2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Az élet rovat

KözlekedésCOOLtúra

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Mint a cím is mutatja kis hazánk közlekedéskúltúrájáról szeretnék ejteni néhány szót és...

[ ÚJ TESZT ]

Mint a cím is mutatja kis hazánk közlekedéskúltúrájáról szeretnék ejteni néhány szót és az írásba beleszőném néhány konkrét élményemet is. Kérem a hozzászólókat, hogy a flamelést hagyják ezúttal másra.

Parkolás

Az utcánk elég szűk. Ebből ugye az folyik ki, hogy boldog boldogtalan próbál elférni amikor közlekedik rajta, ami általában többé-kevésbé sikerül is attól függően, hogy mennyire van jó napja az utcában lakóknak. Ha pl. látom, hogy valaki úgy áll meg, hogy nem vagy csak nagyon szűken lehet elférni tőle általában tövig nyomom a dudát, nem valószínű, hogy meghallja de jól esik.
Ilyenkor drága édesanyám szokta mindig kérdezgetni, hogy
- Ez közlekedéskúltúra?
Erre szoktam általában azt válaszolni, hogy ez nem...az lesz majd a közlekedéskúltúra amikor emberünk inkább sétál 20-30m-t a célállomásig ahova éppen igyekszik, és nem hagyja a kereszteződés közepén a kocsiját. Az lesz majd a közlekedéskúltúra, ha egyszer megérjük, hogy minden kedves lakó szépen az út szélére áll meg(nem nem kerítés felőli oldalra) hanem igenis ő az aki belemegy a sárba ha ott akar parkolni és nem mindenki másnak kell ezt megtennie azért mert ő megállt a ház előtt.

Pécsett a Széchenyi téren a volt pannon székházzal szemben - ahol a taxik szoktak állni - az utolsó taxi után beállt egy vadonat új fekete csilli-villi Audi A8, - hehe és még mondják, hogy nincs pénze a városnak a kosárcsapat meg széthullik mert nem fizetnek nekik -. Ez még bele is fért volna a dologba de ő mindezt úgy tette, hogy személyautó is csak bajosan, busz meg nagyon nehézkesen fért el tőle. Nem telt bele 2 perc az egész busz azon szurkolt, hogy végighúzza az Audi hátulját. Pedig gondolom nem lett volna nehéz 30m-t sétálni és ezzel megóvja a kocsiját egy esetleges sérüléstől, és "egyet fizet kettőt vihet" akcióban nem idegesíti fel a sofőrt. - erről még később -

Közlekedés városban

A mi kis városunk is kezdi szépen kinőni magát és jönnek az ezzel járó alapvető problémák is. Pécs kezdi kinőni az úthálózatát. Ez ellen maximum komoly fejlesztésekkel lehetne tenni és amennyire én látom, kúltúrális főváros ide vagy oda nem lesz a dologból semmi. Alapvetően sok helyen fölösleges a 30-as tábla. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nabumm szedjük le az összeset. De vannak helyek ahol abszolút fölösleges. A másik probléma, - és ez főleg lakott területen jelentkezik - hogy nagyon sok olyan ember vezet akinek semmi köze a dologhoz. Persze kapott jogsit, akár sokadszorra akár nem de nem kellene autóba ülnie. Van aki fél, van akinek egyszerűen nincs érzéke az autóvezetéshez és muszájból autózik. Azért mert el kell vinni a gyereket iskolába, azért mert messze lakik a belvárostól és a bérlet is majdnem annyiba kerül neki mintha naponta egyszer bejönne kocsival és azért a kocsi sokkal kényelmeseb stb...
Ez ellen nem lehet mit tenni, maximum annyit, hogy nem azért buktatni a KRESZ,rutin,forgalmi vizsgákon mert kevés a pénze a közlekedési felüyeletnek, hanem azért mert az illető nem áll készen arra, hogy csúcsforgalomban vezessen.

Az irányjelző - közismertebb nevén index - kapcsolója kb. 5cm-re van a kezünktől, senkinek nem okoz különösebb kellemetlenséget a használata.
Igen, a tévhittel ellentétben 10 millió forint felett értékesített autókon is előfordul ez az alkalmatosság és itt is mindenféle retorzió, teljesítménycsökkenés, szexuális probléma nélkül használható. Arra jó, hogy jelezzük a közlekedésben résztvevő többi ember felé, hogy merre szándékozunk folytatni utunkat. A tévhittel ellentétben először kell használni az irányjelzőt majd csak utána a fékre lépni. Sokkal célravezetőbb ez a módszer hiszen anélkül tudunk indexelni, hogy a mögöttünk lévő letolna minket az útról.
TESSÉK HASZNÁLNI!

Történt a minap, hogy az ÁRKÁD bevásárlóközpontnál szokás szerint rendőrök irányították a forgalmat és amellett, hogy helyettesítették a forgalmat irányító lámpákat szépen mindenkinek megmutatták melyik sávba álljon, hol vannak kevesebben. Elég fáradt voltam és ösztönösen visszaintettem a forgalmat irányító rendőrnek, hogy "kössz öreg!". Azt a meglepett arcot amit vágott, még a mi fecónk is megirigyelné ha netán' újra megválasztanák őket a következő választásokon. Abban viszont biztos vagyok, hogy titkon jól esett neki, hogy valaki észrevette a munkáját és feltűnt neki, hogy ő ott a tűző napon nem poénból meg jókedvből ugrabugrál teljes egyenruhában, hanem azért hogy jobb legyen nekem, neked és mindenkinek aki arra jár. Vajon megköszöni neki ezt valaki? Persze-persze kap érte fizetést, de ahogy a buszsofőrnek is megköszönöd a jegyet - holott fizettél érte - talán ő is megérdemel egy biccentést, hogy "kössz öreg!"

