Nagyobb RAM órajel = több FPS? DDR2 vs. DDR3

Bevezető

Közel 1 éve egy DDR2-es gép boldog tulajdonosa lettem.
Tudatában voltam annak, hogy nem egy high-end gép, nem is volt gond vele, de a környezetemből többen is mondták, hogy sokkal többet érnék azzal, ha nem DDR2, hanem DDR3 RAM-ot használnék.

Hosszú-hosszú viták útján sem tudtam meggyőzni őket és ők sem engem, mert állításuk szerint az, hogy egy egész generáció különbség van és mert MB/s-ben jobbak, az minden esetben látványos különbséget jelent.

És még e mellé be is sorolhatnám azt, hogy az úgynevezett "GAMER" RAM-ért néha mennyivel többet el tudnak kérni, amikor csak pár száz MHz az előnyük, és az sem biztos, hogy sokat ér.
Oké, IGP/APU mellé természetesen előnyt jelent a gyorsabb RAM, de mi a helyzet akkor, ha egy dGPU-t veszünk számításba?
Amikor CPU cserén gondolkodtam, rá kellett jönnöm, hogy biza kinőttem az alaplapot, cserélni kell AM3+ ra.

Vettem 2x4GB 1600 MHz Kingston RAM-ot és egy ASUS M5A78L-M/USB3 alaplapot, és már meg is volt az új konfig az új processzor beszerzéséig.
Gondoltam, hogy azonos CPU, GPU, táp és társai, csak az alaplap és a RAM változott. Ki is próbálhattam így, hogy mi a helyzet a DDR2 vs DDR3, illetve MHz fronton.
HT sebessége a Gigabyte lapnál 2000MT/s-re volt gyárilag limitálva, ASUS lapnál meg az alapértelmezett 4000MT/s-el üzemelt.

A 3D Mark Steamen megtalálható verzióját használtam tesztelésre, 1280x1024 felbontásban Windows 8.1 rendszeren kikapcsolt C&Q-val, és energia sémában teljesítménycentrikusra rakva, és nem húztam se a CPU-t se a GPU-t.

Ice Storm

A teszt ezen része DirectX 9-et használ, jellemzően táblagépek, okostelefonok összehasonlításához kiváló. (Android esetében OpenGL-lel fut a teszt)
2 grafikai tesztből, és 1 fizikai tesztből áll.

Az eredmények láttán néztem egyet, hogy akkor mégis csak igazuk volt a többieknek? Hiszen a grafikai pontszám DDR3 esetében közel 2,5x annyi mint DDR2-es rendszernél, és a teljes pontszám ennek köszönhetően magasabb.
Ennek ellenére a fizikára kapott pontszám közel azonos minden órajelen.
DDR2 esetében alacsonyabb órajelen volt nagyobb a pontszám a grafikánál. Miért is?

Ami az FPS-t illeti, DDR3-nál ~1% a legnagyobb eltérés. Viszont DDR2-höz képest max. 3x-os minimum 70%-kal több FPS-t produkáltak.
DDR2 esetén azt gondolná az ember, hogy nagyobb MHz = gyorsabb, itt máshogy jött le a 2. grafikai teszt esetében.

667 MHz-hez képest az 533 MHz-es tesztelés 14,1%-os javulást eredményezett, a 400 MHz meg az 533hoz viszonyítva 9,7%os gyorsulást eredményezett!
Én az alacsonyabb órajelhez társuló jobb időzítésekre gondoltam, hogy annak köszönhető a javulás DDR2-nél alacsony MHz-en, de akkor az 1. grafikai teszten miért nem látható ez a gyorsulás, illetve DDR3-nál sem...
Másik, a DDR2 és 3 közti hatalmas szakadék. Ez köszönhető a 2000MT/s limitnek? ha van tippetek, írjátok le, kérlek

Ha itt kéne abbahagyni, akkor azt mondanám, Wáó jó hogy váltottam!
De még hátra van pár teszt.

Cloud Gate

A Cloud Gate rész DirectX 10 kompatibilitást igényel, laptopok és átlagos otthoni PC-k összeméréséhez ideális.

