Dirty Bomb - ingyenes multiplayer FPS

  • (f)
  • (p)
Bemutató – Írta: | 2015-11-01 12:00

Kipróbálás után nem tartottam kiemelkedőnek, de minél több időt töltöttem el vele, annál jobban megkedveltem.

Kulcsszavak: . Dirty BombFPSmultiplayerjáték

[ Új teszt ]

Alapok

Előszó

Sokat gondolkodtam ennek a bemutatónak a megírásán. Ennek igen egyszerű oka van: miután kipróbáltam a játékot, egyáltalán nem tartottam kiemelkedőnek, de minél több időt töltöttem el vele, annál jobban megkedveltem.

Kezdjük a készítőkkel, és néhány alap információval!
A játékot a Splash Damage készíti. Ők korábban a Wolfenstein: Enemy Territory-val szereztek maguknak komoly rajongótábort. Majd később szoros együttműködésben dolgoztak az id Software csapatával, így nekik köszönhetjük még az Enemy Territory: QUAKE Wars, és a Doom 3 multiplayer játékmódját.

Első teljesen önálló ötleten alapuló játékuk a mérsékelt (leginkább semmilyen) sikereket elérő Brink volt. Amit a készítők le sem tagadhatnának, ugyanis a Dirty Bomb rengeteget merít belőle.
A játék kizárólag PC-n érhető el. Legkönnyebben a Steam áruházból tudjátok beszerezni. Steames adatlapján látható, hogy a játékosok értékelése többnyire pozitív. Többek között ez késztetett engem is a játék kipróbálására. És az, hogy Anton "Cooller" Singov profi Quake játékos is ellátja tanácsokkal a fejlesztőket.

Mivel a játék még beta állapotban van, nem végleges. Ez semmilyen hátrányt nem jelent, mindenki számára elérhető és ingyenes és folyamatosan érkeznek hozzá a frissítések. A játékosbázis nem túl nagy, más játékokkal összehasonlítva ez könnyen kimutatható: [link]. De mivel egy fiatal címről van szó, így ez még változhat a jövőben.

A játék világa

A játék hivatalos trailerét megtekintve rögtön kiderül, hogy egy tökös, laza, néhol vicces hangulatot árasztó címmel van dolgunk. Maga a játék egy alternatív Londonban játszódik 2020-ban, hivatalosan poszt-apokaliptikus Londonban. De ez a jelző megtévesztő lehet, ugyanis nem a Mad Max, The Road-féle szürke világra kell gondolni. Igaz, itt is valamilyen radioaktív katasztrófa következhetett be, mert London utcáit radioaktív sugárzás borítja.

Ezért oda csak a privát hadseregek zsoldosai merészkednek be, természetesen mindezt a pénzért. A játékbéli London színes, és vibráló. Nem túl élettel teli, de kellemes környezet, egyáltalán nem egy komor, szürke poszt-apokaliptikus világ.

Egy csapat alapú multiplayer FPS-sel van dolgunk. Ahol nagyon fontos a csapatjáték és a jó stratégiai érzék. Tempója gyors, ezért szükséges hozzá jó reakció idő és reflex. Jelenleg öt, London területén elhelyezkedő csatatéren mérhetjük össze erőnket, tizenhat játszható karakter közül válogatva. A karakterek különböző kasztokra vannak szétosztva, minden kasztnak megvan a maga képessége, feladata, erőssége.

A játék kipróbálása után könnyen felismerhető, hogy nagy hasonlóság mutatkozik más játékokhoz. A Dirty Bomb többek között merít a Brinkből,Team Fortress 2 és Battlefield játékokból, sok ötlet ezekből lett átemelve. Ez elsőre nem tűnhet túl pozitívnak, de szerencsére a játék megáll a saját lábán, és van annyira egyedi, hogy ne tűnjön egy olcsó másolatnak. Maga a játék free to play. Lehetőség van pénzt költeni benne, de mivel szerencsére a vásárolható dolgok nem jelentenek előnyt a játékban, nem befolyásolják a csapatok közti egyensúlyt a játékmenetben, ezért ezekről csak érintőlegesen fogok írni.

A játékmenet

Csapat alapú játékkal van dolgunk. Nagyon nagy hangsúly van a megfelelő stratégián, és a csapattársainkkal való együttműködésen. Ez olyannyira igaz, hogy a scoreboardon nincsenek is feltüntetve az egyéni ölés/halál mutatók, kizárólag a kapott pontok, amiket csak csapatmunkával, csapatunk segítésével szerezhetünk.

