost a Luftwaffe bombázta.

New Yorkba érve a Queen Elisabeth a Queen Mary és a francia SS Normandie mellett vetett horgonyt, ez volt az egyetlen alkalom, amikor a világ három legnagyobb óceánjáróját együtt lehetett látni.
Szingapúrban, illetve Sydneyben a Queen Elizabethet, és a Queen Maryt, átalakították hadi célokra.
Magas sebességük alkalmassá tette őket, hogy konvoj nélkül haladva nagy csapatkontingenseket szállítsanak anélkül, hogy különösebben tartaniuk kellett volna a náluknál lassabb német tengeralattjáróktól. Katonai pályafutása alatt a Queen Elizabeth több mint 750 000 katonát szállított, és több mint 500 000 mérföldet tett meg.

A háború után:

A háború után a hajó eredeti célját tölthette be a Queen Maryvel együtt, és az amerikai SS United States-el versenyben, hetente kétszer közlekedett New Yorkba. Ezek a hajók domináltak a transzatlanti közlekedésben, míg a vízi utasforgalom a gyorsabb és olcsó légi szállítás elterjedésével hanyatlani nem kezdett az 1950-es évek közepén.
Rövid ideig a Queen Elisabeth kettős feladatra volt hivatott, amikor nem az óceánt szelte át, New York és a Bahamák kikötője, Nassau közt szállított utasokat. A Cunard végül mindkét nagy hajót kivonta a forgalomból, és 1969-től a kisebb Queen Elizabeth 2-vel helyettesítette őket.

A vég:

1968-ban a Queen Elizabethet egy philadelphiai üzleti csoportnak adták el, akik hotelt és turistalátványosságot szerettek volna csinálni belőle, a floridai Port Evergladesben, ahogyan ez a Queen Maryvel is történt, a pénzük azonban nem volt elég, és emellett a hajót tűzveszélyesnek is ítélték, ezért 1970-ben a Hong Kong-i C.Y. Tungnak adták el Tung, az Orient Overseas Line cég feje, úszó egyetemet szeretett volna csinálni a hajóból.


Nagyításhoz kattints a képre!

A cég hagyományainak megfelelően, Tung neve kezdőbetűit használva, a hajót a Seawise University névre keresztelték át. Az átalakítás közben azonban, Hong Kong Victoria kikötőjében, valószínűleg gyújtogatás következtében, a hajó 1972. január 9-én kigyulladt és félig elsüllyedt.

A roncs rövid időre feltűnt a James Bond sorozat 1974-ben mozikba került epizódjában (The Man with the Golden Gun), amelyben James Bond Makaó-ból Hong Kong felé repülve egy hidroplánnal, megpillantja a roncsot, majd később egy titkos MI6 központba viszik a roncs belsejébe.
A második világháború kezdetén, a New Yorkban horgonyzó három hajóóriás közül már csak a Queen Mary létezik, az SS Normandie még a háború idején elsüllyedt.

A Queen Elizabethet is elérte a végzete, a hajó 1972. január 9.-én kigyulladt és félig elsüllyedt a Hongkongi Victoria kikötőben.(Nagyításhoz, kattints a képre)

Videó:

Adatok:

Üzemeltető: Cunard White Star Line
Építő: John Brown and Company Clydebank, Scotland.
Megrendelés: 1936. December 4
Elkészült: 1938.Szeptember 27.
Sorsa: A hajó 1972. január 9.-én kigyulladt és félig elsüllyedt, a Hongkongi Victoria kikötőben.
Súly: 83,673 GT
Hossz: 314 m
Szélesség: 36 m
Magasság: 71 m
Merülés: 12 m
Teljesítmény: 160,000 LE
Kapacitás: 2,283 fő

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.