Vég és kezdet
Need For Speed World
REBORN
Egykor volt egy kedvenc játékunk. Illetve sokkal több annál, mert nem csak hangulata, varázsa és különös íze, de lelkes hazai és határon túli közössége is volt. A játék akkor elég drámaian készült a kipusztulásra, ami köszönhető a felelőtlen vezetésőségnek, a gazdátlanságnak, az utolsó bőr lenyúzásának, a fejlesztés, a támogatás és a biztonság teljes hiányának, aminek következtében elharapózott a mértéktelen csalás, és tömegek tették tönkre a maradék játékélményt és versenyszellemet a játékban, hátuk mögött a jól képzett hackerekkel és az ellenőrizetlen szerverekkel. Ezt a részt, mi veteránok igen jól ismerjük, hisz tapasztaltuk, az új érdeklődők pedig – ha kíváncsiak – utána is olvashatnak. A magam részéről sokkal inkább egy szubjektív kedvcsinálót írnék a témában, mint egy objektív bemutatót vagy wikipédiás játékleírást, főleg, hogy nem egy új játék felbukkanása a téma, hanem egy hamvaiból minden reménytelenség dacára feltámadó újjászületett játék lesz a főszereplő.
Még egy gondolat az újjászületésről. Én, mint egykori NFSW lakó, aki viszontlátja egykori kedvencét, nem tudom és nem is fogom piedesztálra emelni a játék jelenlegi gazdáit vagy inkább életre hívóit, mert ugyanezek a koponyák hackelték szét egykor a játékot. A sorsnak van humorérzéke, és idézhetjük is a jól ismert szólásunkat: rablóból lesz a legjobb pandúr. Ékes például szolgál ez a játék is, mert amit egykor szétbarmoltak ezek a srácok, az elmúlt években azon dolgoztak, hogy visszaállítsák a játékot, és odaadják annak a sok játékosnak, akinek vérzett a szíve a játékért. Rengeteg munka van a NFSW REBORN mögött, nem nélkülözve a szakértelmet, munkaidőt, költségeket, az érdemi és szellemi támogatást. Összegezve innét üzenem a készítőknek és az anyagi támogatóknak is:
Köszönöm!
Bejelentkezés
Akkor szóljak végre a játékról. A legnagyobb erénye a játéknak, hogy teljesen ingyenes. Teljesen! Nincs benne átverés, mögöttes szándék, játékon belüli vagy mikrotranzakciós lehetőség. Letöltjük, ami kell, és indulhat a játék.
Vagyis nem. Aki még nem regisztrált magának felhasználói fiókot, annak előbb regisztrálni kell. Míg a NIGHTRIDERZ szerverre ezt gond nélkül megtehetjük a launcherben egy alap procedúrán keresztül, addig a WorldUnited Official szerverre be kell szerezni egy ticketet is. Ehhez nincs más tennivalónk, mint belépni a Discord portálunkra, és a címsorba beírni a következő linket: "http://launcher.worldunited.gg/ticket" Ezzel meg is kapjuk jegyünket, és a játék launcherében már regisztrálhatunk.
A fájlok vagy játékkörnyezet letöltése után indulhat a játék. A játék indulása – saját tapasztalataim alapján – nem kimondottan a netes sávszélességtől, hanem inkább a szerver terheltségétől függ. Legalábbis hiába a gigás net, a 3 ms ping, azért el szokott malmozni a töltőképernyő, de végül:
Létre is hozhatjuk saját játékos profilunkat. Egész pontosan hármat, de egy is le fogja fedni a játékidőnket. (Erről még szó lesz.) Választunk nevet, logót, autót és rögtön egy versennyel is kezdünk. Közben természetesen jönnek a tutorial jellegű szövegdobozok, képes bemutatók. Elég idegesítő, de kötelezően túl kell esni ezen, és nem is mindenki több éves játékos múlttal veti bele magát az újraéledt játékba.