Elhalálozás után bizonyos időhullámokban éledünk fel. Ha lelőnek, akkor nem halunk meg rögtön, először csak földre kerülünk. Ekkor még újraéleszthetőek vagyunk (defibrillátorral, vagy a többi társunk segítségével). Viszont miután földre kerülünk, az ellenfél ki tud végezni minket, amennyiben tovább sebzi a földön fekvő testünket. Ha egy körön belül meghalunk, akkor pár másodperc és folytathatjuk a játékot, a respawn idő letelte után.

Minden meccs után XP-t és Creditet kapunk, ezeket gyűjtögethetjük. Vannak napi küldetések (Mission-ok) is, amik teljesítése után szintén Credit üti a markunkat. Ezen felül minden nap egyszer kapunk bónuszt az első győzelemért, és mindkét játékmódban lejátszott (akár nyert, akár elveszített) első meccsért is. A Credit fontos mert az a játék pénzneme, abból tudunk új karaktereket feloldani is például. Profilunk bizonyos XP mennyiségek után szintet lép, de ez semmire sincs kihatással a játékon belül, csak jelzésértékű dolog, egyfajta rangrendszernek tekinthető.

Tapasztalati pontoknak több fajta típusa van. Combat XP-t például az ölések után (is) kapunk, Support XP-t a gyógyítások után. Bővebben a tapasztalati pontrendszerről itt olvashattok. Van a hivatalos traileren kívül egy kis oktató trailer is, ezt is érdemes megnézni mielőtt kipróbálnátok a játékot.

Játékmódok

Három játékmód van. Ezek név szerint a Stopwatch, Objective és Execution. A játékban minden pályán változatos feladatokat kell teljesíteni a győzelemért. Míg mondjuk a Team Fortress 2 esetében van külön Payload, Capture the Flag és egyéb játékmód, addig a Dirty Bomb esetében egy adott pályán belül több különböző feladatot kell megoldani.

Egy pálya általában három részfeladatból áll, ezek lehetnek jármű "tolása/kísérése" egy adott pontig (mint a TF2 Payload mód), egy tárgy elvitele A-ból B-be (Special Delivery mód TF2-ben), és bombarobbantás Counter-Strike módra. Ezeket majd a pályák külön bemutatásakor részletezem.

Stopwatch:

Ez a játék fő módja. Lényegében egy oda-vissza vágós mérkőzésről van szó. Minden pályán a két csapat egyszer támadó, egyszer védő oldalon is játszik. Minden pályán más részfeladatokat kell teljesíteni. A támadó csapat célja az összes feladat teljesítése 15 perc alatt.

Amennyibe ez sikerül nekik, akkor csere után a másik csapat következik, hogy ők is teljesítsék az összes feladatot, de gyorsabban, mint az ellenfél. Amennyiben az először támadó csapat nem jár sikerrel, akkor az időlimit lejárta és a csere után a másik csapatnak csupán annyi a célja, hogy tovább jussanak a teljesített célokat illetően, mint a másik csapat. Ez a nagyon jól kiegyenlített játékmód, a Dirty Bomb lényege.

Objective:

Ez a Stopwatch rövidített módja. Annyi az egész, hogy itt nincs térfél csere. Gyors publik játékoknál használatos, rövid, gyors kikapcsolódásra jó: ha valakinek kevés ideje van csak épp játszani, akkor ezt választja.

Execution:

A Counter-Strike bombarobbantós (de_) játékmódja. Erre a játékmódra a készítők külön pályákat készítenek, ebből jelenleg kettő érhető csak el. Sok mindent nem lehet mondani róla. Egyik csapat feladata a bomba felrobbantása, a védekező csapaté pedig ennek megakadályozása.

Competitive:

Bár nem külön játékmód mivel a Stopwatch szabályai alapján zajlik, ez a Dirty Bomb ranked játékmódja. 7. szinttől elérhető. 10 kalibráló mérkőzés után mindenki kap egy rangot a teljesítménye alapján. Későbbiekben a Matchmaking rendszer próbálja ez alapján beosztani csapatokban. A Competitive meccsek 5 vs. 5 felállásban zajlanak.

Pályák

Számomra a játék egyik legnagyobb erőssége, hogy a pályák nagyon kiegyensúlyozottak. Egyik pályáról sem mondható el, hogy könnyebb rajta támadni, vagy esetleg védeni. Más játékokkal ellentétben itt tényleg minden csak a csapatokon múlik.