És hoppá. Emlékezzünk csak a legelső tesztre, és most ezt nézzük meg újra.
Szinte semmi különbség sincsen.
1600 MHz DDR3 a 400 MHz DDR2-höz képest grafikai pontszámban alig 2,1%-os pontszám többletet eredményezett, fizikai pontszám meg 4,5%-kal előzte meg a régi generáció leggyengébb tagját.
De nézzük az FPS-t!

A diagram kicsit csalóka, mert ránézésre nagy előnynek tűnhet a DDR3 javára, viszont ha a számokat nézzük, láthatjuk, hogy a legnagyobb különbség az 1. grafikai tesztnél generáción belül kevesebb mint 0,5 FPS, tehát bőven hibahatáron belül, 400 MHz-hez képest viszont 2,3 FPS előnyt jelent, a 2. része a tesztnek meg alig 1 FPS különbséget jelent.

Eddig vegyes szájízzel távozhatnánk, nézzük tovább!

Sky Diver

A Sky Diver Gamer laptopokhoz és középkategóriás PC-hez illő teszt rész.
A szokásos tesztek kiegészülnek kombinált teszt résszel is, melyben nem csak a fizika, vagy csak a grafika játszik szerepet, hanem a kettő együttese.

Grafikai pontszám a két véglet közt 1,49 % eltérést hozott csak, viszont a fizikai teszt +20 %-os többletet jelent a gyengébb véglethez viszonyítva! Ez a fejlődés jól kirajzolódik, ahogy növekszik a memória órajel. Ez annak az oka, hogy a 3D Mark a CPU-t használja a fizikához, és annak itt kedvez a MHz.
A kombinált tesztben ennek köszönhetően 4,67 % a különbség az 1600 MHz javára, így a Sky Diver pontszámban végül 5,6 %-os fölényt könyvelhet el.

FPS tesztekben a grafikai rész ismét alacsony, 0,5 FPS-es szórásban volt
Amikor 8, 24 illetve 48 szálon ment a művelet, akkor megfigyelhető 14 FPS-es szórás.
nem tudom, mit fed le pontosan ez a tesztrész.
A kombinált tesztnél generáción belül nem nagyon lehet határvonalat húzni, hiszen mindösszesen 1 FPS a nyereség.

Jöjjön az utolsó rész!

Fire Striker

A Fire Striker a High-end kategóriához illő teszt, ennek köszönhetően a tesztelés diavetítés közelségű volt.

Ezt a pontlistát végignézve, szinte semmi különbség sincsen. még a fizikai pontszámban sincsen nagy különbség, amiben eddig azért jelentős eltérések is előfordultak.

FPS tekintetében ugyanaz látszódik, mint a pontszámokban..
Igen, erősen GPU limitbe ütköztünk. Nem profitáltunk ebben a tesztrészben a DDR3-ból.

Összegzés

Kipróbáltam volna a DDR2-t és 3-at is 800 MHz-en, de a DDR2-es 800-as adatok elkallódtak valahol, amikor erre ráeszméltem, már eladtam az alaplapot. :/

Kár, hogy belerondított a HT limit a Gigabyte lapnál, nem tudom, hogy mennyit torzított az eredményeken.

Igazából, számottevőbb javulást csak a fizikánál láttam (kivéve az Ice Storm-nál), ami a processzorra volt bízva, illetve a legelső, low-end tesztnél, ahol feltűnően magasabb eredményeket kaptak az újabb generációs memóriák.
Nem tudom sajnos eldönteni, hogy ez az újabb gennek köszönhető, vagy a 2x akkora HT-nak.

A többit rátok bízom, hogy megéri-e a plusz ráköltést a gamer vagy tuning ram játékokhoz.

Hirdetés

3 pénzügyi döntés, amit minden kisvállalkozónak érdemes átgondolnia az év végéig

PR Ahogy az év vége közeledik, itt az ideje, hogy egy pillanatra megálljunk és áttekintsük vállalkozásunk pénzügyi helyzetét. Ne hagyjuk, hogy az év utolsó hónapjai elússzanak a sürgető feladatok és elfeledett határidők között!

Azóta történt

Előzmények