Ha megvannak a kötelező körök (vagyis Sprintek), feltárul előttünk az online világ. Itt nem a map nagyságára gondolok, mert az kissé szűkös is talán (a Most Wanted és a Carbon részek városai adják a teljes NFSW univerzumot, de canyon pályarészek nélkül), hanem a világszerte játszó emberekre. Tényleg az egész világon, mert nagyon jókat meccseltem egy New York-i, nyugalmazás előtt álló rendőrrel, egy vietnámi fogorvossal vagy egy nyolc éves lengyel kislánnyal. Szóval lassan megtelik a World, és sokasodnak a térképen, a játékosokat jelző nyílhegyek, valamint egyre több pálya lesz elérhető.
Élő ellenfelek, utcai versenyzés, nem valósághű fizika, sebesség és motorzúgás. Egyben is van a tökéletes recept egy jó kis adrenalinfröccshöz. Csapathatjuk a multiplayert.
Történelem
Itt közbeiktatom, hogy ha nem is nagyon, de nagyobb lépésenként figyelemmel kísértem a játék alakulását a hivatalos szerverek lelövésétől az első offline verzióig, majd a legelső online szerver próbálkozástól napjainkig.
Igen, a Need For Speed World REBORN létrejötte az Electronic Arts játékszervereinek lekapcsolásával kezdődött. Pár hónap kellett és néhány amatőr szaki, aki összedobta az offline verziót. Ebben már játszhattunk otthon kis szoftveres mókolás után, illetve akár az egykori hivatalos profilunkban is, ha időben lementettük a hivatalos szerverről, és visszatöltöttük az asztali verzióba. Tök jó volt, mert nem veszett minden oda nyom nélkül, de kicsit olyan éretlen alma hatása volt. Csócsálgattam én is, forgattam a számban, és végül nem tudtam eldönteni, hogy kiköpjem vagy lenyeljem. Hibádzott a hangulat. Az, hogy nem láttam egyedi festéseket, vagy free roamban nem látni csoportosulásokat, csak a botok céltalan mozgását, én meg ott ácsorgok egy baromi nagy városban, tök egyedül.
Aztán jöttek az első, hmm, kísérleti szerverek. Még mindig kellett a saját gépen is trükközni, de már minimálisan online lépett elő a játék. Csak épp multizni és privát versenyezni nem lehetett. Mondhatni online játszhattunk egy offline játékkal, és ha versenyezni nem is lehetett másokkal, tudhattam, hogy ott vannak. Valahol.
Elismerésem egyébként a feltámasztóknak, mert a forrás és a szerver adatai nélkül igyekeztek létrehozni egy valamikor már működő dolgot. Szakmailag is nehéz feladat, de olyankor, ha embereknek akarunk adni valamit, amit egyszer már megszoktak és valamilyen minőségben megismertek... Nem lehet hálás dolog egy félkész termékkel előállni. Ők viszont nemcsak előálltak, de továbbra sem hagyták annyiban, és a szerverek minden gyerekbetegségén áttörve, egészen addig finomították a dolgot, hogy ma egy vállalható szintű online játékot tárnak elénk.
A játék működik kéremszépen. Van multi, privát, chat, csoportosulás, festés, céltalan száguldozás vagy a kedvencem, a strichelés (= valami forgalmasabb helyen megállni és hagyni, hogy csodálják a kocsinkat). Lehet versenyezni, rendőrt zúzni, menekülni, ugratni, hóban ökörködni, borogatni a civileket, csikorgó foggal nyomni a nitrót, tolólappal rendet vágni a tömegben, vagy mágnessel az őrületbe kergetni a pillanatnyi első helyezettet. Én ugyan a magam részéről jobban preferálom a fegyvermentes (power up nélküli) versenyeket, ahol csak a sofőr és az autó képességei számítanak és a szerencse, de ízlés vagy megszokás dolga. Mondhatnám azt is, hogy ha te egy jó szimulátort, valósághű fizikát, 4K részletességű és aprólékosan kidolgozott környezetben futó játékot szeretnél, akkor ez nem a te játékod. Itt minden futam „csak” egy Verseny.
Ugyan nem problémamentes a szerverek üzemelése, de mindenképp nagy áttörés, hogy stabilabb a játékmenet, és valódi online játék lett. A verseny lobbyk 3-4 főig egész jól bekerülnek versenybe, viszont a majd tele lobbyk legtöbbször nem tudnak elindulni, és a szerver visszarak az utcára. A játékos sorsolás ugyanolyan precíz, mint volt... :D Kezdőként egy tök üres Nissan Silviával simán összerakott az S osztályú hiper autókkal. Ez persze nem törte meg a perverz örömömet, hogy végigtoljam a pályát ellenük. Később mindez valamelyest javul a szintlépésekkel, de messze nem tökéletes.