A Dirty Bomb jelenleg hat pályát tartalmaz. (Valamint kettő Execution pályát) Ez egy kicsit kevés, 8-9 pálya nagyobb változatosságot eredményezne. A pályák leírásánál mindig a támadó csapat feladatait írom le. Értelemszerűen a védő csapat dolga a védekezés. Vannak másodlagos kis feladatok a pályákon, amelyek segítik a csapatokat és alternatív útvonalakat is megnyithatnak.

Ezekről külön nem mindig fogok említést tenni. Fontos taktikai elem, hogy az összes pályán vannak lőszeres ládák, amikből feltölthetjük tölténykészletünket, ha kifogyunk belőle, szóval ne essünk pánikba, ha elfogy a lőszer és nem kapunk utánpótlást, keressünk egy ilyen ládát. Minden pályáról írok majd rövid véleményt is.

Bridge

Három feladatos pálya. Első feladat a támadó csapat kezdőpontjához közel álló, elromlott EV (Harci jármű) megjavítása, majd a hídig való kísérése. A jármű csak akkor halad a célja felé amikor a közelében tartózkodik egy játékos a támadó csapatból. (Hiába van védő csapat tagja is az EV körül, az nem blokkolja a haladását.)

A hídhoz megérkezve következik a harmadik feladat, ami pedig az, hogy két gyógyszermintát (tartályt) el kell juttatni a védő csapat bázisáról egy konténerbe. Ezen a pályán van a védekező csapatnak egy komoly fegyvere. méghozzá egy generátor megjavításával barikádot tud aktiválni az úton, ami akadályozza az EV haladását. A támadó csapat a generátor felrobbantásával deaktiválni tudja az útzárat.

Kedvelem ezt a pályát. Nagyon kiegyensúlyozott és élvezetes. Támadásnál az EV megjavítása nem egyszerű, mert a védekező csapatnak könnyű jól védeni a járművet a pálya adottságai miatt. Ráadásul az útzár feloldása sem könnyű feladat. A tartályok ellopása pedig egy új színt visz a meccsbe.

Chapel

Szintén háromfeladatos pályáról van szó és a feladatok teljes egészében megegyeznek a Bridge pályáéval. Különbség a pálya utolsó harmadában van. Míg a Bridge pálya esetében a kézbesítendő csomagokat a védekező csapat (újraéledésének) közelében lévő helytől el kell hozni.

Addig itt oda kell eljuttatni. Ezzel a védő csapatnak kicsit könnyebb dolga van a pálya utolsó harmadában.
Egy kicsit úgy érzem, hogy itt a védekezés könnyebb ezen a pályán. De egy jól szervezett csapattal támadóként is megoldható, harmadik feladathoz igazi csapatmunka kell.

Terminal

Ez esetben csak két megoldandó feladat vár a támadó csapatra és mindkettő bombarobbantás. Kezdetben egy nagy kapu kirobbantása a cél. Majd ha ez sikerült, akkor két kisebb adattároló vagont kell felrobbantani. Ez a pálya némileg kisebb, mint az előző kettő, és több a zárt tér.

Tapasztalataim alapján inkább védekezőknek kedvez ez a pálya. De amennyiben a támadó csapat eljut a pálya második feléig, akkor már onnantól kicsit könnyebb támadni. Mivel a két bombalerakó hiába van egymáshoz közel, a védekezők figyelmét megosztja. Így könnyebb egyiket vagy másikat felrobbantani.

Trainyard

A Trainyard is három részből áll. Első részben egy vonatsínkapcsolót kell felrobbantani, majd ismét a bombáé a főszerep, mivel második ütemben pedig egy vagont kell a levegőbe röpítenünk. Ezek után megnyílik a harmadik fázis, ahol két adathordozót kell eljuttatnunk egy helipadba. Itt is az adathordozókat kell vinnünk a védekező csapathoz közelebb eső területre.

A pályán sok mellékútvonal található. Ez a pálya nagy, és nehéz. És a legérdekesebb, hogy mindkét oldalon meggyűlhet a bajunk. Támadóként az utolsó harmada a pályának igazán embert próbáló lehet. Én ezt a pályát szeretem legkevésbé, de ez nem azt jelenti, hogy nem élvezetes rajta játszani.

Underground

A játék trailerében látható pálya, némi módosítással. Leginkább egy metróállomásra emlékeztet. Feladataink közt ismét csak robbantás szerepel. Közepes méretű, szinte teljesen zárt pálya, kevés útvonallal, néhol kis terekkel. Ahogy haladunk előre a részfeladatokkal, úgy megyünk egyre mélyebbre a föld alá. Én nagyon szeretem ezt a pályát, sokat is megy a szervereken. Ez a Dirty Bomb "de_Dust2-je".

