2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Házimozi rovat

Kísérletek GU50SE erősítőre és csöves DAC

2017 tavaszán szólalt meg először a magam építette GU50 SE erősítőm. Az építéséről egy cikket is írtam...

[ ÚJ TESZT ]

Térjünk vissza a kapcsoláshoz

A felerősítendő jel megérkezik a V1 cső vezérlő rácsára. RCA kábel BELDEN 8402, ésszerű árú, rendkívül jó kábel. Életem során sokkal próbálkoztam, ennél maradtam. Az RCA csatlakozóról a rácsra egy pár centis színezüst szál viszi a jelet. (Ezt a lépést ki ne hagyd! Persze csak akkor teheted meg, ha az RCA csati közvetlen a kiscső mellett van. Ha nem, akkor már itt gondban vagy.) Hangerőszabályzó nincs. Nincs rá szükség. Az Audiophile DAC-ok korában elhagytam minden nyűgjével együtt. Itt található a kapcsoláson R1 rács levezető ellenállás. Értéke minimum 100K. Én 150K-t használok. Az ellenállás minősége rendkívül fontos. Ultraprecíz ellenállás is volt itt, majd ARCOL. Többet meghallgattam, végül a HOLCO nyert. A szén ARCOL mintha függöny mögé rakott volna mindent. A HOLCO viszont pontos, részletekbe menő, finom, árnyalt hangképet tartott. Itt nagyon kell vigyázni! Ha itt valami elvész a jelből, vagy hozzátapad a jelhez, azt sokszoros nagyításban kapjuk a hangfalon.

V1 cső. Mielőtt ennek részleteibe belemennénk, egy tanács. Jól válassz csőfoglalatot! Rengeteg bosszúság forrása egy bizonytalan foglalat. A meglepetés itt az, hogy többet is kipróbálva a régi, hagyományos foglalat vált be a legjobban. Itt egy a kép az összehasonlításhoz:


A bal oldali a jó foglalat

Orosz, katonai típus, az eladó szerint ezüst a forrfüle. De ha nem ezüst (szerintem nem), az sem baj, mert összehasonlíthatatlanul jobb a mai csiricsáré foglalatoknál. Úgy tartja a csövet, mint az álom. A “kerámia-meg-aranyozott-meg-minden” jól néz ki, de néhány csőbehelyezés és kivét után szinte lötyög, a cső alig érintkezik, elfogadhatatlan.

Tehát a V1 cső: Az áramkör tervezője Ágoston Lajos szerint – sajnos 2019-ben elhunyt – ide a 6N6P a legkiválóbb. Kipróbáltam sokat, igaza van. Ennek a csőnek kipróbáltam a kínai változatát, 6N6T néven fut, ne vegyetek, nem jó. Paramétereik egyeznek, hangzásuk nem. Még egy tapasztalat: az 1970-es évekig gyártott csövek jobban szólnak. Nem csak ebből a fajtából. Ezt mások is észrevehették, mert ezek jóval drágábbak.

Még egy gondolat a csövekről. Párba válogatottat érdemes venni, ha még nem építettünk csőmérőt (én építettem). Sajnos azonban itt is oda kell figyelni. A „matched pair” azt jelenti, hogy a két cső kb. 5%-ra azonos. Ez szerintem kevés. Nem az 5%. Olyan csőpáros kell amelyek burán belüli két triódafele is azonos! Na ilyet nagyon nehéz találni. Nem is nagyon árulnak ilyet. Úgy szokták nevezni, hogy matched and balanced pair. Sajnos az sem segít, ha orosz csövekből sokat vásárolunk és kimérjük magunk, mert amit veszünk, általában már leválogatottak. Az eladó a különlegeseket már rég eladta közülük. Akkor mi a megoldás? Sajnos csak a mázli. A DAC-ba sokáig próbálkoztam én is. Féltve őrzöm is. (Most építés alatt lévő erősítőm ilyen ok miatt egyszeres triódákból épül. Ilyenekből már könnyű két egyformát találni csatornánként.)

R2 a V1cső első felének katódellenállója. AudioGold. Ez az ellenállás nincs áthidalva kondenzátorral a kapcsolás szerint. Én próbáltam így is, úgy is. Nincs egyértelmű tapasztalatom. Tehát meg kell hallgatni, azután dönteni. De kizárólag a legkiválóbb kondenzátorokból szabad választani. Az tény, hogy nem ugyanaz az erősítő kondenzátorral vagy anélkül. Mivel ebben a pozícióban a kondenzátor lényege a helyi visszacsatolás megszüntetése, itt írom, le, hogy én nem alkalmazok visszacsatolást sehol. De ez én vagyok. Én SILMIC II-t használok.

R3 ugyan ezen cső munkaellenállása AMRG. Mást is próbáltam, ez maradt. Rátaláltam az AMRG-anód és AudioGold-katód páros nagyszerűségére. Ezt ajánlom másnak is. Fordítva nem igazán jó. Az AMRG nem teljesített elég jól a katódon. Ezzel nem azt írtam, hogy rossz. Csak hogy szerintem, tapasztalatom szerint nem az igazi helyére került. Azt is leírom, hogy mielőtt beépítünk egy alkatrészt, mérjünk rá! Persze még jobb, ha oldalanként párba válogatjuk mindet.

A két csőfél között jelöletlen ellenállás van a rajzon. Én beépítettem. Főként a direkt csatolás miatt. Kizárólagosan az AMRG vált be. Érdekes, hogy itt üveges hangzású volt az Audio Gold. Más ellenállást használva mindig elveszett valami a zenéből, a színpadból. Értéke 1 kOhm.

R4, R5 a második csőfél katód és anód ellenállója. Ismét az Ohmite AudioGold, AMRG páros az általam javasolt.

C1. A pozíciója katódkondenzátor, és mint ilyen, csak a legjobb hangú való ide. Összességében elmondható, hogy minden, ami a katód környékén történik, döntően nagy hatással van az egész erősítő megszólalására. Tapasztalatom szerint az anódnál is jobban. Ezért fontos a fűtés és minden alkatrész is, ami a katód környezetében van.

CCS azaz a Csatoló kondenzátor. MBGO. Esetleg valamely “ezoterikus”, de ezt nem fizettem meg. Főként azért nem, mert amely erősítők ilyet tartalmaztak, nem szóltak elég jól. Hallgattam ilyen erősítőket, de nem tudtak elszámolni velük. A WIMA, ERO és hasonlók pedig ugyan tisztességesek, de nem elég jók ide.

R9 a végcső rácslevezetője. Én AMRG-t használok itt. Az ok, hogy kicsit a lágyabb hangzás felé tereljem a pentódás, ezért amúgy is keményebb hangzású erősítőm hangját.

R6 , kizárólag az AudioGold vált be. Pont.

R10, C4 páros. AudioGold és K52-2 ezüst-tantál. Azt fontos megemlíteni, hogy a K52-2 az első 30 órában csak a torkát köszörüli! Az R10 értékénél tapasztalatom, hogy a GU50 jobban szól, ha nincs a végletekig hajszolva. Én 85 mA nyugalmihoz állítottam be, 85,8 mA a mért érték. Feljebb idegesebb kezd lenni a hangja. A C4 kondenzátort nem lehet elhagyni. Ágoston ajánlása számomra inkább minimális érték. Bátran tehetünk ide több ezer uF-ot is. Az itt lévő kondenzátor megszünteti a helyi visszacsatolást, stabilizálja a vezérlőrácsot, szűri az előcsövek fűtéspotenciál emeléséhez használt feszültséget.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.