Hirdetés

Honda Civic Hybrid akkucsere

Egy Honda Civic Hybrid akkumulátorcsere története avagy bruttó 750.000 forint egy alkatrészért.

Mi is volt a hiba?

Az akkumulátor meghibásodását úgy érzékeltem, hogy reggel beindítva az autót, azt vettem észre, hogy a hybrid akksi le van merülve, a kocsi meg őrülten tölti. Majd elkezdte ezt üzem közben. Egy dombon elkezdett rásegíteni a villanymotor, majd hirtelen nullára lemerült az akkumulátor, így egyből elkezdte keményen tölteni. Ezzel okozva jó pár kellemetlen élményt: előzésnél hirtelen 40 kW-tal gyengébb kocsi lett (rásegítés 20 kW eltűnik, 20 kW-os kényszerített töltés). No ez már elég veszélyes, ezért el is mentem a márkaszervizbe. Kaptam is egy szoftverfrissítést. Így a kényszertöltés megszűnt, de az akkumulátor ugyanúgy váratlanul, pillanatok alatt lemerült.

Hirdetés

A márkaszerviz próbált akksicserét igényelni az anyacégtől, elküldve a szenzorok által mutatott értékeket, de semmire nem ment, míg a kocsi hibakóddal nem jelezte, hogy valami gond lenne. Majd szép lassan eljött a pillanat. Megjelent a műszerfalon a hiba LED, és OBDII felületen is kijelezte a hibát. Nem hiszem, valaki örült már ennyire annak, hogy hibát jelez a kocsija…

No, de mi is történt az akksival? Talán leesett a kapacitás, vagy tönkrement? Kuka? A válasz: nem. Persze ezt a gyártó sosem fogja bevallani. A hiba egyszerű: a cellák kiegyenlítettek lettek. Vagyis az akkumulátor nem 1 db hatalmas tömb, hanem 20 db akksipálcából áll. Érthetően töltéskor, merítéskor egyszerre mind a 20 db pálcát használja, de gyártási szórásból, eltérő üzemi hőmérsékletből adódóan egyes cellák töltöttsége elmászik a többihez képest. Ezek a pálcák azok, amelyek a tömb közepén helyezkednek el.

Több (általában amerikai) fórumban taglalják, hogyan kell a cellákat külön-külön feltölteni, lemeríteni, így vissza lehet állítani a majdnem eredeti állapotot.
link

Az említett fórumban a szaki feldobott 3 db ventilátort, hogy egyenletesebb legyen a hűtés. Persze ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy egy „akárki” okosabb, mint egy világvállalat cég fejlesztőmérnökei. Kizártnak tartom, hogy 10 ezer forintot spóroltak volna ki egy 1 millió forintos részegységből… de persze semmiféle ilyen mókolásról nem volt szó esetemben, mivel még sokáig garanciális az autó.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!