Dome

A legújabb pálya. Nagy és a játék többi pályájához hasonlítva nagyon nyílt. Támadó csapat első feladata, két darab vírust eljuttatni egy komputerhez. Majd bombákat kell robbantani. Ezen s pályán sincs jármű, amit kísérni kellene. Rengeteg útvonal található, ezért néhányan csak a labirintusnak becézik. Pár napja került be a játékba, nem sokat tudok mondani még róla

Karakterek

A játszható karakterek, avagy Merc-kek

Mit sem érnének a pályák, ha nem lennének karakterek, akik benépesítsék azt. Szerencsére vannak, méghozzá elég szép számmal. A Dirty Bomb karaktereit Merceknek, zsoldosoknak nevezzük. Jelenleg 17 féle zsoldos közül válogathatunk, de számuk folyamatosan bővül (, egyes információk szerint 19-ig). Minden Merc saját egyéni stílussal, erősséggel, gyengeséggel rendelkezik.

Ezen felül öt csoportra vannak osztva feladatkörük szerint: Recon, Engineer, Fire Support, Medic, Assault. Minden csoportnak megvan a maga erőssége. Kezdésnél vannak ingyenesen elérhető karakterek és kéthetente három Merc ingyenes. Majd a későbbiekben, a játékban megszerezhető Credit-ből bármelyik Merc tetszés szerint feloldható.

Felszerelésüket, úgynevezett Loadouts kártyákkal tudjuk testre szabni, de erről később. Minden meccsre három általunk előre kiválasztott zsoldost tudunk magunkkal vinni, ezek helyes, a pályára alkalmas kiválasztása kulcsfontosságú. Amelyik Mercnek van hivatalos bemutató videója, akkor azt linkelem a nevükhöz.

Skyhammer

Ingyenes karakter. Fire Support csapat tagja. Tipikus katona. Speciális képessége az Air Strike, ami borzasztó hasznos. Légicsapást lehet vele kérni, egy jelzőgránát eldobása után. Értelemszerűen a légicsapás a jelzőgránát helyére fog érkezni. Nagyon nagy területen sebez, biztos halál a területen tartózkodóknak. Fontos dolog, hogy az Air Strike képes hatástalanítani az EV-t! Ami után a támadó csapatnak ismét meg kell javítania a haladáshoz.

Air Strike mellett Töltény táskákat tud még szertedobálni a pályán, ami teljes egészében az Enemy Territory és Battlefield játékokból megismert módon működik. Gyengesége, hogy zárt pályák esetén az Air Strike haszontalan. Olyan pályarészeken, amik fedettek ott nem használható képesség. Kezdésnek szerintem a legjobb hős, megismerni a játékot tökéletes, nyílt pályán pedig kötelező. Sajnos sokan túlzásba viszik a használatát mert sokszor teljesen felesleges.

Aura

Ingyenes karakter. Medic csapat tagja. Minden pályán és szituációban rettentő hasznos karakter. Aura egy Healing Station-t tud letenni a földre, ami bizonyos hatótávon belül gyógyít. Másodlagos képessége a Defibrillátor, amivel értelemszerűen földön fekvő bajtársainkat éleszthetjük fel. A játék leggyorsabb mozgású karaktere, amit nagyon jól lehet hasznosítani, de kevés életerővel rendelkező karakter. A csatákban hátulról támogatja a csapatot.

Gyengeségnek az életerején kívül azt említeném meg, hogy a Healing Station egy adott ponthoz van kötve. Igaz, mozgatható, de ha eltávolodunk tőle vagy rossz helyre tesszük, akkor problémát okozhatunk magunknak és a csapatunknak is. Fontos a Healing Station jó pozicionálása, hogy a csapattagok könnyen elérjék, de az ellenfél ne tudja könnyen szétlőni. Egyik kedvenc karakterem.

Egyébként is szeretem a support karaktereket, de minden szituációban hasznos. Gyorsasága nagy előny. Észben kell tartani, hogy a csatát nem te vívod ezzel a zsoldossal, ezért elsődleges a csapattársak felélesztése és támogatása.

Arty

Skyhammer kisöccsének is nevezhetnék. Képességeik nagyon hasonlóak. Arty Artillery Spotter-e nagyon hasonlít a Skyhammer Airstrike-jára. Annyi a különbség, hogy kisebb területre hat, de sűrűbben használható. Másik pedig az Ammo Pack, ami annyiban különbözik a másik zsoldosétól, hogy kevesebb lőszert ad. Arti feloldásához a legtöbb karakterrel ellentétben csak 30.000 Creditre van szükségünk. De én első unlockolt karakternek nem ajánlanám, mivel a Skyhammer már mindenkinek megvan.

