Hirdetés

Dirty Bomb - ingyenes multiplayer FPS

Alapok

Előszó

Sokat gondolkodtam ennek a bemutatónak a megírásán. Ennek igen egyszerű oka van: miután kipróbáltam a játékot, egyáltalán nem tartottam kiemelkedőnek, de minél több időt töltöttem el vele, annál jobban megkedveltem.

Kezdjük a készítőkkel, és néhány alap információval!
A játékot a Splash Damage készíti. Ők korábban a Wolfenstein: Enemy Territory-val szereztek maguknak komoly rajongótábort. Majd később szoros együttműködésben dolgoztak az id Software csapatával, így nekik köszönhetjük még az Enemy Territory: QUAKE Wars, és a Doom 3 multiplayer játékmódját.

Első teljesen önálló ötleten alapuló játékuk a mérsékelt (leginkább semmilyen) sikereket elérő Brink volt. Amit a készítők le sem tagadhatnának, ugyanis a Dirty Bomb rengeteget merít belőle.
A játék kizárólag PC-n érhető el. Legkönnyebben a Steam áruházból tudjátok beszerezni. Steames adatlapján látható, hogy a játékosok értékelése többnyire pozitív. Többek között ez késztetett engem is a játék kipróbálására. És az, hogy Anton "Cooller" Singov profi Quake játékos is ellátja tanácsokkal a fejlesztőket.

Mivel a játék még beta állapotban van, nem végleges. Ez semmilyen hátrányt nem jelent, mindenki számára elérhető és ingyenes és folyamatosan érkeznek hozzá a frissítések. A játékosbázis nem túl nagy, más játékokkal összehasonlítva ez könnyen kimutatható: [link]. De mivel egy fiatal címről van szó, így ez még változhat a jövőben.

A játék világa

A játék hivatalos trailerét megtekintve rögtön kiderül, hogy egy tökös, laza, néhol vicces hangulatot árasztó címmel van dolgunk. Maga a játék egy alternatív Londonban játszódik 2020-ban, hivatalosan poszt-apokaliptikus Londonban. De ez a jelző megtévesztő lehet, ugyanis nem a Mad Max, The Road-féle szürke világra kell gondolni. Igaz, itt is valamilyen radioaktív katasztrófa következhetett be, mert London utcáit radioaktív sugárzás borítja.

Ezért oda csak a privát hadseregek zsoldosai merészkednek be, természetesen mindezt a pénzért. A játékbéli London színes, és vibráló. Nem túl élettel teli, de kellemes környezet, egyáltalán nem egy komor, szürke poszt-apokaliptikus világ.

Egy csapat alapú multiplayer FPS-sel van dolgunk. Ahol nagyon fontos a csapatjáték és a jó stratégiai érzék. Tempója gyors, ezért szükséges hozzá jó reakció idő és reflex. Jelenleg öt, London területén elhelyezkedő csatatéren mérhetjük össze erőnket, tizenhat játszható karakter közül válogatva. A karakterek különböző kasztokra vannak szétosztva, minden kasztnak megvan a maga képessége, feladata, erőssége.

A játék kipróbálása után könnyen felismerhető, hogy nagy hasonlóság mutatkozik más játékokhoz. A Dirty Bomb többek között merít a Brinkből,Team Fortress 2 és Battlefield játékokból, sok ötlet ezekből lett átemelve. Ez elsőre nem tűnhet túl pozitívnak, de szerencsére a játék megáll a saját lábán, és van annyira egyedi, hogy ne tűnjön egy olcsó másolatnak. Maga a játék free to play. Lehetőség van pénzt költeni benne, de mivel szerencsére a vásárolható dolgok nem jelentenek előnyt a játékban, nem befolyásolják a csapatok közti egyensúlyt a játékmenetben, ezért ezekről csak érintőlegesen fogok írni.

A játékmenet

Csapat alapú játékkal van dolgunk. Nagyon nagy hangsúly van a megfelelő stratégián, és a csapattársainkkal való együttműködésen. Ez olyannyira igaz, hogy a scoreboardon nincsenek is feltüntetve az egyéni ölés/halál mutatók, kizárólag a kapott pontok, amiket csak csapatmunkával, csapatunk segítésével szerezhetünk.