Hangulat
A játékról néhány saját benyomás.
A fejlődés egy aprólékos és lassú folyamat. Szerencsére! Ugyan teljesen ingyenes játékról beszélünk, azért mégiscsak történik fizetés, illetve ellenszolgáltatás a játékban, ahol minden, hangsúlyozom minden megvehető a játékon belüli pénzért (IGC). Ahhoz, hogy legyen elegendő pénzünk, nincs más teendőnk, mint játszani. Minden futam végén kapunk pénzt és pontokat (REP) a helyezésünktől és szintünktől függően, illetve választhatunk egy kártyát, ami akár ritkaságot is rejthet (power up, IGC, látvány vagy tuning alkatrész, skill). Szóval fizetünk mindenért, mégpedig az időnkkel és a játékunkkal.
Eleinte lassan gyűlik a pénz, és megfontolandó, mire is költünk. Számomra megvoltak a cél kocsik az emlékeim alapján, és bizony sok-sok kilométert le kellett gyűrnöm, hogy ezeket a verdákat a garázsomban tudhassam. Viszont abszolút nem bánom, hogy az eredeti játékhoz képest újra lettek gondolva az autók, alkatrészek, skillek árai, mert bár baromi drága lett minden, pont ettől lett sokkal értékesebb a játékban megszerzett vagyonunk, és végre megszűntek a vérpistikék (anyuciapuci kicsi fia a valódi pénzért vett hiper autóival) is a vállalhatatlan versenymoráljukkal együtt. Ismétlem, a játékban minden megvehető játékpénzért, amihez annyi a dolgunk, hogy játszanunk kell.
Nincsenek idióta kihívások, nem kell kötelezően naponta fellépni a szerverre. (Kivéve, ha gyűjtöd a gyémántokat. Ez napi 15 gyémánt összeszedését takarja, amelyek valamelyik városrészben vannak az úton random elszórva. Minden gyémántszedés után kapunk egy kártyát, ami alkatrészt vagy skillt rejt, és a szintünknek megfelelő pontot és IGC-t.) Bármikor csatlakozhatsz a játékhoz. Már egy-két versenyért is érdemes fellépni, vagy csupán gurulni a szerver ellen – esetleg köszönteni a barátokat. Akár szotyizás vagy cigiszünet helyett is lehet pár versenyt lenyomni vagy csinosítani, festegetni a kedvenc autónkat (igen tetemes mennyiségű matrica áll rendelkezésünkre a játékban).
A legkellemesebb meglepetés számomra, hogy új autók is kerültek és kerülnek a játékba. Ez igazából főleg a játék veteránjainak érdekesség, miután a hivatalos játékot csúnyán elhanyagolták a készítők egykor. Szerintem ez is csak azt bizonyítja, hogy van még lehetőség a játékban.
Pillanatképek az aktuális helyzetről:
Mindenképp ajánlom a játék kipróbálását bárkinek. A veteránoknak azért, mert újra működik a játék, az újaknak pedig azért, mert egy igazi klasszikus, és talán a legjobb online autós játéka volt az EA-nak. Van benne valami olyan hangulat, ami igazán egyedivé teszi a Need For Speed sorozat ezen részét, és nem igazán megfogható. Tényleg ki kell próbálni, aztán ha megérint, úgyis megtartod a játékot, ha nem, akkor tovább keresed az igazit – de elmondhatod, hogy láttál már belülről egy legendás NFS játékot.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet és ha kedvet kaptál, jó szórakozást kívánok a játékhoz!
Kérdések, ha vannak, jöhetnek a cikk topikjába és képességeim szerint igyekszem azokat megválaszolni. A cikk bővülni fog a jövőben, ha jönnek változások a játékban, illetve közzé lehet tenni majd egy hazai játékoslistát is, hogy könnyebben megtaláljuk egymást.
A Game launcher letölthető a GitHub szerveréről: game_launcher
Goór László