Bushwhacker

Engineer csapat tagja. Ezért a mechanikai műveleteket gyorsabban végzi, mint azok a karakterek, amik nem Engineer tagok. Gyorsabban javítja az EV-t, hatástalanítja és telepíti a robbanószereket. Egy egyedi képessége van a Turret. Ez egy hordozható lövegtorony. Miután Bushwhacker leteszi a Turret-tet, az az ellenfelet lövi, ha látótávolságba kerül. Kísérteties a hasonlóság a TF2-ben lévő Engineer-rel. De itt nem lehet javítani, vagy fejleszteni a löveget.

Arrébb vinni viszont igen. Feloldottam ezt a karaktert, mert előzetesen nagyon tetszett. De pár játékóra után rájöttem, hogy annyira nem használható a Turret. Könnyen szétlőhető. Ritkán használom ezt a Mercet, és nem igazán találkoztam még senkivel, aki kiemelkedően jó lett volna vele.

Fletcher

Fletcher szintén Engineer, ő is gyorsabban csinálja a mechanikus dolgokat. Különleges képesség, hogy Sticky Bomb-okat használ. Három darab tapadós robbanótöltetet tud eldobni. Ami hozzátapad a falakhoz, és a karakterekkel is.

A robbanótölteteket a kívánt időben tudjuk magunk felrobbantani. Hasznos képesség területek védésére, és nagyobb csoportok kiiktatására. Néhányan nagyon ügyesen játszanak vele, de nem könnyű jól megtanulni. Gyakorlást igényel, de ha valaki jól elsajátítja a használatát, az sokat tud segíteni a csapatának.

Fragger

Assault csapat tagja, egy katona. Sok életereje és erős fegyverei vannak. Mozgási sebessége lassúnak számít. Egyetlen képessége van a Frag Grenade, ami igen, egy gránát nagy területi sebzéssel. 17 másodpercenként tudunk gránátot dobni, mely robbanásának idejét lerövidíthetjük minél tovább tatjuk kibiztosítva a kezünkben. Tényleg masszív karakter, életereje feltűnően sok a többi karakterhez képest, de semmiben sem tartom kiemelkedőnek.

Kira

Kira, a kis zsoldoshölgy Fire Support tag. Két képessége van. Az egyik, hogy képes Ammo Station letenni, ami egy bizonyos területen muníciót ad a játékosoknak - az ellenfélnek is! Másik képessége az Orbital Laser, ami egy irányítható, műholdról kilőtt lézer nyaláb. Nagyon látványos képesség. Területre sebez, és az útvonalát mi határozzuk meg egy célzókészülékkel.

Ha beleszaladunk, mi is meghalunk. Kira mozgási sebessége gyors. Az ő esetében kiemelném a fegyvereit. Nagyon jó fegyverek közül választhatunk vele. Minden Merc esetében nem fogom kiemelni, de nála érdemes ezt is számításba venni. Kira jó karakter. Nagyon jól használható, de a lézer használatának elsajátítása gyakorlást igényel.

Nader

A Dirty Bomb gránátvetős karaktere két képességgel. Egyik a Gránátvető (Grenade Launcher) használata, ami alapból öt töltény kilövésére ad lehetőséget. Majd töltényenként 6 másodperc az újratöltés ideje. Második képessége a Martyrdom, halála után aktiválható gránát, ami a testére van erősítve. Miután meghalunk, felrobbanthatunk egy gránátot, ha az ellenfél a közelünkbe jön. Nagyon hasznos karakternek találom.

Mivel a gránátokat nem lehet végtelen ideig lövöldözni, így nem kell a nade spamm-től tartanunk a szervereket. Martyrdom pedig nagyon idegesítő képesség: (nekem a Cod4-ből ismerős ez a megoldás) mindig a fejemet fogom, mikor elfelejtem ezt a képességet és próbálok a Nader hullája felé elszaladni és ő felrobbant. Ha valaki a gránátokkal is megtanul jól célozni, akár levegőben ugráló ellenfeleket is, az nagy erőssége lehet a csapatnak.