[B]Busz[[B]/B]

A Pécsi [/B]Tömegközlekedés katasztrofális állapotban van. Erről kár is lenne vitatkozni, éppen ezért most maradjunk a fő témánál, vegyük a buszosokat is egyszerű közlekedni vágyó személyeknek akiknek kicsit mások a jogaik mint másoknak.

Az csak egy dolog, hogy nagyon ritka eset, hogy valaki lehetővé teszi a menetrendszerint közlekedő járatnak, hogy besoroljona buszmegállóból. Neki ez kiváltsága, és neked kutyakötelességed beengedni mert előírja a KRESZ.
Persze lehet a buszsofőrökre is kígyót, békát kiabálni és persze nem is alaptalanul de ha kicsit az ő helyzetükbe képzeled magad egésznap ülni egy buszban és vezetni, ilyen közlekedési morál mellett mint ami nálunk van, és ezt megfűszerezed még egy kis "elégedetlenkedő utas fűszerkeverékkel" akkor kész is van a pofátlanul tolakodó, "merénvagyokazerősebbésanagyobbvazze" alapon közlekedő tömegközlekedési munkatárs.
Na ugye, így már nem is akkora köc*ög az a buszsofőr aki megpróbálja tartani a menetidőt és ezért eléd "tolakszik", ami tulajdonképpen nem is nevezhető tolakodásnak mert joga van hozzá.

Gyalogosok

Talán a legproblémásabb közlekedők a gyalogosok. Nem tanultak KRESZ-t - legalábbis jó részük biztosan nem - így nem is tudják a szabályokat. Nem tudják mikor van elsőbbésgük és mikor nincs.

Nem olyan régen fent a TTK-nál, az Ifjúság útján, esett meg velem, hogy hazafelé tartván a zebránál lassítva közlekedtem, majd a buszmegállóból egy utánfutó mögül elém lépett két srác. Láttam, hogy még messze vagyok és a már említett zebra miatt csak 30-al mentem de azért biztos ami biztos alapon a fékre tettem a lábam de még nem nyomtam meg azt. Körültekintés nélkül teljes nyugalommal sétáltak az úttesten, és mikor láttam, hogy eszük ágában sincs sietni akkor hatalmasat blokkoltam mert nem akartam elcsapni őket, de még ez sem hatotta meg a srácokat, ugyanazzal a nyugalommal folytatták útjukat mint a kerékcsikorgás előtt. Persze jött is belőlem a szó rendesen, közel voltam hozzá, hogy kiszálljak és adjak egy egy nevelő célzatú pofont, majd máskor kétszer is meggondolja a hülyegyerek, hogy elsétál e az amúgy kb. 20m-re lévő zebráig. Gondoltam majd magába száll a két vakond, de még vissza is ugattak valamit. Gratulálok!

Nézzük mi történik ha az alapvető - zéró tolerancia - szabályait betartva -jó esetben "csak"- 50-el közlekedem mert messziről látom, hogy a zebra közelében nincs senki.
Jobbik esetben sikerül megállnom, rosszabbik esetben el kell rántanom, a kormányt nehogy szerencsétlen hülyegyereknek baja essen. Tegyük fel, hogy aki szemben jön az is csak 50-el jön. Nem kell hozzá fizikus diploma, hogy megtudjuk ez olyan mintha 100-al mentem volna a falnak. Szerencsés esetben csak én halok meg, de rosszabbik esetben az ütközés olyan szerencsétlenül történik, hogy őket is elsodrom. Ha én túlélem az incidenst akkor pedig én leszek a következő alljas gázoló, és élhetek azzal a tudattal, hogy -még ha akaratlanul is - (de) kioltotam két emberi életet. Kioltottam két ember életét akiket a barátnőjük szeretett, a szüleik hazavártak, a barátaik várták őket az esti buliba és még sorolhatnám.

Közlekedés lakott területen kívül:

Bár nem sokat autózom az utóbbi időben lakott területen kívül sokszor előfordult már velem, hogy 110-es saját tempóra beállva simán gond nélkül levillognak ledudálnak az útról. Tudom a 110 is sok. Mért kell ennyire sietni? Induljatok el időben és no para. Persze van amikor az ember nagyon rohan de annyit nem ér az egész, hogy mondjuk oda se érjen.

Végszó:

Persze emberek vagyunk és hibázunk. Fáradtak vagyunk, idegesek, frontérzékenyek és ezer homokszem csúszhat még a gépezetbe de egy kis odafigyeléssel, előzékenységgel ez minimálisra csökkenthető. Mindenki figyeljen oda arra amit csinál, amennyire ez lehetséges tartsa be a szabályokat és nem lesz itt gond. Csak az alapvető dolgokra gondolok amiket feljebb feszegettem. Senki sem várja el tőled, hogy tökéletesen úgy csinálj mindent ahogy a KRESZ leírja, de ha nem leköpöd a másikat amikor hülye voltál, hanem elnézést kérsz és legközelebb meggondolod, hogy más kárára szabálytalankodj e akkor talán a többiek is szépen lassan átveszik ezt a gondolkodásmódot és szépen elkezd felfelé ívelni ami most a béka segge alatt van.

Vezessetek óvatosan!
üdv

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.