2024. április 27., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Kinek árt a letöltés - Csökkenő eladások 1.

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Nagyon sokszor hangzott el érvként a filecsere ellen, hogy a CD és DVD eladások száma,...

[ ÚJ TESZT ]

Nagyon sokszor hangzott el érvként a filecsere ellen, hogy a CD és DVD eladások száma, és a kiadók nyeresége az utóbbi években csökken. Bár más tanulmányok szerint az ilyen letöltések inkább hasznosak. A kérdés elsősorban az, milyen szempontok indokolják a CD eladások fokozatos csökkenését. Alapvetően 4 szempontból közelíthető meg a csökkenő eladások témája, a zenei CD mint termék életciklusa, a fogyasztók lehetőségei, a letöltések következményei, valamint a kiadók magatartásának következményei alapján. E cikk az első megközelítést képviseli, ám elsősorban közérthető ''konyhanyelven''.

Mint szinte minden termék, a zenei CD életciklusa is meghatározott szakaszokból áll, e szakaszok pedig hasonlóak akkor is, ha ezeket a szakaszokat egymástól lényegesen különböző, elsősorban az adott termékre jellemző folymatok határozzák meg. Érdemes meghatározni, hogy a zenei CD életciklusára milyen folyamatok vannak hatással a kezdetektől egésszen napjainkig.

A zenei CDk megjelenése utáni kezdeti időszakot elsősorban a kezdeti bizonytalanság jellemezte. A technológiának voltak egyértelmű hátrányai a kazettákkal szemben: Nem volt írható, így nem tudta azokat kiváltani. Mindezek mellett a technológia viszonylag drága is volt, ráadásul akadtak egyéb hátrányai is. Az elhatározás a technológia elterjesztésére azonban adott volt, a fejlesztők és a kiadók kiáltak mellette,... (?)

Ahogy egyre több vásárló volt, egyre több eladott eszköz, úgy csökkentek az egy eszközre jutó költségek, elkezdett terjedni a CD-ROM, megjelent a CD-R, az egyre olcsóbb lejátszóknak, és ezek egyre több eszközbe való beépítésének következménye, hogy egyre többen vesznek zenei CDket, az eladások üteme gyorsul, ez pedig az egy eladott példányra eső eladási költségek csökkenésével jár. A folymat látszólag egyre gyorsul, a kínálat viszont szinte teljes. (*)

De ezzel egyidőben egyre kevesebb olyan ember van aki még új vásárlóként jelenik meg, Bár az első vásárlók már lecserélték a zenei gyűjteményüket CDre és már csak újdonságokat vesznek 1-2 együttestől, az eladások száma mégis nagyobb mint valaha, hiszen a tömegek éppen ekkor cserélik le zenei gyűjteményük legjavát. A technológia már kiforrott, a fejlesztések megtérültek, a profit pedig jelentős. Az újabb termékek még kiforratlanok. (fejőstehén)

Az emberek többségének a gyűjteménye már CDken található, a CD viszont nem kopik, nem kell feltétlenül lecserélni. a régebbi zenék már régen CDn vannak, kevesebb az új megjelenés, a felhasznállók számára a CD már csak egy megszokott szintet jelent, az eladások pedig csökkennek. Tovább rontja a helyzetet, hogy a fogyasztók felismerik több újabb szórakozási lehetőség előnyeit a CD hallgatással szemben... Ahogy egyre kevesebb ez eladott példány úgy nőnek az egy példányra jutó előállítási költségek, ez pedig romló versenyképességhez vezet. Ha pedig egyre kevesebb helyen éri meg CDt árulni, az tovább ront az eredményeken. (döglött kutya)

Sokak számára ismerős lehet egy termék életciklusa kapcsán ez a 4 szakasz, és a történet egésze is. Megjegyzem, a szórakozás új formái: MP3, Podcast, videoblogok, mobil internet, számítógépes és mobilos játékok, ezekhez kapcsolódó videók, valamint a websztárok alkotásai (pl. Cuki)... Az internet terjedése és a zenei CD háttérbe szorulása közötti kapcsolat adott, az internet terjedése pedig azzal jár, hogy a filecserélők forgalma nő. Függetlenül attól, hogy ott milyen tartalom van, hogy a letöltés mit képes helyettesíteni.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.