Phantom

Phantom egy nagyon érdekes karakter. Recon csapat tagja. Speciális képessége a Refractive Armor, ami által láthatatlanná tud válni egy rövid időre. Elsődleges fegyvere egy nagy kard, amivel brutális sebzést tud kiosztani. Gyors mozgású, közepes életerővel rendelkező Merc. Láthatatlansága nem teljes, körvonalai kivehetőek, de nem könnyű észrevenni, főleg a nagy harcok hevében. Ha a Phantom láthatatlan és eltaláljuk, akkor egyből látható lesz. Sok tapasztalatom nincs vele, mivel nem az én stílusom, de sokan nagyon jól játszanak vele, leginkább csak gyilkolásra jó.

Phoenix

Phoenix, már a neve is árulkodó. Képes a földre kerülés után újjáéledni (Self Revive), amennyiben az ellenfél nem végzi ki. Másik képessége, a Healing Pulse, ami a karakter körül kör alakú területen gyógyítja a csapattársakat és saját magát. Mivel a Medic csapat tagja, így defibrillátora is van.

A többi orvos karaktertől eltérően az övét egy kis ideig tölteni kell a használat előtt. Míg a többi Medic esetében elég egy gombnyomás és már éleszt is, addig nála nyomva kell tartani egy kis ideig. Mint minden Medic Merc, ő is nagyon hasznos, és sokan nagyon ügyesen is használják a szervereken

Proxy

Proxy is az Engineer Merc-kek sorát erősíti. Nagyon gyors karakter, csak Aura gyorsabb nála. Életereje kicsi. Felszerelése tartalmaz két darab Proximity Mine-t, ami mozgás érzékelős akna. Ha az ellenfél a közelébe merészkedik, automatikusan felrobban. Az aknák 25 másodpercenként használhatóak újra. Kedvenc zsoldosom a játékban.

Minden pályán hasznos, sokszor kötelező a használata. Gyorsan javít EV-t, telepít C4-et. Bevált szokás, hogy robbantásos feladatoknál a C4 plantolása után a C4-re rádobunk egy aknát, így a hatástalanítani igyekvő ellenfélnek elég rossz meglepetést okozhatunk. Mindenkinek azt ajánlom, hogy ezt a Mercket vegye meg elsőként.

Red Eye

Red Eye is Recon. Neki infra látása van (IR Googles), amelyet kombinálva másik képességével, a füstgránáttal igazán nagy taktikai előnyt alakíthatunk ki csapatunk részére, mivel Red Eye képes megjelölni az ellenfeleket. És ez a jelölés a füstgránáton keresztül is látható a csapattársak számára, így a füst mögül szépen likvidálhatóak az ellenfelek. A füstgránát 30 másodpercenként, az infra látás 18 másodpercenkét használható. Fegyverei nagy hatótávolságúak és nagy sebzéssel rendelkeznek. Nagyon nagy taktikai előnyt jelent a csapatban egy ügyes Red Eye. Sajnos kevéssel találkozni. Remélem idővel ráéreznek az emberek.

Rhino

Heavy ... akarom mondani Rhino. A legmasszívabb és leglassabb karaktere a játéknak. Ő a tank, csak úgy mint Team Fortress 2-es "ikertestvére", ő is Minigun használatával téríti jobb belátásra az ellenfeleket.

Minigunon kívül Shotgunja is van vészhelyzet esetére. Rhino egyedül esetlen, kell neki egy Medic támogató. És figyelni kell a Minigun túlmelegedésére is. De ha megkapja a támogatást, akkor nagyon nehéz vele mit kezdeni. Kiválóan alkalmas előrenyomulásoknál, zárt helyekre való betörésre, és védekezésre is.

Sawbonez

Medic karakter. Természetesen defibrillátorral. Különlegessége a Large Health Pack, ami értelemszerűen nagy elsősegély csomag. Sok életerőt tölt és gyorsan. Aurával ellentétben nagy erőssége, hogy az ő gyógyító képessége nincs helyhez kötve, bármikor eldobhatóak a csomagok. Nem annyira gyors a mozgása, mint Aurának, de több az életereje. Kedvenc healer karakterem. Nagyon hasznos, és mobilis. Nagyon sok XP szerezhető vele, és igazán nagy segítség a csapat számára.

Sparks

Ismét egy medic, de egy igazán figyelemre méltó eszközt használó, ami nem más, mint a Revive Gun, amivel távolról fel tudja éleszteni a szövetségeseket. A defibrillátorral ellentétben nagy távolságból használható. És azok mellett, hogy csapattársainkat feléleszti, az ellenfelet elég komolyan sebzi. Újratöltődési ideje közepes. Két lövés között el kell telnie némi időnek, ezért közelharcban nem túl használható. Ez mellett Small Health Pack-ot is szerte tudunk dobálni a pályán.

Kevesebb életet tölt, mint Sawbonez csomagjai, de így is hasznos. Életereje nagyon kevés, ez elég nagy negatívum, ezért nehezen tanulható Merc, gyorsasága megegyezik Auráéval. Ő is egy olyan karakter, aki nagyon nehezen tanulható, de borzasztó hasznos jó kezekben. Ha megtanulunk vele a háttérből segédkezni, akkor könnyen győzelemre vezethetjük a csapatunkat. Kezdőknek nagyon nem ajánlott a feloldása.

Vassili

A kaszt, ami egyetlen hasonló játékból sem hiányozhat. A mesterlövész. Csak ő tud mesterlövész puskákat használni. Ráadásul képes eldobni egy Heartbeat Sensor-t, ami értelemszerűen jelöli az ellenfeleket a csapat számára a szenzor hatósugarán belül, de könnyen észrevehető a földön, és szét lehet lőni. Nem szeretem. És nem azért, mert nem hasznos. Az, nagyon!

Ha valaki tud játszani. De sajnos az emberek túlzásba viszik. Sokszor egyébként sem jelent előnyt a csapatnak, csak akkor, ha valaki nagyon jól játszik vele. Competitive meccsen, ahol kötött 5 vs. 5 meccsek folynak, sokkal több értelme van bármelyik Medic, Engineer karakternek. Ennek ellenére találkoztam már olyan játékossal, aki olyan jó volt vele, hogy meghajoltam. De nagyon ritka.

Stoker

Stoker a piromániás karaktere a játéknak. Speciális képessége a molotov koktél. Amivel területeket tud lángba borítani. Ezek mellett pedig Ammo Station-t tud még letenni amivel társainak töltényeket tud visszatölteni.

Stoker molotov gránátján nagyon nagy a cd. Szóval nagy időközönként használható csak. Ezért érdemes jól meggondolni, hogy mikor és hova dobjuk.

Loadout kártyák és Végszó

Loadout kártyák

Most, hogy végére jutottam a játszható zsoldosok felsorolásával és bemutatásával, jöjjenek a Loadouts kártyák. A karakterek felsorolásánál direkt nem tértem ki a fegyverekre. Minden karakternek van egy elsődleges fegyvere, ami lehet géppuska, shotgun, vagy mesterlövész puska. Egy pisztolya és egy kése (, esetenként Krikett ütője). Ezeket a felszereléseket nem változtathatjuk kedvünkre, csak Loadout kártyákkal.

Ezek a kártyák a fegyvereken felül adnak Augment képességeket és a karakterek külsejét is változtatják, vagyis skineket is tartalmaznak. Augmentációk hasznosak: van köztük jobb hallás, sebzésbónuszok, plusz tárak, gyorsabb fegyverváltás stb stb. A teljes listáját itt elolvashatjátok: [link].

Ezeket a kártyákat ládákból (bőröndökből) nyithatjuk, amiket véletlenszerűen kapunk a meccsek után, pont, mint a Dota 2, CS:GO, TF2 esetében. Vásárolni is lehet őket Credit pontokért (és pénzért), de ezt senki se tegye! Semmi értelme, mert ládákat elég sűrűn kapunk.

A kártyáknak hat különböző ritkasági szintjük van. Az ólom kártyák minden karakter számára az alapok. Majd ritkasági sorrendben: vas, bronz, ezüst, arany, kobalt. Értelemszerűen minél magasabb a kártya értéke, annál ritkább, ezért egyre kevesebb esélyünk van annak kinyitására a ládákból. Ezeknek számszerű esélye itt megtekinthető: [link].

A különböző kártyák mindig véletlenszerű felszereléseket biztosítanak a karaktereknek. 17 féle fegyvert, 9 pisztolyt, és 4 kést tartalmazhatnak. De fontos, hogy nem minden karakter használhat minden fegyvert! Ezek előre meg vannak határozva, de minden karakter kártyáján csak olyan fegyver szerepelhet, amit használni is tud. Ezen felül lehetőségünk van a kártyák craftolására is, ami célravezető módszer az általunk nem használt kártyák becserélése egy nagyobb ritkaságúra.

Egy bronz kártya elkészítése három darab vas kártyába és ezen felül 1000 Creditbe kerül. És minél ritkább, becserélésük annál több kártyába kerül. Ha Kobalt kártyát szeretnénk készíteni, ahhoz már hat darab arany kártyára és 10000 Creditre lesz szükségünk. A legutóbbi frissítés óta azonos kártyát is készíthetünk azonos ritkaságúra, de ennek semmi értelme, mert 3 bronz kártya alakítható egy bronzzá. Pazarlás. Akármennyire ritka is egy kártya, szerencsére nem jelent egyik sem indokolatlan előnyt.

A pluszokat, amiket adnak, tudni kell kihasználni. Sok esetben a fegyver sem passzol a játékstílusunkhoz. Mindenkinek más kártya válhat hasznára. Mivel a játék tényleg szinte csak az egyén és a csapat összjátékának szintjén múlik, így sose fogjuk azt érezni, hogy az ellenfél azért kerekedett felül rajtunk mert jobb felszerelése van.

Hasznos tippek kezdőknek

Mivel még én sem játszom vele túl rég (~100 órám van a játékban), így magam is kezdő vagyok, de szeretnék felsorolás szintjén pár jó tanácsot adni nektek a játék elkezdéséhez.

-Mindig jól meg kell választani, milyen karaktereket viszel egy meccsre. Erre a Lobbyban lehetőség van minden harc előtt.
-A fegyverek súlyától függ a mozgási sebességed. Tehát késsel gyorsabban futsz.
-Sose az egyéni érdekeidet nézd. Ez a játék tényleg nagyon csapat-orientált. Ha nem vagy a csapatod hasznára, akkor veszíteni fogtok. Ha látod, hogy nincs Medic, akkor játssz azzal és támogasd a csapatodat hátulról.
-Második és negyedik szintnél 12-12 ezer Credit bónuszt kapsz. Azokat ne költsd el. Gyűjtögess 50.000-ig és válassz ízlésednek megfelelő Mercet.
-Az Engieer karakterek nélkül szinte lehetetlen győzni.
-Medic nélkül is.
-Ne campelj! Ez tényleg nem az a játék, amiben lehet egy helyben a sarokban ülni. Ha észreveszi valamelyik csapattársad, szinte azonnal kirúgnak a meccsből.
-Első pár szintig esetleg káosznak tűnhet a játékmenet, de az 5. szint elérésére már tisztában leszel nagyjából mindennel. Azért is van a Competitive mód addig lezárva.
-Minden nap csináld meg a Missionöket. A Creditgyűjtögetés legegyszerűbb módja.
-Néha ki lehet fogni álom csapatokat, néha rémálmot. Türelem.

Végszó

Én úgy ültem le kipróbálni a játékot, hogy arra számítottam, pár meccs után letörlöm. Általában az ingyenes FPS játékok számomra értékelhetetlenek. És bevallom, nem is egyből tetszett meg a játék, hanem mikor elkezdtem átlátni. Mint minden competitive játék esetében, itt is megvannak a játék maga szabályai, és ritmusa. Ezeket jobb mihamarabb elfogadni és alkalmazkodni hozzá, másként nem lehetsz jó benne. Én amint egyre jobb lettem úgy játszottam egyre többet.

Ezt írtam korábban is, de engem megdöbbentett, hogy mennyire kiegyensúlyozott a játék. Nem arról van szó, mint más játékok esetében, hogy a meccs elején lehet tudni melyik, fél nyer, mert esetlegesen nekik kedvez a pálya. Itt ilyenről szó sincs. Minden meccs más. Higgyétek el nekem, ez egy jó játék. Nem vagyok én nagy pro játékos, de lehúztam már pár évet már competitive játékok körül. 11 év CS, közben CoD4 (Promod), Quake Live, Team Fortress 2, Battlefield széria stb stb. Minden komolyabb címmel játszottam több-kevesebb ideig.

És nem írtam volna meg ezt a cikket, ha nem gondolnám komolyan azt, hogy ez a játék jó. Hetek óta javítgatom, hogy legyen valami formája mire kész lesz. Nem vagyok én újságíró, nincs meg hozzá az adottságom, de fáradoztam vele, hogy minél többen megismerjétek a Dirty Bomb-ot. Adjatok neki egy esélyt, nem fogtok csalódni.

Bárkinek bármilyen egyéb kérdése van, akkor arra itt a kommentek között igyekszem válaszolni. Ha szeretnétek, néha együtt játszani, akkor megtaláltok Steamen. Profilom. De kérném, hogy jelölés előtt írjatok itt nekem egy privátot, mert nem fogadom el mindenki jelölését, ha nem tudom ki az.

Hasznos linkek

Dirty Bomb Ph! topik: [link]
Hivatalos fórum: [link]
Hivatalos honlap: [link]
Dirty Bomb Wiki: [link]