Elhalálozás után bizonyos időhullámokban éledünk fel. Ha lelőnek, akkor nem halunk meg rögtön, először csak földre kerülünk. Ekkor még újraéleszthetőek vagyunk (defibrillátorral, vagy a többi társunk segítségével). Viszont miután földre kerülünk, az ellenfél ki tud végezni minket, amennyiben tovább sebzi a földön fekvő testünket. Ha egy körön belül meghalunk, akkor pár másodperc és folytathatjuk a játékot, a respawn idő letelte után.

Minden meccs után XP-t és Creditet kapunk, ezeket gyűjtögethetjük. Vannak napi küldetések (Mission-ok) is, amik teljesítése után szintén Credit üti a markunkat. Ezen felül minden nap egyszer kapunk bónuszt az első győzelemért, és mindkét játékmódban lejátszott (akár nyert, akár elveszített) első meccsért is. A Credit fontos mert az a játék pénzneme, abból tudunk új karaktereket feloldani is például. Profilunk bizonyos XP mennyiségek után szintet lép, de ez semmire sincs kihatással a játékon belül, csak jelzésértékű dolog, egyfajta rangrendszernek tekinthető.

Tapasztalati pontoknak több fajta típusa van. Combat XP-t például az ölések után (is) kapunk, Support XP-t a gyógyítások után. Bővebben a tapasztalati pontrendszerről itt olvashattok. Van a hivatalos traileren kívül egy kis oktató trailer is, ezt is érdemes megnézni mielőtt kipróbálnátok a játékot.

Játékmódok

Három játékmód van. Ezek név szerint a Stopwatch, Objective és Execution. A játékban minden pályán változatos feladatokat kell teljesíteni a győzelemért. Míg mondjuk a Team Fortress 2 esetében van külön Payload, Capture the Flag és egyéb játékmód, addig a Dirty Bomb esetében egy adott pályán belül több különböző feladatot kell megoldani.

Egy pálya általában három részfeladatból áll, ezek lehetnek jármű "tolása/kísérése" egy adott pontig (mint a TF2 Payload mód), egy tárgy elvitele A-ból B-be (Special Delivery mód TF2-ben), és bombarobbantás Counter-Strike módra. Ezeket majd a pályák külön bemutatásakor részletezem.

Stopwatch:

Ez a játék fő módja. Lényegében egy oda-vissza vágós mérkőzésről van szó. Minden pályán a két csapat egyszer támadó, egyszer védő oldalon is játszik. Minden pályán más részfeladatokat kell teljesíteni. A támadó csapat célja az összes feladat teljesítése 15 perc alatt.

Amennyibe ez sikerül nekik, akkor csere után a másik csapat következik, hogy ők is teljesítsék az összes feladatot, de gyorsabban, mint az ellenfél. Amennyiben az először támadó csapat nem jár sikerrel, akkor az időlimit lejárta és a csere után a másik csapatnak csupán annyi a célja, hogy tovább jussanak a teljesített célokat illetően, mint a másik csapat. Ez a nagyon jól kiegyenlített játékmód, a Dirty Bomb lényege.

Objective:

Ez a Stopwatch rövidített módja. Annyi az egész, hogy itt nincs térfél csere. Gyors publik játékoknál használatos, rövid, gyors kikapcsolódásra jó: ha valakinek kevés ideje van csak épp játszani, akkor ezt választja.

Execution:

A Counter-Strike bombarobbantós (de_) játékmódja. Erre a játékmódra a készítők külön pályákat készítenek, ebből jelenleg kettő érhető csak el. Sok mindent nem lehet mondani róla. Egyik csapat feladata a bomba felrobbantása, a védekező csapaté pedig ennek megakadályozása.

Competitive:

Bár nem külön játékmód mivel a Stopwatch szabályai alapján zajlik, ez a Dirty Bomb ranked játékmódja. 7. szinttől elérhető. 10 kalibráló mérkőzés után mindenki kap egy rangot a teljesítménye alapján. Későbbiekben a Matchmaking rendszer próbálja ez alapján beosztani csapatokban. A Competitive meccsek 5 vs. 5 felállásban zajlanak.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények